Autor Téma: Airco D.H.5 (GBR)  (Přečteno 1789 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Airco D.H.5 (GBR)
« kdy: Prosinec 03, 2007, 01:13:35 »
Airco D.H.5



Airco D.H.5 bol projektovaný ako náhrada za zastaraný  D.H.2. Nakoľko sa u pilotov často objavovala požiadavka na zlepšený výhľad De Havilland nový typ naprojektoval v netradičnej konfigurácii nosných plôch. Konštrukcia bola zmiešaná, trup z oceľových trubiek a krídlo drevené, povrch potiahnutý plátnom. Po prvý krát bol u Airca použitý synchronizátor  Constantinesco interupter mechanism. Prototyp bol doručený k armádnym skúškam v decembri  1916. Hoci nevládla úplná spokojnosť s výkonmi objednané boli pomerne slušné počty v štyroch továrňach  Airco (200), British Caudron (50), Darracq (200) a March, Jones & Cribb (100).

V službe sa prejavili negatíva stroja. Piloti si najmä sťažovali na značnú letovú nestabilitu. Vďaka nie veľmi silnému rotačnému motoru Le Rhone o výkone 110 koní bol prakticky nepoužiteľný vo výškach nad 3000 metrov. Rovnako výzbroj iba jedného guľometu sa považovala za nedostatočnú.  Na druhú stranu piloti si chválili jeho robustnú konštrukciu a vynikajúci výhľad vpred. Preto sa lietadlo začalo v používať najmä na útoky na pozemné ciele. Zúčastnilo sa úspešne bojov pri Cambrai a v auguste 1917 41. Squadrona RFC vo veĺkom podporovala útok pechoty neďaleko Boiry Nore Dame, pričom aktívne ničila palposty nepriateľa.

Akonáhle sa na fronte v januári 1918 objavujú nové lietadlá S.E.5a,  typ je preradený na pokračovací letecký výcvik. Ani tu však nie je obľúbený a tak jeho kariéra rýchlo končí. Do dnešných dní sa nezachoval žiaden pôvodný kus, ale nadšenci z USA postavili jednu repliku. Tá je letuschopná a vystavená je v Aviation Heritage Centre, Omaka Aerodrome, New Zealand.


Základné údaje:
Výrobca: Aircraft Manufacturing Co. Ltd.
Kategória: 2 plošná stíhačka
Vyrábaný: 1917
Vyrobených kusov: 550
Osádka: 1
Motor: rotačný 9-valec Le Rhône 9J o výkone 110 koní 
Vrtuľa: 2-listá drevená
Hmotnosť prázdna: 460 kg 
Max. vzletová hmotnosť: 677 kg 
Rozpätie: 7.82 m
Dĺžka: 6.71 m
Výška: 2.78 m
Nosná plocha: 19,70 m²
Max. rýchlosť: 164 km/h vo výške 3050 m
Cestovná rýchlosť: 148 km/h
Rýchlosť stúpania: 1980 m za 6 minút a 55 sekúnd
Dostup: 4875 m
Výdrž: 2 hodiny a 45 minút
Dolet 700 km
Výzbroj:
1 guľomet Vickers 7,7mm
4 bomby 25-lb (11.3-kg)


Použité pramene:
http://www.angelfire.com/yt2/glennsaircraft/aircodh5.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Airco_D.H.5