Autor Téma: Junkers Ju-87 Stuka  (Přečteno 54731 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #15 kdy: Listopad 10, 2006, 08:04:34 »
Musim se priznat, ze tuhle verzi vidim poprve. Zajimalo by me, koho napadlo udelat takove kryty kol? To uz si tam rovnou mohli dat ocelovou krabici, aby to bylo super anaerodynamicky. Jinak bych pripomnel, ze rozhodnuti vyrabet Stuku seriove padlo po "prehlidce" kdy se Stuka trefila presne na stred kruhu (bohuzel na polomer si nevzpomenu). Nemecke veleni to ohromilo a tak vzniklo letadlo, ktere bylo zastarale jiz v dobe sveho vzniku.



von Kageneck
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #16 kdy: Listopad 10, 2006, 09:55:29 »
Citace: Kageneck
vzniklo letadlo, ktere bylo zastarale jiz v dobe sveho vzniku.
Nemyslím si, že bylo v době svého vzniku zastaralé. V polovině 30.let vznikaly podobné konstrukce, tedy střemhlavých a bitevních letadel, prakticky ve všech zemí. Na počátku války už bych ho označil za zastaralé, ale průběh válečných událostí ukázal, že Stuka byla ze všech těchto letadel nejefektivnější. Samozřejmě, že od roku 1942 již Stuka beznadějně zastarávala a proto byla u bitevních útvarů nahrazována hlavně Fw-190. Ale to bylo v době, kdy spojenecké letouny podobného určení a podobné doby vzniku byly dávno mimo službu.

Fairey Battle, ze služby vyřazeny v roce 1941
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Fairey_Battle.jpg

Loire-Nieuport L-N.411, vyřazeny ze služby defakto v roce 1940, některé sloužily v letectvu Vychistické Francie až do roku 1942
http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/ln411/ln411-2.jpg

Vultee 72/A-31, při neúspěchu letounu Battle, britové urychleně sháněly náhradu. Výsledkem byl tento americký letoun. To, že většinu kariéry sloužil pouze v bojích v Indii a Burmě mluví dostatečně o jeho kvalitách. Ze služby vyřazovnán v až roce 1944.
http://www.airwar.ru/image/idop/aww2/a31/a31-4.jpg
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #17 kdy: Listopad 10, 2006, 10:15:26 »
No tak beru zpet. Ale prevratna konstrukce to teda urcite nebyla. Uspesna mozna byla proto, ze jako jedina byla nasazena v tak masivnim meritku. Prave presnost utoku (zminovanych 90stupnu) z nej delalo obavany stroj. Ja by ale za nejlepsi verzi bral Ju 87D (pokud bereme stremhlavy bombarder), ale Ju 87G (37mm pod kridly) to je moje. Sice utrpely desive ztraty, ale kdyz se podarilo zautocit, tak rusky tanky horeli jako divy.



von Kageneck
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #18 kdy: Listopad 16, 2006, 08:20:35 »
Citace: Kageneck
vzniklo letadlo, ktere bylo zastarale jiz v dobe sveho vzniku.
Musím, ti dát částečně zapravdu. Stále sice tvrdím, že Ju-87 nebyla v době svého vznika zastaralá, ale trochu jsem se podíval na podrobnosti výběrového řízení a porovnávacích zkoušek a Ju-87 rozhodně nebyla nejvýkonější. Nejprve krátce představím konkurenty Ju-87 :

Arado Ar-81
http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/ar81/ar81-1.jpg
U tohoto stroje není potřeba žádný komentář. Vzhledem k tomu, že jako jediný z posuzovaných strojů byl koncipován jako dvouplošník tak neměl šanci na úspěch.

Blohm und Voss Ha.137
http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/ha137/ha137-3.jpg
Jednomístný stroj, max. rychlost 330km/h, dolet 580km, nosnost 200kg

Heinkel He-118
http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/he118/he118-2.jpg
Dvoumístný stroj, max. rychlost 410km/h, dolet 1050km, nosnost 500kg

Do užší fáze výběrového řízení se dostaly Ha.137, He-118 a Ju-87. Heinkelův stroj byl výkonostně všech ohledech lepší, Ha.137 měl výkony cca odpovídající Ju-87, ale vynikal skvělou obratností a pevností konstrukce. Vaz mu pravděpodobně zlomil fakt, že byl koncipován jako jednomístný.

Ve finále se utkaly He-118 a Ju-87. Není tajemstvím, že Stuku protlačoval Ernst Udet, jako svoje dítko. A RLM mu evidentně naslouchalo. Jak jinak si vysvětlit, úspěch Stuky, která byla cca o 100km/h pomalejší a měla cca poloviční dolet než jeho konkurent. Během porovnávaích zkoušek nejprve havaroval Ju-87V1 a několik měsíců po něm i He-118V1. Nebudete věřit kdo seděl za řízením havarovaného He-118. Sám testovací pilot Ernst Udet :!: . Po této nápadné shodě náhod byl jako vítěz vyhlášen Junkers Ju-87. Netvrdím, že konkurenční letouny byly ve všech faktorech lepší, ale až příliš faktorů naznačuje, že Stuka se stala vítězem hlavně proto, že měla dostatečné politické lobby.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #19 kdy: Listopad 16, 2006, 08:28:14 »
Tak ja byt teda majitelem firmy Heinkel, tak nenecham svuj stroj pilotovat pilotem, ktery navrhl konkurenta. Tohle je vazne dmnce, Luftwaffe je v tomhle dost zkorumpovana, bud do toho kecal Göring (nebo taky nedelal nic) a nebo se dely prave tyto veci. I kdyz koukam, ze ten He-118, taky nevypada nejak super vykone. Jinak v obratnosti letadla, v nosnosti, pripadne schopnosti presneho zasahu si byly stroje rovny?



von Kageneck
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #20 kdy: Listopad 16, 2006, 09:01:58 »
Citace: "Kageneck"
I kdyz koukam, ze ten He-118, taky nevypada nejak super vykone. Jinak v obratnosti letadla, v nosnosti, pripadne schopnosti presneho zasahu si byly stroje rovny?


No mne He-118 připadá jako docela aerodynamický letadlo tvarově. Zatahovací podvozek, vnitřní pumovnice. Nosnost zhruba stejná, ale rychlost a dolet jednoznačně mluvila pro Heinkela. Ohledně přesnosti zásahu a chování ve střemhlavém letu to nevím, ale je možné, že v tomhle Stuka mohla mít navrch.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #21 kdy: Listopad 16, 2006, 09:21:44 »
Citace: Kageneck
Luftwaffe je v tomhle dost zkorumpovana, bud do toho kecal Göring (nebo taky nedelal nic) a nebo se dely prave tyto veci.
Nejenom Luftwaffe ono celé to bylo tak trochu kamarádšoft.

Názorný příklad z roku 1944 okolo ?Volksjägeru?.
Citace
Na 15.září svolalo RLM konferenci po předběžném prozkoumání projektů. Messerschmitt všeobecně odmítl dát do soutěže cokoliv k dispozici a Focke Wulf představil pravděpodobně nerealistický projekt. Projekt Arada byl zamítnut, návrh Heinkelu byl označen jako nesnadný. Jako nejlepší byl vybrán projekt Blohm und Voss. Projekt Heinkelu byl na konferenci představen jedním z ředitelů Frankem, kterému řekli, že se jejich projekt odklání od původního zadání v pěti bodech: a) délka trvání letu byla jen 20 minut; b) pro obsluhu nevhodně umístěný motor; c) nevyhovující požadavky na délku vzletu; d) letadlo bylo příliš dlouhé na převoz po železnici; e) kanóny měly ráži jen 20 mm.
          Franke zaprotestoval, potvrdil, že hmotnostní výpočty a určování letových údajů provádějí účastníci konkursu podle metodiky, dokonale využívané Heinkelem. Z toho důsledku byly druhého dne ostatní projekty přepočítány podle vzorců od Heinkela. 19.září na následující konferenci RLM byly zrevidovány všechny předložené projekty, včetně projektů od Arada, Blohm und Vosse, ale také nový od Fieseleru, Focke Wulfa, Junkerse a Siebelu. Znovu však bylo oznámeno vítězství projektu 211 od Blohm und Voss, překonával ve většině hledisek ostatní konkurenty. Schůzka skončila zuřivou hádkou mezi ředitelem základního výboru pro letectví, bývalým hlavním ředitelem firmy Heinkel Fridagem a hlavním inženýrem Schwarzem, představujícím zájmy firmy Blohm und Voss. Výsledkem bylo, že nebyl přijat žádný projekt.
           V nepřítomnosti zástupců jednotlivých firem bylo dohodnuto řešení, na konferenci 23.září ve štábním bytu Hermanna Göringa ve Východním Prusku byl v zásadě schválen začátek sériové výroby Volksjägeru (He 162).

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #22 kdy: Listopad 16, 2006, 09:52:10 »
Ju 87D-11. Na každém křídle byla jedna takováto "přepravní buňka" pro 2 pasažéry. Vyroben samozřejmě pouze jeden testovací kus.

http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/ju87d/ju87d-11.jpg
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #23 kdy: Listopad 16, 2006, 10:02:24 »
K cemu to sakra melo slouzit? Ze by Stuka alias prepravni letoun? To se pak rychlost snizila jeste vice. Dalsi vec, ktera zvysuje hmotnost a navic to brani proudeni vzduchu.
    Mne teda He-118 teda nejak zvlas aerodynamickej neprijde, ale kdyby se mu dalo na vyvoj tolik casu jako Stuce, tezko rict ceho bychom se dockali.
Jinak Hamerinski, dalsi zajimavy pripad potvrzujici skoro pravidlo.
von Kageneck
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #24 kdy: Listopad 17, 2006, 10:37:03 »
Citace: "Peter"
Ju 87D-11. Na každém křídle byla jedna takováto "přepravní buňka" pro 2 pasažéry. Vyroben samozřejmě pouze jeden testovací kus.


No účel této úpravy mi zůstává také utajen. Možná to byl pokus jak ještě využít stárnoucí Stuky, kterých bylo určitě dost, ale bojově už nasazovány být nemohly. No každopádně to je taková kuriozitka.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Black

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 884
    • http://www.greendevils.estranky.cz/
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 2. listopadu 2008 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #25 kdy: Listopad 17, 2006, 12:39:35 »
Tak to je vážně něco! :shock:

Napadlo mne jen, že to mohli zkoušet jako sanitní letoun a nebo pro přepravu agentů.
"Padáčkáři všech zemí, spojte se!"
"Však víte, jak to chodí u výsadkářů. Chtějí buď vyhrát, anebo se nechají společně rozsekat!"

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #26 kdy: Listopad 19, 2006, 02:42:10 »
15. srpna 1939 postihla letouny Ju-87 největší "mírová" katastrofa. Letouny patřící k I./StG 76 měly za úkol provést v rámci vojenské přehlídky nad Neuhammerem cvičný střemhlavý útok. Kvůli nízké oblačnosti, byl střemhlavý útok proveden skrz husté mraky. Podle meteorologů neměly, ale sahat až k zemi. Naneštěstí byly tyto údaje chybné a oblačnost sahala až k zemi. Výsledkem byla katastrofa při které se 13 Stuk zabořilo do země a všech 26 členů osádek zahynulo. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna, ale je pravděpodobné, že nehodu způsobily vadné výškoměry. Technická závada? Sabotáž?
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Galland

  • Luftwaffe
  • Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 272
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #27 kdy: Listopad 20, 2006, 04:13:37 »
technická závada zrovna u 13 ti strojů?....který mohli bejt vyrobeny v jinou dobu?...hmm se mi nezda..spis to byli blbi piloti kteri spolihaly na meteorology..

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #28 kdy: Listopad 20, 2006, 06:45:32 »
Nejde ani tak o neschopnost pilotů, ale z velkou pravděpodobností mohlo také dojít ke špatnému nakalibrování výškoměrů nebo se zapomnělo na překalibrování na daném letišti, protože dříve byly výškoměry kalibrovány na letiště ze kterého se vzlétalo. Takže drobné opomenutí v takových podmínkách má katastrofální následky. A není problém mít rozdíl mezi letištěm odkud byly ty Ju 87 a tím kde se akce konala pár set metrů rozdíl a je vymalováno. Za jasného dne by to nevadilo to se pilot má jak orientovat, ale dost to vadí za špatného počasí a noci, kdy se noční stíhači snaží přistát nejdříve na mateřském letišti nebo na nejbližším které má stejnou nadmořskou výšku.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Junkers Ju-87 Stuka
« Odpověď #29 kdy: Listopad 24, 2006, 12:34:45 »
Připravil jsem si takový článeček o působení letounů Ju-87 v bitvě o Anglii. K 4.červenci kdy Stuky provedly první nálet na cíle v Anglii měla Luftwaffe k dispozice cca 300 střemhlavých bombardérů dislokovaných u jednotech : StG-77, StG-1, StG-2, StG-3 a LG-1 (pravděpodobně určité procento ze zmiňovaných 300 strojů byly Hs-123, které nebyly nasazovány) . Již zmiňovaného 4.července 1940 zaútočila skupina 33 Stuk bez stíhací ochrany proti námořní základně Dorsetu, ztracen byl jeden letoun, druhý byl odepsán po nouzovém přistání ve Francii. V průběhu července a v první polovině srpna, útočily zmíněné eskadry na cíle na pobřeží Anglie a na cíle v kanálu relativně často, v podstatě kdykoliv kdy to počasí dovolilo. Ztráty byly relativně nízké, vyjímkou byl 8.srpen kdy při velké letecké bitvě nad Kanálem Němci odepsali 21 letadel, z toho 8 Stuk. Stuky díky své robustní konstrukci snesly značná poškození a dokázaly posádky často donést domů. Takové stroje byly, ale velmi často po přistání ve Francii označeny jako neopravitelné a odepsány.

Den Orla (13.srpen) - , den který většina historiků označuje za oficiální zahájení bitvy o Británii se na určené cíle vydaly dvě velké skupiny Stuk, 52 letounu Ju-87 útočilo na letiště a cíle v okolí Portlandu, a 86 Stuk zaútočilo na letiště v okolí Maidstoneu. Celkové ztráty Stuk tento den činily  pouhých 6 strojů jednotky StG-2.

14. srpna - Pro špatné počasí bylo nasazeno pouze malé množství Stuk na cíle v okolí Manstonu, Doveru, Wallopu a Sealandu. Ztracen byl jeden stroj patřící eskadře LG-1.

15.srpna - Stuky útočily na letiště v Hawkingeu a radarové stanice v Doveru, Rye a Forenessu. Ztráty Stuk 6 strojů.

16.srpna - Doposud nejhorší den Stuk nad Anglií. Z útoků na radarové stanice se nevrátilo 9 Stuk a dalších 6 nouzově přistálo na francouzském pobřeží.

18. sprna - Předchozí den Stuky nestartovaly. Při hromadných náletech na sektorové stanice v Biggin Hillu a Kenley ztratily jednotky vybavená Ju-87 18 strojů a dalších 10 bylo odepsáno po nouzových přistáních ve Francii. Byl to poslední den působení Stuk v bitvě o Británii.
                       Celkem od 4.července do 18.srpna ztratily jednotky létající na Stukách 59 strojů. K tomu je nutno připočíst cca stejný počet strojů vážně poškozených či zničených při nouzových přistáních ve Francii.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "