Autor Téma: Avia S-199 / CS-199 (Československo)  (Přečteno 23613 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #15 kdy: Leden 16, 2011, 10:22:32 »
Korektní označení pro překryt "Galland" je Erla Haube.
Ampulle !!!

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #16 kdy: Leden 16, 2011, 12:58:28 »
OK. Já to měl takto v materiálech, trošku staršího data. :)

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #17 kdy: Leden 16, 2011, 01:05:16 »
Pár informací k S-199 v Izraeli:
-Československo prodalo do Izraele 25 kusů ,,Mezků"
-jeden kus byl prodán za rovných 51 490 dolarů
-střelivo pro letouny vyšlo budoucí stát Izrael na více než 120 000 dolarů
-dalších 10 000 dolarů za dodání materiálu (něco jako poštovné :D)

Celková suma za Avie: 1.5 miliónu dolarů


-z celkových 25 dodaných strojů bylo sestaveno pouze 23 kusů, zbývající dva nebyly pro různé problémy dopraveny - jedna zničena během výcviku v ČSR, druhá internována.
-průměrně každá Avie nalétala v izraelském letectvu pouze 10 hodin (!!)
-18 strojů bylo ztraceno při nehodách
-Avie sestřelily sedm nepřátelských letadel (včetně jednoho civilního Rapidu!)
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

mira.ko

  • ČSR
  • Četař
  • Příspěvků: 70
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #18 kdy: Únor 17, 2012, 01:33:29 »
Zajímavostí daného typu je změna překrytu kabiny z původního "Galland" typu (známý z Bf 109 K) na verzi známou spíše z anglického názvu "buibble top".
Označení kabina "typu Galland" bylo označení, které Dolfi moc špatně rozdýchával, vždy důsledně dbal na označování "Erla Haube"  :D.
Na tomto obrázku izraelského stroje vidíte původní překryt kabiny.
Zajímavostí této fotografie, pořízené v muzeu na základně Beersheba - Hatzerim  /Israel/ je v pozadí letoun Supermarine Spitfire Mk.IX, také z dodávek poválečného Československa.
Já tvrdím, že zajímavostí této fotografie může být maximálně ten fakt, že v pozadí rozhodně nestojí Supermarine Spitfire z ČSR, jednoznačně se jedná o zcela jinej Spitfire . . .
. . . to, že ČSR dodalo do Izraele Spitfiry ještě neznamená, že jsou všechny z ČSR. Stačí si jen prohlédnout charakteristické znaky verzí Spitfirů a bude Ti hned jasný, že od nás ani náhodou nepřišel. Tipuju, že jde o jednu z Italských mašin.

mira.ko

  • ČSR
  • Četař
  • Příspěvků: 70
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #19 kdy: Únor 17, 2012, 02:01:59 »
Tak mi to nedalo a trošku jsem pohledal, ten stříbrný Spitfire z fotky je podle stránek http://www.ukserials.com/ jednoznačně Spitfire z Itálie . . .
výcuc z jejich databáze zde: EN145    Supermarine Spitfire FIX    to ItAF as MM4114, to IDFAF as 20-78

což v překladu pro našince znamená, že se jedná o Spitfire F Mk.IX Královského letectva značeného EN145, následně předaného Italům, kde měl označení MM4114 a nakonec předaného Izraelcům, kteří si ho označili na to 20-78 (78 inventární číslo stroje /je na trupu/; 20 znamená, že jde o Spitfire, což pozná každý, tak se to na trup nepíše)

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #20 kdy: Únor 17, 2012, 12:41:31 »
Fajn, děkuji ti za osvětlení. Já měl popisek pouze z fotografie a v uvedeném muzeu jsem nebyl. Ani jsem nedohledával na serverech, založenými nadšenci typu Spitfire. Pokud máš těchto informací více, budeme jenom rádi, pokud je nám sem předáš. Ovšemže ve správných sekcích, tedy Spit do Spitfire atd., a s uvedením zdroje. Potom budou k nám rádi návštěvníci chodit, protože zde budou chytří lidé s dobrými informacemi. :)
Sláma

Thor Herman

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 811
  • Není vždy hříchem neuposlechnout příkazu vrchnosti
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #21 kdy: Březen 12, 2012, 10:51:29 »
Jen na doplnění: V Izraelském letectvu bylo kódové označení tohoto letounu SAKIN (nůž - hebrejský překlad první poloviny názvu původního výrobce Messerschmitt)
Pojde dobytek,zemřou tví přátelé. I ty jednou zemřeš. Však jedno nikdy neumírá ! Tvé jméno! Tvé jméno,tvá sláva a skutky jenž si vykonal.

Hrdinství je stav ducha, kdy se chlapci mění v muže. A muži v mrtvoly. Obvykle zcela zbytečně.

JSEM VLASTENEC , JSEM NA TO HRDÝ A OSUD MÉ ZEMĚ MI NENÍ LHOSTEJNÝ

mira.ko

  • ČSR
  • Četař
  • Příspěvků: 70
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #22 kdy: Březen 15, 2012, 01:04:33 »
Zdravíčko  ;),
jen upřesním, Thor má (a nemá pravdu) v tom označení.
Vzhledem k tomu, že v dobách vzniku Chel HaAviru byl v podstatě všechen létající personál odjinud, tak se užíval všeobecně známý název Messer (popř. Messerschmitt). Musíme brát v úvahu, že všichni mahalnici (dobrovolníci odjinud) byly vesměs ze zemí, kde se mluvilo anglicky a Ti znaly předchůdce těchto mašin jako Messerschmitt. Ta troška "místních pilotů" a pilotů pocházejících z bývalých okupovaných území byla školena v ČSR a zde je školili "zápaďáci" z RAF, takže jim také říkali Messerschmitt. O tomto píše také jeden z bývalých letců Chel HaAviru Leo Nomis v knize Jestřábi pouště, mluví o tom také Nori Harel v pořadu Na plovárně http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1093836883-na-plovarne/205522160100031-na-plovarne-s-nori-harelem/titulky/ a i v jiných zdrojích se dá dočíst spousta podobných informací.
V každém případě, jediné správné označení letounů Avia S-199 bylo Python, nicméně údajná neoficiální přezdívka byla Sakhin (Sakin, Sakeen), což je hebrejský překlad slova Messer (nůž). Označení Sakhin v Izraeli mohlo začít "zdomácňovat" až v době, kdy zem začali opouštět mahalnici (dobrovolníci odjinud), ale ani této variantě moc nevěřím. Jisté je, že každý, kdo se kdekoliv na světě o Avie S-199 zajímá, tak na označení Sakhin "zabere"  ;). Podobné to bylo i u nás, Avie S-199 měly přezdívku "Mezek" (což někteří autoři překládají do AJ jako "Mule"), nebo Messerschmitt . . . oficiální označení však bylo jen a pouze Avia S-199.

Ještě se nepatrně doplním  :D
v tom označení má bordel spousta obdobných - "odborných" zdrojů, takže buď mi věřte . . .

. . . nebo zkuste pohledat na těch správných místech  ;)

Kupodivu i Wikipedie má v tomto ohledu výjimečně jasno (mám za to, že to tak donedávna nebylo  ::)), která uvádí:
Czechoslovak pilots nicknamed it Mezek ("Mule"), whilst in Israel it was known as the Messer ("knife"; it is a common mistake that it was nicknamed Sakeen; the official name was even different - Python).