Autor Téma: Hosho (JAP)  (Přečteno 9119 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Hosho (JAP)
« kdy: Červen 29, 2008, 01:21:58 »
Lietadlová loď Hosho



Hosho bola prvá lietadlová loď Japonského námorníctva. Podobne ako ďalšie lietadlové lode tejto doby aj Hosho bol pôvodne stavaný na iný účel - tanker. Na lietadlovú loď bol prestavaný v roku 1922. Bola to  prvá lietadlová loď s ostrovnou nástavbou, ale v roku 1923 bola odstránená  spôsobovala turbulencie, ktoré potom hnali dym z komínov po palube. Veľmi zaujímavým technickým riešením boli sklopné komíny. Počas  letovej prevádzky sa dali sklopiť o 90 stupňov. Celý systém bol však veľmi zložitý a náchylný na poruchy. A tak bol pri modernizácii lode v roku 1933 systém odstránený. Letová paluba lode bola dlhá 158,2m a široká 22,7m. Koncom vojny však bola paluba predĺžená až na 176,6m. Pôvodne z lode operovalo 26 lietadiel. Lenže časom sa lietadlá stávali väčšie a ťažšie, a tak v roku 1934 to bolo už iba 21 lietadiel a v roku 1942 už iba 11 lietadiel. K jej operanému nasadeniu patrí služba počas Šanghajského incidentu (bombardovanie Šanghaja 28. januára 1932) a Čínsko-Japaneskej vojny v roku 1937. Od Augusta až do decembra 1937 Hosho podporoval pozemné operácie Japonskej armády v Číne spolu s loďou Ryūjō. Z lode vtedy operovalo 9 lietadiel Nakajima A2N  a 6 lietadiel Yokosuka B3Y1. Keď vstúpilo Japonsko do 2. svetovej vojny Hosho ešte podporilo útok na Midway, potom bola prevelená na výcvikové úlohy. 28.7.1945 bola ľahko poškodená pri nálete na Kure, kde sa v auguste 1945 vzdala Spojencom. Potom bola upravená na transport repatriantov a zajatých vojakov späť do Japonska. Pri tejto príležitosti bola odstránená predná časť letovej paluby aby sa zlepšil výhľad z mostíka. V úlohe transportéra slúžila do polovice r. 1946. Po skončení vojny bola v roku 1947 zošrotovaná.


Základné údaje:

Spustený na vodu: 16. decembra 1919

Zaradený do služby: 27. decembra 1922

Vyradený: júni 1946

Zošrotovaný: 1947



Dĺžka: 165 m

Šírka: 18 m

Ponor: 6.2 m

Dĺžka letovej paluby : 158,2 m

Šírka letovej paluby : 22,7 m

Výtlak minimálny/maximálny : 7470 ton/10000 ton



Výzbroj: 4x 5palcový kanón, 2x 3palcový protilietadlový kanón, 12x MG

Pohon: štyri Parsonsove turbíny o výkone 30 000 hp, 12 kotlov, 2 skrutky

Oeračný rádius: 8,090 km

Rýchlosť: 46 km/h

Osádka: 550 mužov


zdroj:

Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day - David Miller

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_aircraft_carrier_H%C5%8Dsh%C5%8D

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Hosho (JAP)
« Odpověď #1 kdy: Červen 29, 2008, 01:24:27 »

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Hosho (JAP)
« Odpověď #2 kdy: Červen 29, 2008, 11:50:23 »
Nuze, trochu by som sa hadal, lod bola povodne objednana ako tanker, ale plany boli upravene, takze sa stavala ako LL. Vseobecne sa povazuje za prvu dokoncenu lietadlovu lod, ktora bola od pociatku stavana ako LL, kedze HMS Hermes bol sice zalozeny o 2 roky skor, ale do sluzby vstupil o 2 roky neskor.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Hosho (JAP)
« Odpověď #3 kdy: Červen 29, 2008, 12:14:09 »
Jinak bych se možná přimluvil, za zařazení této letadlové lodě do sekce Druhá světová válka.







"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Hosho (JAP)
« Odpověď #4 kdy: Červen 29, 2008, 06:42:39 »
Citace: "Páter"
Nuze, trochu by som sa hadal, lod bola povodne objednana ako tanker, ale plany boli upravene, takze sa stavala ako LL. Vseobecne sa povazuje za prvu dokoncenu lietadlovu lod, ktora bola od pociatku stavana ako LL, kedze HMS Hermes bol sice zalozeny o 2 roky skor, ale do sluzby vstupil o 2 roky neskor.




Vychádzal som z informácií z knihy Illustrated directory of Warships from 1860 to present Day - David Miller a zo serveru valka.cz, kde sa výslovne spomína citujem:

Vznikla prestavbou z pôvodne plánovanej cisternovej lode Kokubokan. Prestavba začala v októbri 1921 a skončila v decembri 1922. Plánovalo sa tiež s výstavbou sesterskej lode (Shokaku), jej vznik však bol (dočasne do roku 1937) zastavená Washingtonskou dohodou.

Prestavba Hosho prebiehala v lodinice v Yokosuke. Hangár bol postavený na pôvodnej cisternovej palube, jeho rozmery však boli podmienené rozmermy trupu, čím vznikol pomerne úzky hangár s dlžkou 92m




zdroje:

Grégr, René - Vládcové oceánu; vydalo Naše Vojsko 1974;

Pavlík, Jan - Japonské letadlové lodě; vydal Svět křídel 2003; ISBN 80-85280-97-1

Destroyman

  • k.k. Landwehr
  • Gefreiter
  • Příspěvků: 36
Re: Hosho (JAP)
« Odpověď #5 kdy: Srpen 04, 2008, 02:15:49 »
Stevosk: Jestli se někdo jako zdrojem ohání Pavlíkovým "veledílem", tak to ani nečti - je to ztráta času. Rozebírat proč, toť zbytečné, neb už to celkem fundovaně udělal Milan Jelínek zde: https://ris.uhk.cz/warships/nazory.asp?nazor=63
Fundované informace o letadlových lodích se dají najít třeba u Stevea Crawforda (Bitevní a letadlové lodě, Svojtka 2000) nebo u tria Pejčoch - Novák - Hájek (Válečné lodě 4, Naše vojsko 1994). A samozřejmě u Jane´s.
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Hosho (JAP)
« Odpověď #6 kdy: Srpen 04, 2008, 02:35:25 »
Zaujímavé čítanie  :D, také chyby by som očakával na amatérskej stránke (ako je tá naša) a nie v knihe (ale čo už). Keďže táto pasáž je k veci dovolím si ju citovať.
Tak například hned na první stránce, pod heslem HÓŠÓ, Pavlík píše:
„16. prosince 1919 byl v Asanu položen kýl cisternové lodi Kokubokan, avšak počátkem císařské r. 1920 císařské válečné námořnictvo rozhodlo o přestavbě na letadlovou loď, která obdržela jméno HÓŠÓ…“
Dva tři řádky, ale co lajdáctví v nich je! HÓŠÓ se původně nejmenovala KOKUBOKAN, jak uvádí Pavlík, to je obecné označení pro japonská depotní plavidla námořních letadel (!!!), přičemž správné označení zní kobubókan. (Jako by traktor měl název TRAKTOR). Byla to původně tanková loď, pro kterou bylo teprve vybráno jméno HIRIJÚ. Loď až posléze, 13. října 1921, byla pojmenována na HÓŠÓ (ne v r. 1920). Kýl lodi nebyl založen v Asanu (asi korejském, neboť japonský neexistuje!!!), ale v japonské loděnici společnosti Asano SB v Curumi… To jsou rozdíly!! A hned na první stránce!!

zdroj: https://ris.uhk.cz/warships/nazory.asp?nazor=63

Fritz

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 57
  • Motor zvítězil nad koněm, a kanon nad kopím
Letadlová lod Hosho
« Odpověď #7 kdy: Září 16, 2012, 02:31:16 »
Letadlová lod Hosho


Letadlová loď Hosho v roce 1922

Hosho byla první japonskou letadlovou lodí. Kýl, který byl položen 16.prosince 1919 v Asanu byl původně určen pro cisternovou loď, ale císařské námořnictvo na počátku roku 1920 rozhodlo že bude dokončen jako letadlová loď. Na její výstavbě se podílela Britská vojenská mise, která přijela do Japonska aby byla nápomocná při přestavbě císařského válečného námořnictva. Stavba  trvala dva roky a 13. září byla Hosho spuštěna na vodu a následně přetažena do loděnice císařské námořnictva v Yokosuce kde byly prováděny dokončovací práce. Ty byly dokončeny 27. prosince 1922.

Jelikož se jednalo trup určený pro cisternovou loď, přestavěný na letadlovou loď, musel být přebudován vývod spalin, rozložení zatížení a uspořádání vnitřních prostor. Hangár se nalézal na cisternové palubě která byla k tomuto účelu nejvhodnější.
Letová paluba byla opatřena stabilizačním systémem Sperry a byla pokryta prkny, nebyla opancéřovaná a rozkládala se po celé délce lodi. Po dokončení byla dlouhá 158,2 m a široká 22,7 m . Na pravém boku lodi byla po krátkou dobu umístěna nástavba ostrůvkovitého typu a měla dvě podlaží, malého bojového můstku a navigační kabiny. Jelikož měla lod poměrně úzkou letovou palubu, tento můstek ohrožoval piloty kteří na Hosho přistávaly a proto byl v roce 1924 odstraněn.
Hangár byl jednopatrový, úzký a nízký. Na délku měřil přibližně 92 m a ve středu lodi byl malý  kousek odkrytý, což mělo zaprvé zlepšit větrání a za druhé se měl zlepšit přístup v případě požáru. Hangár pojmul celkem 21 letadel. V pozdějších letech války byl tento počet snížen na 12 z důvodu větších rozměrů a větší váhy letadel.

Pohon obstarávaly dvě turbíny typu Parsons které byly používány i na tehdejších torpédoborcích. Páru odvádělo osm kotlů značky Kampom které byly umístěny ve čtyřech kotelnách. Spaliny byly odváděny třemi komíny, které byly pohyblivé. V průběhu startu a přistání  letadel je bylo možno sklopit o 90°. Stroje dávaly lodi rychlost 25 uzlů. Akční rádius byl při rychlosti 14 uzlů kolem 3000 námořních mil. Zásoba paliva činila 2 700 tun mazutu a 940 tun uhlí.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Japanese_aircraft_carrier_H%C5%8Dsh%C5%8D1924.jpg
Letadlová loď Hosho v roce 1924 po přestavbě

Hosho vstoupila do služby 27. prosince 1922 a až do roku 1928 plnila roly školního plavidla. Od listopadu 1928 byla Hosho začleněna do stavu I. divize letadlových lodí ve které byla  spolu s letadlovou lodí Kaga. Prvního bojového nasazení se dočkala v roce 1932, kdy došlo ke konfliktu  mezi Japonskem a Čínou.  V té době byla I.divize letadlových lodí začleněna do III. flotily. Hosho do této akce vstupovala s 9 stíhačkami A1N1, 3 bombardéry B1M2 a 3 průzkumnými letouny typu 10. Zúčastnila se také vály mezi Japonskem a Čínou v roce 1937.
1. Prosince 1941 se Hosho vrací do služby a společně s letadlovou lodí Zuiho tvoří III. divizi letadlových lodí, která patří do I. flotily, která plní pomocné  úkoly. Jejím úkolem byla protiletadlová a protiletadlová ochrana lodí I. flotily. Do druhé světové války vstoupila Hosho se 11 letouny A5M4  a 8 B4Y1. V dubnu 1942 je letový park obměněn na 8 B5N2, které měly za úkol hlídkovat proti ponorkám. 29. května 1942 vyplouvá z přístavu s úkolem bezprostřední ochrany Spojené flotily k operaci u Midwaye. Po návratu z Midwayské operace byla Hosho stažena ke školním účelům. V dubnu 1945 byla zařazena do třetí kategorie rezervních lodí.
24.,25. a 28. července americký operační svaz TF 38 provedl sérii leteckých útoků na námořní základnu v Kure, kde Hosho kotvila. Při těchto náletech byla Hosho poškozena. Po skončení války byla určena k dopravě japonských vojáků z Číny do vlast. Tyto transporty skončily 16. srpna 1946. Nakonec bylo rozhodnuto o jejím sešrotování.
"Motor zvítězil nad koněm, a kanon nad kopím" Heinz Guderian

Tony eM

  • Administrátor
  • Příspěvků: 1741
  • Kvalitními příspěvky podporuj forum Panzernet!
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
Re: Hosho (JAP)
« Odpověď #8 kdy: Září 16, 2012, 06:58:50 »
Fritzi, s pomocí Sahidkova odkazu jsem článek přesunul a spojil s předchozím tématem, neboť dublování témat se u nás nebere. Oceňuji Tvoji snahu psát články, a že zde nefunguje vyhledávání není výmluva. Není problém si projít sekce, kde chci vkládat a co chci vkládat.
Původně jsem chtěl článek kompletně smazat, ale nebylo by špatné, článek projít, vymazat to, co už je zde uvedeno a popřípadně doplnit další informace.  Příspěvek by byl jako hodnotné rozšíření informací o jmenované lodi a takové jsou zde vítány. A na konec článku se uvádí zdroje.

(později tento příspěvek upravím)

  Kotevní mechanismy lodi Hosho.

  Hangárové prostory lodi Hosho v přestavbě.

Zdroj foto : history.navy.mil
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!