Srovnání Il2 s Ju 87 a Hs 129Ačkoli si většina lidí, že zná vítěze již předem, rozhodl jsem se do této práce vrhnout a jsem připraven na linčování. Předem podotýkám, že jako inspirace mi posloužila debata a článek na fóru palby.cz.
Abych srovnával alespoň z části srovnatelné, tak si vyberu pro srovnání typy Ju 57 D3/D5 a Il-2 m3.
Il-2 x Ju 87Zatímco o kvalitách Ju 87 v roli střemhlavého bombardéru málokdo pochybuje, tak v roli bitevníka má mnoho odpůrců. Naproti tomu Il-2 je považován za extrémně odolné, silně vyzbrojené letadlo budící strach v řadách německé armády.
Největší a zřejmě nejznámější slabina Il-2 je řešení chlazení. To bylo umístěno v blízkosti paliva a v případě zásahu vznikla dost nebezpečná ?směs?.
Pancéřování přední části trupu bylo opravdu mohutné a mnoho pilotů mu vděčí za své životy. Při bližším pohledu ale zjistíme, že pancéřování bylo hloupě řešené a v některých částech prakticky zbytečné a představovalo jen zvýšení hmotnosti a výrazné zhoršení letových vlastností. Na druhou stranu zadní střelec (který zpočátku nebyl do letadla vůbec zamýšlen) byl velice špatně chráněn. Nebyl umístěn v uzavřené střelecké kabině a jeho pancéřování tak sahalo jen od pasu dolů. Takovéto pancéřování značně ztěžovalo další modernizaci.
Čím odolnější byla přední část trupu, o to horší byla odolnost křídel a zejména zadní části trupu. Zadní část trupu byla většinou dřevěná (vlivem nedostatku materiálu i jeho špatným zpracováním, celokovové trupy běžně létaly až s příchodem roku 1945) a zranitelná i palbou kulometů puškové ráže.
Výhled pilota nebyl také zrovna ideální. Letové vlastnosti by se daly nazvat mizerné: nízký dostup a tudíž neustálé ohrožení od flaků a k tomu ne příliš vysoká rychlost. Motory také za moc nestály a praktická životnost se pohybovala kolem 100 hodin s postupným úbytkem již tak špatného výkonu (nutno ovšem dodat, že málokterý sovětský bitevník odlétal tolik hodin).

Ju 87 byl starší konstrukce (vyráběn od roku 1937). Jeho konstrukce, ale byla vcelku inteligentně řešena a s poměrně značnou možností modernizace (podívejte se jakým vývojem Ju 87 prošel). Ju 87 měl vzhledem k úloze střemhlavého bombardování velmi pevný drak. Verze D přinesla značné vylepšení v možnostech letounu. Zlepšila se aerodynamika a letoun byl již méně zranitelným (rozdělení chladičů a jejich pancéřování). Pancéřování se nemohlo co do hmotnosti s Il2 rovnat, ale na rozdíl od sovětské legendy bylo inteligentně umístěno. . Pancéřováno bylo sedadlo pilota, přepážka za ním, čelní štítek krytu kabiny, podlaha a boky kabiny, střelecká věžička, spodek motoru a chladiče. Zadní střelec seděl v kompletně uzavřené kabině a byl tak lépe chráněn. Výhled pilota byl lepší, letové parametry vyšší (dostup, dolet, manévrovací schopnosti).
Co se týče výzbroje disponoval Il-2 m3 dvěma kanóny ráže 23 mm a dvěma kulomety. Účinnost těchto kanónu byla díky munici přibližně stejná jako u MG 151/20 ráže 20 mm. Nosnost se pohybovala kolem 400-600 kg. Používány byly pumy ráží 2,5-250 kg, rakety RS-82 a RS-132, kazety AZ-2 s kuličkovými pumičkami KS aj. Přesnost palby byla ovšem omezena primitivním zaměřovačem a prakticky absencí zaměřovače pro bombardování. Rakety trpěly značným rozptylem a byly tudíž nepřesné. Obranná výzbroj byla tvořena jediným kulometem ráže 12,7mm, který byl účinnější než kulomet MG 81 používaný ve Stuce, ale disponoval jen 150 náboji.
Ju 87 D3 byl poprvé stavěn i jako bitevní letoun. Vyzbrojen byl pouze 2 kulomety ráže 12,7mm. Nosnost dosahovala až 1800kg, v praxi cca 700-1000 kg. Existovala možnost posílení palebné síly podvěšením dvou kulometných kontejnerů (kontejner nesl tři kulomety).
Používány byly pumy ráží 50-1800 kg, často také pumové kontejnery AB 250 či AB 500, protipěchotní typu SD-2 a SD-4, protipancéřovou SD-4/HL s přídavným raketovým motorem či zápalnou. Také bylo možno podvěsit 300 l přídavné nádrže. Schopnost zásahu byla vyšší díky kvalitnějším zaměřovačům a lepší manévrovatelnosti. Varianta D-5 již byla konstruována jako bitevní, byly odstraněny například aerodynamické brzdy pro střemhlavé bombardování. Byla zesílena výzbroj, když byly kulomety nahrazeny kanóny ráže 20 mm.
Obrannou výzbroj tvořil kulomet MG 81 Z s 1000 náboji na hlaveň.
Hs 129Hs 129 měl velice těžké začátky. Nejenže nebyla idea těžce pancéřovaného letounu v Německu populární, ale ani po zahájení projektu nebylo dosaženo velkých úspěchů. Před konkurenčním letadlem z koncernu Focke-Wulf dostal přednost jen díky nižším výrobním nákladům - výkony byly u obou prototypů letadel tragické.
Nejvýraznějším typem byl letoun B-2. Stejně jako předchůdce trpěl problémy s motory. Byla upravena palivová soustava. Letoun byl vyzbrojen dvěma kanony MG 151/20 a dvěma kulomety MG 17, pod křídlem byly dva závěsníky pro pumy SC 50 či kontejnery AB 24. Dále pak existovaly dvě v praxi používané výzbrojní sady: pumová, což byly závěsy pro čtyři SC 50 či AB 24, a protitanková, což byl kanón MK 101 ráže 30 mm, umístěný v pouzdru pod trupem.Časem byl kanón MK 101 nahrazen účinnějším MK 103. Pancéřování bylo velice mohutné a inteligentně umístěné. Vyrobeno bylo 734 kusů Hs 129 B-2.
Roku 1944 byl Hs 129 opatřen ještě účinnější výzbrojí. Byl jí kanón ráže 75 mm se zásobníkem na 12 nábojů. Kanón byl vybaven mohutnou úsťovou brzdou. Rychlost střelby dosahovala 30 ran za minutu. Ze vzdálenosti 500 metrů prorážel kolmý pancíř silný 130 mm. Skloněný pod úhlem 30 stupňů prorazil 95 mm. Dále byl vybaven dvěma kulomety k zastřílení. Bylo postaveno 25 kusů, v září byla výroba Hs 129.
U Hs 129 se obavy ze špatného výkonu kvůli silnému pancéřování skutečně do značné míry potvrdily. Jediný stroj, s kterým jej lze porovnávat, byl sovětský Il-2. Výkony byly srovnatelné, Hs byl však podstatně obratnější, měl nesrovnatelně lepší výhled z kabiny a podstatně lepší možnosti zaměření. Pancéřování bylo na rozdíl od Il-2 řešeno inteligentně, bylo tam, kde bylo třeba. Hlavňová výzbroj byla srovnatelná, praktická nosnost také. V protitankové roli byl Hs 129 s MK 101/103 lepší než Il-2 s NS-37 či RS-82/132, o účinnosti BK 7,5 nemluvě.

Vše to jsou ale pouze mé názory založené na určitých informacích a tak si udělejte hodnocení mezi těmito soupeři sami.