Autor Téma: Stíhací esa  (Přečteno 23317 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Stíhací esa
« Odpověď #15 kdy: Říjen 25, 2006, 06:06:25 »
No pokud se budeme držet správného českého překladu tak ty příklady:

Iljušin a Jakovlev.

Jinak Ruské místopisné názvy se přepijují v latince tak jak se píší v ruštině jen se musí dávat pozor na měkké znaky a písmenka která znamenjí ja, jo. Docela si ještě dobře pamatuju jak nám to do hlavy biflovala soudružka učitelka jak se to spávně přepisuje do češtiny.



Iljushin a Yakovlev jsou anglické varianty a dvojitá W dávají Poláci.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Stíhací esa
« Odpověď #16 kdy: Říjen 25, 2006, 06:14:34 »
Citace: "Hamerinski"
No pokud se budeme držet správného českého překladu tak ty příklady:

Iljušin a Jakovlev.

Jinak Ruské místopisné názvy se přepijují v latince tak jak se píší v ruštině jen se musí dávat pozor na měkké znaky a písmenka která znamenjí ja, jo. Docela si ještě dobře pamatuju jak nám to do hlavy biflovala soudružka učitelka jak se to spávně přepisuje do češtiny.



Iljushin a Yakovlev jsou anglické varianty a dvojitá W dávají Poláci.


Ok, diky za přiblížení této problematiky. Nicméně když jsme už na to narazili, často čtu knihy s válečnou tématikou, a velmi často narážím problém, že stejný název jednoho místa je psán v různé literatuře různými způsoby. Konkrétně železniční uzel Velikije Luki jsem viděl psán takto : Velikije Luki / Velikije Luky / Velikeje Luky.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Stíhací esa
« Odpověď #17 kdy: Říjen 25, 2006, 06:44:53 »
Právě to je docela problém. Kolikrát když je překlad knihy z angličtiny nebo němčiny tak je název buď polského nebo ruského města nekdy zásadně zkreslený. Docela jsem se divil jak dobře je udělaný překlad knihy Křídla v boji od A.I. Pokryškina, ale to je asi tím, že byl použit pro překlad ruský originál, takže když se zaobírám překlady tak se tím tak trochu řídím u některých měst. Jinak někdy nejde název přesně přeložit díky měkkému nebo tvrdému znaku a člověk jen odhadne co by tam mohlo být, aby to bylo správně. Ale písmenka i a y jsou zcela jasná a pokud je některý překladatel nedodrží tak je to u mě normální prase.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Stíhací esa
« Odpověď #18 kdy: Říjen 26, 2006, 07:42:02 »
Jak ruština tak i čeština jsou slovanské jazyky, takže mnohem bližší originálu je třeba Sergej Sergejevič Kuzněcov než přepis přes anglickou transkripci, která nezná háčky ani čárky a vypadá to pak Sergey Sergheyewitch Kuznetschow nebo tak podobně.....v práci s tím mám také problém, ale musí se to psát podle údajů v pasu a tam je to anglicky. Takže pokud je to knížka přeložená z angličtiny nebo němčiny, je to napsaný takhle hrůzně a je třeba si to převést normálně na háčky a čárky.



Btw, sice off topic, totéž, i když ne tak markantně, je i s přepisem z japonštiny. Takže : Jamato a ne Yamato, Musaši a ne Musashi atd. Nebo Nindža a ne Ninja - japonština nemá slabiku ža ale pouze dža. Stejně tak je správný přepis cunami, i když to rve oči, a ne tsunami, to je z angličtiny, kdyby bylo v angličtině cunami, četlo by se to kjúnami.



Jo, znáte jak se anglicky řekne samovar? No přece samovar, čteno semóvr.... :D
"пуля дура, штык молодěц!!!"

flak88

  • Wehrmacht
    Stabsfeldwebel - podporučík
  • Příspěvků: 247
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. července 2008
Re: stíhací esa
« Odpověď #19 kdy: Říjen 19, 2007, 10:54:45 »
Citace: "Peter"
Citace: "Kageneck"
11,5 :?:  :?:  :?: Jak vypada takovy pulsestrel? :D



Sestrel ve spolupraci s jinym pilotem. Americani a Britove pri sestrelu "napul" pripisovali kazdemu pilotovy 1/2 sestrelu. Dokonce pokud byli autori napr. tri tak se kazdemu z pilotu zapocitala 1/3 sestrelu. Nemci pulsestrely nepocitali, pokud se piloti nedohodli mezi sebou kdo mel nejvetsi zasluhu na nem tak se zadnemu z pilotu nezapocital a pocital se pouze do score eskadry.
Ten německý systém evidence sestřelů je myslím asi nejlepší,zvyšoval soutěživost.Jinak k těm našim pilotům v bitvě o Anglii se mi nedávno v prodejně knih dostala do ruky knížka o všech našich/československých/letcích v Británii,tabulky,statistika,prostě vše.Chtěl jsem si ji koupit,ale v poslední 1/3 knihy bylo nakonec zveřejnění všech a jak zahynuli.Z celkového počtu úmrtí byla v boji ztracena třetina pilotů.Zbytek:při cvičném letu,při startu,při přistání atd.Prostě 2/3 jich nezahynulo v boji a to mě doslova šokovalo.Tu knihu jsem si nekoupil,což jejich bojové hodnoty a přínos do bojů proti Ose nesnižuje,jen jsem byl v šoku.flak88
flak88

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Stíhací esa
« Odpověď #20 kdy: Říjen 19, 2007, 08:43:41 »
Pravdou je, ze Nemci casto nepriznavali vlastne straty v oficialnych statistikach. Nie raz sa stalo, ze Nemci sa vratili z boja s oficialnym skore 6:1 v ich prospech, ale skutocne bolo 1:6 v ich neprospech. Ono vykazovat take straty pred Goeringom sa nedalo. Radsej sa to "kamuflovalo" do nehod a inych strat (opotrebenie, znicenie na zemi...). Toho dokazom moze byt aj statistika nehodovosti Luftwaffe, ktora je suverenne najvyssia spomedzi vsetkych letectiev.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1532
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Stíhací esa
« Odpověď #21 kdy: Červen 06, 2008, 05:36:08 »
Len by som doplnil, že z amerických pilotov Richard I. Bong, Thomas B. Mc.Guire, George E. Preddy, Francis S. Gabreski, Robert S. Johnson, Charles H. McDonald, Lance Cleo Wade boli pilotmi USAAF (prví traja menovaní zahynuli), Tak David McCampbell, Joseph J. Foss a Robert M. Hanson boli stíhačmi USMC (poslední menovaní zahynul).

Ak nebudeme hovoriť len čisto o pilotoch z Veľkej Británie ale zahrnieme aj jej kolónie a domínia tak sa nám zoznam rozšíri napr. o dvoch Juhoafričanov : M.T.St.J. Pattle s 41 zostrelmi, C.A.G. Malan s 35 zostrelmi, Íra B. Finucane s 32 zostrelmi, Kanaďana L.G.P. Beurling s 31.5 zostrelmi, Australana P.C.C.R. Caldwell s 28.5 zostrelmi, či Novozélanďana C.F. Cray s 27.5 zostrelmi.



(podľa oznámení RAF a polooficiálnych zoznamov)
The only easy day was yesterday.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Stíhací esa
« Odpověď #22 kdy: Červen 06, 2008, 07:22:12 »
K smrti Thomas B. McGuira bych podotknul, že šlo o zbytečnou smrt díky lemplovství pilota a velitele skupiny, ve snaze honit sestřely. Ponechání přídavných nádrží na P-38 znamenalo problémy a McGuire tento problém hrubě podcenil a zaplatil za něj životem, stejně jako jeho číslo, které bylo sestřeleno. Další dva piloti byli rádi, že se vrátili, jeden z nich se vracel s vlečkou kouře, druhý nepoškozen.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Stíhací esa
« Odpověď #23 kdy: Leden 24, 2009, 07:59:02 »
Názor historiků na počty sestřelů: Němci svým esům počítali sestřely všechny a to mnohým už od roku 1939.kdežto u ostatních mocností to bylo až po jejich vstupu do války.Záleží tedy na délce bojové činnosti.Pokud chcete porovnávat sestřely,je to nesrovnatelné.Jak asi bojovali němci proti Polákům? PZL P.7/P.11  no....
Nebo: V Řecku dokonce hlásili Němci sestřel Avie B-33! Pravděpodobně se jednalo o B.534. Britové naproti tomu u svých pilotů povolovali 2 operační tůry a dost.Vyjímečně 3,ta poslední zpravidla na jiném válčišti.Proč? to nevím.Výjimku dostali jen piloti z okupované Evropy.tedy Češi a Slováci,Poláci,Norové atd.TAm totiž nevěděli co s nima a i nebojové pozice v MU,či TU se poměrně rychle zaplňovaly.Později poměrně často tyto piloty přeřazovali k transportním jednotkám.
Boj Rusů bych spíše přirovnal k boji o přežití,neboť výcvik byl opravdu velice rychlý.

Carius

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 102
Re: Stíhací esa
« Odpověď #24 kdy: Leden 24, 2009, 09:55:00 »
Docela významný letec USAAF byl  Leonard "Kit" Carson ,sestřelil 18.5 letadel a další 3.5  na zemi mimo jimé poničil na Ruzyni dvě Me 262. Lítal na P-51 která se jmenovala Nooky Booky IV.
http://www.cebudanderson.com/images/MajCarson.JPG
Je to odkaz s fotkou

   

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Re: Stíhací esa
« Odpověď #25 kdy: Leden 26, 2009, 08:43:22 »
Nebo: V Řecku dokonce hlásili Němci sestřel Avie B-33! Pravděpodobně se jednalo o B.534.
Tak to fakt nevím, co sestřelili......................Avia B-33 je šturmovik Il-10. To těžko. BH-33 je stará dvojplošná stíhačka, to těžko. B-35 (135) měli Bulhaři, to by musel Němec sestřelit spojence. A B-534? Co by dělala v Řecku?
Jinak pokud se vrátíme k sestřelům, kdoví, kolik by jich měl náš Josef František, pokud by se krotil a tragicky nezahynul. Protože 17 sestřelů za měsíc je parádní!! Kdyby pokračoval, kam by se hrabal Kožedub.........
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Stíhací esa
« Odpověď #26 kdy: Leden 26, 2009, 01:50:00 »
to bambi: opravdu mělo jít o Avii BH-33, ty byly exportovány  do Polska, J.Rajlich to ve svých knihách uvádí tak jak jsem napsal. Ale jelikož také on, historik, toto vidí jako nepravděpodobné, domnívá se, že mohlo jít pravděpodobně o Avii B-534, která do Řecka vyvezena byla.
Údaje z knih Jiřího Rajlicha.

Pombo

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 43
Re: Stíhací esa
« Odpověď #27 kdy: Květen 12, 2012, 04:54:57 »
Tak si to tady pročítám a přesto, že je to už hodně staré téma, tak přispěju k otázce o sestřelu B-534 nad Řeckem. Pokud si pamatuji, tak Avia B-534 byla vyvezena do Řecka pouze ve dvou kusech a k soukromým účelům (koupil je nějaký podnikatel). A obě dvě stíhačky byly ztraceny během války. Je klidně možné, že jedna z nich byla z nouze vyzbrojena a sestřelena.

Joe CSC

  • RAF
  • Sergeant
  • Příspěvků: 94
    • Czech Spitfire Club
Re: Stíhací esa
« Odpověď #28 kdy: Květen 16, 2012, 09:15:09 »
Názor historiků na počty sestřelů: Němci svým esům počítali sestřely všechny a to mnohým už od roku 1939.kdežto u ostatních mocností to bylo až po jejich vstupu do války.Záleží tedy na délce bojové činnosti.Pokud chcete porovnávat sestřely,je to nesrovnatelné.Jak asi bojovali němci proti Polákům? PZL P.7/P.11  no....
Nebo: V Řecku dokonce hlásili Němci sestřel Avie B-33! Pravděpodobně se jednalo o B.534. Britové naproti tomu u svých pilotů povolovali 2 operační tůry a dost.Vyjímečně 3,ta poslední zpravidla na jiném válčišti.Proč? to nevím.Výjimku dostali jen piloti z okupované Evropy.tedy Češi a Slováci,Poláci,Norové atd.TAm totiž nevěděli co s nima a i nebojové pozice v MU,či TU se poměrně rychle zaplňovaly.Později poměrně často tyto piloty přeřazovali k transportním jednotkám.
Boj Rusů bych spíše přirovnal k boji o přežití,neboť výcvik byl opravdu velice rychlý.

Dovolím si malé doplnění.
Zásadním faktorem pro získání sestřelů by samozřejmě také počet kontaktů s nepřítelem, resp. svedených soubojů. To hodně záviselo na frontě, oblasti, typu nasazení... proto je hodnocení podle počtu vítězství hodně relativní.
Např. na východní frontě byla letiště blízko bojové linii, létalo se i několikrát denně a vzduch byl plný letadel.
Naproti tomu čs. perutě v RAF byly v létě 1944 staženy do Anglie k Obraně ostrovů a létaly na doprovody bombardérů - často jako close escort bez možnosti zapojení do boje. Poslední sestřel v RAF zaznamenali 8. 8. 1944 F/O S. Mašek a Sgt A. Elbogen (info) od 310. sq. (oba na Spitfirech LF Vb - čs. perutě na ně byly krátce přezbrojeny pro nedostatek devítek) - byl to Do 217 u Nijmegenu. Pak ještě 24. 10. 1944 sundali S/Ldr M. Mansfeld s F/Lt S. Janáčkem na Mosquitu XIX 68. sq. jednu V1.