Autor Téma: LaGG-3  (Přečteno 16692 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Whitney

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 51
LaGG-3
« kdy: Září 09, 2007, 12:24:39 »
Technické údaje LaGG-3 série 66
    * Posádka: 1 (pilot)
    * Rozpětí: 9,80 m
    * Délka: 8,81 m
    * Výška: 2,54 m
    * Plocha křídel: 17,4 m²
    * Prázdná hmotnost: 2 205 kg
    * Vzletová hmotnost : 2 620 kg
    * Maximální vzletová hmotnost: 3 190 kg
    * Pohonná jednotka: 1x vodou chlazený, 12-válcový motor Klimov M-105PF
    * Výkon pohonné jednotky: 927 kW (1 260 k)
Výkony
    * Maximální rychlost: 575 km/h
    * Dolet: 1 000 km
    * Dostup: 9 700 m
    * Stoupavost: 14,9 m/s
    * Plošné zatížení: 150 kg/m²
    * Poměr výkon/hmotnost: 350 W/kg
LaGG-3 nebyl mezi piloty přílis oblíben důvodů bylo mnoho od nekvalitního dílenského zpracování až po problematický servis. Jeho nedostatky vedly k vývoji typu Lavočkin La-5. Mimo vzdušných sil Sovětského svazu sloužily kořistní stroje jen ve finském letectvu.  Do roku 1944 bylo vyrobeno 6 528 kusů LaGG-3.   
Výzbroj:
    * 1x kanón ŠVAK ráže 20 mm
    * 2x synchronizovaný kulomety Berezin BS ráže 12,7 mm
    * 6x neřízené rakety RS-82 nebo RS-132 do hmotnosti 200 kg
http://www.lietadla.com/lietadla/ruske/lagg-3/lagg-3-11.jpg
http://www.lietadla.com/lietadla/ruske/lagg-3/lagg-3-09.jpg
http://www.testpilot.ru/video/babain/poklon/img/lagg3.jpg
Meine Ehre Heisst Treue

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
LaGG-3
« Odpověď #1 kdy: Září 09, 2007, 01:15:04 »
K udajom, ktore si uviedol, by si mal napisat aj o aku verziu sa jedna. Dost sa totiz lisia napr. hmotnostami a vyzbrojou (napr. LaGG 3IT mal 37mm kanon). Jeden stroj sa dostal aj do japonskych ruk, dezertoval na nom sovietsky pilot do Mandzuska. Myslim, ze v roku 1942, ale nie som si isty. Vie o tom niekto nieco blizsie?
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Lagg-3
« Odpověď #2 kdy: Září 09, 2007, 06:14:50 »
Vynikající drak se pojil se slabým motorem. Po připojení M-82A vznikl jeden z nejlepších sovětských strojů.

Rastislaus

  • Host
LaGG-3
« Odpověď #3 kdy: Září 09, 2007, 06:36:36 »
Co som sa docital o tomto stroji, nejake kladne ohlasy som moc nepocul. Ved ten stroj mal od ruskych letcov aj nejaku prezyvku, ktora vychadzala zo skratky LaGG (bohuzial uz neviem presne ako to bolo  :oops:  ) a ta prezyvka teda nebola moc pekna.  :)

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
LaGG-3
« Odpověď #4 kdy: Září 09, 2007, 08:17:41 »
Lakirovannyj Garantirovannyj Grob

Japonci ukoristeny stroj podrobili skuskam a skusobni piloti sa o nom vyjadrili, ze ma manevrovacie schopnosti tehly. Naopak, pochvala sa usla brzdam, tie odporucili okopirovat a montovat na vlastne stroje. Pochvalovali si aj pomerne vysoku rychlost a najma vysoku rychlost strmhlaveho letu.

Drak bol sice vysoko pevny, ale kridlo bolo problematicke, stroj mal silnu tendenciu padat do vyvrtky, pristavanie bolo obtiazne, manevre s vacsim pretazenim hrozili prechodom do padu. Dalsia vec bola seriova vyroba. Prototypy boli vyrobene maximalne precizne, lenze takato uroven sa nemohla v seriovej vyrobe udrzat. Seriove stroje mali asi o 300kg vyssiu hmotnost, menej hladky povrch, etc. Preto aj maximalna rychlost prvej serie klesla oproti prototypom az o 80km/h...
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
LaGG-3
« Odpověď #5 kdy: Září 09, 2007, 11:11:41 »
Podstata problémov tkvela v jednom faktore ktorý pôvodne mal predstavovať jeho najväčšiu prednosť, išlo o materiál z ktorého mal byť vyrobený. Prototyp bol vyrobený z delta drevosiny - brezová prekližka napustená fenolovými roztokmi. Lenže práve fenolové roztoky sa dovážali z Francúzska a tak bolo logické že nastal ich nedostatok. Náhrada delta drevosiny obyčajným drevom mala veľký vplyv ako na váhu tak na pevnosť konštrukcie. Mimochodom v prípade podvesu hore vyššie uvádzaných rakiet max. rýchlosť veĺmi ťažko dosahovala 500 km/h.

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
LaGG-3
« Odpověď #6 kdy: Září 26, 2007, 03:49:42 »
Citace: Páter
Lakirovannyj Garantirovannyj Grob
Japonci ukoristeny stroj podrobili skuskam a skusobni piloti sa o nom vyjadrili, ze ma manevrovacie schopnosti tehly. Naopak, pochvala sa usla brzdam, tie odporucili okopirovat a montovat na vlastne stroje. Pochvalovali si aj pomerne vysoku rychlost a najma vysoku rychlost strmhlaveho letu.
Ta přezdívka je dobrá..............:-)
Problém je, že Japonci by za cihlu označili většinu cizích strojů té doby, protože oni vše podřizovali obratnosti, které se "normální" stroje nemohly přiblížit........
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: LaGG-3
« Odpověď #7 kdy: Duben 03, 2009, 11:33:19 »
Vzhledem k tomu,že následný vývoj přes LaG -5 a La - 5 FN pokračoval se stejným křídlem,pouze motor se měnil /až po AŠ 82FN/ La-5 ky měly na náběžných hranách,asi v poslední třetině sloty, které se měly vysouvat při obratech a tak napomoci obtékání křídla při malých rychlostech. Píše  o tom i F.Fajtl. Zpočátku na to piloti hleděli nějak nedůvěřivě, (Spitfire je neměl) ,ale posléze se to ujalo...
Ja ja, sehr gut Flugzeug.... :)

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: LaGG-3
« Odpověď #8 kdy: Duben 04, 2009, 08:46:37 »
Lakirovannyj Garantirovannyj Grob
Japonci ukoristeny stroj podrobili skuskam a skusobni piloti sa o nom vyjadrili, ze ma manevrovacie schopnosti tehly. Naopak, pochvala sa usla brzdam, tie odporucili okopirovat a montovat na vlastne stroje. Pochvalovali si aj pomerne vysoku rychlost a najma vysoku rychlost strmhlaveho letu.
Drak bol sice vysoko pevny, ale kridlo bolo problematicke, stroj mal silnu tendenciu padat do vyvrtky, pristavanie bolo obtiazne, manevre s vacsim pretazenim hrozili prechodom do padu. Dalsia vec bola seriova vyroba. Prototypy boli vyrobene maximalne precizne, lenze takato uroven sa nemohla v seriovej vyrobe udrzat. Seriove stroje mali asi o 300kg vyssiu hmotnost, menej hladky povrch, etc. Preto aj maximalna rychlost prvej serie klesla oproti prototypom az o 80km/h...
Tak ten LaGG-3 přistál na polním letišti v mandžusku a pilot byl zajat. Na Japonce prý letoun neudělal nějak velký dojem. nevím to určitě ale byl později transportován do mateřského Japonska pro další testy. Více nevím. Letadlo zřejmě zůstalo ve své původní zeleno-hnědé kamuflážním schématu, ale byl opatřen japonskými červenými kruhy na spodu křídla a na trupu s bílým lemováním. Nějaké výraznější změny apod. nejsou vidět (kromě pilota).
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: LaGG-3
« Odpověď #9 kdy: Duben 26, 2010, 10:51:27 »
     Historie tohoto letadla je úzce spjata i s typy, které sem také zaplétáš. Nemám u sebe monografie, nemohu tedy házet daty jako hráč pokeru falešnými esy.
 Po napadení SSSR Německem, vyvstala potřeba urychleně doplnit VVS novými typy letadel, protože ty, co byly zničeny, tedy I-16 a I -153  Rada Sovětů uznala, jako NEROVNOCENNÉ PROTIVNÍKY německých messerschmittů. Byla tedy vypsána soutěž (možná že již běžela) na nový stíhací stroj. Přihlásily se konstrukční kanceláře s typy JAK- 1, MiG 1 a LaGG-1. Protože nebyl čas a letectvo zoufale potřebovalo nové letouny náhradou za ty zničené, (tak jako jezdectvo potřebuje koně, jinak by to nebylo jezdectvo), bylo nakonec rozhodnuto samotným Stalinem, přijmout do výzbroje VŠECHNY TŘI zúčastněné typy. Protože konstruktéři znali chyby letadel, začala se postupně vylepšovat, a tak přicházely k jednotkám typy  LaGG 3, Mig 3. Jenom Jakovlev se svou řadou na to šel trochu jinak. V tuto dobu byl k dispozici pouze jedniný motor, tuším VK-105, což byla "pirátská" kopie Hispano Suiza!!!!!!
Takže srovnávat se nedá, protože každý stroj, jakéhokoliv typu byl pro Rusko potřebný.
A na závěr. Už žiju nějaký ten pátek, ale fotografie letadla LaGG 3 s podvěšenými raketami RS jsem viděl vždy jenom tři. První, jak je zbrojíři zavěšují rakety na kolejničky, detail kolejničky a třetím snímkem byl letoun v zimní krajině, za nímž je stopa rozfoukaného sněhu (třeba od vrtule) s podvěšenými raketami. A komunističtí redaktoři, i ti pováleční z toho dělají STANDARDNÍ POUŽITÍ raket na Lagg3. A já říkám Hloupost!!!!!!! Viděl jsi třeba jedinou fotku odpalu těchto raket? Já ani jedinou. Proč? Protože by letadlo při odpalu prostě shořelo ve vzduchu, protože je dřevěné!!!!!!!!! "Masovější" použití RS bylo u IL 2 a i tam, bylo křídlo kryto plechy. Samozřejmě, že použití celokovových potahů používání raket usnadnilo, ale kolik jich v Rusku 1941 a 1942 za války bylo?
Tak prosím tě nevěř kdejaké hlouposti, která se někde objevila....
Sláma
 :)
Ale jako aprílový žert to beru.

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Re: LaGG-3
« Odpověď #10 kdy: Květen 09, 2010, 12:09:51 »
http://mig3.sovietwarplanes.com/index.html
Tady to máte jako na dlani.....
Slámo rakety se odpalovali už za 1. Světové a ta letadla byla pokryta látkou(plátnem) a taky neshořela....
http://en.allexperts.com/e/r/rs/rs-82_rocket.htm
Tady je téma o raketě i s odkazama, které jsou v azbuce...
Jinak nevidím  jedinný důvod, proč by mělo po odpalu shořet... Sežehnout nebo poškodit potah možná..., ale shořet? Stejně blbě by si mohl srgumentovat, že se roztaví, protože je kovové.
Pokud se ptáš na fotky, tak postni fotku výstřelu toho Wfr.gr.21, taky sem ji ještě nesehnal.
Ještě Klimov 105 PIRÁTSKÁ KOPIE????? si snad děláš srandu ne? Snad všude se dočteš, že konstruktét při tvorbě tohoto motoru využil zkušeností z výroby LICENSOVANÉHO! motoru HS tzn.(pro blbé) Koupila se license na motor, a ten si pak vylepšili podle svého...
To co tad píšeš jsi snad čerpal z takovích bulvárů, jako je Epocha apod.
Cenním si tvích znalostí o letecké tachnice, ale je třeba zalátat tu díru o sovětské letecké technice.
Prostě tady přestaňte psát chlapy sraky.
P.S. nechci tím obhajovat příspěvky hrdiny, který si plete pojmy s dojmy.


Jistota je....Kulomet

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: LaGG-3
« Odpověď #11 kdy: Květen 09, 2010, 01:27:42 »
K odpalování raket:
Bébe určený proti balónům odpaloval rakety (pohon na střelný prach) se vzpěr mezi nosnými plochami, žár tedy působil na minimální plochu.
U letadel druhoválečných se rakety odpalovaly ze zpodu křídla. Povšimněte si, že u dnešních letadel rakety chvíli padá, pak teprve dojde k zážehu- aby nepoškodila náběžnou hranu (dural!).
Představte si, co musí taková raketa udělat s křídlem dřevěným, nedej bože potaženým ještě plátnem (vzduch průrvou vzikne do křídla, kde se vytvoří přetlak a křídlo roztrhá).
Teplota zážehu střelného prachu z prvoválečných raket asi bude jiná, než příměsi pohonu raket druhoválečných.

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Re: LaGG-3
« Odpověď #12 kdy: Květen 09, 2010, 05:27:05 »
   Co se týče VK 105 tak nevím kde jste to našli, ale namátkově jsem dal hledat výraz VK 105 na netu, a všude kde se píše o vývoji, se píše o tom, že byl inspirován motorem vk 100 což byl jak jsem už říkal Licenčně vyráběný Hyspano Suiza(všude je to uvedeno že to byl licenčně vyráběný motor).
  Stále si stojím za tím, že tak malá raketka jako je RS 82, nezapalovala dřevěná křídla.
Ty kolejnice jsou tam taky proto, aby horké plyny nezasahovaly přímo náběžnou hranu křídla.
Dále: Mig 3 měl taky překližkový potah a stejně výrobní závody opustilo přes 200 letadel vybavených kolejnicemi na odpalování RS 82.
  Pane sup srovnávat raketové palivo WW2 s moderním raketovým palivem je to samé, jako srovnávat Bf 109 s F 16kou. Zřejmě ste si také nevšiml že ty "puštěné" byly rakety s dlouhým doletem. Mrkněte se jak vypadá třeba odpal raket AIM 9, R73, nebo R60, ale i to jsou mnohem větší rakety než RS 82.


Jistota je....Kulomet

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: LaGG-3
« Odpověď #13 kdy: Květen 09, 2010, 08:11:47 »
     Rogane, jsem rád, že se zapojuješ do diskuse. Panzernet sice zvýšil svou úroveň článků na odborné úrovni, což je chvályhodné, ale příslušné „odborné“ diskuse utichly. Než ti začnu odpovídat na tvé příspěvky, musím uvést: začnu trošku zeširoka, až se opět dostanu k Lagg-3.
A za další, prosím, berte můj příspěvek jako pokračování diskuse a ne jako útok na kohokoli. Děkuji
     Ve svém příspěvků máš Rogane skryto příliš mnoho témat a otázek, budu tedy klubko rozmotávat postupně.
1./ Pokud se budeme bavit o leteckých raketách, a chtěli bychom začít  v době I. světové války, jak ty uvádíš, poté si musíme uvědomit, že posléze se tato zbraň rozvinula do mnohostranného použití a musíme začít mluvit o kategoriích. Proto správný příspěvek pana.supa, protože opravdu z WW I znám použití v letectvu na francouzských strojích Nieuport a rakety se opravdu jmenovaly BeBe. Já bych jejich účinnost ale přirovnal v současnosti k zábavné pyrotechnice. Pan.sup má pravdu. Aby eliminovali případný požár, byly tyto „rakety“ umístěny na vnějších mezikřídelních vzpěrách a ještě na jakýchsi dřevěných tyčích. Jestli byly použity a s jakým úspěchem mně není známo, v té době jsem ještě nežil.
     Další vývoj spěl směrem, jakým se zde bavíme. Tedy především k raketám, později označovaným jako „vzduch- země“, nebo kategorie raketových střel proti pozemním cílům. Protože v té době snad neznali jiný možný pohon než střelným prachem, mám za to, že pokud občas při odpalu nastal výbuch, ví Bůh….
      Použití RS-82 v VVS SSSR během Velké vlastenecké války je kapitola sama o sobě a já o ní moc nevím. Možná proto, že kdysi se oficiální historie vedená soudružskou KSČ s tímto tématem moc nezabývala a nyní ještě také není dostatek informací. Napsal jsem, že neznám a nemám žádnou informaci o použití těchto raket v boji a neznám žádný obrázek z odpalu těchto raket. Ostatně i tebou uvedené fotky neustále ukazují jen letadla s kolejničkami, tedy jakýmsi vypouštěcím zařízením, aby raketa měla při výstřelu požadovaný směr. (Občas zahnula nepříjemně rychle od stanovené dráhy). Tedy tyto kolejničky byly vypouštěcím zařízením a nikoli zařízením k ochraně křídla. Pokud si přečteš druhý tebou uvedený link, je tam uvedeno, že ze 134 raket vypálených při zkouškách (není uvedeno kde a jak a na jakém letadle pokud to bylo na letadlech za letu), byla účinnost zásahu pouze 1,1%. Tedy cíl byl zasažen pouze jedenkrát. Takže její použití v leteckém boji, jak je uvedeno na tvých lincích dále (I-16 v Mandžusku), ve mně vyvolává potutelný úsměv a myslím si stále něco o aprílovém žertíku.
Teď se tedy dostávám ke zdrojové části. Kdysi internet nebyl a vše co se uvedlo, bylo na papíře a pokud nějaká sekretářka byly poslušna šéfa, tak snad se tyto informace ocitly v archívu. Na webech není ani zlomek těchto archívů a mnohé informace jsou naprosté plagiáty, nesmysly a fantazie autorů. Skutečné informace, pokud nějaký historik zjistí, s největší pravděpodobností nejprve uvede do nějaké své knihy, protože tím zvýší její prodejnost. Neb v ceně knihy je zaplaceno i jeho úsilí. Nevidím tady jediný důvod, aby tyto informace uváděl na internetu, kde si je každý moula včetně mne může kliďánko a zadarminko překopírovat.
     Takže závěr: netvrdím, že raketa RS 82 nemohla na LaGG-3 být použita. Použita MOHLA BÝT. Ale jestli skutečně BYLA POUŽITA můžeme vést dlouhé diskuse, protože důkazů je zoufale málo, pokud nějaké jsou. Internetové informace nejsou pro mne věrohodné!
2./ Věnujme se nyní motoru HISPANO SUIZA. Prosím psát s měkkým I, nikoli Hyspano. Už železný kříž napsal, co si myslí o SSSR. Sice poněkud drsně, ale vystihuje to podstatu plánovaného hospodářství SSSR v 30.letech minulého století, kdy SSSR jistě neoplývalo bohatým zdrojem příjmu v dolarech. Věřím tomu, že za původní motor skutečně zaplatili, ale dále již nedali ani floka. Proto ten „vývoj“ motoru VK-100 VK-105 jak píšeš. Jsem si ale jist, že pokud dáš ony motory vedle sebe, nepoznáš rozdílu. A ve válce určitě se nikdo netrápil ani v Moskvě ani v Kujbyševě placením nějakých licenčních poplatků. Nebudu se rozepisovat zde o filozofii vedení boje v podmínkách východní fronty a SSSR. Jenom se nad tím trochu zamysleme, že tam asi byla situace poněkud jiná než v USA nebo Velké Británii.
Jenom malá douška: projeď si internet, když to rád děláš a koukni se. Jaké typy ti připomínají letouny Tu – 4, Li-2, nebo motory RD 45 a VK-1?  Je to jenom sovětský vývoj nebo licence? A pokud ano, zaplacená?
      Souhlasím, ty si pod pojmem „pirátská kopie“ jistě představuješ naprosto něco jiného než já. Jsem si jist, že jsme rozdílných generací a i zde bychom museli nejprve provést diskusi, abychom se pochopili.
      Ale každopádně děkuji za příspěvek a vraťme se k LaGGu-3…..
P.S. Epocha to je pouze označení časové.Jinou neznám….

Rogan

  • Slovenská armáda
  • Desiatnik ašpirant
  • Příspěvků: 136
Re: LaGG-3
« Odpověď #14 kdy: Květen 09, 2010, 11:13:19 »
http://www.lietadla.com/vyzbroj/rs.htm
Zatím postnu tento obsáhlý článek.
Netvrdím, že se používaly ve velkém proti letadlům.
Z knih o tom znám snad jedinnou zmínku, kdy o nich píše Pokryškyn.
Pro mne jsou jednoznačné důvody pro protizemní použití: Počet vyrobených raket, Počet vyrobených nosičů raket, Mám na pc sken origo ruské příručky na IL2, kde je přímo ukázáno jak a kde podvěsit rakety a v instruktážním filmu pro piloty il 2 se také mluví o vypuštění bomb a "snarjad" RS 82-(reaktivnyj snarjad). Další důkaz pro je použití raket i jinde (Němci, VB, USA) A vzhledem k tomu, že Kaťušu měli první taky rusové, tak se není čemu divit že rakety vzduch země měli taky první oni.  Mrknu se pak ještě do manuálu LaGGu, ale je to 30 stránek tématického cvičení Ruštiny.
Je pravda že materiálu je málo, ale ono je materiálu málo (kromě tanků) snad o všem do roku 1943.
O lisunovu sem už taky četl, je to license koupená v roce 1937 a stejně jako u motoru HS se asi nikdy nedozvíme její přesné znění. Dost by mě zajímalo jakým jiným způsobem by komplet plány získali, protože se určitě dodávali i s výrobními postupy. S placením za odvozeniny si nikdo hlavu nelámal, protože přišla válka. Něco jiného je ten případ s tím anglickým proudovím motorem, který pak (upravený) poháněl MiG 15. O tom se zmiňuje např kniha O. Gordievského a Ch. Andrewse. Je v ní víc zajímavích případů průmyslové špionáže, ale o předválečných Li 2, nebo motoru HS se tam nemluví, protože to byla license a nic jiného... Tady ty fámy o kopírování (teď mluvím o těchto dvou konkrétních případech) vznikají na perech a prstech západních rusofobních rádobyhistoriků, kteří si myslí, že znají všechno nejlépe a ani se neobtěžují něco hledat.
Jinak k té epoše... Nedávno jsem se tam dočetl(máme to v práci jako erár) o nějaké jednotce Luftwaffe která pokusně provedla tarany. Všechno to bylo podané jako jejich "úžasný vynález" a kdesi cosi, no o tom že v Rusku byli borci co to praktikovali 3 roky před nima a v mnohem větším měřítku tam nebylo ani slovo.


Jistota je....Kulomet