Autor Téma: Albatros D.III (GER)  (Přečteno 3873 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Albatros D.III (GER)
« kdy: Říjen 24, 2007, 02:15:20 »
Albatros D.III

Albatros D.III vychdzal priamo s typu D.II, pričom úpravu doznala vrchná nosná plocha a vzpery.  Výsledkom bol rýchly a agilný stroj s vysokou palebnou silou. Prototyp bol pravdepodobne zalietaný koncom augusta 1916 a k jednotkám sa dostáva v decembri 1916. Už čoskoro po nasadení sa ukázali jeho kvality, lenže zároveň sa objavili aj chyby. Albatros mal spodné krídlo užšie a kratšie ako horné. Tým sa zlepšovala pohyblivosť lietadla a výhľad pilota. Na koncoch krídiel však tým pádom bolo iba jediná vzpere v tvaru V, pričom jej hrot vyvíjal tlak na nejslabšie miesto spodného krídla, takže sa pri neprimeranom tlaku zlomilo. Iné zdroje hovoria, že za lámavosť nosných plôch bola spôsobená zmenou v návrhu nosníkov. Pôvodný návrh počítal s dvoma nerovnako silnými nosníkmi pre horne krídlo, ale nakoniec sa do výroby presadili nosníky rovnakej sily. Samozrejme sily, ktoré boli na krídlo vyvíjané, neboli symetrické a tak dochádzalo ku krúteniu konštrukcie a lámaniu krídel. Toto ostatne postihlo aj Manfreda Richthofena 23. januára 1917, keď sa mu v nízkej výške uprostred boja zbortilo krídlo. Mal pritom obrovské šťastie, že sa mu podarilo núdzovo pristáť. Ďalšou chybou bol vodný chladič umiestnený na vrchu motora. Pri jeho zásahu striekala pilotovi vriaca voda do tváre. Preto bol v neskorších lietadlách chladič posunutý nabok. Aj preto boli načas všetky stroje uzemnené a zaslané na úpravy do továrne v  Johannisthale. V tejto továrni sa vyrobilo 500 kusov, kým ho od leta 1917 nenahradila výroba novej varianty D.V. V Ostdeutsche Albatros Werke bolo okrem toho vyrobených ďalších 850 kusov. Celkovo bolo v Nemecku vyrobených 1350 kusov.

Rakúsko-Uhorská licenčná výroba

Koncom roku 1916 Oesterreichische Flugzeugfabrik AG (Oeffag) získala práva na licenčnú výrobu D.III v závode Wiener-Neustadt. Oeffag vyrábal tieto lietadlá od mája 1917 postupne v troch výrobných sériách 53 (obrázok hore), 153 a 253. Na rozdiel od nemeckého vzoru boli poháňané ťažšími, ale výkonnejšími motormi Austro-Daimler (výkon 185 resp. 200 resp. 225 koní) s vylepšeným chladením. Oeffag rovnako prepracoval konštrukciu spodných krídiel a vzpier. To malo za následok podstatne pevnejšie lietadlo, t.j. odstránenie prakticky všetkých neduhov pôvodnej konštrukcie. Rychlo sa tak stali medzi rakúsko-uhorskými pilotmi oblúbené. V neskoších strojoch série 153 a v strojoch série 253 došlo k prepracovaniu kapotáže celého nosu lietadla, čo malo za následok zvýšenie maximálnej rýchlosti až o 14 km/h.

séria 253
Výzbroj lietadiel Oeffag tvorili dva guľomety Schwarzlose ráže 8 mm. Zo začiatku boli zakapotované neskôr boli umiestnené na vrchu kapotáže. (pilot tak mohol zaseknutý guľomet ľahšie uvoľniť). Oproti nemeckým LMG 08/15 išlo o nevýhodnejšiu výzbroj. Tieto guľomety sa častejšie zasekávali, mali menšiu kadenciu a priveľmi pilota oslepovali. Oeffag celkovo postavil 526 lietadiel D.III.

Československý Albatros D.III
História stroja Albatros D.III (Oef) s.č. 253.116 je spätá s počiatkami Československého letectva. Pôvodne bol dodaný v roku 1918 Fliku 3J ako náhrada zničeného stroja 253.06. Oba tieto stroje, s typickou kamuflážou so srdcom prepichnutým šípom, boli osobnými lietadlami leteckého esa Oblt. Friedricha (Miroslava) Navratila (10 zostrelov). Oblt. Friedrich Navratil pri cvičnom lete 21. septembra 1918 havaroval a do konca vojny zostal v liečení. U jednotky Flik 3J slúžili aj ďalší český pilot Zgsf. Adolf Bláha. Ten sa po vyhlásení prímeria rozhodol od jednotky dezertovať. K tomu využil práve lietadlo veliteľa jednotky Oblt. Navratila Albatros D.III (Oef) 253.116. Spolu s ním dezertoval aj Stfw. Béla Mayer s lietadlem Albatros D.III (Oef) 253.114. Namiesto do Československa však zamierili do Švajčiarska a pristáli v Schlierene neďaleko Zurichu. Bláha neskôr tvdil, že šlo o navigačnú chybu v zlom počasí. Tu boli obaja aj s lietadlami internovaný. Bláha sa na začiatku roku 1919 vrátil do Československa. Medzi tým už Československá vláda podnikala kroky na vydanie oboch lietadiel. Napriek úspešným diplomatickým jednaniam, lietadlá zostávali stále vo Švajčiarsku. Švajčiarska strana totižto požadoval poplatok za ich uskladnenie vo výške 4.200 Švajčiarskych frankov. Nakoniec však predsa len prišlo k dohode a jedno lietadlo (práve spomínané 253.116) bolo odovzdané Československej strane, pričom druhé si ponechala Švajčiarska strana ako nefinančnú náhradu (Albatros D.III (Oef) 253.114 sa stal neskôr súčasťou Švajčiarskeho vojenského letectva).
Preletom lietadla bol poverený práve Adolf Bláha, pričom na náklady s tým spojené dostal čiastku 1000 Švajčiarskych frankov. 28. októbra 1919 stroj prevzal (viď fotografia) a nasledujúceho dňa odletel do vlasti. Po štyroch hodinách pristál v Plzni. Lenže účinkovanie tohto bezesporu vynikajúceho lietadla v československom letectve nemala dlhého trvania. Už 3. novemra 1919 pri predvádzacom lete vysadil Bláhovi motor a pri následnom pristátí na zasnežené Kbelské letisko došlo k úplnemu rozbitiu lietadla (viď fotografia). Bláha našťastie vyviazol iba s ľahkými zraneniami. Z celého Albatrosu zostal použitelný iba motor v.č. 11538/23266. Ten bol neskôr opravený a zastavaný do draku lietadla Fokker D.VII.

Bláha 28. októbra 1919 potom čo v Zurichu Albatros D.III (Oef) s.č. 253.116 prevzal

Havarovaný Albatros D.III (Oef) s.č. 253.116 na letisku Kbely 3. novembra 1919

Základné údaje:
Výrobca: Albatros Flugzeugwerke GmbH
Rozpätie: 9.05 m
Dĺžka: 7.33 m
Výška: 2.98 m
Nosná plocha: ? m²
Vzletová hmotnosť: 886 kg
Hmotnosť prázdneho lietadla: 645 kg
Motor: 6-valcový radový vodou chladený motor Mercedes DIIIa o výkone 160 koní
Max. rýchlosť: 175 km/h
Dostup: 5500 m
Stúpavosť: 4.5 m/s
Dolet: 480 km
Výzbroj: 2 synchronizované guľomety Spandau LMG 08/15 ráže 7,92 mm

zdroj:
http://www.earlyaviator.com/archive1.htm#list
http://avia.russian.ee/air/germany/albatros_d-3.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III
http://www.feudal.cz/html/albatros_d_iii__oeffag__253_111.htm