Autor Téma: T-28  (Přečteno 11386 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« kdy: Září 24, 2007, 09:51:39 »
Tank T-28



Vývoj tanku T-28 byl zahájen roku 1931 v leningradském závodě Bolševik pod vedením vrchního konstruktéra N. V. Cejce. Podle armádního zadání měl být nový tank schopen prorážet opevněné body v nepřátelské linii a otevírat tak cestu pro lehčí tanky a pěchotu. Měl mít odolný pancíř a silnou výzbroj. V době vzniku tohoto projektu vládla Evropě "móda" více věžových tanků. Západní mocnosti rovněž experimentovaly s touto koncepcí ale většinou záhy rozpoznaly nevýhody a od projektů upustily. Ne tak Sovětský svaz. Zde došly dva typy více věžových tanků až k sériové výrobě. Byl to právě střední tank T-28 a těžký T-35.
Prototyp tanku T-28 byl hotov ještě do konce roku 1931. Stroj spočíval na relativně vysokém podvozku s dvanácti pojezdovými koly na každé straně. Pojezdová kola měla po obvodu gumovou bandáž a jejich průměr činil pouhých 28 cm. Kola byla spojena do párů a každá dvojice byla upevněna na společný závěs s vinutou pružinou. Závěsy potom byly opět propojeny po třech. Spojeny byly tři přední závěsy se svými šesti koly a tři zadní závěsy se svými šesti koly. Závěsný mechanismus byl kryt plechy takže nebyl vidět. Pásovou soustavu doplňovalo přední kolo napínací a zadní kolo hnací, obě loukoťového provedení. Shora potom pás podpírala čtveřice vratných kladek.
Trup tanku byl tvořen ocelovými plechy spojenými nýtováním. V přední polovině trupu se nacházely bojové věže tanku. Hlavní věž byla instalována v podélné ose trupu na jeho vyvýšené části. Před ní byly na bocích trupu dvě doplňkové kulometné věžičky. V čelní stěně hlavní věže byl instalován kanon ráže 45 mm, sekundární věže byly vyzbrojeny kulomety DT ráže 7,62 mm. Hlavní věž byla plně otočná zatímco kulometné věžičky se mohly otáčet pouze v rozmezí 165°. Otáčivý mechanismus hlavní věže byl poháněn elektromotorem, což byla ve své době naprostá novinka. V zadní části trupu byl motorový prostor a v něm původně letecký benzínový dvanáctiválec M-17 o maximálním výkonu 450 koní při 1400 otáčkách za minutu. Dvě palivové nádrže pojaly celkem 660 litrů benzínu. Převodovka umožňovala řadit pět stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro couvání. Prototyp dosahoval hmotnosti 18 tun.
Zkoušky prototypu probíhaly roku 1932 a odhalily celou řadu nedostatků. Nicméně i tak bylo rozhodnuto, že po jejich odstranění půjde tank do sériové výroby. Ta měla probíhat v závodě Krasnyj Putilovec (později nesoucí název Kirovský závod). Koncem roku 1932 sem byl převezen prototyp i veškerá technická dokumentace a zdejší inženýři začali pracovat na odstraňování odhalených nedostatků. Provedené úpravy přinesly významnou změnu vzhledu sériových tanků ve srovnání s prototypem.
Sériové tanky předně dostaly nové věže, stejné konstrukce jako byly u tanku T-35. Cílem této unifikace bylo samozřejmě zlevnění výroby. Do nové hlavní věže byla instalována také nová hlavní zbraň, kanon KT-28 ráže 76,2 mm s hlavní dlouhou 16,2 ráží. Původní kanon ráže 45 mm se zdál vojenským činitelům právem příliš slabý. Pro kanon se nakládalo 69 kusů střeliva.
Napravo od kanonu byl instalován kulomet DT ráže 76,2 mm, stejný jako byl v obou doplňkových věžích. Celkem tedy tank disponoval třemi kulomety. Mezi zlepšováky patřilo také nahrazení nýtování na některých důležitých spojích svárem. Došlo k zesílení pancíře tanku, na čele trupu až na 30 milimetrů. Hmotnost tanku tím vzrostla až na 25 tun (udává se i více). Pohonná jednotka se oproti prototypu nezměnila. Sériový T-28 dokázal vyvinout úctyhodnou maximální rychlost okolo 40 km/h.
Posádku tanku tvořilo šest mužů. Byl to jednak řidič, který seděl uprostřed přední části trupu. Hlavu měl uvnitř jakési kovové krabice, která vystupovala ze střechy trupu mezi kulometnými věžemi. V čelní stěně této jeho krabice byl uzavíratelný obdélníkový průzor, který sloužil řidiči k výhledu. Když byl kryt průzoru uzavřen, dalo se dívat ven skrz štěrbinu. Odklápěcí však byla i celá čelní deska řidičovy krabice a přední část stropní desky. Po jejich odklopení vznikl průlez, kterým řidič nasedal a vysedal z tanku.
Dalšími dvěma členy posádky byly kulometčíci. Ti měli svá stanoviště v sekundárních věžích a k nástupu a výstupu sloužil každému vlastní hranatý průlez ve střeše jeho věžičky. Zbytek vojáků se nalézal v hlavní věži. Byli to velitel, střelec z kanonu a nabíječ kanonu. Oni k nástupu používali dvojici poklopů v zadní části střechy hlavní věže.
Během dlouhého výrobního období bylo provedeno mnoho malých i větších konstrukčních úprav. Podle těch nejvýznamnějších z nich se dají teoreticky odlišit čtyři modely tanku. První z nich byl vlastně popsán výše. Změna, která odlišila druhý model přišla v roce 1938. Byla to instalace nového kanonu L-10 stejné ráže avšak s prodlouženou hlavní, větší úsťovou rychlostí a tedy i větší průbojnosti. Současně s tím byl do zadní stěně věže instalován další kulomet DT ráže 7,62 mm. Další, v pořadí již pátý, kulomet tohoto typu bylo možné umístit na oběžný okruh okolo jednoho průlezů ve střeše hlavní věže. Po bojových zkušenostech z Finska bylo v roce 1939 u několika tanků přistoupeno k další úpravě. Došlo k radikálnímu zesílení pancéřování až na 80 mm na čelní stěně trupu a na 40 mm na jeho bocích. Tato modifikace ovšem přinesla také nárůst hmotnosti na 32 tun a s tím i pokles maximální rychlosti na 23 km/h. Silněji pancéřovaná verze tanku byla označována T-28E. Poslední úpravou byla v roce 1940 instalace nové kónicky tvarované věže. Tato úprava se však dotkla pouhé hrstky tanků. Nová věž se zešikmenými stěnami přinesla zvýšenou odolnost proti ostřelování.
Jako čirý experiment vznikl roku 1938 tank T-28 s upraveným pojezdovým ústrojím. Namísto dvanácti malých pojezdových kol zde bylo na každé straně šest větších kol, zavěšených a odpružených individuálně pomocí torzních tyčí. Šlo však od začátku spíše o testování nové konstrukce podvozku obecně než o novou verzi tanku T-28. Proto není divu, že se tento stroj výroby nedočkal. Ze stejného důvodu vznikla další modifikace tanku T-28, vyzbrojená experimentálně kanonem F-39 ráže 85 mm. I zde šlo hlavně o ověření vlastností samotné zbraně a ne o vývoj nového tanku. Takže ani v tomto případě výroba nezačala.
Do výroby se naopak dostal jiný stroj, mostní tank označovaný jako IT-28. Z klasického tanku T-28 zmizely všechny věže i část nástavby trupu. Zato čelní stěna nástavby byla zvýšena a byly v ní instalovány dva kulomety. Ty představovaly jedinou integrální výzbroj stroje. Na střeše trupu se nově objevil zvedací nosník a na něm rozměrný dvoukolejný most. Most měl na délku 13,3 metru a na šířku 3,35 metru. Jeho hmotnost byla 4,2 tuny a nosnost až 50 tun. Položení mostu prý trvalo 1 až 3 minuty, jeho opětovné naložení potom 3 až 5 minut. Hmotnost mostního tanku včetně mostu činila 29 tun.
Testy IT-28 probíhaly v červenci 1940 a prokázaly provozuschopnost stroje. Roku 1941 byla schválena jeho sériová výroba ale nakonec nebyla nikdy zahájena. Přišla totiž operace Barbarossa a vpád německých vojsk, který zásadně zamíchal prioritami výroby obrněné techniky.

Technická data T-28 :
Hmotnost :25,2 t
Délka :7,36 m
Šířka :2,87 m
Výška :2,62 m
Pohonná jednotka :M-17
Maximální výkon :500 koní
Maximální rychlost :38 km/h
Dojezd - silnice: 180 km
Dojezd - terén :100 km
Pancéřování věže :20 mm
Pancéřování trupu : 20-30 mm
Výzbroj
1 x kanon ráže 76,2 mm KT-28 nebo L-10
3 až 5 kulometů DT ráže 7,62 mm
Osádka :6 mužů

Zdroje : wikipedia, valka.cz

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #1 kdy: Září 24, 2007, 10:25:36 »

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #2 kdy: Září 24, 2007, 10:34:08 »


                         

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #3 kdy: Září 24, 2007, 10:35:08 »


jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #5 kdy: Září 24, 2007, 10:52:55 »
T-28 byl sovětský třívěžový střední tank produkovaný v letech 1933-1940. Celkem bylo vyrobeno 503 strojů. Tank rozhodně není možno považovat za optimální, třívěžová konstrukce byla neohrabaná a zbytečně složitá, nicméně v roce 1941 úderná síla tanku stále převyšovala údernou sílu německých lehkých tanků a jako minimálně srovnatelný mohl čelit i starším verzím tanků středních. Horší to bylo s jeho druhou úlohou, kterou bylo vytváření průlomů a podpora pěchoty při útocích na silně opevněné body nepřítele - pro tuto úlohu v roce 1941 již zdaleka nedostačoval, zejména pancéřováním (platí i pro stroje, které prodělaly posílení pancíře po smutných zkušenostech v Zimní válce).

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
Verze tanku T-28
« Odpověď #6 kdy: Září 24, 2007, 10:54:19 »
T-28 - standardní sériová verze, krátký 76,2 mm kanon

T-28A - vzor 1934, silnější čelní pancíř

T-28B - vzor 1938, delší 76,2 mm kanon a primitivní stabilizace kanonu

T-28E taky T-28M - vzor 1940, zvětšený pancíř na 80 mm

IT-28 - mostní tank

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #7 kdy: Září 24, 2007, 11:12:09 »
T-28 vznikal v několika variantách, například v roce 1937 byl postaven prototyp T-28 PCh, tank schopný brodit se v až 4.5m. Tento typ byl sice uznán jako způsobilý pro sériovou výrobu, ale neuchytil se a o prototypu se dnes již nic neví. Zajímavým typem byla mostní verze IT-28, s mostem dlouhým 13.3m a nosností až 50 tun. Ten byl schválen těsně před válkou ale jeho sériová výroba nikdy nezačala. Poslední verzí byl odminovací tank, který však schválen nebyl. Do roku 1940 bylo postaveno 503 strojů.

  T-28 sloužil až do roku 1943, když bránil Leningrad, jinak byla většina tanků zničena už v začátku války na východní frontě. Tento typ používala turecká, finská, rumunská a pro zkušební účely i německá armáda. Tank nebyl vcelku špatný, avšak již příliž zastaralý. Dodnes je jeden typ v muzeu v Moskvě a jeden ve finské Parole.[/img]

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
T-28
« Odpověď #8 kdy: Září 24, 2007, 07:39:07 »
Broblemom tohoto tanku bol velmi zlozity podvozok s malou zivotnostou jednotlivych casti, u vacsiny verzii slabe pancierovanie a malo vykonny kanon. Jasnym zdrojom inspiracie bol Vickers A1E1 Independent z roku 1926.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #9 kdy: Září 24, 2007, 09:17:17 »
podvozek byl smrtelná část pro tento tank ale nechápuulohu zadních věží??

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
T-28
« Odpověď #10 kdy: Září 24, 2007, 09:24:08 »
No zadne veze tanku Independent boli osadene len gulometmi, prakticky mali chranit "prdel" tanku proti pechote, ale ich mrtve uhly boli prilis velke, takze pri strelbe na malu vzdialenost boli takmer bezcenne.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #11 kdy: Září 24, 2007, 09:28:10 »
u novějších stroju byli i v zadní věži tanku 45mm kanoný jednou sem se kdesi dočetl že to puživali proti dezertujicím jednotkám

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
T-28
« Odpověď #12 kdy: Září 24, 2007, 09:31:57 »
To si asi mylis s tankom T-35, T-28 mal len tri veze, vsetky v prednej casti.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

jiirousek

  • Wehrmacht
    Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 92
T-28
« Odpověď #13 kdy: Září 24, 2007, 09:34:15 »
jo promin sem se spletl

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
T-28
« Odpověď #14 kdy: Září 24, 2007, 09:39:15 »
Cizinec promine, ale kral nepromine! Do hladomorny s nim!  :wink:

T-35 mal mat vela spolocnych dielcov s T-28. Tieto dva tanky sa mali doplnat. Ak vsak T-28 bol poruchovy, tak T-35 bol uplna katastrofa. Drviva vacsina strojov nasadenych v bojoch proti Wehrmachtu, bola stratena prave kvoli technickym porucham (najma prevodovky).
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?