Autor Téma: Renault FT-17 (FRA)  (Přečteno 10703 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Renault FT-17 (FRA)
« kdy: Červenec 22, 2007, 01:45:47 »
Renault FT-17

Tento francouzsky lehky tank byl zkonstruovan v roce 1917 a byl to nejspis nejpokrokovejsi tank sve doby a mozna vubec. Byl to prvni tank vybaveny plne otocnou vezi. Byl revolucni take svym usporadanim tj. motorem vzadu, ridicem v predu a vezi na stredni casti trupu, ktere se v podstate zachvalo do dnesnich let.

Vyvoj tanku zacal v kvetnu 1916 rukou Louse Renaulta (to on zalozil tu automibilku co dneska dela tak hnusny auta :lol: ) Vyvoj vsak nebyl bez problemu.... 15. zari britove poprve pouzili tanky a francouzsti lide volali po urychlenem vyvoji vlastniho tanku. Vyvoj byl proto temer zrusen ve prospech supertezkeho tanku Char2C. Jeho vyvoj byl ale zdlouhavy a skoncil az v rijnu 1918 takze mezitim mohl Renault pokracovat v pracech na svem lehkem tanku...

Prototyp byl postupne dokoncovan behem prvni poloviny roku 1917 ale do konce roku 1917 bylo vyrobeno pouze 84 stroju. Celkova produkce do konce valky se odhaduje na 3 177 tanku dodanych francouzske armade plus minimalne 514 kusu dodane americkym silam. Americane ho pozdeji vyrabeli licencne. Tnak byl vyvazen do mnoha zemi (Polsko, Estnosnsko, Lotyssko, Rumunsko, Jugoslavie, Ceskoslovensko, Svycarsko, Belgie, Nizozemi, Spanelsko, Brazilie, Turecko, Iran, Finsko a Japonsko)

Tank mel samonosnou korbu, pohon zajistoval zazehovy motor Renault o vykonu 39 koni. Tank mel odlevanou vez ve ktere byl umisten kolomet Hotchkiss raze 8 mm nebo v mezivalecnych letech raze 7,92 mm ruznych verzi. Na strese veze pak byla pozorovaci kopule. Odlevana vez byla pozdeji pro svou narocnost nahrazena vezi nytovanou. Od kvetna roku 1918 byla cast stroju vyzbrojena kanonem Puteaux raze 37 mm.

Tank se dockal hojneho pouziti za WWI. Hodil se pro masovou vyrobu atd... Slouzil take v Ruske obcanske valce, Polsko Ruske valce, Cinske obcanske valce, Spanelske obcanske valce a take v WWII v barvach Polska, Jugosalvie, Francie a Finska.

Neni nezajimave ze v roce 1940 mela Francie 8 samostatnych praporu po 63 tancich a mnoho dalsich v rezerve nebo ruzne rozdelene po pesich jednotkach. Celkove Nemci ukoristili 1704!!! techto tanku. Pouzivali je jako ostrahu letist a jako "dohled" nad okupovanou Evropou...f

Základné údaje:

Posadka: 2 - ridic a velitel/strelec
Vaha: 6 tun
Delka: 5 metru
Sirka: 1,47 metru
Vyska: 2,14 metru
Vykon motoru: 29 kw
Dojezd: 65 km
Maximalni rychlost: 7 km/h
Vyzbroj: kanon 37 mm nebo kulomet 8mm nebo 7,92 mm
Pancerovani: 6-12 mm


Americke FT-17 se priblizuji k fronte behem boju v Argenskem lese v zari 1918

Zdroj: Anglicka wikipedie... neprekladal jsem to doslova a neni to celej clanek. Jestli se to nekomu nelibi tak at mi klobouk polibi :wink:
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #1 kdy: Listopad 06, 2007, 09:35:54 »
Schematický prierez tankom Renault FT-17



zdroj: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/595/title/Renault-FT-17

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #2 kdy: Listopad 06, 2007, 11:33:25 »
Osádka mi tam nějak neodpovídá poměrově- neměli by být ti pánové trošku větší? Na snímcích R-17, co mám k dispozici, se tam sotva vejdou....

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #3 kdy: Listopad 06, 2007, 12:19:11 »
Asi tam nakreslili takých menších chlapíkov  :lol: . Inak tam naozaj veľa miesta nebolo viď fotografia (na fotke je americká licenčná kópia M1917)







zdroj: http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #4 kdy: Listopad 06, 2007, 06:03:04 »
což takhle se zmínit i o kopiích tohoto Renaultu vyráběných ve Svazu a v Itálii? Viz Fiat 3000 či T-18.



Renauty FT 17 měly ve stavu  v r. 1945 ještě Rumunské jednoty, které osvobozovaly naše území.





nějaké fotky:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Renault_FT-17?uselang=cs

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #5 kdy: Listopad 06, 2007, 06:36:13 »
Citace: "mbbb"
což takhle se zmínit i o kopiích tohoto Renaultu vyráběných ve Svazu a v Itálii? Viz Fiat 3000 či T-18.



Renauty FT 17 měly ve stavu  v r. 1945 ještě Rumunské jednoty, které osvobozovaly naše území.





nějaké fotky:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Renault_FT-17?uselang=cs




Popravde o fiat 3000 som svojho času vytvoril celý topic, ale záhadne zmizol. Tak a opäť som ho vytvoril tu http://www.panzernet.net/php/viewtopic.php?p=32717#32717



A čo sa týka T-18, to je už značne upravená konštrukcia z roku 1927, takže priamo k tanku FT-17 by som ho nezaradil. To by sme mohli sem priradiť aj francúzsku NC-2 a iné.



foto T-18 resp MS-1


pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #6 kdy: Listopad 06, 2007, 09:31:54 »
První T-18 vypadal trochu jinak- byla to přesná kopie R-17.

Jménem tuším že "Bojovník za svobodu soudruh Lenin"- první tank vyrobený v sovětském svazu (který pak šel do série, neberme Lebeděnka a podobně).

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #7 kdy: Listopad 06, 2007, 09:39:59 »
Citace: "pan.sup"
První T-18 vypadal trochu jinak- byla to přesná kopie R-17.

Jménem tuším že "Bojovník za svobodu soudruh Lenin"- první tank vyrobený v sovětském svazu (který pak šel do série, neberme Lebeděnka a podobně).




přesně tak, souhlas



T-18 a tanky MSx nejsou totožné konstrukce

ta fotka z wikipedie je hezká  :wink:

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #8 kdy: Listopad 06, 2007, 10:38:13 »
Tak reakcie na tú fotku sa len tak hrnú. Na valka.cz mi kolega bitaxe odpísal, že fotka zobrazuje VELMI mizernú rekonštrukciu daného vozidla. Napínacie kolo určite nie je pôvodné, rovnako ako pásy. Tank na fotke je  z Centrálneho múzea ozbrojených síl v Moskve a je asi nejhoršou rekonštrukciou tohto vozidla. (má upravenú zadnú časť aby sa tam vošla prevodovka z GAZ 69).





Vami popisovaný tank, nie je FT-18, ale "Russkij Reno" čo bola čistá kópia FT-17 (viď foto). Bolo ich vyrobených asi 15 kusov. Nakoľko však bola požadovaná vylepšená konštrukcia, vznikol upravený tank T-16. Až jeho úpravou vzniká spomínaný T-18. Inak reálne existovaly dve základné modifikácie tanku MS-1 (malyj tank soprovožděnija) resp. T-18 (ide o ten istý tank len s rozličným značením).  Prvá tank obrazca 1927g nazývaný "ranoj seriji" mal menšiu věž bez niky vzadu, a druhá tank obrazca 1930g mal vež s nikou vzadu (ako na fotke v predošlom príspevku).





fotografia Russkij Reno z Kubinky







zdroj:

http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/28974

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #9 kdy: Listopad 10, 2007, 10:10:44 »
M1917



Šesťonový tank M1917 známy aj pod menom the six-ton special tractor model 1917 bol americkou verziou francúzskeho char léger FT-17. Výrobné plány a jednotlivé časti boli upravené z metrickej sústavy na americké miery, napínacie kolo bolo celokovové a tank dostal nový kanón a motor, ktorý bol v oddelenom priestore narozdiel od francúzskej verzie, kde bol spojený s priestorom osádky.   Okrem toho americký tank dostal ďalší priezor v korbe tanku. M1917 mala osemuholníkový tvar veže narozdiel od oválnej veže tanku FT-17. Guľomet M1917 bol pôvodne .30cal Marlin tank MG, ale už v roku 1919 boli všetky prezbrojené na Browning M1919.

Celkovo bolo vyrobených 952 M1917 z toho 374 kusov s kanónom 37mm a 526 guľometných tankov a 50 signálnych tankov bez výzbroje vybavených vysielačkou.  






bubák

  • Host
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #10 kdy: Prosinec 06, 2007, 08:30:54 »
a my jsme je měli jaké? ted myslím jestli s kulometem nebo s kanónem a typ věže. Já sem zjistil že je vyrábí jakási firma RPM a hned sem si koupil jeden s nějakou kulatou věží Berliet nebo tak nějak a s kanonem. Budu ho dělat ze španělska ale taky bych si chtěl postavit československý a nemůžu nikde najít jak ty naše vypadaly

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Renault FT-17 (FRA)
« Odpověď #11 kdy: Prosinec 06, 2007, 11:02:00 »
Ak ti to trocha pomôže toto je fotka jedného z našich FT-17. (ak sa dá zdroju veriť). Celkovo sme odobrali iba 7 týchto tankov. Vzhľadom na neuveriteľné ceny za ktoré nám ich chceli frantíci predať (úplné zderstvo). zoznam s bližšími informáciami na tejto stránke http://forum.valka.cz/index.php/f/501940 (o kamuflážne schémy požiadajte pána Tinteru asi ich má)



teraz to foto:


pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Renault FT-17 v polských službách (FRA)
« Odpověď #12 kdy: Listopad 26, 2013, 09:08:59 »
V dubnu až květnu 1919 se v tzv. Modré armádě ve Francii, složené z Poláků bojujících proti Ústředním mocnostem (válka již skončila), utvořila její první tanková jednotka o síle pluku. Základem se pro ní stal původně francouzský 505. tankový pluk, složený z francouzských strojů, tankistů a mechaniků. Výzbroj tvořilo celkem 120 kusů nově vyrobených tanků FT-17. Na přelomu května a června 1919 se polská Modrá armáda přesunula i se svým tankovým plukem do Polska včetně své výzbroje, získané ve Francii. Tím se nová polská armáda stala 4. armádou světa co do největšího počtu tanků ve výzbroji.

Stejně jako ve francouzské armádě měly i polské jednotky tanky vyzbrojené buď kanónovou nebo kulometnou výzbrojí:
- 75 kusů s kanónem Puteaux SA-18 L/21 ráže 37 mm
- 45 kusů s kulometem Hotchkiss Mle.14 ráže 8 mm

Objevuje se ovšem i údaj mírně odlišný:
- 72 kusů s kanónem Puteaux SA-18 L/21 ráže 37 mm
- 48 kusů s kulometem Hotchkiss Mle.14 ráže 8 mm

Pluk se skládal z celkem 5 rot, rozdělených mezi dva prapory. Každá část měla tři tankové čety, přičemž jedna četa měla celkem 3 dělové a 2 kulometné tanky.


Od srpna 1919 se polské tanky FT-17 aktivně účastnily polsko-sovětské války. Do konce roku 1920 většina francouzského personálu odešla zpět do Francie. V červenci 1920 byly tanky FT-17 použity v obranných bojích, hlavně při obraně měst Lida, Grodno a Rowne. Pak se zúčastnily velké bitvy u Varšavy v srpnu 1920 (ve střetech hlavně kolem Radzyminy a v průběhu ofenzívy směrem na Minsk u obcí Maj Nowicki, Mazowiecki a Mlawy). Během této doby došlo k poškození některých tanků a ty byly umístěny na železniční plošinové vagóny a používaly se jako součásti obrněných vlaků. Během války v letech 1919-1920 bylo 8 tanků zničeno, 12 bylo poškozeno a později opraveno.

V roce 1924 byly ve Francii přikoupeno 6 rádiových tanků FT-17, následované v letech 1929 - 1930 modernějšími verzemi klasických tanků FT-17. Jednalo se o 5 tanků Renault M26/27 a 1 tank Renault NC-27 (z původně uvažovaných 24 kusů).

V roce 1925 kpt. S. Kardaszewicz navrhl pro tanky FT-17 nové širší pásy, čímž zvýšil rychlost při menší spotřebě paliva. V letech 1925 - 1926 bylo těmito pásy vybaveno asi 65 kusů tanků (není známo, zda tanky s těmito pásy byly aktuální i v roce 1939). V následujícím roce (1926) byla v polské firmě CWS (Centrálne Warsztaty Samochodowe - Centrální autoservisech) ve Varšavě dokončena malá série tanků FT-17 o počtu 27 kusů. Jednalo se o tanky vyrobené z náhradních dílů a slabších pancéřových plátů. Tyto tanky byly většinou použity k výcviku.


FT-17 CWS


Rovněž v roce 1926 byl zahájen a rovněž i testován projekt tank s generátorem kouřové clony. Projekt byl nakonec zamítnut.


Projekt s generátorem kouřové clony

V roce 1931 plukovník Tadeusz Kossakowski přišel s nápadem na využití starých tanků FT-17 - přeměnu na obrněné železniční drezíny jejich usazením na železniční vagóny. Hlavní výhodou této myšlenky bylo, že tank mohl jezdit po železnici, ovšem v případě poškození kolejí či podvozku vagónu mohl sjet a dále pokračovat sám.

První prototyp byl postaven v roce 1932, ovšem výsledky testů nebyly podle představ. Drezína by byla poháněna za pomoci točení se pásů tanku na speciálních válečcích umístěných na vagónu, čímž by byla přenášena energie určená pro jízdu tanku do podvozku vagónu. I když se jednalo o příliš složitý a náročný pohon, mohl drezíně zaručit rychlost až 38km/ hod.

V roce 1933 byl představen druhý prototyp , který byl poháněn přímo motorem tanku za pomoci speciální hnací hřídele. Prototyp byl navržen firmou WIBI, jeho uskutečněním byly pověřeny varšavské firmy Lilpop, Rau a Loewenstein. V technických výpočtech byla tanku zaručena rychlost 45km/ hod! Zkoušky prototypu byly úspěšné a v roce 1934 byly postaveny další tři podvozky. Po dalších studiích a úpravách byla v lednu 1938 vyrobena první série 18 železničních podvozků. V roce 1939 bylo vyrobeno již 38 podvozků. 14 mobilizovaných obrněných vlaků mělo ve své soupravě celkem 2 tyto vozy, zbytek byl samostatně nasazován.

hmotnost celé jednotky 10,5 t
hmotnost samotného podvozku - 3,4 tuny
Délka / šířka / výška (s tankem) - 8,11 / 2,04 / 2,83  v metrech


Ve 30.letech bylo rozhodnuto rádiové tanky (celkem 6 kusů) přestavět na klasické bojové stroje (rádiovou nástavbu měla nahradit klasická věžička). Byla kvůli tomu vyvinuta speciální věž s novým polským kanónem ráže 37mm a kulometem, ale není známo, zda došlo k této úpravě.


Ve 30.letech polská armáda paradoxně disponovala největším počtem tanků FT-17 ve své historii:
- 112 lehkých tanků Renault FT-17 (čísla: 1001 - 1112)
- 6 rádiových tanků Renault TSF (čísla: 2001-2006)
- 27 školních tanků Renault FT-17 CWS (čísla: 3001 - 3027)
- 5 tanků Renault M26/27
- 24 tanků Renault NC-27 (ve skutečnosti 1 tank, zbytek byly neupravené FT-17 vedené pod tímto označením)
174 tanků celkem


V letech 1936 - 1937 bylo 16 tanků prodáno fiktivně Uruguayi, ve skutečnosti směřovaly do republikánského Španělska.  Dalších 53 poté následovalo do Španělska přímo a 3 tanky koupila oficiálně Čína, odkud ovšem zřejmě taky putovaly do Španělska. V roce 1939 tedy polská armáda disponovala celkem 102 tanky rozdělených do dvou uskupení:
- 70 kusů v 2.obrněném praporu v Żurawici
- 32 kusů v rámci železničního vojska


Zničené tanky FT-17 vně citadelské brány v Brestu

Bojové nasazení tanků Ft-17 v bojích během přepadení Polska bylo díky jejich technickému stavu velmi omezené. Všechny byly zařazeny do 2. obrněného praporu, jež byl složen ze tří tankových rot (111., 112., 113.). Mobilizace praporu byla dokončena 6.září a převelena k Brestu, ovšem kvůli ostřelování trati byla 111. rota vyložena předčasně v blízkosti města Lukow dne 9.září a pokouší se o ústup na východ. Během tohoto ústupu jednotka bez kontaktu s ostatními polskými jednotkami a s minimem benzínu a munice se střetla s průzkumnou skupinou tankové divize Kempf. Jednotka byla do 16.září nakonec zcela zničena.

Síly 112. a 113. roty dorazily do vojenské pevnosti v Brestu, kde se staly i s tanky FT-17 součástí obranných postavení. nyní se čekalo již pouze na německý útok. 14.září části německého II praporu 8. tankového pluku 10. tankové divize skutečně přešly do útoku. V zahrádkářské kolonii u severní brestské citadely bylo zničeno 12 tanků FT-17. Ovšem průlom se německým jednotkám nepodařil, jelikož braná pod citadelou byla zablokována dvěma zničenými tanky FT-17, použitými Poláky následně jako barikády. 16.září se zbývající polské jednotky pokusily o průlom, který ovšem ztroskotal.


Po kapitulaci Polska se některé polské útvary opět reorganizovaly na území Francie. Byla zde vybudována i polská 10. obrněná brigáda, ovšem technikou začala být vybavována až v březnu 1940 - k překvapení Poláků se jejich první technikou, určenou hlavně pro výcvik, staly tanky FT-17! Celkem jich brigáda obdržela 42 kusů. Přibližně polovina z nich neměla výzbroj,  menší část měla kulomety Mle.31 MG ráže 7.5 mm a pouze doslova pár do tuctu kanóny SA-18 ráže 37 mm. Teprve na začátku května byl první prapor vyzbrojen tanky Renault R-35, 2.prapor byl o něco později vybaven tanky AMX R-40, s nimiž se účasnily bojů. Tanky FT-17 zůstaly ve výcvikovém středisku, kde byly zčásti zničeny a zčásti ukořistěny Němci.


Polské FT-17 ve Francii (1940)
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/