Autor Téma: Československé obrněné vlaky  (Přečteno 29445 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Československé obrněné vlaky
« kdy: Červen 23, 2008, 10:09:48 »
viete nieco o tom ????

ukazte sa
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

Rastislaus

  • Slovenská armáda
  • Major
  • Příspěvků: 622
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 25. listopadu 2008
Obrnené Vlaky
« Odpověď #1 kdy: Červen 24, 2008, 08:08:31 »
Počas SNP boli použité tuším 3 obrnené vlaky - Štefánik, Hurban a Masaryk.

Vo Zvolene jeden obrnený vlak je, akurát si nie som istý, či niektoré časti nie sú repliky.  :?



A našiel som aj peknú fotku sovietskeho obrneného vlaku. Vyzerá o dosť nebezpečnejšie, ako vyššie spomínaný, že ?  :D


stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Obrnené Vlaky
« Odpověď #2 kdy: Červen 24, 2008, 10:07:21 »
ŠTEFÁNIK



Bol to prvý pancierový vlak pre SNP. Postavili ho vo zvolenských železničných dielňach 4. septembra 1944. Na jeho stavbu bol použitý obyčajný kotlový plech. Vlak pozo­stával z piatich vagónov a rušňa. Vpredu bol tzv. tykadlový vozeň, potom sa zapojil delový a tankový vagón, za nimi rušeň a potom tan­kový a guľometný vagón. Štefánika do­končili za dva týždne. Jeho výzbroj pozostávala z horského dela vzor 15, kalibru 75 mm v čelnej stene de­lového vozňa; dvoch diel kalibru 37 mm v tankových vozňoch a 10 ťaž­kých guľometov kalibru 7,92 mm. Veliteľom vlaku bol kpt. F. Adam, zá­stupcom veliteľa npor. A. Tököly, po­sádku tvorilo okolo 70 mužov. Skú­šobnú jazdu a ostré streľby absol­voval na trati Zvolen - Krupina a 27. 9. 1944 ho nasadili na železničnú trať Hronská Dúbrava - Kremnica. Pri Starej Kremničke zasiahol do bo­jov s nemeckými jednotkami postu­pujúcimi od Handlovej na Zvolen. Pri presune v Hronskej Dúbrave ho na­padli nemecké bombardovacie lie­tadlá a značne poškodili. Po oprave vo Zvolene späť' úspešne zasiahol do bojov pri Žiari nad Hronom, Jal­nej a Hronskej Dúbrave, odkiaľ sa 18. októbra presunul ku Krupinke, kde ho nasadili proti bojovej skupi­ne SS - Schill. Dňa 20. októbra za­siahol do bojov o Dobrú Nivu, kde ho viackrát napadlo nemecké letectvo. Keď sa nemecké jednotky priblížili k Zvolenu, 25. októbra opustil mesto a presunul sa do Banskej Bystrice. Odtiaľ potom do Uľanky, kde ho však zablokovali ustupujúce vlakové súpravy. Posádka znehodnotila zbrane a najdôležitejšie súčiastky, aby sa nedostali do rúk nepriateľa a prešla na partizánsky spôsob boja v horách.
Dnes je vo Zvolene vystavená iba atrapa vlaku Hurban nakoľko z pôvodných troch vlakov sa dochovali iba dva vagóny. Jeden z nich, guľomet­ný, stojí v areáli Múzea SNP v Ban­skej Bystrici a druhý, tankový, je na nádvorí Železničných opravovní a strojární vo Zvolene. Táto atrapa vznikla pre potreby natáčania filmu a tankové vozne boli postavené z veží tankov T-34/85.

dochovaný guľometný vozeň



dochovaný tankový vozeň



zdroj: http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/pvlak5.htm

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
Obrnené Vlaky
« Odpověď #3 kdy: Červen 24, 2008, 10:21:09 »
Jen by mě zajimalo přesná technická data nebo jejich nasazení moc o těchto strojich nevim a tak rád bych to tady chtěl zasobovat informacemy které najdu!

MP 40

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 59
Obrnené Vlaky
« Odpověď #4 kdy: Červen 24, 2008, 01:29:18 »
Na tejto stránke máš niečo o pancierových  vlakoch. http://rail.sk/arp/slovakia/rolstock/pvlak.htm

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
Obrnené Vlaky
« Odpověď #5 kdy: Červen 24, 2008, 02:07:04 »
Diky za odkazy! Eště bych měl dotaz ohledně Německého obrněného vlaku měl věž z tanku Pz IV jak najdu foto tak ho sem pošlu chci siho postavit jako model ale nic sem oněm vubec nenašel.

MP 40

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 59
Obrnené Vlaky
« Odpověď #6 kdy: Červen 24, 2008, 02:14:38 »
Citace: "jiirousek"
Diky za odkazy! Eště bych měl dotaz ohledně Německého obrněného vlaku měl věž z tanku Pz IV jak najdu foto tak ho sem pošlu chci siho postavit jako model ale nic sem oněm vubec nenašel.
Tak som ti niečo našiel neviem či je to ono ale dúfam že hej. http://www.kvhcarpathia.sk/clanky/BP42-44/index.htm

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
Obrnené Vlaky
« Odpověď #7 kdy: Červen 24, 2008, 04:38:10 »
Ano diky přesně to sem hledal je tam sice jen jedan fotka té PzIV ale diky moc patram po fotkách k týhle železniční mašině?? (vagonu) předpokladam že to mělo vlastní motorovou jednotky nebo toje jen torzo tanku na vagonu ????

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Obrnené Vlaky
« Odpověď #8 kdy: Červen 24, 2008, 04:47:44 »
http://www.panzernet.net/php/viewtopic.php?t=1647&postdays=0&postorder=asc&start=45



Niekto z fóra to staval ako model ak ide o to isté. Takže možno má k tomu aj nejaké bližšie informácie :).
The only easy day was yesterday.

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
Obrnené Vlaky
« Odpověď #9 kdy: Červen 24, 2008, 05:05:12 »
Díky moc za ochotu už sem sem napsal majitelovy modelu díky za pomoc

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Obrnené Vlaky
« Odpověď #10 kdy: Červen 27, 2008, 01:38:48 »
inak ja byvam v B.Bystrici a chodim do skoly do Zvolena



takze ak bude zaujem o nejake fotky toho gulometneho vozna tak nemi problem , ani vlak pod zvolenskym hradom .......................horsie to bude asi

s tym voznom co je na nadvori opravovni
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Obrnené Vlaky
« Odpověď #11 kdy: Červen 27, 2008, 01:46:23 »
tu je dost fotiek o tom vozni na nadvori opravovni vo ZV





http://www.dolin.estranky.cz/fotoalbum/detail-set/tankovy-vuz-snp
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Obrnené Vlaky
« Odpověď #12 kdy: Červen 28, 2008, 06:32:22 »
V kĺude nafoť a vystav. Spolu spravíme osobitný topic o týchto vlakoch.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Obrněné vlaky
« Odpověď #13 kdy: Prosinec 10, 2008, 09:28:59 »
Povstalecký obrněný vlak
Podobně jako v SNP i při povstání v květnu nahradily obrněné vlaky jiné obrněné prostředky jež povstalcům chyběly. Pražané měli k dispozici několik ukořistěných a improvizovaných obrněných vlaků, které byly nazývány Praha, Moskva,Stalin, Žižka, ajiné...Obránci Prahy s nimi dokonce odstřelovali z kolejí německé posily proudící do Prahy a okolí..
Nejčastější pohon zaručovaly civilní lokomotivy řady 456.0. Kromě bojů o Prahu byly tyto vlaky nasazeny při obsazování pohraničí kde setrvaly až do listopadu 1945.
Obrněné povstalecké vlaky měli vzory maskování podle vojenských předpisů jaro (ze zelené, žluté a červené barvy)
léto (tmavá a světlá zelená doplněná černou), podzim (zelená, hnědá,černá). Ne každý vlak tzto předpisy dodržoval a podle potřeby ovšem.
Pancéřový vlak ze Smíchova
Obrněné vlaky v revoluční Praze roku 1945 vznikaly především na nádraží a v tehdejší výtopně ve Vršovicích, ale také v Roztokách u Prahy, v Kralupech nad Vltavou, na Smíchově a jiných místech v Praze a kolem ní.
Tam všude se vyzbrojovaly a opravovaly lokomotivy i vozy, nastupovali na ně vojáci a topiči a vyjížděli do bojů v Praze. Povstalci neměli tanky, místo nich posloužily obrněné vlaky, které mohli na nepřítele pálit na některých místech pálit z kulometů i děl ve městě.
Kulometné i dělové vozy bylo možno upravovat i z nákladních vozů na uhlí. Posloužily k tomu materiály, které se daly sehnat v pohodě i na železnici.
Výsadou vršovické výtopny od roku 1927 po dobu téměř třiceti let byly osvědčené lokomotivy řady 456.0. Ty jezdívaly za první republiky po trati Praha-Budějovice. Železničáři jim říkali Krasin podle sovětského ledoborce, co připlul k sev. pólu zachránit ztroskotanou výparavu generála Nobeliho.
Několik Krasinů se objevilo i na Smicově kde jezdily s narychlo improvyzovaným ,,obrněným´´ vlakem....
Pancéřový vlak ,,ŽIŽKA´´
Již 5.května 1945, v den, kdy vypuklo povstání v Praze, jeli němečtí vojáci z Milovic s pancéřovým vlakem směrem na hlavní město. Chtěli proti bojujícím Pražanům zasáhnout. Jejich vlak byl výborně vybaven. Byl stavěn podle podle jednotných frontových plánů platných po roce 1942 a měl jak dělové tak i kulometné vozy.
V jeho středu byla opancéřovaná konzedační lokomotiva řady 52 o výkonu 1 300 kW (asi 1800 koní), která s vlakem mohla jet i rychlostí 80km/hod. v obou směrech. Tyto stroje měnily výfukovou páru v kondenzátoru opět ve vodu pro kotel. Na cestě z Holandska až do Smolenska spotřebovali jenom 1000 litrů vody. 169 takýchto lokomotiv bylo za války určeno pro provoz na obsazeném území SSSR, kde nebylo dostatek vody, zvláště v zimě. Každá z těchto lokomotiv stála 240.000 marek, čili desetkrát víc než normalní lokomotiva řady 52.
Naši železničáři s vojáky tento vlak ukořistli, takže si v Praze nakonec zastřílel na naší straně.Pod jménem Žižka mu připadlo čestná úloha-ochrňoval naše politiky při cestě z Blanska do Prahy. Po válce soužila do 50. let v armádě ČSR. Pak ji předali ČSD, kde ji zbavili pancéřování a jako normální lokomotiva pod označením 555.0177 jezdila jako tahoun osobích vozů. Pak byla předána do Děčína kde ukončila kariéru v n.p. Kovošrot.
Zdroj:Technický atlas ABC
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Re: Obrněné vlaky v Pražském povstání
« Odpověď #14 kdy: Srpen 22, 2009, 07:32:44 »
Chcem upozorniť že obrnený vlak Štefánik bude možné videť na oslavách SNP v Banskej Bystrici.
Nie celý vlak, ale spojazdnené všetky časti čo z neho ostalo t.j. guľometný vozeň a tankový vozeň.
Pancierový vlak bude zložený z tykadlového vozňa, delového vozňa, tankového vozňa, parného rušňa 422.0108 a guľometného vozňa.
Za týmto účelom boli na koľaje znovu postavené repliky vozňov pancierového vlaku spod zvolenského zámku, múzea SNP v Banskej Bystrice a originál vozňa, skutočného účastníka bojov, dlhodobo vystaveného v areáli ŽOS Zvolen. Parný rušeň 422.0108 netreba predstavovať, treba však spomenúť, že aj keď nestáli rušne tohto radu v čele prvých pancierových vlakov, boli to pôvodne rušne radu 320.0, ku koncu bojov, keď bolo množstvo techniky ťažko poškodenej, sa do pancierových vlakov zapriahali všetky typy rušňov, ktoré boli vtedy ešte pojazdné.


(Text prebratý z www.vlaky.net)
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!