Autor Téma: Sopwith Camel (GBR)  (Přečteno 16591 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Sopwith Camel (GBR)
« kdy: Říjen 03, 2007, 12:31:05 »
Sopwith Camel







Sopwith Camel je najslávnejšie spojenecké lietadlo 1. svetovej vojny, už len preto že piloti na týchto lietadlách zostrelil najviac nepriateľských lietadiel zo všetkých dostupných typov. Má na svojom konte 1294 lietadiel. Projektovaný bol ako náhrada typu Pub so silnejším motorom, preto sa počas vývoj nazýval Big Pub. Bol zalietaný v decembri 1916. Ako výzbroj užíval dva synchronizované guľomety Vickers kalibru 7,7mm kryté chrakteristickou kapotážou pripomínajúcou hrb. S toho vznikla prezývka Camel. Prvé kusy dostávajú jednotky v máji 1917 a už júli sa účastní prvých bojov pri Armistice. Lietadlo okrem mimoriadnej manévrovateľnosti a vysokých výkonov preslulo aj vďaka svojim nerestiam. Vzlety a pristátia spôsobovali vďaka pretáčavosti motora Clerget a posunutému ťažisku množstvo smrtelných nehôd. To zapríčinilo vznik výcvikovej dvojmiestnej verzie. Aj napriek zlepšenému výcviku sa nehody stávali ďalej a aj piloti ktorí na tento letún nedali dopustiť hovorili, že lietadlo vyžaduje pri lete neustálu pozornosť. Lenže práve tí najlepší oceňovali "bleskovú pravú zatáčku Camelu". Lietadlu na sláve pridal aj údajný zostrel červeného baróna z 21. apríla 1918 , ktorý vykonal kapitán Roy Brown z 209. perute RAF neďaleko Sailly-le-Sec. (dnes sa však považuje za pravdepodobnejšiu verzia poškodenie lietadla pozemnou protilietdlovou palbou, následným zrútením konštrukcie krídla a pádom) Najúspešnejším pilotom camelu je major William Barker, ktorý s Camelom (sériové č. B6313) zostrelil 46 nepriateľských lietadiel a balónov za necelý rok od leta 1917 do leta 1918. V tomto období (leto 1918) už začal byť vyraďovaní z prvosledových úloh a účastnil sa s 25librovými pumami útokov na pozemné ciele. Camely boli postupne nahradzované typem Sopwith 7F.1 Snipe. Celkom sa vyrobilo okolo 5500 kusov tohto lietadla.







Základné údaje:

Rozpätie: 8,5 m

Dĺžka: 5,7 m

Výška: 2,59 m

Nosná plocha: 21,5 m²

Vzletová hmotnosť: 659 kg

Hmotnosť prázdneho lietadla: 422 kg

Motor: rotačný motor Clerget 9B (výkon 130 koní)

Max. rýchlosť: 185 km/h

Dostup: 5790 m

Dloet: 350 km



zdroje:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Camel

http://avia.russian.ee/air/england/sopwith_camel.php

http://www.airliners.net/search/photo.search?&maxres=500&keywords=Sopwith%20Camel&keywrange=&nr_of_rows=32&first_this_page=0&page_limit=15&sort_order=photo_id+DESC&nr_pages=3&page=;

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #1 kdy: Říjen 03, 2007, 08:56:43 »
Tento stroj patril k najlepsim v Prvej svetovej vojne. Jeho letove vlastnosti pri pristavacom manevri vsak boli dost neuspokojive. Je zname, ze pri vycviku a nehodach bolo znicenych viac strojov, ako cinnostou nepriatela...

Inak k tomu Richthoffenovi, toho mal zostrelit nejaky Kanadan na RAF SE-5, pekne od chrbta a zo slnka, pokial sa nemylim.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #2 kdy: Říjen 03, 2007, 09:11:18 »
Ano, Roy Brown, ale přel se o to s flakem.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #3 kdy: Říjen 03, 2007, 11:22:04 »
Podľa Wikipedie "Roy" Brown pilotoval Camel:



At the time the Baron had been pursuing (at very low altitude) a Sopwith Camel piloted by a novice Canadian pilot, Lieutenant Wilfrid "Wop" May of No. 209 Squadron, Royal Air Force. In turn, the Baron was spotted and briefly attacked by a Camel piloted by a school friend (and flight Commander) of May, Canadian Captain Arthur "Roy" Brown, who had to dive steeply at very high speed to intervene, and then had to climb steeply to avoid hitting the ground. Richthofen turned to avoid this attack, and then resumed his pursuit of May.



podla valka.cz takisto:



Německou formaci však napadla hlídka 15 britských Camelů od 209.squadrony RAF (1. dubna se letecké služby armády a námořnictva RFC a RNAS sloučily v jeden celek pojmenovaný Royal Air Force - Královské vzdušné síly). Velitelem letky A byl Kanaďan Capt.  Arthur Roy Brown, toho času eso s 9. sestřely. V sestavě jeho letky se nacházel i jeho spolužák a přítel Lt.  Wilfred Reid May, v té době nováček, jenž právě ukončil pilotní výcvik (na konci války se vracel domů do Kanady jako eso se 13. sestřely).  Brown naznačil nezkušenému  Mayovi, aby se držel stranou a dal své letce povel k útoku. V příštích několika sekundách se rozpoutala zběsilá vzdušná bitva se ztrátami na obou stranách. Během divokého boje nedočkavý  May nevydržel a vyplýtval všechnu munici neúspěšným ostřelováním okolo létajících nepřátel. Po několika málo minutách zamířil se zaseknutými kulomety k vlastním liniím. V tu chvíli si ho všiml Manfred von Richthofen a tušíc snadnou kořist se vrhl za ním.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #4 kdy: Říjen 04, 2007, 08:19:34 »
Camel měl tzv. rotační motor, což je vedle hvězdicového a řadového motoru další typ, dnes již nepoužívaný. Kliková hřídel byla pevná a otáčela se celá skříň motoru i s válci a vrtulí. U normálního hvězdicového motoru se otáčela hřídel a válce byly pevné.



Nevýhodami rotačního motoru byla velká spotřeba paliva a oleje, nemožnost vyšších výkonů atd. Právě proto, že se otáčela v podstatě celá masa motoru, mohl mít Camel tu "bleskovou pravou zatáčku", protože motor se otáčel doprava a bylo možno využít jeho gyroskopický moment. Ale pokud měl Camel točit doleva, bylo to extrémně pomalé.



Nevýhody rotačního motoru se projevovaly i při vzletu, kdy měl letoun velkou snahu utíkat z přímého směru. Pro začátečníky byl hodně nebezpečný, protože se špatně ovládal, naopak zkušený pilot, který využíval právě ony rychlé pravé zatáčky, mohl na Camelu dosahovat úspěchů.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #5 kdy: Říjen 04, 2007, 08:26:09 »
Další nevýhodou bylo, že pilotovi neustále stříkal do obličejě olej.

Slyšel jsem, že piloti dávali přednost i 270-ti stupňuvé zatáčce doprava před zatáčkou doleva.

Proč ale obdobnými neduhami v takovém rozsahu netrpěly jiné letouny, jako byl třeba Neuport.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #6 kdy: Říjen 04, 2007, 09:16:18 »
Problémom bola chvostová časť, ktorá bola príliš malá a nevhodne navrhnuta aby lietadlo dostatočne stabilizovala. Aj preto pri príprave jeho nasledovníka Snipe sa chvostové plochy upravili. Ďalším problémom ktorým Camel trochu trpel bola pomerne nízka rýchlosť oproti nemeckým súperom, čiže sa nemohol v prípade súboja tak ľahko odpútať. Rovnako sa piloti sťažovali na vibrácie konštrukcie horného krídla počas letu strmhlav. V diskusii o type Snipe sme sa bavili či motor Bentley B.R.1 bol použitý v Camele, takže si dovolím priložiť zoznam motorov používaných v tomto type:



Clerget 9B (130 koní)

Clerget 9Bf (140 koní)

Gnome et Rhône 9J (110 koní)  

Bentley B.R.1 (150 koní)

Gnome Monosoupape 9B-2 (100 koní)

Gnome Monosoupape 9N (150 koní)



zdroj údajov k motorom: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Camel

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #7 kdy: Říjen 04, 2007, 09:43:36 »
Co jsem však kdysi četl, tak Camel měl při letu střemhlav menší riziko, naž Albatros I, tedy konkurence. U Pozdějších typů Albatrosu se při snížení horní nosné plochy riziko snížilo, ale mi tak bylo riziko vyšší než-li u velbloudu. Co je na tom pravdy?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #8 kdy: Říjen 04, 2007, 10:54:40 »
Problémom Albatrosu bola nekvalitná V-štruktúra, ktorá často spôsobovala praskanie krídla.  Albatros mal spodné krídlo užšie a kratšie ako horné. Tým sa  zlepšovala pohyblivosť lietadla a výhľad pilota. Na koncochch krídiel však tým pádom bolo iba jediná vzpere v tvaru V, pričom jej hrot vyvíjal tlak na nejslabšie miesto spodného krídla, takže sa pri neprimeranom tlaku zlomilo. Toto ostatne postihlo aj Manfreda Richthofena 23. januára 1917, keď sa mu v nízkej výške uprostred boja zbortilo krídlo. Mal pritom obrovské šťastie, že sa mu podarilo núdzovo pristáť.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #9 kdy: Říjen 04, 2007, 07:16:59 »
Citace
Ďalším problémom ktorým Camel trochu trpel bola pomerne nízka rýchlosť oproti nemeckým súperom


V tomto si dovolim oponovat, Albatrosy, ktore tvorili drvivu vacsinu jeho superov, dosahovali ledva 175km/h.

Na tu V vzperu mam trochu iny nazor. Islo o to, ze povodny navrh pocital s dvoma nerovnako silnymi nosnikmi pre horne kridlo, pricom ale nejaky "mudrlant" (uz sa nepamatam kto) presadil to, ze sa montovali dva rovnako silne, pricom ale sily, ktore boli na kridlo vyvijane, neboli symetricke. Preto dochadzalo ku kruteniu konstrukcie a lamaniu kridel. Neskor (trvalo to dost dlho) sa ale pristupilo k povodnemu navrhu a Albatrosy uz boli potom bezpecne.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Dzarda

  • Host
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #10 kdy: Říjen 05, 2007, 03:15:47 »
Citace: "pan.sup"
Další nevýhodou bylo, že pilotovi neustále stříkal do obličejě olej.





No kdyby olej tak je to ještě dobrý...ale rotační motory rozstřikovaly "Ricinový olej"takže piloti museli přistávat s hnědejma spodkama ....To muselo bejt projímadlo jak prase ... :?

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #11 kdy: Říjen 05, 2007, 06:07:04 »
Citace: "Dzarda"
Citace: "pan.sup"
Další nevýhodou bylo, že pilotovi neustále stříkal do obličejě olej.





No kdyby olej tak je to ještě dobrý...ale rotační motory rozstřikovaly "Ricinový olej"takže piloti museli přistávat s hnědejma spodkama ....To muselo bejt projímadlo jak prase ... :?
:D

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #12 kdy: Říjen 05, 2007, 11:56:32 »
Roy Brown spolu s lietadlom Camel






Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #13 kdy: Říjen 08, 2007, 09:18:04 »
Citace: "Dzarda"
No kdyby olej tak je to ještě dobrý...ale rotační motory rozstřikovaly "Ricinový olej"takže piloti museli přistávat s hnědejma spodkama ....To muselo bejt projímadlo jak prase ... :?




Já mám pocit, že ricin je nejen projímadlo, ale zároveň dost prudký jed..........takže o to horší.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Sopwith Camel (GBR)
« Odpověď #14 kdy: Říjen 08, 2007, 04:38:06 »
Citace: "Bambi"
Citace: "Dzarda"
No kdyby olej tak je to ještě dobrý...ale rotační motory rozstřikovaly "Ricinový olej"takže piloti museli přistávat s hnědejma spodkama ....To muselo bejt projímadlo jak prase ... :?




Já mám pocit, že ricin je nejen projímadlo, ale zároveň dost prudký jed..........takže o to horší.


To bych se divil, ale je to možné. V Tom a Jerrym ho Tom dostával za trest vypít