Autor Téma: Arado Ar 66  (Přečteno 4381 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Arado Ar 66
« kdy: Listopad 12, 2007, 12:01:42 »
Arado Ar 66







Lietadlo Arado 66 navrhl Ing. Walter Rethel. Na začiatku vývoja malo ísť o stíhacie lietadlo, ale v pomerne rannej fáze bolo zmenené zadanie na cvičné lietadlo pre pokračovací výcvik. Ar 66 mal trup a chvostové plochy zo zvarených oceľových trubiek potiahnutých plátnom. Krídlo bolo drevenej konštrukcie s miernou šípovitosťou 8 stupňov. Od začiatku sa lietadlo prejavovalo ako nádejné, ale pri náročnejšej pilotáži značne nestabilné. Tento problém však už musel riešiť nový šéfkonštruktér Ing. Walter Blume, nakoľko Rethel odišiel do konkurenčnej firmy Messerschmid. Nechajme slovo teraz pilotovi Richardovi Perlia ktorý si na Arado Ar 66 vspomína takto:  "Bylo to vojenské výcvikové letadlo pro pokročilé žáky, jež zvládlo i leteckou akrobacii. Ze začátku s ním ale byly neustálé problémy. Pak jsem přemluvil konstruktéry, aby výškové plochy předsunuli před směrovku. A stal se zázrak, matematicky těžko zdůvodnitelný. Stroj od té doby fungoval naprosto bezchybně i při nejnáročnějších akrobatických figurách."

Prototyp Ar 66a (D-2335) s motorom Argus As 10 o 147 kW (200 k) bol zalietaný ešte v roku 1932. Druhý protototyp (D-2557) bol upravená verzia pre výcvik námorných pilotov. Miesto podvozku bola k trupu pripevnená oceľová konštrukcia vystužená oceľovými lanami s dvomi drevenými plavákmi. Pod označením Ar 66b bolo v roku 1933 vyrobených 10 kusov už s výkonnejším motorom Argus As 10C o 176 kW (240 k). Veľkosériová varianta  Ar 66C vychádzala priamo s typu Ar 66a. Oproti prvému prototypu však disponoval výkonnejším motorom Argus As 10C. Dostávali ju najmä Flugzeugführerschulen A/B (Pilotné školy) pre základný a pokročovací výcvik. Občas slúžilo aj ako spojovocie lietadlo. Napr. slovenské pilotné eso Ján Režňák 18. februára 1943 na tomto stroji prelietaval z jedného letiska na druhé na tomto type. Práve počas letu nad Azovským morom mu vysadil motor. V jeho spomienkach sa uvádza: Modlil som sa za každý meter letu. Azovské more bolo mierne zamrznuté, ale pád do vody by znamenal prakticky istú smrť podchladením. Podarilo sa mi pristáť na lade pomerne blízko pobrežia, avšak len čo sme vyskákali z lietadla (mal pasažiera), Arado zmizlo pod hladinou. Z brehu nás spozorovala sovietska hliadka a začala nás ostrelovať. Čoskoro sa však zjavil náš čln a my sme noc strávili vo svojich posteliach." Internetové zdroje ešte uvádzajú dve varianty vyrobené iba v jednom kuse. Stroj Ar 66D bol vyrobený s upraveným vybavením a Ar 66E (D-IHIV) bola upravená verzia s plavákmi. Celkovo bolo vyrobených okolo 10 000 týchto lietadiel.



ZSSR po nemeckom vpáde prišiel o veľkú časť svojich prvosledových strojov. Nakoľko cez deň oblohu ovládali nemecký stíhači, prišli sovieti s novou taktikou tzv. rušivých náletov. Cvičný dvojplošník Polikarpov U-2 (v ZSSR ich boli tisíce) lietal v noci vo veľkých počtoch pozdĺž celej fronty a zhadzoval zdanlivo neškodné bombičky o váhe 2 až 4 kg. Lenže vplyv na morálku spiacich jednotiek Whermachtu bol veľký. Nakoľko išlo o lietadlo pomerne tiché, vojaci si nikdy nemohli byť istý že im niečo nespadne na hlavu. Hoci v konečnom dôsledku straty z dôvodu tejto taktiky nikdy neboli vysoké efekt vyčerpanosti a s tým súvisiacej nervozity bol nezanedbateľný. Preto sa v roku 1942 aj Whermacht rozhodol využiť uvedenú taktiku. Narýchlo sa hľadali vhodné lietadlá. A tak sa v službe objavilo viacero už zastaraných typov. Strojové zloženie Störkampfstaffeln (Rušivé bombardovacie perute) bolo často exotické. (napr. He 50, Letov Š-328, Fiat Cr.32, Henschel Hs 126, Polikarpov U-2 atď) Najmä od roku 1943 začali tvoriť stále väčšie percento v rámci týchto jednotiek Arado Ar 66. Dodatočne boli vybavené závesmi pre odhadzovanie bômb. Poväčšinou niesli malé bombičky proti živej sile, ale časté boli aj rôzne bombové kontajnery o väčších váhach (napr Lotyšská Nachtschlachtgruppe spomína protipechotné a zápalné pumy až do váhy 70 kg). Narozdiel od cvičných letov lietali pri tomto využití iba s jedným pilotom.  





Základné údaje (pre model Ar 66C):

Výrobca: Arado

Kategória: 2-plošné cvičné lietadlo, ľahký bombardér

Vyrábaný: 1932-1938

Vyrobených kusov: okolo 10000

Osádka: 2

Motor: vzduchom chladený invertný 8-valcový motor Argus As 10 o výkone 240 konských síl

Vrtuľa: dvojlistá

Hmotnosť prázdna: 905 kg

Hmotnosť vzletová: 1330 kg

Rozpätie: 10 m

Dĺžka: 8.3 m

Výška: 2.93 m

Nosná plocha: 29.6 m²

Max. rýchlosť: 210 km/h

Ces. rýchlosť: 175 km/h

Rýchlosť stúpania: 1000 m za 4 min 6 s

Dostup: 4500 m

Dolet: 716 km  





zdroj:

http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_66

http://www.magazin2000.cz/showarticle_enh.php?section=0&number_id=221

http://www.frikus.estranky.cz/stranka/arado-ar-66-info

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Arado Ar 66
« Odpověď #1 kdy: Listopad 12, 2007, 12:12:05 »
Arado Ar 66 určené na výcvik





Arado Ar 66B





Arado Ar 66C





Arado 66 v službách lotyšskej Nachtschlaggruppe