Autor Téma: PZL 23 Karaś  (Přečteno 2187 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Partizán

  • Host
PZL 23 Karaś
« kdy: Listopad 18, 2007, 06:08:19 »
PZL 23 Karaś

Predlohou pre toto lietadlo boli plany dopravneho lietadla P.13 z roku 1931, boli vsak prepracovane na bojovy typ pre priamu podporu pozemneho vojska. Mal byt vybaveny motorom Pegasus. Prototypy PZL-23/I az III mali hlbsie ulozeny motor, rekonstruovanu kabinu a bombove zavesniky pod kridlami. Prvy zkusobny stroj vzlietol v auguste 1934. Objednavka pocitala s 40 lietadlami Karaś A s motormi Pegasus II (433 kW). Pre technicke nedostatky vsak smel byt Karaś A pouzivany len k vycvikovym ucelom. Bojovou verziou bol Karaś B, 14 letiek dostalo 210 tychto lietadiel. Dalsi prototyp PZL-42 mal dvojite chvostove plochy a motory Pegasus VIIA. Z neho bol potom vyvinuty PZL-43 pre Bulharsko, ktore odobralo 12 lietadiel PZL-43A a 42 lietadiel PZL-43B s hviezdicovymi motormi Gnome-Rhone 14K a 14N. Vacsina polskych PZL-23 bola znicena v septembri 1939.



 Technicke udaje (pre PZL 23 Karaś B) -



 Rozpatie: 13,95m

Dlzka: 9,7m

Motor: Bristol Pegasus VIII (507 kW)

Vyzbroj: 3x 7,7mm gulomet, max. 700kg bomb pod kridlami

Max. vzletova hmotnost: 3525kg

Max. rychlost: 320km/h

Dolet: 1260km

















______________

Opraveno chybné označení typu. Ham

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
PZL 23 Karaś
« Odpověď #1 kdy: Listopad 18, 2007, 06:52:28 »
V předchozím příspěvku opraven špatně udávaný název typu letadla, bohužel je chybně udáván na hodně internetových stránkách, které čerpají z chybně napsaných údajů v knihách. :(



Malé vysvětlení k opravě označení typu pouhým označením PZL namísto označení PZL P:



Písmeno P v konstrukcích Panstwowych Zakładów Lotniczych (PZL) bylo primárně rezervováno výlučně pro inženýra Pulawského a také bylo vázáno na stíhací letouny. Někdy je možné se setkat díky neporozumnění tohoto problému a přidáváním písmena P do označení jiných polských konstrukcí (například PZL P.37 los místo správného označení PZL.37 Łoś ), což nebylo jednotně aplikované v meziválečném období. S konečnou platností bylo písmeno P přijato výlučně pro stíhací letadla, která byla konstruována i po smrti Pulawského. Jednalo se totiž stále o stejnou konstrukční kancelář firmy PZL. Ve většině případů nových stíhaček nebylo P však použito.