Autor Téma: Morane-Saulnier Type L (FRA)  (Přečteno 3391 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Morane-Saulnier Type L (FRA)
« kdy: Březen 06, 2008, 12:28:15 »
Morane-Saulnier Type L
Morane-Saulnier Type L je pomerne málo známy, ale významný typ francúzskeho lietadla. Preslávil sa ako jednomiestna stíhačka tak ako dvojmiestny prieskumný letún. Vyznačoval sa netradičnou jednoplošnou konštrukciou v hornoplošnej konfigurácii. Krídlo bolo upevnené na vysutej konštrucii. Z tohto nezvyklého tvaru sa odvodila aj prezývka pre takýto typ lietadiel - parasol (slnečník). Lietadlo sa okrem vzhľadu vyznačovalo slušnými výkonmi, ale aj veľkou vôľou lietadla k pádu do vývrtky. Bolo to spôsobené odľahčenou výškovkou bez stabilizácie  (časť plochy bola pred osou zatáčania). To spolu s malou plochou smerovky malo za následok príliš vysokú citlivosť na pohyb riadiacej páky či poryvov vetra. Lietadlo si tak vyžadovalo neustálu pozornosť. Rovnako však patrilo v roku 1915 k prvým lietadlám na svete, ktoré strieľali cez vrtulu. Nešlo však o klasický synchronizátor, ale guľomet Hotchkiss ráže 8 mm strieľal priamo cez silne oplechovanú vrtuľu (to malo zabrániť jej poškodeniu). Každopádne takáto úprava priniesla Rolandovi Garrosovi tri zostrely počas 2 týžňov. Po tomto úspešnom skúmaní bojom, bolo toto lietadlo zajaté nemcami po núdzovom pristání. Hovorí sa že práve toto lietadlo bolo popudom pre vývoj synchronizátora pre Fokker E.I. Ešte zaujímavejším faktom je, že Kurt Wintgens pri skúškach Fokker M.5K/MG (prototyp E.I) so synchronizátorom "Zentralsteuerung"  1. júla 1915 zostrelil práve jeden Morane-Saulnier Type L.

ukoristený Morane-Saulnier  L s nemeckým  značením
Základné údaje:
Výrobca: Société des Aéroplanes Morane-Saulnier
Kategória: Stíhací hornoplošník
Vyrábaný: 1913-16 (Francúzsko)
Vyrobených kusov: okolo 600 kusov
Osádka: 1 resp. 2 muži
Motor: 7-valcový rotačný motor Gnome Lambda o výkone 80 hp
Vrtuľa: 2-listá drevená oplechovaná
Hmotnosť prázdna: 385 kg
Hmotnosť vzletová: 655 kg
Rozpätie: 11.2 m
Dĺžka: 6.88 m
Výška: 3.93 m
Nosná plocha: 18,30 m²
Max. rýchlosť: 115 kmh
Cestovná rýchlosť: ? km/h
Rýchlosť stúpania: 300 m za 3 minúty
Dostup: 4000 m
Výdrž: 2,5 hodiny
Dolet: 450 km
Výzbroj: 1 pevný guľomet Hotchkiss ráže 8 mm resp. jeden pohyblivý Lewis (pozorovacie verzie)
zdroj:
http://www.theaerodrome.com/aircraft/france/morane_l.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Morane-Saulnier_Type_L
http://www.eads.net/800/fr/eads/history/airhist/1910_1919/morane_saulnierl_1913.html

holoubek

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 387
    • vets
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 7. prosince 2008
Re: Morane-Saulnier Type L
« Odpověď #1 kdy: Březen 06, 2008, 01:30:50 »
údajně na Moranech létali naši letci  např. vašátko

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Morane-Saulnier Type L
« Odpověď #2 kdy: Březen 06, 2008, 05:52:21 »
Citace: "holoubek"
údajně na Moranech létali naši letci  např. vašátko


Jenže to bylo až v druhé světové válce.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Morane-Saulnier Type L (FRA)
« Odpověď #3 kdy: Březen 06, 2008, 11:05:53 »
Ak wikipedia neklame Československo jeden kus tohto lietadla vlastnilo, takže je pravdepodobné, že si na ňom zalietali aj Českoslovenksý piloti. Rozhodne to však nebol Vašátko. Ono je otázkou, či sa to k nám vôbec dostalo. A ak áno či to bolo v letuschopnom stave, nakoľko od Francúzska sme dostali v roku 1919 spústu lietadiel, ktoré však boli skôr vraky ako nejaká posila. Ak aj bol použitý tak určite len na výcvikové účely aj to tak max. do roku 1925.