Autor Téma: Admiral Graf Spee v Atlantiku  (Přečteno 6475 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Admiral Graf Spee v Atlantiku
« kdy: Únor 07, 2008, 02:15:36 »
Působení "kapesní" bitevní lodě Admiral Graf Spee v Atlantiku - část 1.

V souvislosti s připravovanou taktikou války křižníků štábem Krigsmarine vyplula již 21. srpna 1939 kapesní bitevní loď Admiral Graf Spee s rozkazem křižovat Atlantik, kde měla očekávat vypuknutí války. Loď vyplula z Wilhelmshavenu, kde měla plnit tyto rozkazy spojené s křižníkovou válkou vydané 4. srpna 1939:

Úkoly pro případ války

Rozbití a zničení nepřátelského obchodního loďstva s pomocí všech dostupných prostředků(...) Pokud jde o vojenské námořnictvo nepřítele, dokonce slabšího, je potřeba podstoupit boj pouze tehdy, když to poslouží základnímu cíli. (...)

Časté změny polohy v operačních oblastech způsobí vznik nejistoty a omezí pohyb obchodních plavidel nepřítele, a to i v případě, kdy to nepřinese žádné měřitelné výsledky. Také krátké výpady do vzdálenějších oblastí zvýší nejistotu nepřítele.

Pokud bude nepřítel chránit své lodě pomocí námořních sil, v důsledku čehož bude bezprostřední úspěch nemožný, tehdy samotné omezení možnosti pohybu ve velkém stupni ztíží jeho zásobovací situaci. Hodně bychom také mohli dosáhnout, kdyby kapesní bitevní lodě nadále zůstaly v oblasti, kde plují konvoje.




Admiral Graf Spee nepozorovaně proplul kolem Islandu, překročil plavební trasy v severním Atlantiku a objevil se daleko na jih od Azorských ostrovů. Dne 31. srpny byl námořní kapitán Langsdorff informován o tom, že následující den dojde k útoku na Polsko. Vzhledem k nejistému postoji západoevropských států vůči napadení Polska má velitel lodi zanechat jakékoli akce.



1.září došlo k setkání kapesní bitevní lodi a zásobovací lodi Altmark. Poté loď  draftovala po dva dny v pustých vodách v očekávání vývoje událostí v Evropě.

3. září v poledne radiotelegrafisté přijali projev premiéra Velké Británie o vyhlášení války Německu a v odpoledních hodinách také informaci o vstupu Francie do války. V souvislosti s touto informací se měla loď spolu s Altmarkem přesunout do první operační oblasti.

Britská admiralita věděla, že německé přístavy opustily dvě kapesní lodě, ale neměla žádné informace o jejich aktuálním pohybu. Tyto lodě pro ně představovaly vážné nebezpečí vzhledem k nezvykle početné britské a francouzské lodě, jež v té době byly na moři (první jisté informace o působení jedné z lodí získala britská admiralita až začátkem října). S touto souvislostí dostal velitel svazu křižníků Exeter a Ajax, aby pozorovat střední část oceánu.

5. září obdržel námořní kapitán Langsdorff rozkaz odložit na nějakou dobu akce a vyčkávat na další vývoj událostí. Lodě se měly vzdálit z původně plánovaných oblastí a zamířit do vod Arktického oceánu, jižního Atlantiku a do Indického oceánu. Za několik dnů se ukázalo, že vody středního a jižního Atlantiku nejsou tak pusté, jak velitel očekával. Z letadla byla totiž spatřena silueta britského křižníku se třemi komíny. Jednalo se o těžký britský křižník Cumberland. Naštěstí pro Němce křižník změnil kurz a Admirál Graf Spee tak zůstal neodhalen. Chybou britských námořníků také bylo, že si nikdo nevšiml německého letadla. Langsdorf se rozhodl plnou rychlostí zamířit na jih.

Další dny proběhly bez významnějších událostí a teprve 26. září obdržel Graf Spee rozkaz zahájit samostatnou korzárskou válku.

30. září potkal Admiral Graf Spee u brazilských břehů loď Clement a potopil ji dělostřeleckou palbou. Kapitána lodi a prvního důstojníka vzal do zajetí. Zbytek posádky nechal Langsdrof ve člunech, ale vyslal prosbu k brazilskému pobřeží o záchranu trosečníků.

Po potopení této lodi vytvořilo britské námořnictvo 9 pátracích skupin, přičemž každá skupina měla být schopna postavit se protivníkovi.

Mezitím se Admiral Graf Spee přesunul do výchoní části jižního Atlantiku, aby čekal na samostatně plující lodě na trase vedoucí z Kapského města do přístavů střední Afriky a Evropy. 5. října se "Graf Spee" zmocnil britského parníku Newton Brach, jenž ještě stačil vyslat signál SOS. Tento signál byl zachycen těžkým křižníkem  Cumberland, byl ovšem vzat na lehkou váhu a šance dopadnout korzára zmizela.

7. října se obětí korzára stal britský parník Ashlea, který ani nestačil vyslat signál RRA (ohlašující útok nepřátelské hladinové lodě).

Šance odhalit německou loď se Britům naskytla, když hlídkové letadlo z letadlové lodi Ark Royal spatřilo na západ od Kapverdských ostrovů německou zásobovací loď. Bylo ovšem usouzeno, že se jedná o americkou loď  Delmar. Než se zjistilo, že Delmar se nachází v New Orleans byla již tma a loď Altmark nebyla nalezena.

10. října "Graf Spee" zaútočil na britský parník a zajal ho spolu s 83 členy posádky. Po tomto úspěchu nařídil námořní kapitán Langsdorff postavit na nástavbě za příďovou dělovou věží maketu dělové věže, aby se jeho loď podobala britským nebo francouzským těžkým válečným lodím.

14. října došlo k dalšímu setkání s Altmarkem, který doplnil zásoby a převzal zajatce. Následně byla potopena loď Huntsman.

22. října potkal německý korzár svou další oběť. Pod francouzskou vlajkou se přiblížil k parníku Trevanion a teprve na poslední chvíli ji vyměnil za německou. Námořní kapitán požadoval zastavení strojů a nepoužívání radiostanice. Přesto parník odeslal depeši o útoku. Poté Admiral Graf Spee zahájil palbu na radiostanici. Zprávu zachytila britská osobní loď a předala ji do Freetownu, avšak britská reakce byla natolik pomalá, že "Graf Spee" unikl.

28. října opět setkání s Altmarkem.

Až do 5. listopadu není hlášeno žádné setkání s lodí. Toho dne poblíž hranice teritoriálních vod portugalské kolonie potopil malou britskou loď Africa Shell. Trosečníky nechal dopravit na nedaleký břeh, tímto gestem se Langsdorff domníval, že uvede britskou admiralitu v omyl, že v indickém oceánu operuje druhá německá kapesní bitevní loď. Tím spíše, že v době útoku na Africa Shell měla německá loď jméno Admiral Scheer.

Po neúspěšné výpravě se Admiral Graf Spee vrátil do Atlantiku, aby se na konci roku pokusil proniknout do Německa a využil přitom špatného počasí, které v té době panuje.

26. listopadu došlo k setkání s Altmarkem. Byl také dokončen další falešný komín, čímž změnila siluetu.

2. prosince došlo k potopení Doric Star 3. prosince Tairoa. Obě lodě stačily odeslat radiový signál. Proto se rozhodl námořní kapitán Langsdorff změnit oblast působení (lodě byly potopeny asi 660 mil jihovýchodně od ostrova svaté Heleny) a vydal se směrem k pobřeží Brazílie.

Velltel svazu křížníků Harwood se domníval, že "Graf Spee" zamíří do La Platy a v souvislosti s tím vydal rozkaz o setkání válečných lodí své skupiny (těžký křižník Exeter a dva lehké křižníky Ajax a Achilles) v oblasti ústí Rio de la Platy. Tento plán se zakládal pouze na základě dedukcí a dohadů.

6. prosince došlo opět k setkání s Altmarkem. 7. byl potopen britský parník Streonshalm. Na lodi se nacházely informace o lodích plujícíh z Buenos Aires a britských lodích na trase vedoucí z ústí La Platy do Freetownu. Langsdorff využil situace a zamířil do oblasti východně od ústí Rio de la Platy. Tedy stejným směrem jako svaz britských křižníků

Harwood měl ze střetnutí obavy, neboť vůbec nebylo jisté kolik lodí zde potká a zda-li je vůbec potká. Podle hlášení se zde měly nacházet lodě Admiral Graff Spee, Admiral Scheer a dokonce i Deutschland. Jen dvě takové lodě znamenaly přesilu nad britským svazem.

13. září v 6:10 byl spatřen z Ajaxu kouř. Bylo okamžitě rozkázáno identifikovat plavidlo.

V 6:16 nařídil vyslat námořní kapitál Bell, velitel Exeteru, na vlajkovou loď světelný signál:

I THINK IT IS A POCKET BATTLESHIP (Myslím, že je to kapesní bitevní loď)

O střetnutí a potopení Admiral Graf Spee zase příště.


Exeter


Admiral Graf Spee


námořní kapitán Langsdorff

Nepodařilo se mi sehnat na internetu mapy působení lodě, tak jsem to ofotil mobilem z knihy. Za kvalitu se omlouvám.



„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Admiral Graf Spee v Atlantiku - část 2.
« Odpověď #1 kdy: Březen 02, 2008, 12:53:38 »
Působení "kapesní" bitevní lodi Admiral Graf Spee v Atlantiku - část 2.

13. září v 6:10 byl spatřen z Ajaxu kouř. Bylo okamžitě rozkázáno identifikovat plavidlo.

V 6:16 nařídil vyslat námořní kapitál Bell, velitel Exeteru, na vlajkovou loď světelný signál:

I THINK IT IS A POCKET BATTLESHIP (Myslím, že je to kapesní bitevní loď)

Okamžitě se rozezvučely signály bojového poplachu. Střetnutí bylo nevyhnutelné. Jaké vyhlídky byly obou stran?

Nejtěžší děla německé kapesní lodě o kalibru 280 mm byla schopna vystřelit náboje o hmotnosti až 300kg do vzdálenosti 27 000m. Dosah nejtěžších nábojů Exeteru o hmotnosti pouhých 115 kg byl asi 23 500 metrů a palebný radius Ajaxu a Achilla pouze 22 000 metrů, avšak jejich náboje měly hmotnost jen 45 kg. V pancéřování se britské lodě, také německé bitevní lodi rovnat nemohly. Jedinou výhodou byla vyšší rychlost.

V 6:16 se nejblíže lodi Admiral Graf Spee nacházel těžký křižník Exeter.

V 6:18 vypálila německá loď první salvu ze svých šesti 280 mm děl. Začala tak první bitva těžkých hladinových lodí ve druhé světové válce.

Další sled událostí budu vypisovat v bodech podle časové souslednosti:

6:20

Exeter jako první z britských lodí zahajuje palbu ze vzdálenosti 17 000 metrů. Což byla vzdálenost, ze které mohl německou loď ohrozit, ale zároveň se Exeter vyskytl v palbě mnohem ničivějších zbraní Němců.

Již třetí salva Admirala Graf Spee je velmi přesná. Jeden z granátů vybuchl poblíž pravého boku Exeteru. Sprcha střepin zabila několik námořníků na pravoboku. Zcela zničena byla stanoviště reflektorů u zadního komína a hydroplán připravený již ke vzlétnutí se vzňal.

6:22

Achilles zahajuje palbu ze vzdálenosti 17 000 metrů. Bez účinku. Exeter i Achilles zvyšují rychlost na 25 uzlů. Harwood si uvědomuje, že jeho jedinou výhodou je frekvence palby a rychlost lodí (Admiral Graf Spee: 3 salvy ráže 280 mm za minutu, britské lodě 6 salv ráže 203 mm a dvanáct salv z ráže 152).

6:23

Ajax zahájil palbu.

6:24

Exeter zasažen! Granát ráže 280 mm zasáhl dělovou věž ?B? (nacházející se před bojovým můstkem). Exploze zničila dvě děla věže, střepiny zdemolovaly bojový můstek a zabijí téměř všechny v dosahu. Shodou okolností velitel lodi, námořní kapitán Bell, se dvěma důstojníky zásah přežili.

Protihavarijní čety hasí požár, jenž zuří ve věži B i pod ní. Naštěstí se podařilo zatopit muniční sklady. Exeter bojuje dál.

6:26

Další zásah Exeteru. Tentokrát přímé zásahy dvou granátu ráže 280 mm. Naštěstí jeden z nich probijí palubu, dostává se do lodní nemocnice a přes palubu padá do vody bez výbuchu. Je jisté, že kdyby nálož vybuchla, těžký křižník by pravděpodobně nebyl schopen boje.

6:31

Námořní kapitán Langsdorff viděl těžké poškození Exeteru a nařizuje převést palbu jedné věže artilerie na dva lehké křižníky. Děla střední ráže také střílí směrem na Ajax a Achilles.

6:32

Exeter vypálil 3 torpéda. Ve stejný okamžik však Langsdorff mění kurs a britská torpéda minou cíl.

6:34

Achilles snížil vzdálenost od protivníka na necelých 12 000 metrů. S úspěchem. Několik projektilů zasáhlo Admiral Graf Spee a ten okamžitě vypouští kouřovou clonu.

6:36

Ajax zvýšil rychlost na 28 uzlů.

6:37

Vystartování hydroplánu Seafox z Ajaxu.

6:40

Střepiny těžké německé nálože, která vybuchla vedle boku Achilla na úrovni  bojového můstku zabijí čtyři námořníky a ničí centrálu. Zraněn byl mimo jiné velitel Achilla námořní kapitán Parry.

V téže minutě Exeter, silně nachýlený na boj, se otočil na východ. Kapitán Exeteru zamýšlel vypálit další salvu torpéd, ale při obratu byl opět těžce zasažen. Zásah obdržela věž ?A?, byla zcela znehybněna a celá příďová paluba začala hořet. Přesto loď bojuje dál.

6:43

Exeter odpaluje salvu torpéd. Opět bez účinku.

6:44

Exeter obdržel dva přímé zásahy nejtěžšího kalibru. Plameny pohlcují téměř celou loď, přesto pálí stále po německé lodi.

Osmipalcové střely britských děl se třikrát trefují do německé lodi. Zabito je mnoho členů posádky a zničeno je centrální stanoviště pro řízení palby.

Ajax zrychluje na 30 uzlů.

Během několika dalších minut se Exeter vrací a zkracuje vzdálenost ke kapesní bitevní lodi. Pilot Seafoxe vidí ze vzduchu stav v jakém se nachází těžký křižník Exeter a vysílá komodoru Harwoodovi informaci o svém přesvědčení, že se loď potápí.

6:50

Ajax a Achilles zkracují manévrem vzdálenost k Admiral Graf Spee. Tím chtějí odlehčit Exeteru.

7:16

Daří se! Všechny děla německé lodi se zaměřila na Achilla a Ajaxe.

7:20

V důsledku zatopení zamlkla všechna děla hlavní ráže Exeteru. Námořní kapitán Bell (velitel lodi) zamířil se svou lodí na jihovýchod, čímž se vzdálil od střetnutí.

7:25

Ajax obdržel zásah => vyřazení obou záďových věží. Současně byl poškozen výtah jednoho děla věže ?B? a vlajkové lodi zůstala pouze tři děla ráže 152 mm.

7:27

Ajax vypaluje salvu torpéd, která netrefují cíl.

7:30

Seafox upozorňuje na vypálenou salvu torpéd a Ajax náhlým manévrem uniká zásahům.

7:38

Vzdálenost mezi loděmi se snížila na 7300 metrů. Ajax obdržel další zásah stožáru, což způsobilo zničení radiových antén.

7:40

Britské lodě pokládají kouřovou clonu a vzdalují se od nepřítele.

Bilance bitvy:

Admiral Graf Spee

Mrtví: jeden důstojník a 35 námořníků

Ranění: 60 členů posádky

Loď zasáhly tři střely ráže 203 mm a osmnáct ráže 152mm.

Zcela zničeny byly: zařízení radiozaměřovače, odstředivky pro čištění oleje, což prakticky znemožňovalo práci motorů na dlouhodobé trase z Argentiny do Německa, celá kuchyně a všechny zařízení k odsolování vody.

Spotřeba munice dosáhla více než 60%. Zůstalo jí tak na hodinu boje. Dále bylo zničeno jedno dělo hlavní artilerie v příďové věži. Přestože kapesní bitevní loď byla poměrně málo poškozena, před Langsdorffem vyvstal problém co dál. Vzhledem k rychlostní převaze protivníků neměl šanci na útěk, navíc si musel vzít v úvahu, že do La Platy směřují nebezpečnější britské síly. Za této situace pokračoval v kursu do Montevidea.

Exeter:

Mrtví: 5 důstojníků a 56 námořníků
Ranění: 3 důstojníci a 20 námořníků
Loď byla prakticky vyřazena z boje. Žádné dělo hlavní ráže nebylo v provozu, mnoho prostorů bylo zatopených. Rychlost lodi snížena na 20 uzlů.

Ajax:
Zahynulo 7 námořníků. O zraněných nemám informace. Zničeno bylo 5 z osmi děl ráže 152 mm.

Achilles:
Zahynuli 4 námořníci.
Zraněn byl například velitel lodi námořní kapitán Parry. Loď vyšla ze střetnutí nejméně poškozena.

Závěrečné působení kapesní bitevní lodi Admiral Graf Spee bude brzo následovat.


Ajax


Achilles
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Admiral Graf Spee v Atlantiku - část 3.
« Odpověď #2 kdy: Březen 02, 2008, 12:54:17 »
Působení "kapesní" bitevní lodi Admiral Graf Spee v Atlantiku - část 3.

Okamžitě po bitvě byl vydán rozkaz, aby se britské silné svazky vydaly do ústí La Platy.

Ve 13:05 byl vydán rozkaz lodi Altmark, aby se řídila podle vlastních rozhodnutí. Tudíž přestávají platit všechny dřívější dohody týkající se kursů, míst a termínů setkání na moři.

20:48

Admiral Graf Spee vplul do teritoriálních vod uruguaye, následoval ho pouze Achilles. Admiral Graf Spee se chtěl pokusit proniknout v noci na volný oceán a tak kapitán Harwood pozoroval všechny trasy vedoucí z Montevidea podél urugayských břehů, zatímco Ajax zamířil na jih, aby hlídal oblast nacházející se asi 10 mil od přístavu.

Do té doby padlo několik výstřelů na obou stranách.

21:43

Montevideo je již na dohled. Achilles využívá zhoršené viditelnosti a přibližuje se k německé lodi.

0:50

Admiral Graf Spee zakotvil v Montevideu.

Dalšího dne byli propuštěni zajatci z potopených lodí. Nyní přešla válka na moři ve válku diplomatickou.

Německá strana vyžadovala 15 dní na setrvání v přístavu, zatímco francouzská a britská se samozřejmě snažila snížit délku pobytu na co nejkratší dobu. Podle mezinárodního práva měla německá loď nárok na 24 hodin v přístavu.

15. prosince uruguayské ministerstvo zahraničí vydalo definitivní souhlas na 72 hodin stání v Montevideu. Určený termín končil 17. prosince ve 20:00.

16. prosince námořní kapitán Lansdorff vyslal německé admiralitě následující telegram:

Strategická pozice: poblíž Montevidea. Kromě křižníků a torpédoborců "Ark Royal" a "Renown". V noci důkladná blokáda: žádná šance na proniknutí na otevřené moře a útěk do domácích vod. (...) Potřebuji rozhodnout, zda mohu potopit loď přes malou hloubku v ústí La Platy, nebo zda lepším východiskem bude internování.

Byla mu zaslána odpověď: Pokusi se prodloužit dobu pobytu v neutrálních vodách. (...) Pokud to bude možné probít se do Buenos Aires. Internace v uruguayi vyloučena. V případě rozhodnutí potopit loď je třeba to provést důkladně.

Po obdržení Hitlerovy odpovědi předal Admiral Graf Spee 17. prosince část vybavení a většinu posádky na německou zásobovací loď Tacoma. V předvečer kapesní bitevní loď vyplula z přístavu. Ve vzdálenosti několika námořních mil od výstupu z přístavu zamířil Admiral Graf Spee na západ a ve 21:00 byl vyhozen do vzduchu.

Námořní kapitán Langsdorff doufal, že argentinské úřady budou považovat německé námořníky za trosečníky a uniknou tak internaci. Činnosti v tomto směru však nepřinesly žádné výsledky a posádka německého korzára byla definitivně internována.

19. prosince napsal zprávu do Německa: Pouze svou vlastní smrtí mohu dokzat, že vojáci třetí říše jsou připraveni umírat za čest své vlajky. Nikdo kromě mě nenese odpovědnost za potopení kapesní bitevní lodi Admiral Graf Spee. S radostí zaplatím svým životem za tu skvrnu na naší cti. Přijímám svůj osud s klidem a s vírou v naší věc, v budoucnost a ve svého  Vůdce.

Téže noci se zastřelil.

„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Admiral Graf Spee v Atlantiku
« Odpověď #3 kdy: Březen 02, 2008, 01:23:54 »
K osudu posádky, po potopení lodi byla většina námořníků internována a převezena do kasáren Cuartel Paso del Rey. Zde byli vojáci internováni až do konce války a poslední z nich byli repatriováni v roce 1946.
K osudu lodi, po potopení zůstala většina nástavby nad hladinou, ale postupem času si loď sedala do bahnitého dna, až v druhé polovině 90.let  byla vidět jen nástavba. V roce 1997 bylo vyzvednuto sekundární dělostřelectvo ráže 150mm, které je dnes vystaveno v Montevideo's National Maritime Museum. Na přelomu tisícíletí bylo rozhodnuto vrak vyzvednout, protože představuje riziko pro námořní dopravu. V roce 2004 začala kompletní rozebírka lodi, v únoru byl vyzvednut dálkoměr lodi, který je dnes vystaven v přístavu. V současnosti práce dále probíhají a jsou bedlivě sledovány filmovým režisérem J. Cameronen (takže se můžeme těšit na zajímavý film). Po vyzdvihnutí je plánováno loď umístit v Montevideo's National Maritime Museum.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Admiral Graf Spee v Atlantiku
« Odpověď #4 kdy: Prosinec 21, 2008, 08:54:22 »
Podařilo se mi na palbě najít lepší mapy střetnutí:
http://i42.tinypic.com/2rqnmog.jpg - Bitva v ústí La Platy
http://i40.tinypic.com/20hrqxk.jpg - průběh plavy lodi Admiral Graf Spee
http://i44.tinypic.com/t8xoox.jpg - stejná mapa v lepší kvalitě
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel