Autor Téma: Arado Ar-234 Blitz  (Přečteno 6161 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Arado Ar-234 Blitz
« kdy: Leden 01, 2008, 09:29:33 »
Arado Ar 234 Blitz (blesk)







"..... a když jsem poprvé Arado spatřil na dánském letišti Grove v Jutsku,

Ihned mě zaujali jeho aerodinamicky vvytříbené a esteticky působivé tvary. Tohle letadlo zkrátka vypadalo dobře a podle mých zkušeností se to muselo také projevit v dobrém smyslu v jeho letových kvalitách." Takto o mnoho let později popsal svůj zážitek z května roku 1945 známý britský zkušební pilot, Captain Eric Brown jeden z pilotů,kteří po válce zkoušely ukořistěné německé proudové bombardovací a průzkumné stroje Arado ar 234 zvané Blitz.

Práce na tomto projektu započaly na podzim roku 1940 na základě obědnávky ministerstva letectví. Spočátku měl mít stroj odhazovací vzletový podvozek a přistávat měl na velké výsuvné lyži, od to však bylo upuštěno a sériové stroje byly vybaveny zasouvacím příďovým podvozkem. Z počátku měli Němci problémy s nedostatečným výkonem motorů Jumo 004 A ovšem pátý prototyp byl již vybaven novými motory Jumo 004 B-0, které byly pak ve verzi 1,2 a 3 zabudovány do sériových strojů. V únoru pak byly zahájeny testy s motory BMW 003 které byly vždy po 2 v každé motorové gondole. Blitz byl posledním letounem, který byl spatřen nad britským územím, účastnil se ofenzívy v Ardenách a bojoval i na jiných válčištích západní Evropy mimo jiné při jedné akci provedli dvě Arada i nálet na pověstný Ludendorffův most spojující oba břehy Rýna u Remagenu (v Březnu 1945). Je zaznamenáno několik případů kdy byla Arada sestřelena nebo přinucena k přistání, povětšino se však spojenečtí piloti shodovaly v tom že Blitz mohl v příhodných podmínkách uletět jakémukoli spojeneckému stíhači díky své rychlosti. Arada byla vybavena zařízením ergon pro bombardování "naslepo" kde byl přesný bod odhozu určován v součinnosti s dvojicí pozemních radiolokátorů Freya. Němci stihly vyrobit během války asi 210 kusů a zhruba 2/3 z toho byly poslány k jednotkám.



Výrobce:Arado fluegzeuwerke GmbH se sídlem v Babelsbergu u Berlína. Hlavní výroba probíhala v Alt-Lonnewitz vSasku

Motor: Junkers Jumo004 B-1 až3 se statickým tahem 8,82 kN

Dostup:10000m

Dolet: bez pum: 1630 km, s 1500kg pum:1100 km

Max. Rychlost: 742 ve 6000m, 696 v 10000m

Výzbroj:2x pevné do zadu mířící kanóny Mauser(jen některé stroje) ,zaměřovaných pomocí periskopového zaměřovače Rf 2C plnícího i funkci zaměřovače pro střemhlavé bombardování, se zásobou 400 nábojů pro zbraň3x puma SD nebo SC500(500kg)resp 1x1000kg puma a 2x 250 pumy resp 1x 1400 puma PC, nebo 3 protipěchotní kazetové pumy AB250 nebo AB500.



Zdroj : Jaroslav Schmid / Stíhací a bombardovací letadla Německa 1939/45



Edit Peter : doplněn zdroj



jj dík nějak sem na to pozapoměl....


Jistota je....Kulomet

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Arado Ar-234 Blitz
« Odpověď #1 kdy: Leden 03, 2008, 11:08:06 »
Tak tady jsou fotky s motory BMW







Jistota je....Kulomet

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Arado Ar-234 Blitz
« Odpověď #2 kdy: Leden 04, 2008, 08:46:47 »
Čtyřmotorová verze Ar-234 byla vyrobena jen v několika exemlářích, které sloužily k různým zkouškám zavěšení různého počtu motorových gondol. Krom výše uvedého typu zavěšení gondol byla postavena i následující varianta :
Ar-234V6 GK+IW


K prvnímu bojovému letu došlo 2. srpna 1944 kdy pilot Oberleutnant Sommer vzlétl na stroji Ar-234V7 z letiště v Juvincourtu k průzkumnému letu nad Normandii. V září 1944 vznikla průzkumná letka nazvaná "Kommando Sperling" se čtyřmi stroji. V listopadu 1944 vznikla druhá průzkumná letka "Kommando Hecht ", které operovalo v Itálli. Během ledna vznikly další průzkumné letky 1.(F)/33, 1.(F)/100 a 1.(F)/123. V ünoru bylo komando Sperling včleněno do .(F)/123. Poslední průzkumná letka která vznikla byla 1.(F)/5 operující z letiště Stavanger-Sola, právě její stroj byl oním posledním strojem vypraveným nad Velkou Británii 10. 4. 1945.  
Jediná bombardovací jednotka, která byla na Ar-234 přezbrojena byla III/KG-76. Výcvik a přebírání strojů probíhalo od července 1944. První bojovou akci skupina uskutečnila 24. 12. 1944, kdy napadla Lutych. Celkem skupina ztratila bojovou činností nepřítele 5 - 7 strojů.
Vznikla i noční stíhací verze, Ar-234B-2. 11. prosince byla založena zkušební letka Einsatzkommando Nacht 234 (někdy též označována jako Erprobungskommando Bonow). Stroje byly vybaveny radarem FuG 216 Neptun. Kanonová výzbroj dvou kanonů 20mm byla sousředěna do kontejněru pod trupem (tzv. Magirusbombe). Zpočátku mělo komando jeden stroj s osádkou Hauptmann Bisping / Hauptmann Vogl. Do 23. února kdy zahynuli při havárii provedli cca 10 bojových letů. 1 března 1945 dorazila ke komandu druhá osádka Oberleutnant Bonow / Feldwebel Marchetti a koncem března druhá osádka Oberleutnant Francsi / OberIeutnant Putzkühl. Zda tato zkušební jednotka zaznamenala sestřel(y) není zcela jasné. Je zdokumentováno několik střetnutí s Mosquity, ale bez výsledku.
Ar-234B2N, letiště Oranienburg, osádka Oberleutnant Bonow / Feldwebel Marchetti
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "