Autor Téma: Gloster Grebe (GBR)  (Přečteno 3356 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Gloster Grebe (GBR)
« kdy: Červenec 22, 2008, 01:26:57 »
Gloster Grebe


V roku 1923 firma Gloster vytvorila pod vedením šéfkonštruktéra H.P.Follanda dva prototypy moderného cvičného lietadla Grouse. V skutočnosti továreň chcela najmä vzbudiť pozornosť ministerstva o nové lietadlá nakoľko od skončenia 1. svetovej vojny neprišlo k zavedeniu nových stíhacích lietadiel do výzbroje. V ostrom kontraste k tomu bol vývoj v oblasti leteckých technológií najmä kvality motorov.

Ministerstvo letectvo bolo úrovňou predvedených prototypov prekvapené a nariadilo ich prepracovanie na prvosledovú stíhačku s motorom Siddeley Jaguar III a objednalo tri prototypy. Po ich dokončení vládla spokojnosť a tak došlo k objednávke nových stíhacích lietadiel Grebe ale už s motorom Siddeley Jaguar  IV.  Grebe bol jednomiestnym dvojplošníkom drevenej konštrukcie a s motorom Jaguar IV o výkone 400 konských síl dosiahol na testovacom okruhu max. rýchlosť 261 km/h. Špeciálne upravený a odľahčený Grebe neskôr dosiahol britský rýchlostný rekord  342 km/h. Sériové varianty boli o niečo pomalšie (245 km/h), ale vďaka ich výbornej obratnosti boli medzi pilotmi viac menej obľúbené. Jediným problémom ktorý sa ukázal pri prvých sériových strojov bolo chvenie nosných konštrukcií krídiel pri vzlete, preto boli stroje vrátené do továrne, kde boli upravené vzpery. Prvou jednotkou, ktorá dostala tieto lietadlá bola v októbri 1923  111. Squadrona RAF. Celkovo bolo vyrobených 133 kusov všetkých verzií vrátane dvojmiestnych cvičných. Lietadlo bolo postupne vyradené v priebehu rokov 1928-1929. Sir Henry Wigram daroval v roku 1928 jeden vyradený kus vznikajúcemu novozélandskému letectvu. Vláda NZ neskôr prikúpila ďalšie dva kusy a tie  pôsobili prvosledove až do roku 1938.

 Dva preživšie kusy boli využívané na výcvik pilotov až do roku 1943. Gloster Gameckock vychádzal priamo z typu Grebe a bol jeho súputnikom v provosledovej službe. Po vyradení lietadiel ich v prvosledovej službe nahradil Armstrong Whitworth Siskins.


Základné údaje:
Kategória: 2 plošný stíhacící letún
Vyrobených kusov: 133
Osádka: 1 muž (cvičné verzie 2 muži)
Motor: Armstrong Siddeley Jaguar IV 14-valcový rotačný motor o výkone  298kW/400 koní
Vrtuľa: dvojlistá drevená
Hmotnosť prázdna: 780 kg
Hmotnosť vzletová: 1189 kg
Rozpätie: 8.94 m
Dĺžka: 6.17 m
Výška: 2.82 m
Nosná plocha: 23.60 m2
Max. rýchlosť: 245 km/h
Stúpavosť: 6100 m za 24 minút
Dostup: 7010 m
Výdrž: 3 hodiny
Výzbroj: 2 synchronizované guľomety Vickers 7,7 mm (niektoré zdroje spomínajú až 4 guľomety)

zdroje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_Grebe
http://www.aviastar.org/air/england/gloster_grebe.php
http://www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=321