Autor Téma: Boulton-Paul P.3 Bobolink (GBR)  (Přečteno 3151 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Boulton-Paul P.3 Bobolink (GBR)
« kdy: Červen 26, 2008, 10:42:31 »
Boulton-Paul P.3 Bobolink

Britské letectvo disponovalo v roku 1917 naozaj výkonnými lietadlami Royal Aircraft Factory S.E.5a a Sopwith Camel. Napriek tomu už na jeseň 1917 bola vyhlásená súťaž A.1A o nové stíhacie lietadlo s rotačným motorom. Firma Boulton & Paul dovtedy vyrábala v licencii lietadlá Camel, ale pre túto súťaž sa pripravila naozaj zodpovedne. Šéfkonstruktér Boulton & Paulu John D. North vypracoval návrhy označené ako P.3 a P.5. Do súťaže sa prihlásil ešte Sopwith s typom Snipe, Austin s trojplošníkom A.F. T.3 Osprey a British Nieuport s typom BN.1.  Projekt P.5 bol síce zrušený, ale tri objednané prototypové P.3 sa rýchlo priupravovali na chystané skúšky. Stroj mal poháňať výkonný motor Bentley B.R.2 o výkone 230 koní (rovnako aj ostatné stroje konkurenčných firiem).   P.3 mala drevenú kostru potiahnutú prekližkou a plátnom. Motor pokrývali duralové plechy. Výzbroj tvorili dva synchronizované guľomety Vickers 7,7 mm a výkyvný guľomet Lewis na hornom krídle. Ako novinka boli v lietadle dve palivové nádrže oddelené pancierovou prepážkou. V prípade požiaru bola príslušná nádrž odhadzovateľná.  Ďalšou výhodou bola značne odľahčená konštrukcia nosných plôch. Tieto vlastnosti už pred prvým vzletom poskytovali značné očakávania. Prvý stroj zalietal kapitán F. Courtneyem v decembri 1917. Ukázala sa však nedostatočná obratnosť lietadla a tak boli klapky dodané aj na spodné krídlo. V nasledujúcich porovnávacích testoch sa ukázalo že každé lietadlo malo nejaké výhody, ale víťazom sa stal Sopwith Snipe. Určitú rolu v tom zohralo aj meno továrne Sopwith, nakoľko P.3  bol mierne rýchlejší. Objektívne však treba povedať že Snipemal lepšiu stúpavosť a bol výrobne najjednoduchší. Bolton & Paul sa však nevzdával a lietadlo ešte upravoval. Lenže ani úpravy smerového kormidla ani zmena vzpier už rozhodnutie nezmenila. Jediný existujúci P.3 sériového čísla C8655 bol ešte skúšaný ako palubná stíhačka, ale ani tu neuspel.

Základné údaje:
Kategória: 2 plošný stíhacící letún
Vyrobených kusov: 1
Osádka: 1 muž
Motor: Bentley B.R.2 9valcový rotačný motor o výkone 450 koní
Vrtuľa: dvojlistá drevená
Hmotnosť prázdna: 556 kg
Hmotnosť vzletová: 904 kg
Rozpätie: 8.84 m
Dĺžka: 6.10 m
Výška: 2.54 m
Nosná plocha: 24.71 m2
Max. rýchlosť: 201 km/h
Stúpavosť: 1980m za 5 minút a 20 sekúnd
Dostup: 5950 m
Výzbroj: 2 synchronizované guľomety Vickers 7,7 mm (pôvodne aj výkyvný guľomet Lewis na hornom krídle)
zdroj:
http://www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=408
http://www.aviastar.org/air/england/boulton_bobolink.php