Autor Téma: Curtiss P-40  (Přečteno 23931 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #15 kdy: Leden 24, 2009, 01:30:44 »
pouze dodatek k názvům: MOHAWK bylo opravdu britské pojmenování,ale pro P-36! A byly to stroje verzí,které již nestačila Francie odebrat od USA,protože již byla po kapitulaci.Jednalo se o poměrné velký počet strojů,(nevím přesně,snad okolo 100),ale nad Britskými ostrovy používány nebyly.Byly převedeny na Dálný východ.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #16 kdy: Leden 30, 2009, 09:08:15 »
Hmmm tak se někdy postav po stroj letící cca 400 km/h ve výšce 50 metrů a bude pro tebe červené kolo o průměru 20 cm velké jak nevím co a bude jediným co určíš naprosto přesně.
A neměli jseště náhodou na sobě ty letadla velkej nápis US Army??? Nedokážu si představit kdyby bojovali sověti s japoncama dříve čím by si nahradily jejich hvězdy...
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #17 kdy: Leden 31, 2009, 05:30:58 »
A neměli jseště náhodou na sobě ty letadla velkej nápis US Army??? Nedokážu si představit kdyby bojovali sověti s japoncama dříve čím by si nahradily jejich hvězdy...
Kupodivu to mělo jen pár letadel a to na místech kde japonci poprvé zaútočili. Můžeš hádat čím by byly nahrazeny ;). Copak měl SSSR asi tak na vlajce ;). No ano byla to žlutá hvězda. Takže by asi bylo přijato opatření pro Dálný východ celkem logické a to změna červené na žlutou, ale to jen spekulace historie nezná kdyby. Navíc útoky na konci války proti japoncům se prováděly se standartní imatrikulací.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #18 kdy: Únor 19, 2009, 09:50:54 »
Pár informací k P-40 v SSSR:
-prvních 20 ks P-40 /bez udání verze/ bylo dodáno do SSSR na základě smlouvy "Cash and Carry" již v září 1941
-dalších 149 Tomahawků F.Mk.II B / P-40C bylo odeslána do SSSR z Velké Británie hned po podpisu smlouvy Lend&Lease v zřejmě hned v září, ale dodány /po dopravě námořními konvoji do Murmanska/ k bojovým útvarům byly v polovině října 1941. Dalších 49 P-40C bylo dodáno přímo z USA.
Pozn. Určité problémy představovala výzbroj, neboť britské P-40 byly vyzbrojeny kulomety 7,69mm a americké 7,67mm. Nastaly problémy s ráží střeliva. Předpokládá se že postupně byly přezbrojeny na ŠKAS ráže 7,62mm
- další stroje verze P-40E Warhawk / z britské strany Kittyhawk F.Mk.I A / byly dodány v průběhu roku 1942  v množství 274 strojů.
Našel jsem tabulku celkových počtů:
P-40 C bylo dodáno do SSSR 210 kusů,
P-40E 274 ks.
P-40F 100ks,
P-40K 313ks,
P-40M  220 ks,
P-40N 980ks.
Celkem mělo být dodáno 2097 strojů, ztráty při přepravě však činily 333 letadel.
V letectvu SSSR byly P-40 hodnoceny vcelku kladně, obzvláště motory Allison,i  když podle některých odborníklů se údajně  Pé čtyřicítky nehodily  pro klasické manévrové vzdušné boje. V průběhu roku 1942 byl stále častěji nasazovány k bitevním ůkolúm, verze C byla dodatečně vybavena závesníky pro čtyři RS-82, P-40E byl nejprve vybaven pumovým závěsníkem pod trupem /FAB-250/ později i dvěma dalšími pod křídly. Kombinace FAB 250 pod trupem a FAB 100 pod křídly ovšem letoun silně přetěžovala.
Další problémy nastaly s nedostatkem motorů a proto u 1.aviarembazy 13.letecké armády vyzkoušeli zástavbu motoru M-105P a M-105R. Ta se "povedla", letounu sice poklesla maximální ryclost na 465 km/h, ale létaly.
   Podíváme-li se na celkové počty letadel dodávaných VVS SSSR v průběhu války mateřskými závody, jistě namítnete, že to nebylo mnoho. Ale uvažme, že byly dodávány v kritické době 1941/42, kdy na ruské straně fronty, jak mně řekl jeden můj známý z Ruska, šli do boje proti tankům i s lopatami, protože nebylo čím střílet....

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #19 kdy: Únor 20, 2009, 07:42:54 »
Ono to bylo hodnoceno kladně z jednoho důvodu sovětští piloti se moc do manévrových bojů nehrnuli. Raději měli taktiku udeřit z vrchu a hurá zpět nahoru. Pro tuto taktiku byla P-40 Tomahawk přímo ideální, ve střemhlavém letu byla vynikající a rychlá, na klasický manévrový boj byla nevhodná. Navíc byly hojně používány VMF SSSR k ochraně mořských cest a k útokům na bombardéry.
Na P-40 Kittyhawk létalo i sovětské eso B.F. Safonov (30 sestřelů), který i na tomto stroji zahynul při ochraně konvoje PQ-16.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #20 kdy: Únor 20, 2009, 08:49:36 »
Ono to bylo hodnoceno kladně z jednoho důvodu sovětští piloti se moc do manévrových bojů nehrnuli. Raději měli taktiku udeřit z vrchu a hurá zpět nahoru. Pro tuto taktiku byla P-40 Tomahawk přímo ideální, ve střemhlavém letu byla vynikající a rychlá, na klasický manévrový boj byla nevhodná. Navíc byly hojně používány VMF SSSR k ochraně mořských cest a k útokům na bombardéry.
Opravdu? Domníval jsem se, že tuto taktiku „sepsal“ Pokryškin a to až tak kolem roku 42/43. Tedy v době, kdy už P-40 dosluhoval.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #21 kdy: Únor 20, 2009, 08:53:45 »
Opravdu? Domníval jsem se, že tuto taktiku „sepsal“ Pokryškin a to až tak kolem roku 42/43. Tedy v době, kdy už P-40 dosluhoval.
Tato taktika byla s P-40 provozována proti Zerům a dalším typům, v době působení AVG pod vedením Claire Lee Chennaulta v Číně a to s velkými úspěchy. Takže instruktoři provedli patřičná školení a navíc sovětská rozvědka toto také zajisté zmapovala.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #22 kdy: Únor 20, 2009, 09:05:36 »
Já jen, že jsem právě vždy četl, že Rusové si první půlku války spíš "užívali" souboje v zatáčkách než že by využívali taktiku udeř a zmiz (Kdo je vlastně objevitelem této taktiky?)
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #23 kdy: Únor 20, 2009, 09:25:00 »
Já jen, že jsem právě vždy četl, že Rusové si první půlku války spíš "užívali" souboje v zatáčkách než že by využívali taktiku udeř a zmiz (Kdo je vlastně objevitelem této taktiky?)
Nj jenže VMF není VVS. Tam se hledělo na efektivitu a také na to aby tam byla celkem elita. Každý z velitelů měl vypracovanou nějakou taktiku proti bombardérům a právě Ju-88 byly nejzranitelnější zepředu z vrchu. Nikdo nechtěl koupit nějakou do motoru a koupat se v ledovém moři.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #24 kdy: Únor 22, 2009, 02:58:55 »
Při čtení různých pamětí pilotů, pozdějších velitelů jsem měl pocit, že jak Sovětům, tak Angličanům působila obrovské problémy zkostnatělost a vytrvalé lpění  na formaci tří letounů, které Němci opustili velice krátce po napadení Polska. Další, neméně výrazný je fakt,  a to všichni víme, Bf-109 velice silně převyšovaly výkony a výzbrojí ostatní letadla soupeřů. Proto taktika "hit and run" zasáhni a zmiz, jinýmy slovy přepad z výšky zvýšenou rychlostí, byla jedna ze základních možností, ne-li někdy jedinou, jak sestřelu Messerschmidta vůbec dosáhnout. Kdo tuto taktiku vymyslel, si netroufámtvrdit ani náhodou. Myslím, že by to byla zde nekonečná pře.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #25 kdy: Únor 22, 2009, 10:13:54 »
to ostatní: při čtení různých pamětí pilotů,pozdějších velitelů jsem měl pocit,že jak Sovětům,tak Angličanům působila obrovské problémy zkostnatělost a vytrvalé lpění  na formaci tří letounů,které Němci opustili velice krátce po napadení Polska.
Nebyl průkopníkem této metody Mölders, který začal formaci dvou letonů praktikovat už ve Španělsku? Domníval jsem se proto, že už během tažení v Polsku byla tato formace standartní v celé Luftwaffe.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #26 kdy: Únor 22, 2009, 11:19:11 »
Ano, čekal jsem takovou odpověď. Opravdu nevím, protože vždy jsem četl jen o formacích Stuk nebo He-111, ale zmínky o taktice stíhačů Luftwaffe  v Polsku jsem nenašel. Pravdou je, že jsem vždy četl paměti NAŠICH letců. Od Luftwaffe snad jen Udetův Můj život letce. A v Polsku jak známo moc těch, co později psali knihy v češtině nebojovalo. Myslím tím piloty. Takže má odpověď je: ano, je to možné.
 Doufám, že se najde někdo, kdo podá lepší vysvětlení.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #27 kdy: Únor 22, 2009, 04:20:17 »
Ona formace tří stíhacích letounů je více než nevýhodná, v zatáčce se vnitřní stroj dostává na pádovou rychlost a ten na vnější straně musí na plný plyn dohánět vedoucího. První kdo to pochopil a změnil taktiku byli němci, ale to jen na základě bojových zkušeností. Angličané systém párů začali zavádět během Bitvy o Británii a slavili hned úspěchy.
Rusové nevýhody také pochopili až během boje, ale narozdíl od němců a britů, začali posílat dva páry mírně nad sebou a ne v roji vedle sebe. Toto byla z hlediska stíhačů celkem optimální formace, ale na druhou stranu pro doprovod bombardérů byla nevýhodná a tak se tento styl praktikoval při doprovodech na úrovni rojů a ne párů.
Ps. ale dost už o taktice ;) je to tu přeci jen o P-40, pro kterou byly nejvýhodnější přepady shora a nabrání výšky opodál. Každý stroj měl svoje výhody a nevýhody.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1016
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #28 kdy: Únor 25, 2009, 11:18:52 »
Už jsem psal,že v SSSR byly na P-40 namontovány kolejničky pro rakety RS-82. Znáte možnosti (modifikace) bitevní výzbroje P-40 v Africe nebo na Dálném Východě? Myslím že to byly standardně jenom pumy...

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2047
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Curtiss P-40
« Odpověď #29 kdy: Únor 26, 2009, 09:15:55 »
Už jsem psal,že v SSSR byly na P-40 namontovány kolejničky pro rakety RS-82. Znáte možnosti (modifikace) bitevní výzbroje P-40 v Africe nebo na Dálném Východě? Myslím že to byly standardně jenom pumy...
tak určitě i pro britskou výzbroj byly přispůsobeny.  možnost výzbroje byla různá. Zvlášť u britů, kteří raketnice montovali i na Typhoony jež měli parametry podobné jako P-40......
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/