Autor Téma: Čs. letci  (Přečteno 43766 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

holoubek

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 387
    • vets
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 7. prosince 2008
Čs. letci
« kdy: Leden 15, 2008, 11:32:34 »
nevíte někdo o linku na stránky s kompletním seznamem čs. letců za II.sv.války  ....  popřípadě i parašutistů:

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs. letci
« Odpověď #2 kdy: Leden 25, 2009, 01:04:57 »
Tady bych asi více poradil literaturu v knihovnách,než internet.Co vím,velice intenzivně se kdysi o letectvo,strukturu,vývoj státních poznávacích znaků zajímal Ing.Jan Krumbach a publikoval v tehdejším L+K.Bylo to v letech 1975.1979. Posléze zpracovával historii letiště v H.Králové pan Fořt /tuším křestní jméno/ František.

Nalezl jsem poměrně podrobné seznamy v knihách J.Rajlicha: 310.čs.stíhací peruť a 313.čs.stíhací peruť. Tedy nikoli na netu.Jsou tam ale opravdu jen jména pilotů, létající v těchto perutích.Nikoli technici nebo další "ground staff".Dále v knize E.Čejky nalezneš poměrně přesné seznamy padlých a nezvěstných čs.letců. /teď nehovořme o kvalitě díla. Bylo vydáno v dřívější době./

Ivan Kožedub

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik
  • Příspěvků: 62
Re: Čs. letci
« Odpověď #3 kdy: Únor 02, 2009, 10:13:05 »
Alebo možem odporučiť knihu Z.Šmoldas-Čseskoslovenský letci v boji proti fašizmu NV 1987 obsahuje pomerne obsiahle aj ked neviem či presné zoznamy lietajuceho personalu aj všetky podstatne štatistiky

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs. letci
« Odpověď #4 kdy: Únor 03, 2009, 05:22:47 »
Vzhledem že toto téma je strašně široké,budeme jej dále rozvíjet? Letecké pluky v ČSR,nebo spíše válečná činnost našich letců v zahraničí? Nebo poválečná doba ČSLA? dejte vědět,díky.Sláma

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Čs. letci
« Odpověď #5 kdy: Únor 03, 2009, 06:14:22 »
Vzhledem že toto téma je strašně široké,budeme jej dále rozvíjet? Letecké pluky v ČSR,nebo spíše válečná činnost našich letců v zahraničí? Nebo poválečná doba ČSLA? dejte vědět,díky.Sláma
Podle mě nic nebrání téma rozvíjet. Hans bude asi pro první republiku, já sám bych se přiklonil k době WW II a po válce kdy přišly první MiG-15 do naší výzbroje.

Hans

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 1847
    • http://www.krieg.estranky.cz
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 17. října 2008
Re: Čs. letci
« Odpověď #6 kdy: Únor 03, 2009, 10:19:59 »
Ač je Hans velkým obdivovatelem předválečné čs. armády, sám nemá k tomu tématu moc co říct, takže debatujte na libovolné téma z tohoto širokého okruhu - kdykoliv by šlo případné věcné problematice na konkrétní téma vytvořit oddělením od obecného vlastní prostor.
>> http://www.krieg.estranky.cz <<
>> http://www.pistecesky.ic.cz/<<

Durch Krieg zum Sieg.
Si vis pacem, para bellum.
Inter arma silent musae.
Fortes fortuna adivuat.

Josef CETH

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 200
Re: Čs. letci
« Odpověď #7 kdy: Březen 28, 2009, 01:30:11 »
Krásná, leč spíše fotodokumentace než kniha je titul Zdenka Hurta: Stíhači Češi a Slováci v RAF za druhé světové války
Podobnou problematiku nabízí i kniha Zemřeli jsme pro Anglii, nebo Češi a slováci nad kanálem La Manche
Ps: autory si přesně nepamatuji, tak to nechám otevřené později doplním.
Páteř snadno křupne, když se na ní dupne...

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs. letci
« Odpověď #8 kdy: Duben 15, 2009, 11:18:35 »
Za války bojovali naši letci v sestavě RAF VR. To je známo asi všem   :) .Nehodlám zde opisovat ze skvělých prací historika pana Rajlicha, ale jedna věc mne zaujala. A tou je návrat našich pilotů z Anglie do vlasti.
Po skončení války byly naše perutě soustředěny na letiště Manston v jihovýchodní Anglii / najdete ji na gúglu v tom nejvýchodnějším výběžku Anglie. Často to bylo první letiště, kam pochroumané stroje z bojů přistávaly. A i dnes je stále v provozu RAF, air transport force/
Již 13.7.1945 jednal náš gen.Janoušek, v té době  v hodnosti Air Vice Marshall  ( A/V/M ) RAF s A/V/M F.Dicksonem o způsobu návratu našich letců do ČSR. Bylo dohodnuto, že stíhací perutě se vrátí souběžně a najednou i s bombardovací perutí, která ale dále bude  vykonávat letecký most přepravy osob a materiálu. Také, že do ČSR nepoletí žádný britský příslušník, vykonávajících službu v čs.jednotkách. Letouny ponesou čs.výsostné znaky a piloti již v té době budou mít na sobě čs.vojenské uniformy. Opravdu naši piloti přiletěli již v battle-dressech zelené barvy s čs.vojenskými hodnostmi, i když rádi uváděli i ty britské. Mnohdy totiž byly vyšší( často i důstojnické). A jedna věc na závěr. V Československu budou naše letadla pouze "detašována", až do dobyformálního, tj.smluvního uvolnění ze svazku RAF.
Takže jen pro úplnost - to, že ve většině čs.filmů se naši piloti po válce, u nás na území ČSR, objevují v britských unimformách RAF, je jen filmařský, či režisérský záměr, či představa. Ve skutečnosti tomu tak nebylo. I když věřím, že mnozí z nich si uniformu opravdu schovalo a domů přivezlo.

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/8/9/0874986.jpg
Odkaz na fotografii...
Foceno v Roudnici nad Labem na Memorial Air Show v roce 1993.Bohužel v dubnu 2002 došlo v Jižní Africe k nehodě, kdy tento letiun byl zcela zničen a pilot se zabil.Takže i tento snímek je již historií.........

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs. letci
« Odpověď #9 kdy: Duben 19, 2009, 01:29:58 »
Ještě pár zajímavostí k poválečnému letectvu obnovené ČSR:
Do vlasti přiletělo postupně 54 strojů Spitfire LF Mk.IX E pod vedením mjr.Jaroslava Hlaďa dne 13.8.1945 /čs.stíhací wing ve Velké Británii/. Dalších 12 strojů téhož typu přiletělo do ČSR dne 24.8.1945 pod vedním pplk.Tomáše Vybírala,poslední 4 stroje přivedl jako velitel npor.J.Šodek 8.9.1945. Velení letectva plánovalo postupně ve VB zakoupit až 148 Spitfirů,ovšem Únor 1948 vše změnil.I tak do té doby mělo v našem letectvu sloužit až 77 strojů typu Spitfire.Z bývalých čs.perutí byly vytvořeny nové stíhací pluky se sídlem V Praze-Kbelích, v Č.Budějovicích (letiště Planá) a Brně (Slatina). K 11.červenci 1946 disponovalo naše letectvo celkem 146 stíhacími letadly a to:
68 ks Spitfire LF Mk.IX E
24 ks Lavočkin La 5FN
54 ks Lavočkin La 7
V tomto roce ale již sovětskou vojenskou komisí bylo doporučeno La 5FN vyřadit z provozu,byly vyrobeny v r.1944 a v té době se již projevovaly na nich různé vady a pokroucení.Protože se ale jednalo o poměrně velkou část počtu letounů,nejprve chtělo velení zakoupit v SSSR až 60 dalších strojů La-7. Bylo ovšem odmítnuto ze strany SSSR.Je nožné jen spekulovat,co bylo příčinou.Snad politické vazby,snad to,že v té době již běžel program výroby celokovových La-9/11 a rozbíhala se výroba proudových strojů. /MiG-9,La-160,Jak-15/17/ Příchod proudových Jaků-23 do ČSR bych již hodnotil ve zcela jiné kategorii.
Vraťme se k La 5FN. Čs.vojenská technická komise nakonec rozhodla o dalším provozu těchto letadel,ale se zákazem (!) akrobacie a prudkých obratů.Takže asi byly dobré jeron na okruhy....Přesto byly vyžazeny až v r.1948 z provozu, La-7 o dva roky později,v r. 1950. V té době,tj. v r.1948,ale byly již Spitfiry přelétávány do Izraele.Bylo prodáno celkem 59 letuschopných a 2 neletuschopné exempláře ,společně s 25 letouny S-199. Ty již byly v té době také dodávány k bojovým útvarům jako náhrada....
Prodáno bylo celkem 61  ks letounů typu Spitfire.Ostaní, asi 13 ks. bylo již odepsáno z důvodů různých havárií,dalších 11 bylo opravováno s rozličnými výsledky.Dokonce na 3 strojích uletěli piloti do zahraničí. První úlet na Spitfirech z ČSR byl proveden 2.4.1948 na letounech z LVA /letecké voj.akademie/ v Hr.Králové do britské zóny v Německu. Byli to kpt.Jílek a kpt.Slepica,oba bývalí příslušníci RAF, (odešli i nadále sloužit do RAF) a 19.7.1948 por.Hořava,který při nouz.přistání v Rakousku stroj rozbil.
Službu našich Spitfirů v Izraeli hodnotí mnoho historiků vcelku podrobně a myslím, že i na netu lze spoustu dat dohledat.
Příchod proudových Mig-15 k nám již patří k historii psané rudou barvou....

Kolomaznik

  • US ARMY
  • Captain
  • Příspěvků: 340
  • Semper fi
    • rudy102.cz
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. červma 2009
Re: Čs. letci
« Odpověď #10 kdy: Duben 22, 2009, 06:31:42 »
čs.jednotkách.Letouny ponesou čs.výsostné znaky a piloti již v té době budou mít na sobě čs.vojenské uniformy.Opravdu naši piloti přiletěli již v battle-dressech zelené barvy s čs.vojenskými hodnostmi,i když rádi uváděli i ty britské.Mnohdy totiž byly vyšší(často i důstojnické).A jedna věc na závěr. V Československu budou naše letadla pouze "datašována", až do dobyformálního,tj.smluvního uvolnění ze svazku RAF.
Takže jen pro úplnost- to,že ve většině čs.filmů se naši piloti po válce,u nás na území ČSR,objevují v britských unimformách RAF,je jen filmařský,či režisérský záměr,či představa.Ve skutečnosti tomu tak nebylo.I když věřím,že mnozí z nich si uniformu opravdu schovalo a domů přivezlo.
No velmi zajímavé téma. Ale mě by spíš zajímalo jak to bylo s přenecháním strojů letcům resp.jejich obnoveným státům. Jako jestli v RAF a SSSR neměli problémy stím, že vlastně ty stroje byly jejich a oni je vyrobily.
Jok uniformám. Britské modré uniformy mají něco do sebe ...
"http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://www.rudy102.estranky.cz"
SEMPER FI - VŽDY VĚRNI!
Svět je velká koule, koulející se špatným směrem. Kolomaznik (Já)

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Čs. letci
« Odpověď #11 kdy: Duben 26, 2009, 12:35:33 »
No velmi zajímavé téma. Ale mě by spíš zajímalo jak to bylo s přenecháním strojů letcům resp.jejich obnoveným státům. Jako jestli v RAF a SSSR neměli problémy stím, že vlastně ty stroje byly jejich a oni je vyrobily.
Problémy s tím určitě nebyly. SSSR kompletně vybavil novými Jak-3 Francouzskou Normadii-Němen a ta s nima pak odlétla do Francie. Přeci jen co by s těmi stroji kdo dělal, když už byly vyrobeny. Většinou to bylo považováno za dar. Poláci také domů přilétli na mnoha typech sovětských strojů a ty zůstaly polskému letectvu.

Kolomaznik

  • US ARMY
  • Captain
  • Příspěvků: 340
  • Semper fi
    • rudy102.cz
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 8. červma 2009
Re: Čs. letci
« Odpověď #12 kdy: Duben 26, 2009, 12:52:29 »
Takže se dá říct, že to bylo účelové vyřazení přebytečných stroju...  ;)
"http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://i37.tinypic.com/34es0vp.jpg" "http://www.rudy102.estranky.cz"
SEMPER FI - VŽDY VĚRNI!
Svět je velká koule, koulející se špatným směrem. Kolomaznik (Já)

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Čs. letci
« Odpověď #13 kdy: Duben 26, 2009, 04:24:14 »
Takže se dá říct, že to bylo účelové vyřazení přebytečných stroju...  ;)
Dalo by se to tak také nazvat. Proto to v Evropě nevypadalo jako v USA, kde byly nové mašiny naházeny na vrakoviště. Přeci jen zde jsme měli jen nějaké německé stroje, pár předválečných a tím to končilo a tak takovýto dar byl pro naše letectvo více než vhodný. Navíc se bylo na čem učit a hlavně porovnávat vzájemně typy několika zemí, což bylo pro nás výhodné. Viz. pak školení izraelských pilotů na Spitfiry a Avie.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Čs. letci
« Odpověď #14 kdy: Duben 27, 2009, 11:06:40 »
No, ono to s těmi letadly Spojenců bylo všelijak. Konkrétně u RAF, Spitfiry, které naši piloti měli v závěru války by asi nikdo nechtěl ani náhodou. Po prodělaných bojích, kdy piloti určitě nekoukali na doporučená letová omezení, měly obzvláště motory už leccos za sebou. S těmito stroji se povětšinou opravdu počítalo, že půjdou do šrotu. Výrobní závody ale nemohly výrobu zastavit ze dne na den a proto návrhy "nových" evropských států pro odkoupení určitého počtu nově vyrobených strojů byly vítány. U ČSR gen. Janoušek dosáhl později po válce toho, že veškerá výzbroj a výstroj,  našimi piloty používána, byla připsána na účet válečného dluhu Velké Britanie a naše republika platila až ony nové stroje, se kterými se piloti a perutě vrátily do ČSR. U VVS SSSR to byl spotřební válečný materiál, se kterým opravdu ani sami Rusové moc nepočítali. Nemám přesné údaje, jestli jsme něco platili, ale myslím, že také ne. Byla nám ta letadla ponechána jako dar sovětského lidu bojovým druhům ve zbrani...