
Jeden z mnoha S-199 poválečného československého letectva. Zajímavostí daného typu je změna překrytu kabiny z původního "Galland" typu (známý z Bf 109 K) na verzi známou spíše z anglického názvu "bubble top". Letoun byl celý v nátěru khaki, tedy spodní plochy také. Historicky není možné doložit, jestli barva khaki byla více do hnědého odstínu, nebo spíše tmavozelená....
Pokud se podíváte na konce křídel, spatříte bílé pruhy. Poměrně úzké. Nebyly to identifikační pruhy jednotek, jaké známe z doby války, ale napomáhaly při letu ve skupině. Pokud pilot na zadní pozici tento pruh sledoval z určitého úhlu porád stejně, zanmenalo to, že poloha jeho letadla vůči druhému se nezměnila. Často si piloti dělali značky na rámu kabiny, aby tento pruh byl stále " na stejném místě" a tudíž úloha vedeného letadla byla pro něj snadnější.
Trojúhelníčky na trupu sloužily pro orientaci pozemního personálu. Systém byl plně převzat ze systému značení Luftwaffe, kdy kupříkladu žlutá barva trojúhelníku s číselm ounačovala plnící hrdlo nádrže benzínu (žlutá - pohonné látky) a číslo znamenalo oktanové číslo daného paliva. V tomto případě byly trojúhelníčky (nejsem si zcela jist, když tak prosím opravte) měly být modré pro radiovybavení. Číslo zanmenalo voltáž. Červené trojúhelníčky měly znamenat elektrickou síť.

Na tomto obrázku izraelského stroje vidíte původní překryt kabiny.
Zajímavostí této fotografie, pořízené v muzeu na základně Beersheba - Hatzerim /Israel/ je v pozadí letoun Supermarine Spitfire Mk.IX, také z dodávek poválečného Československa.