Autor Téma: Fairey Fulmar  (Přečteno 2896 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Fairey Fulmar
« kdy: Leden 01, 2008, 04:50:28 »
      Fairey Fulmar



Dvoumístný palubní stíhací/stíhací bombardovací letoun
      Do služby se dostal na začátku léta 1940. Jako první jej dostala do výzbroje 806. peruť, která jej využívala v průběhu obsazování Norska Němci a při evakuaci u Dankerque. Na plný stav však byla přezbrojena až 15.7 1940 a brzy na to se  nalodila na HMS Illustrious.
     Další perutě , které jimy byly vyzbrojeny byly 809. 884. na HMS Victorious ty se účastnily např. letecké bitvy u Sardínie ve dnech 11 a 12.8 1942 kde se vyznamenaly při ochraně konvoje plujícího na Maltu.
     Oblast jejich působení se neomezila pouze na Středomoří, 803., 806. a 273 peruť s nimy bojovaly na dálném východě proti Japoncům. Během dvou let bojového působení (2.9 1940-12.8 1942) se na kontě Fulmarů nastřádalo 112 sestřelených a více než 80 poškozených letounů nepřítele.

Výrobce: Fairey Aviation Co.
Motor:  Verze mark I- Rolls-Royce Merlin VIII (794 kW) Verze markII-Rolls-Royce Merlin 30  (956 kW)
Maximální Rychlost ve 2740m: Mk I: 397 km/h   Mk II: 417 km/h
Dostup: Mk I: 6553m, Mk II: 7284m
Dolet: Mk I: 1287 km, Mk II: 1255 km
Výzbroj:Mk I: 8kulometů Browning ráže 7,7mm v křídle s750 náboji pro zbraň a až 8 tříštivých pum o hmotnosti 9 nebo 11,3 kg pod křídlem,
Mk II: 8x 7,7 mm kulomet s 1000 náboji pro zbraň nebo 4x 12,7 mm kulomet s 370 náboji pro zbraň pumová výzbroj je shodná navíc ale mohla nést verze MkII jednu 113 nebo 227kg pumu pod trupem

Zdroj: Jaroslav Schmid / Stíhací a Bombardovací Letadla Velké Británie 1939/45


Jistota je....Kulomet

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Fairey Fulmar
« Odpověď #1 kdy: Leden 01, 2008, 07:21:04 »
Toto lietadlo bolo vysledkom mylnej doktriny FAA, ktora pozadovala od palubnych stihaciek dvojmiestnu konfiguraciu (druhy clen ako navigator, aby nedochadzalo k strate orientacie pocas dlhych letov nad vodnou plochou). Toto prinieslo akurat zvacsenie rozmerov, zvysenie hmotnosti, znizenie vykonov a menej priestoru v hagaroch. FAA na tomto nezmysle trvala aj vtedy, ked sa ukazal skutocny stav veci. Fulmar mal preto nasledovnika, Fairey Firefly. To uz bolo podstatne vykonnejsie lietadlo pohanane motorom RR Griffon.

Btw. Fulmar konstrukcne vychadzal z lahkeho bombardera Fairey Battle.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

skywolf

  • Host
Fairey Fulmar
« Odpověď #2 kdy: Leden 03, 2008, 10:10:30 »
Citace
Fulmar konstrukcne vychadzal z lahkeho bombardera Fairey Battle.
Firma Fairey podle specifikací O.8/38 upravila druhý prototyp Fairey Battle a popré vzlétl 4.1.1940

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Fairey Fulmar
« Odpověď #3 kdy: Leden 05, 2008, 09:45:30 »
Citace: Páter
Toto lietadlo bolo vysledkom mylnej doktriny FAA, ktora pozadovala od palubnych stihaciek dvojmiestnu konfiguraciu (druhy clen ako navigator, aby nedochadzalo k strate orientacie pocas dlhych letov nad vodnou plochou). Toto prinieslo akurat zvacsenie rozmerov, zvysenie hmotnosti, znizenie vykonov a menej priestoru v hagaroch. FAA na tomto nezmysle trvala aj vtedy, ked sa ukazal skutocny stav veci. Fulmar mal preto nasledovnika, Fairey Firefly. To uz bolo podstatne vykonnejsie lietadlo pohanane motorom RR Griffon.
    Btw. Fulmar konstrukcne vychadzal z lahkeho bombardera Fairey Battle.
      Zajímavé, že ačkoliv byl Fulmar nevýkonné letadlo počet dosažených sestřelů je u FAA nejvyšší právě na tomto stroji. ( v letech 1943 - 1945, kdy už britové měli lepší stroje typu Seafire, Corsair, Gannet (Hellcat), bylo totiž velmi málo příležitostí ke vzdušným soubojům s nepřítelem.)
      V hangárech zabíral díky sklopným křídlům mnohem méně místa než třeba Seafire IB nebo IIC (nemluvě o potřebě výtahu ve tvaru T)
      A Firefly byl sice výkonější ale v době zavedení na tom nebyl (v porovnání s ostatními letouny) o nic lépe než Fulmar v roce 1940. Mezi jeho klady náležela poměrně dobrá obratnost a dolet ale v rychlosti se nemohl rovnat prakticky žádné v té době používané jednomístné stíhačce.
_______________________________
Poznámka nikdy jsem neslyšel o Fulmaru vyzbrojeném 4 kulomety ráže .50 možná se něco zkoušelo u druholiniových perutí ale o bojovém nasazení nic nevím.
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón