Autor Téma: Avia S-199 / CS-199 (Československo)  (Přečteno 23617 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« kdy: Říjen 15, 2007, 10:46:46 »

Avia S-199
Po vojne sa v Avii obnovila výroba Me109G pod označením Avia S99, lenže veľmi rýchlo došli motori Daimler-Benz DB 605. Tak padlo rozhodnurie zastavať do draku 109 motor Jumo 211, ktorých bol dostatok. Lenže tento motor bol slabší a ťažší. Zákonite prestavba nebola veľmi úspešná, celkovo došlo k zníženiu výkonov a zhoršeniu ovládateľnosti. Na základe toho dostal od pilotov označenie Mezek. Toto lietadlo sa stalo známim najmä vďaka tomu že určitý počet lietadiel bol dodaných Izraelu v čase 1. izraelsko-arabskej vojny a tak sa tento typ stal prvým stíhacím typom novoformovaných leteckých síl štátu Izrael.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #1 kdy: Říjen 15, 2007, 09:05:36 »
Hmm... omyl, Jumo 211 bol o 30kg lahsi, ako DB-605, tazsia bola vrtula, ktora tiez bola urcena pre bombardery, nie pre stihacky, preto ten vyrazny pokles vykonov. Samotny motor Jumo bol technicky na urovni DB-605. Az na to, ze nepouzival vysokotlakovy system chladenia, preto potreboval viac chladiaceho media a vacsi chladic. Ale priamo z neho sa vyvinul Jumo-213, ktory prekonaval DB-605 vo vsetkych parametroch.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #2 kdy: Říjen 16, 2007, 10:00:06 »
Prototyp S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začaly dodávky z továren Avia a Aero. Úpravami cvičné verze Bf 109G-12 a trupů jednomístných letounů vznikla dvoumístná cvičná verze CS-199. V letech 1947-1951 bylo vyrobeno celkem 450 kusů S-199 a 82  CS-199. Avie S-199 se působily v čs. letectvu až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Cca 30 kusů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 letadel S-199 ve dvou vlnách, v rámci akce DI, exportováno do Izraele, kde sloužily u 101. a 105. tajeset IDF. Izraelští piloti na Aviích získali 6 nebo 7 sestřelů.

Osádka : 1
Pohon : 1 motor Junkers Jumo 211F
Výkon : 880 kW
Rozpětí křídel : 9,92 m
Délka : 8,94 m
Výška : 2,59 m
Nosná plocha křídel : 16,20 m2
Vlastní hmotnost : 2650 kg
Vzletová hmotnost : 3740 kg
Maximální rychlost : 590 km/h
Dostup : 8686 m
Dolet : 850 km
Výzbroj: 2 kulomety MG 131, 2 kanóny MG 151/20, 1 x puma 250 kg nebo 4 x puma 70 kg

Technická data citována z http://cs.wikipedia.org/wiki/Avia_S-199
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #3 kdy: Říjen 16, 2007, 09:47:00 »
K maximalnej rychlosti asi tolko, ze do sluzby boli prijate tie stroje, ktore pocas zalietavania dosiahli rychlost vyssiu ako 400km/h. Taka nizka bola ich kvalita.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #4 kdy: Říjen 27, 2007, 07:59:54 »
Doplním ještě jednu krásnou maličkost. CS-199 měly vymontovánu zadní trupovou nádrž a to pro umístění druhého sedadla (stejně tak tomu bylo u dvoumístných Bf 109). Takže pro delší lety museli mechanici montovat přídavnou nádrž.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #5 kdy: Říjen 28, 2007, 11:23:57 »
Spravne, len mam ten pocit, ze CS-199 lietali s pridavnou nadrzou standardne, teda nie len pri dlhsich letoch. Ta zadna nadrz mala myslim objem 150l.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #6 kdy: Říjen 29, 2007, 04:46:39 »
Přesně tak, bylo zbytečné nádrž sundavat, na pár okruhů okolo letiště, když mohl další pilot jít na delší let, než jen v okolí. Díky tomu se piloti naučili létat od začátku s podvěšenou zátěží a to bylo jen plus. Na krátký let byla většinou nádrž prázdná.

_______

Mám dojem, že by každý mechanik měl chuť zabít velitele, když by měl sundavat a nandavat takovou nádrž, třeba desetkrát během jednoho půldne  :lol:

skywolf

  • Host
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #7 kdy: Leden 03, 2008, 09:44:29 »
Citace
lenže veľmi rýchlo došli motori Daimler-Benz DB 605. Tak padlo rozhodnurie zastavať do draku 109 motor Jumo 211, ktorých bol dostatok
               Celá zásoba motorů DB, byla v  objekt bývalého cukrovaru v Krásném Březně( dnes jedna ze čtvrtí Ústí n. L. ) když tento objekt vyhořel ( důvod požáru nebyl dodnes přesně stanoven, rozpětí názorů sahá od nešťastné náhody až po sabotáž německých pyrotechniků, kteří zde coby váleční zajatci pracovali )vznikl problém, kde vzít pro C-99 nový motor.Motor Jumo 211 (čs. označení M-211) měl opačný smysl otáčení než motor D-B byl jen jedním z mnoha problémů rekonstrukce. Velmi hmotná vrtule s širokými listy měla značnou setrvačnost a veliký kroutivý moment, což vedlo k tomu, že stroj měl při startu tendenci ?utíkat? ze směru.

von Richthofen

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 261
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 20. června 2009
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #8 kdy: Červen 23, 2008, 01:41:12 »
zaujímavý je jeden dátum  16.10.1948
Nad Palestínskou Gazou došlo k poslednému doloženému súboju
medzi strojmi Avia S-199(konštrukčne vychádzala z 109) a Spitfiry.
Zničený bol jeden Spitfire Kráľovského egyptského letectva
Nahluchlá babka okopáva počas SNP zemiaky. Ide okolo partizán a slušne pozdraví: – Smrť fašizmu! Babka sa dvihne a odzdraví: – Aj tebe synku, aj tebe!

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #9 kdy: Leden 24, 2009, 07:35:58 »
Skywolf má pravdu.Motory Jumo totiž byly určeny k pohonu bombardovacích He-111 a tudíž měly k tomuto uzpůsoben reduktor na vrtuli. Proto ta lopata listu vrtule. Navíc měla opačný smysl otáčení. Konstruovat nový reduktor v podmínkách tehdejší ČSR bylo nemyslitelné. A z toho vyplývá ta nízká rychlost letounu. Na druhou stranu, nebylo to přeci jenom dobře? Podívejte se, kolik bylo Spitfirů u nás rozbito.
A./ předváleční piloti skončili s Aviema B.534 a šest let nelétali. 
B./ noví piloti,vycvičeni v LA v H.Králové měli pár hodin a Spitfire Mk.IX pro ně byl přeci jenom dost silný plnokrevník....

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #10 kdy: Duben 10, 2009, 10:31:46 »
Hansi, budeš se divit. U nás v ČSR dlouho sloužily jako cíle pro nácvik střelby letounů MIG 15 a ty Izraelské byly nejen sešrotovány, ale často v muzeích skončily jako památníky. Dokonce ještě dnes, když pojíždíš po Ben Gurion Tel Aviv Airport, než vjedeš na nejkratší RWY 03, tak po pravé části, kde začíná vojenská část letiště je jedna půlka křídla, tuším pravá, vztyčena k nebi s Davidovou hvězdou jako památník. A poté následují Herculesy....

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #11 kdy: Duben 15, 2009, 11:28:47 »
Možná jste zaregistrovali,zrušil jsem dvě zprávy,našel jsem toto: Dne 8.6.1948 v prostoru Tel Aviv sestřelil pilot G-Lichtman na izraelské S-199 egyptský Spitfire Mk.IX. Další vítězství tohoto typu bylo 18.7 1948 nad typem Spitfire Mk.V /Egypt/, a 16.10.1948 opět padla k zemi egyptská "pětka",tedy Spitfire Mk.V C a to v prostoru Gazy. Další data mně říkají,že posléze byly stroje S-199 přesunuty k podpoře pozemních vojsk.

Monty

  • Rudá armáda - RKKA
  • майор - Major
  • Příspěvků: 435
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #12 kdy: Září 26, 2009, 01:43:48 »
Hele kluci kde je ta úplně první fotka vyfocená(tolik tetadel a takový typy)

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1545
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #13 kdy: Září 26, 2009, 02:02:58 »
Hele kluci kde je ta úplně první fotka vyfocená(tolik tetadel a takový typy)
Ak sa nemýlim fotka pochádza z leteckého múzea na izraelskej leteckej základni Hatzerim, ktorá sa nachádza na okrajovej časti mesta Beršeba.
The only easy day was yesterday.

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia S-199 / CS-199 (Československo)
« Odpověď #14 kdy: Leden 16, 2011, 07:11:50 »


     Jeden z mnoha S-199 poválečného československého letectva. Zajímavostí daného typu je změna překrytu kabiny z původního "Galland" typu (známý z Bf 109 K) na verzi známou spíše z anglického názvu "bubble top". Letoun byl celý v nátěru khaki, tedy spodní plochy také. Historicky není možné doložit, jestli barva khaki byla více do hnědého odstínu, nebo spíše tmavozelená....
      Pokud se podíváte na konce křídel, spatříte bílé pruhy. Poměrně úzké. Nebyly to identifikační pruhy jednotek, jaké známe z doby války, ale napomáhaly při letu ve skupině. Pokud pilot na zadní pozici tento pruh sledoval z určitého úhlu porád stejně, zanmenalo to, že poloha jeho letadla vůči druhému se nezměnila. Často si piloti dělali značky na rámu kabiny, aby tento pruh byl stále " na stejném místě" a tudíž úloha vedeného letadla byla pro něj snadnější.
         Trojúhelníčky na trupu sloužily pro orientaci pozemního personálu. Systém byl plně převzat ze systému značení Luftwaffe, kdy kupříkladu žlutá barva trojúhelníku s číselm ounačovala plnící hrdlo nádrže benzínu (žlutá - pohonné látky) a číslo znamenalo oktanové číslo daného paliva. V tomto případě byly trojúhelníčky (nejsem si zcela jist, když tak prosím opravte) měly být modré pro radiovybavení. Číslo zanmenalo voltáž. Červené trojúhelníčky měly znamenat elektrickou síť.



Na tomto obrázku izraelského stroje vidíte původní překryt kabiny.
Zajímavostí této fotografie, pořízené v muzeu na základně Beersheba - Hatzerim  /Israel/ je v pozadí letoun Supermarine Spitfire Mk.IX, také z dodávek poválečného Československa.