Pote co se naciste dostali v roce 1933 k moci, zacala se armada modernizovat a rozsirovat. Vyjimkou nebyla ni Luftwaffe.
V roce 1934 obdrzely nektere letecke spolecnosti pozadavky, ktere by mel nový dolnoplosnik splnovat. Konkursu se napriklad ucastnily firmy Heinkel nebo Focke-Wulf. Ale nakonec se vitezem stala Bayerische Flugzeugwerke a vitezny stroj navrhl Willy Messerschmidt. Tak vznila stihacka Bf 109, ktera nahradila dvouplosnik He 51.
Vynecham v popisu prototypy a verze, ktere se neucastnily boju druhe svetove valky a zacnu u verzi, ktere vyrazne ovlivnily prubeh bitev.
Prvni takovou verzi byla verze E (Emil). Jeho vyzbroj tvorily dva kulomety raze 7,92 mm a dva(mel jsem to domneni, ze jeden, ale docetl jsem se, ze dva) kanony raze 20 mm. Jeho vyzbroj tehdy byla nejucinnejsi, ktera tehdy existovala. Obsahoval vykonny motor Daimler-Benz DB 601A (pro fanatiky vykon864 kW). Bf 109E nemel konkurenci krome jedineho stroje a to Spitfire. Dle meho nazoru byli oba na srovnatelne urovni.
Dalsi verzi byla F (Fridrich). Jednalo se predevsim o to, ze stroj dostal aerodynamictejsi tvary. Dale byli pridany elipsovite tvary na koncich kridel. Verze byla nejenom diky aerodynamice vykonnejsi. Vyzbroj tvorily dva kulomety 7,92 mm a jeden 20 mm kanon.Kvuli probihajici valce v pousti vznikla i verze Tropf, ktera byla lepe pripravena na pisek. Dalsi novnikou efka balo zarizeni GM-1, ktere kratkodobe zvysilo vykon motoru. Nejsuspesnejsim pilotem na zapade se stal pilot Hans Joachim Marseille, ktery dosahl 158 sestrelu prevazne v Africe na svem stroji Bf 109F-4/Tropf. Clanek o nem si muzete precist v toppicu Afrikakorps.
Po verzi F nasledovala verze G (Gustav). Tez prezdivany delovy clun, diky jeho enormni palebne sile. Vykon motoru byl o 200kW vyssi nez u vrze E. Vyzbroj byla tvorena 13 mm kulomety a jeden 20 mm kanon. Verze G-4 nesla jeste podvesene kanony pod kridly(tez 20 mm). Ale to bylo na ukor obratnosti.
Posledni "poradnou" verzi byla K. Letou mohl vyvinout rychlost 670 km/hod(nekde jsem cetl az 710). Vyzbroj byla tvorena dvema 13 mm kulomety a jednim 30 mm kanonem umistenym v ose vrtule. Jednaverze mela dokonce jeste dva podvesene 30 mm pod kridly (takovej zasah musel byt tvrdy), ale kvuli nutnosti odlehcit letadlo nebyli temer pouzivany.
To je asi vse co bych k teto legende rekl. Mozna jeste, ze od roku 1942 byl mesoun castecne nahrazovan Fw 190, ktery byl v nekterych ohledech lepsi, ale presto byla Bf 109 hlavnim stihacim strojem Luftwaffe po celou dobu valky.
von Kageneck(obrazky jdou poporade podle verzi,E,F,G,K)
http://www.telcom.es/~jcastjr/aviones/bf-109e.jpghttp://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/images/bf109g-1.jpghttp://home.comcast.net/~nco-richard/storage/Bf-109K-4.jpg