Autor Téma: Sopwith Rainbow (GBR)  (Přečteno 1838 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Sopwith Rainbow (GBR)
« kdy: Březen 19, 2008, 09:30:07 »
Sopwith Rainbow (Schneider)

Sopwith získal trochu prekvapujúco, ale o to lepším výkonom Schneiderov pohár v roku 1914. Keďže následne vypukla 1. svetová vojna ďalší ročník sa uskutočnil až po vojne v roku 1919. Jeho usporiadaním bola poverená Veľká Británia ako posledný víťaz tejto súťaže. Kráľovský aeroklub zvolil ako miesto súťaže Bournemouth. Tu bol vytýčený 37 km okruh, ktorý museli súťažiaci absolvovať 10 krát. Nakoľko Sopwith bol vlastne obhajca a z vojny vzišiel s gloriolou výrobcu výborných stíhačiek, predpokladal sa jeho úspech. Očakávania sa ešte zvýšili, keď bol predstavený nový Sopwith Schneider (neskôr premenovaný na Rainbow). Išlo o jednomiestny dvojplošník zmiešanej konštrukcie (drevo, hliník, plátno, oceľové trubky) veľmi ladných tvarov. Do trupu bol zastavaný silný hviezdicový motor Cosmos Jupiter o výkone 450 HP. Ten bol kapotovaný hliníkovým plechom, zostatok poťahu tvorilo impregnované plátno. Krídla boli rovnakého rozpätia, pričom na spodnom krídle boli na štyroch trubkách pripevnené dva drevené plaváky. Celkovo sa toto lietadlo považuje za esteticky najkrajšie lietadlo firmy Sopwith. Napriek tomu že skúšobné lety preukazovali výbornú rýchlosť tohto stroja až 273 km/h, jeho účinkovanie v Schneiderovom pohári 1919 skončilo blamážou. Ako najväčší favorit mal problémy so štartom a musel byť odtiahnutý k brehu. Po oprave motora predsa len odštartuje, ale nakoľko sa počasie značne zhoršilo a problém s motorom pretrváva, Sopwith zo závodu odstupuje. V nasledovnom období končí likvidáciou aj firma Sopwith. Nakoľko však samotné lietadlo bolo výborne navrhnuté, došlo k jeho prestavbe na pozemný letún. V nasledujúcich rokoch sa zúčastnilo viacerých rýchlostných súťaží, pričom v nich dosiahol výbornej priemernej rýchlosti 263 km/h. Preto padlo rozhodnutie v roku 1923 opäť letadlo postaviť do bojov o Schneiderov pohár. Motor bol naladený na vyšší výkon, lietadlo dostalo meno Rainbow, napriek tomu imatrikulácia zostala pôvodná G-EAKI. Poručík W.H. Longton zažil pri poslednom lete pred samotnou súťažou doslova šok. Počas letu mu ustrelilo vrtuľu i s ochranným kužeľom. Motor síce šlapal na plné otáčky ale bez vrtuľe sa lieta ťažko. Pilot však s veľkou dávkou leteckej dovednosti núdzovo pristál na lesnej čistinke. Tak bol Rainbow vyradený aj z druhej súťaže o Schneiderov pohár. Pre objektívnosť však treba povedať, že aj v prípade jeho účasti by boli jeho šance prakticky minimálne nakoľko američania vstúpili do súťaže s o generáciu mladším lietadlom Curtis CR-3. Ten v pozemnej variante dosahoval maximálnu rýchlosť 331 km/h a nakoniec vyhral Schneiderov pohár 1923 priemernou rýchlosťou 285,45 km/h.
Základné údaje:
Kategória: 2 plošný rýchlostný hydroplán
Vyrábaný: 1919
Vyrobených kusov: 1
Osádka: 1
Motor: hviezdicový motor Cosmos Jupiter o výkone 450 HP
Vrtuľa: dvojlistá
Hmotnosť prázdna: 725 kg
Hmotnosť vzletová: 997 kg
Rozpätie: 7,32 m
Dĺžka: 6,55 m
Výška: ? m
Nosná plocha: 20,62 m2
Max. rýchlosť: 273 km/h
Rýchlosť stúpania: ? m za min s
Dostup: ? m
Dolet: 400 km
zdroj:
http://www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=815
Schneideruv pohár - Lubomír Koutný - Computer Press - Brno - 2004