Autor Téma: Čs. letci  (Přečteno 36096 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hans

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 1847
    • http://www.krieg.estranky.cz
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 17. října 2008
Re: Čs. letci
« Odpověď #15 kdy: Duben 28, 2009, 07:21:12 »
No letová omezení, to asi nebylo ani tak neznalostí příručky, jako spíš nutností zachránit si život jejich překročením. Mco si už knihy letců nepamatuji, ale Fajtl i Clostermann (nebo jen jeden z nich, nevím už) zminují únik střemhlav na plný plyn před Němcem a rychlost snad i k 1000km/h (po dvou letech od přečtení už si ty čísla fakt nepamatuji). Až by jeden žasnul, že to motor vydržel a nevysypal se.
Po válce jsme tu kromě zbytků Luftwaffe neměli leteckou techniku žádnou a ani se zde bhem ní nic našeho nevyvíjelo, tak není divu, že jsme byli rádi i za vraky, kterých se Spojenci zbavovali.   
>> http://www.krieg.estranky.cz <<
>> http://www.pistecesky.ic.cz/<<

Durch Krieg zum Sieg.
Si vis pacem, para bellum.
Inter arma silent musae.
Fortes fortuna adivuat.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Čs. letci
« Odpověď #16 kdy: Duben 28, 2009, 08:20:03 »
No, Hansi ony ty nové spitfiry tehdá nebyly zrovna nejlevnější, a my je museli zaplatit. Napíšu příště. Vraky opravdu byly po Luftwaffe a pokud budeme počítat i balsové stíhačky s rudými hvězdami po dvou letech používání, tak to byly vraky také.

Jednání o ceně výzbroje, výstroje a vybavení čs.leteckýcj jednotek ve V.Británii probíhala dne 3.dubna 1945 v Londýně. Čs.delegaci vedl div.gen.RNDr.K.Janoušek. Bylo zde dojednáno, že konečnou sumu za válečnou výstroj (615 536 liber šterlinků) ČSR platit nebude /viz výše/.
Cena za novou výzbroj a nová letadla pro poválečnou ČSR byla stanovena na 975 435 liber šterlingů, přičemž ČSR bude platit přímo 345 000 liber, což tehdy představovalo zhruba 71,33 milionů tehdejších Kč. Zbytek měl být hrazen z Czech Refugee Trust Fundu, byly to prostředky Angličanů, uvolněné ve prospěch čs.vlády. Jak posléze /a obzvlášť po r.1948/ s tímto dluhem bylo naloženo mně není známo.
V ceně nebyly započítány pouze nové Spitfiry, ale i záložní motory, pumy, střelivo, náhr. součástky draků.
Součástí ujednání bylo i to, že VB bude do ČSR dodávat letecký benzín v ceně 3,- Kč/litr a taktéž olej v ceně 7,- Kč/litr.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Čs. letci
« Odpověď #17 kdy: Červen 25, 2009, 11:24:58 »
Jedna malá zajímavost:
Čs.stíhací wing obdržel 7.června 1945 úkol  Escort 143. Jednalo se o doprovod dvou Dakot Mk.III přelétavajících z ostrova Jersey na ostrov Guernsey. V nich měl být přepravován jeden velice významný cestující. A tím byl britský král Jiří VI. s chotí a doprovodem. Vykonával inspekci Normandských ostrovů při příležitosti osvobození od německé okupace. Wing byl v té době již detašován v Manstonu a na Jersey to bylo poměrně daleko.Musel proto přeletět na Jih,na letiště Warmwell. Ve 13.10 hodin místního času odstartovalo celkem 39 Spitfirů Mk.IX C  /3 x 13 strojů/.  13 letadel od každé perutě, která obvykle startovala s 12 letadly.Ten třináctý od každé byl zálohou pro "neočekávaný případ či jiné možné potíže...". Po asi dvaceti minutách letu se tato náhradní letadla vracely zpět do Warmwellu. Čs.perutě v sestavě wingu byly na určeném místě nad ostroven Jersey včas,ale na panovníka musely asi 50 minut čekat.Piloti byli celkem nervózní, neboť palivo ubývalo.Přesto nakonec vše dobře dopadlo.Dakoty byly "odeskortovány" bezpečně na Guernsey a stíhací doprovod přistál v 16.00 hodin ve Warmwellu.Po doplnění paliva se okamžitě přesunul zpět do Manstonu.
Podle historiků byl král Jiří VI. informován o tom,že jej doprovázejí Čechoslováci a byl údajně "touto  skutečností mile potěšen". Tak alespoň se uvádí v kronice perutí a i v mnoha pozdějších memoárech účastníků akce.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Čs. letci
« Odpověď #18 kdy: Červenec 05, 2009, 12:57:49 »
Čs. 311 bombardovací peruť se po ukončení války nejprve věnovala "lovu" německých ponorek,které se vzdávaly po podepsání kapitulace a posléze těch, které chtěly uprchnout do Jižní Ameriky, zejména Argentiny.
Dále v době 25.7. - 21.12.1945 přepravovaly osoby civilní i vojenské z Velké Británie do vlasti. Liberatory byly "upraveny",tj. v pumovnicích byly dřevěné podlahy a umístěny sedačky. Střeliště zůstala, ale výzbroj byla demontována. Letouny i nadále létaly ve své původní válečné kamufláži, tj.horní plochy Dark Slate Grey a Extra Dark Sea Grey,spodní plochy byly bílé. Britské kokardy byly zamalovány a na křídlech a ocasních plochách byly čs.výsostné znaky. Kokardy na křídlech seshora i zdola a na SOP znaky praporového typu. Písmena squadrony na trupu zůstala /tedy kupř. PP E, PP D,atd/.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Čs. letci
« Odpověď #19 kdy: Červenec 11, 2009, 04:55:36 »
FRANTIŠEK DOLEŽAL
*14.10.1909 - +4.10.1945
Bývalý velitel čs.stíhacího wingu ve Veké Británii se narodil v České Třebové. Po nastoupení prezenční voj.služby se nejprve stal frekventantem /absolventem/ Školy pro výchovu důstojníků lehkého dělostřelectva v záloze.V r.1936 nastoupil do Vojenské akademie v Hranicích a o rok později absolvoval letecký kurs v Prostějově. Po okupaci ČSR odchází do Polska (pravděpodobně 20.7.1939). Z Polska odjel do Francie,kde podepsal závazek do Cizinecké legie. Nastoupil v hodnosti Sergeant.
Po napadení Francie byl převelen do Chartres do výcvikového střediska. Na frontu odešel 10.5.1940 k polní peruti Groupe de Chasse II/2. Ve Francii samostatně sestřelil 2 německé letouny a na sestřelu dalších dvou se podílel. Obdržel vyznamenání Croix de la Guerre.
Po porážce Francie odplul s ostatními letci do Anglie,kde později bojuje v řadách RAF, nejprve  310.perutě a posléze je převelen k 19.peruti.V té době jsou mu přiznány další 2 sestřely a 1 pravděpodobně zničený letoun.
V prosinci 1940 přechází zpět k 310.peruti a ujímá se velení A letky.
7.dubna 1942 přebírá velení čs.wingu poté,co  odstoupil  W/Cmdr. F.Weber. Při velení wingu poškodil další 2 nepřátelská letadla,společně s K.Mrázkem sestřelili nepřátelský Me-109, zúčastnil se operace Jubilee u Dieppe s pravděpodobným sestřelem Do-215. Za tuto činnost obdržel DFC.
1.4.1943 je jmenován zástupcem velitele 19.Fighter Group a v květnu odchází do Studijního oddělení Inspektorátu čsletectva.Od srpna 1944 je již v USA,kdeabsolvuje studia na Vysoké válečné škole ve Fort Lavenworth.Poté absolvoval četné stáže u firem Bell,Consolidated.Republic.
Po ukončení války se do ČSR vrací v čs.hodnosti majora,je držitelem DFC. DSO.
Bohužel,v den kdy byl zvolen do vedení obnoveného Čs.svazu letců se stává obětí nehody C-3A u Bučovic.Všichni, osádka i cestující,mezi nimi mjr.František  "Dolly"  Doležal zahynuli.

Sláma

  • Moderator
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1017
Re: Čs. letci
« Odpověď #20 kdy: Září 26, 2013, 07:52:30 »
Zdravím všechny přátele historie se zájmem o činnost našich letců v RAF. Původně místo tohoto příspěvku začínaly první řádky mého povídání o historii Hrdinů válečného nebe, jak je nazval Václav Kubec ve své knize....
Došlo k rozdělení a tudíž osamostatnění tématu a najdete jej pod touto adresou:
Čs. letci (1939-1945)
http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,5906.0.html

To, že až dosud bylo téma hojně navštěvované svědčí vysoký počet návštěvníků a tudíž i čtenářů...
Začínám pracovat na pokračování a tak se dalších řádků již brzy dočkáte, ve výše zmíněmém tématu.

Zde, v tomto tématu, prosím uvádějte medailony, životopisy, ucelené osudy konkrétních hrdinů....

A krátké poznámky, komentáře nebo fotografie, vkládejte do tématu
Čs. letci - komentáře..
http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,4091.0.html

děkuji Vám za spolupráci
Sláma