Autor Téma: Aviatik D.I (R-U)  (Přečteno 7666 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Aviatik D.I (R-U)
« kdy: Únor 01, 2008, 05:07:45 »
Aviatik D.I


Podobne ako aj iné lietadlá Aviatiku aj D.I naprojektoval Dipl Ing Julius von Berg. Pre továreň sa stal najdôležitejším typom a vo veľkých sériách bol vyrábaný prakticky až do konca vojny.  Prvý prototyp (30.14) bol zalietaný 24. januára 1917. Išlo lietadlo dvojplošné lietadlo drevenej konštrukcie. Trup bol potiahnutý prekližkou a krídla plátnom. Konštrukčne sa lietadlo upravovalo na 4 prototypoch. Prvý 30.14 s motorom Austro-Daimler o výkone 160 koní bol stratený pri havárii. Nasledujúce prototypy slúžili ako na letové tak staické skúšky, pričom 30.20 sa stal vzorom pre sériu 38. Prvé sériové kusy dorazili k rakúsko-uhorským Luftfahrttruppe na jeseň 1917. Stali sa populárne nakoĺko boli výkonné a letovo stabilbné. Výzbroj tvorili jeden alebo dva synchronizované guľomety  8mm Schwarzlose. Celkovo bolo vyrobených vyše 700 kusov tohto lietadla v nasledovných výrobných sériách:
Aviatik D.I série 38 výrobca Östereichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik, motor Austro-Daimler o výkone 185 koní
Aviatik D.I série 138 výrobca Östereichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik, motor Austro-Daimlero výkone 200 koní
Aviatik D.I série 238 výrobca Östereichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik, motor Austro-Daimlero výkone  160 koní
Aviatik D.I série 338 výrobca Östereichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik, motor Austro-Daimlero výkone 225 koní
Aviatik D.I (Lo.) série 115 výrobca Jacob Lohner & Co. Werke GmbH, motor Austro-Daimler o výkone 200 koní
Aviatik D.I (Lo.) série 315 výrobca Jacob Lohner & Co. Werke GmbH, motor Austro-Daimler o výkone 225 koní
Aviatik D.I (Ll.) série 48 - výrobca Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik A.G., motor Austro-Daimler o výkone 185 koní
Aviatik D.I (Ll.) série 248 výrobca Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik A.G., motor Austro-Daimler o výkone 160 koní
Aviatik D.I (Ll.) série 348 výrobca Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik A.G., motor Austro-Daimler o výkone 225 koní
Aviatik D.I (Wkf.) série 84 výrobca Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 185 koní
Aviatik D.I (Wkf.) série 184 výrobca Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 200 koní
Aviatik D.I (Wkf.) série 284výrobca Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 160 koní
Aviatik D.I (Wkf.) série 384 výrobca Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 225 koní
Aviatik D.I (Th.) série 101 výrobca Thöne und Fiala Maschinenfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 200 koní
Aviatik D.I (Th.) série 201 výrobca Thöne und Fiala Maschinenfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 185 koní
Aviatik D.I (Mag.) série 92 výrobca Thöne und Fiala Maschinenfabrik, motor Austro-Daimler o výkone 200 koní
Hoci výkon a stabilita týchto lietadiel bola výborná, najmä v prvých sériách trpeli niekoĺkými závadami. To najväčšou bolo nedostatočná pevnosť konštrukcie najmä chvostových plôch. Vo svojich hláseniach nato upozornil  Julius Arigi (známe eso R-U letectva). V prípade prechodu do strmhlavého letu a v prípade náročnej pilotáže dochádzalo k trhaniu obloženia a krúteniu konštrukcie chvostových a nosných plôch. Potom čo boli na neskorších sériach vykonané zmeny smerom k posilneniu konštrukcie, síce liatadlo čosi stratilo z maximálnej rýchlosti, ale bolo prakticky bez nejakých nerestí. Jediným problémocm ktorým trpeli všetky rakúsko-uhorské lietadlá boli guľomety Schwarzlose 07/12, ktoré mali značnú tendenciu k zadretiu.


Základné údaje (platné Aviatik D.I série 38 ):
Kategória: 2 plošná stíhačka
Vyrábaný: 1917
Vyrobených kusov: 72 kusov (série 38 ) 
Osádka: 1
Motor: radový motor Daimler o výkone 185 koní
Vrtuľa: dvojlistá drevená
Rozpätie: 8.00 m
Dĺžka: 6.86 m
Výška: 2.52 m
Plocha krídiel: 21.60 m2
Váha prázdneho lietadla: 610 kg
Vzletová váha: 852 kg
Max. rýchlosť: 195 km/h
Dostup: ? m
Stúpavosť: 2 min 40 s do výšky 1000 m
Dolet: 320 km
Výzbroj: 1  guľomet Schwarzlose 07/12 ráže 8 mm

zdroj:
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/59709/title/Aviatik-D-I
http://www.aviastar.org/air/austria/aviatik_d-1.php
http://www.theaerodrome.com/aircraft/austrhun/aviatik_di.php