Autor Téma: HMS Royal Oak  (Přečteno 7825 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
HMS Royal Oak
« kdy: Srpen 18, 2007, 01:32:52 »
Vznik lode:

Lode triedy "R" (Royal Sovereign, Revenge, Ramillies, Resolution a Royal Oak) boli objednane v ramci programu z roku 1913. Malo ist o zvacsenu verziu triedy Iron Duke, vyzbrojenu desiatimi delami kalibru 15in (381mm) a maximalnou rychlostou 21 uzlov. Vyzbroj mala byt umiestnena v dvoch trojdelovych a dvoch dvojdelovych veziach. Kotle mali spalovat uhlie a naftu, lebo pocas vojny sa predpokladal nedostatok nafty v dosledku narusovaneho zasobovania. Neskor doslo k modifikacii poziadaviek. Doslo k redukcii hlavnej vyzbroje na 8x381mm (4xII). Trojdelove veze boli zamietnute kvoli nedostatku skusenosti s ich konstrukciou a umistnenie kanonov do piatich vezi by znamenalo komplikacie pri konstrukcii trupu (umiestnenie pohonneho systemu, znizena tuhost konstrukcie) a tiez ucinnost veze v pozicii "Q" (v strede lode) bola diskutabilna. Tato zmena poziadaviek priniesla celkove odlahcenie a zmensenie konstrukcie. V marci 1913 bol projekt dokonceny v tychto dimenziach: vytlak 25750t (anglickych ton, ergo 26163 metrickych t), dlzka medzi zvislicami 176,78m a sirkou 26,97m. Hlavna vyzbroj bola tvorena 8x381 (4xII), 14x152 (14xI), 4x76 (4xI), 4x533 torpedomet. Rychlost mala dosahovat 21 uzlov. Po zasahu Lorda Fishera (?otec? Dreadnoughtu a bitevneho kriznika), boli kotle zamenene za typy vyhradne spalujuce naftu, pricom poziadavka na rychlost sa zvysila na 23 uzlov. Povodne, podla programu z roku 1913 bolo objednanych pat lodi, program z roku 1914 pocital s vystavbou dalsich troch. Tie vsak boli zrusene v auguste 1914. Dve z nich sa dockali dostavby v podobe bitevnych kriznikov Repulse a Renown.



Strucny technicky popis:

Lode konstrukcne vychadzali z triedy Iron Duke a Queen Elisabeth. Z prvej prebrali zakladne konstrukcne prvky trupu, z druhej usporiadanie nadstavieb a vyzbroje, ovsem s modifikaciam. Bateria diel 152mm bola posunuta viac dozadu, cim sa dosiahlo znizenie zalievania vlnami, tym aj lepsia vyuzitelnost sekundarnej vyzbroje. Tiez sa v strede lode medzi nadstavbami nachadzala dalsia paluba, ktora umoznila lepsie skladovanie lodnych clnov. Stabilita lodi bola zamerne znizena oproti standardom Royal Navy (cim je lod stabilnejsia, tym sa rychlejsie naklana - ma to nepriaznivy vplyv na zameriavanie a strelbu). To malo priamy vplyv na rozlozenie panciera.

Pancier zahrnal hlavny bocny pas s hrubkou 330mm a vyskou 3,8m, ktory siahal 1,5m pod ciaru ponoru a rozprestieral sa od stredu barbety veze "A" az po stred barbety veze "Y". Na korme nan nadvazoval dalsi pas o sile 152mm, ktory sa po 12,8m zuzoval na 102mm a koncil asi 10m od konca lode. Na prove potom 152mm pas, ktory sa po 15m zuzoval na 102mm ale siahal az na same celo trupu. Bocny pancier bol umiestneny na 25mm konstrukcneho podkladu a 51mm teakoveho dreva. Sekundarna bateria mala ochranu tvorenu pasom 152mm a palubou 25mm. Pod nou sa nachadzala dalsia paluba 25-32mm a pancierova paluba, ktorej hrubka bola 51mm (vlastne dva 25mm pasy na sebe), ale v miestach pohonnych jednotiek siahala iba priblizne po pozdlznu prepazku medzi hlavnou s strednou palubou (19mm), dalej smerom do stredu lode sa totiz zuzovala na 25mm. Jej kraje boli skosene za hlavny pancierovy pas. Ochrana kormidelnych strojov bola 76-102mm. Protitorpedovu ochranu zaistovala prepazka o sile 25-38mm. Hlavne priecne prepazky mali hrubku 152mm. Pancier barbiet dosahoval maximalne 254mm na 25mm konstrukcnom podklade. Delostrelecke veze dostali 330mm na cela, 279mm na boky a 114mm na strechy. Velitelska veza mala 279mm pancier. Pancierovanie tvorilo 31,7% vytlaku lodi.

Pohonny system pozostaval z osemnastich kotlov Yarrow v troch kotolniach a styroch turbin Parsons s priamym nahonom. Dve vysokotlakove turbiny pohanali vonkajsie hriadele a dve nizkotlakove vnutorny par. Projektovany vykon bol 31000shp pri spalovani uhlia a 40000shp pri spalovani nafty. Royal Oak dosiahla pri skuskach vykon 40360shp a rychlost 22,0 uzla. Pohonny system predstavoval asi 10% tonaze lodi.



Modifikacie lode pocas sluzby:

Pocas WWI bol mierne upraveny mostik, zmenila sa zostava reflektorov etc. Najzasadnejsou modifikaciou bolo zamontovanie 25mm platov na hlavnu pancierovu palubu nad municnymi skladmi a na hlavne priecne prepazky. V roku 1918 boli na strechy vezi "B" a "X" zamontovane plosiny pre vzlet lietadiel a 9,1m dialkomery. V case od septembra 1922 do juna 1924 presla Royal Oak velkou prestavbou, pocas ktorej bola zamontovana velka protitorpedova obsivka, ktora siahala takmer az po 152mm bateriu (zvacsila sirku lode az na 31,1m). Tato bola vnutri pozdlzne clenena na tri vodotesne oddelene priestory. V tom istom case presiel prestavbou aj mositk a protilietadlovu vyzbroj nahradilo 2x102mm (2xI). Dalsie dva kanony rovnakeho druhu boli instalovane v roku 1927, zaroven boli odstranene 2x152mm z hornych kasemat. Dalsie mensie modifikacie boli uskutocnene v rokoch 1931-1933 (napr. odstranenie prazdnych kasemat a casti torpedometov, instalacia noveho systemu palby pre PL dela...). Od juna do augusta 1934 prebiehala najzasadnejsia prestavba. Bola posilnena hlavna pancierova paluba, a to o dalsich 102mm nad municnymi skladmi a o 63,5mm nad pofonnymi jednotkami. Toto znamenalo narast vytlaku asi o 900t. Zmenena bola ja protilietadlova vyzbroj, jednohlavnove 102mm kanony nahradili dvojhlavnove, boli tiez namontovane dva osemhlavnove 2pdr Mk VIII a dva stvorhlavnove gulomety kalibru 12,7mm. Opat doslo k prestavbe mostika a odstraneniu vzletovych plosin pre lietadla. Tie nahradil katapult na streche veze "X". Stavajuce torpedomety boli nahradene siestimi umistnenym nad ciarou ponoru v prednej casti lod. Toto boli posledne upravy, ktorymi lod presla.



Historia nasadenia:

Royal Oak bola dokonceni zaradena do Grand Fleet v ramci 3.divizie, 4. bitevnej skupiny. Zucastnila sa bitky pri Jutsku, kde vypalila 38 granatov kalibru 381mm. Sama neutrpela ziadne poskodenie. V aprili 1919 sa stala sucastou 1. bitevnej skupiny Atlantickej flotily. V marci 1926 bola prevelena do Stredomorskej flotily, kde ostala az do roku 1934. Po skonceni poslednej prestavby bola zaradena do Home Fleet. 7.7.1939 prevelena spat do Stredozemneho mora, ale v dosledku vyhrotenej situacie ostala v domacich vodach. Pocas prveho tyzdna bojov sa zucastnila operacii proti nemeckym dopravnym lodiam. 8.10. 1939 sa zucastnila akcie proti Gneisenau a Koeln, ale kedze nemohla s nimi udrzat tempo, dostalo sa jej ulohy hliadkovat pri Fair Isle Channel. Pocas burky vsak stratila kontak so svojimi eskortnymi plavidlami a navyse bola poskodena burkou. Poskodenia boli pomerne vazne: doslo k naruseniu integrity trupu, na mnohych miestach don vnikala voda (na niektorych miestach lode dosahovala voda viac ako pol metra), cast vybavenia bola znicena (napr. vacsina jej clnov, co malo katastrofalny dopad na dalsie udalosti). Preto sa vratila do svojej zakladne v Scapa Flow (12.10.1939), kde ju 14.10.1939 zasiahli styri torpeda z ponorky U-47. Vsetky zasiahli pravobok lode. Prve torpedo zasiahlo provu lode, kde sposobilo velku dieru. Tento zasah vsak nebol nebezpecny. Druha salva troch torped vsak bola pre poskodenu lod smrtelna. Jej torpeda zaisahli lod v  miestach municnych skladov vezi ?A? a ?B?, prednej kotolne a krajnej strojovne (ergo idealna trefa). Lod sa po zasahu prevratila a potopila. Zahynulo 833 muzov. Nikdy nebola vyzdvihnuta a bola oznacena za vojnovy hrob.

Royal Oak donedavna posobila problemy. Potopila sa totiz s asi 3000t nafty, ktora unikala z jej 72 hrdzavejucich nadrzi. Tato vsak bola v roku 2006 odcerpana z dvojiteho dna, zvysok mal byt odcerpany toto leto (2007).



Hlavne technicke udaje:

Dlzka medzi zvislicami: 176,78m

Dlzka celkova: 189,12m

Sirka: 26,96m

Ponor: 9,37m (normal)

Vytlak standard: 28417t

Vytlam maximal: 31658t

Pohonny system: 18 kotlov Yarrow, 4 urbiny Parsons, vykon 40000shp, rychlost 21 uzlov (na skuskach 40360shp, 22 uzlov), zasoba paliva 3400t, dosah 4000nm (pri neudanej rychlosti, pravdepodobne blizko maximalnej)

Pancierovanie: hlavny bocny pas 102-152-330mm, horny bocny pas 152mm, hlavne priecne prepazky 102-152mm, horna paluba 25-38mm, hlavna pancierova paluba 25-51mm, stredna paluba 25-102mm, spodna paluba 25-63,5mm, barbety delovych vezi 254mm, cela delovych vezi 330mm, ich steny 179mm a strechy 114mm. Velitelska veza 179mm. Hlavna PT prepazka 25-38mm.

Vyzbroj: 8x381mm/42 Mk I (4x2), 14x152mm/45 Mk XII (14xI), 2x76/45 cwt 20 QF Mk I, 4x533 torpedomet

Osadka: 920



Dela 381mm/42 Mk I (plati pre WWII):



Hmotnost strely: 879kg (APC aj HE)

Pociatocna rychlost strely: 749m/s (804m/s so zvacsenou prachovou naplnou "Supercharge")

Dostrel (APC): asi 23000m (26273m "SC") ? pri elevacii 20°

Rychlost strelby: 2r/min

Zivotnost hlavne: 335 vystrelov

Prieraznost:

Bocny pancier: 687mm/0m, 353mm/13716m, 259mm/22860m

Palubny pancier: 50mm/13716m, 121mm/22860m



Pre zaujimavost: osadku veze tvorilo 64 muzov. Rovnake veze pouzivaly aj lode triedy QE, Repulse a Hood, monitory a mierne modifikovane aj Vanguard.



Royal Oak:









Schema pancierovania v priecnom reze stredu lode:



ak je to privelke, dajte mi vediet, zmensim to.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #1 kdy: Srpen 18, 2007, 01:50:13 »
Trosku OT, ale nedá mi to, někde jsem četl, že Royal navy dodnes oficiálně nepřiznala co Prien ve Scapa Flow všechno potopil. Tím chci řící, že nikdy nebylo řečeno "byl tu a potopil Royal Oak", to dává záminky ke spekulacím jestli Prien nepotopil ještě něco. Nebo to je jen fáma?



Jinak myslím, že zkáza Royal Oak nebyla pro Royal Navy velká tragédie (snad krom určité ztráty prestiže u veřejnosti), protože se jednalo o loď staršího typu která, podobně jako např. Nelson, Rodney nebo Ramilles, si nesla sebou určitá dědictví první války.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #2 kdy: Srpen 18, 2007, 01:56:11 »
Je to len fama, Briti priznali potopenie Royal Oak na druhy den v radiovom vysielani BBC... V Scapa Flow zas tak vela lodi v tej dobe nebolo a ziadna ina velka bojova lod nebola stratena v ten den, takze by sa to tazko ututlavalo (skrz lodne denniky, svedectva namornikov etc.). Ak by mali nepriznavat straty, tak predovsetkym by nepriznali kapitalne kusky, akym bol Royal Oak. Lenze to neslo, nebola tam situacia ako v Alexandrii pri potopeni QE a Valiant.



No a inak kazda strata velkej lode je tragediou, najma ak tam zahynie 833 ludi... A zober si, ze trieda QE bola este starsia a mala rovnaku vyzbroj, trieda Nelson bola rovnako pomala a obe sluzili dobre pocas celej vojny.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #3 kdy: Srpen 18, 2007, 02:05:48 »
Citace: "Páter"
No a inak kazda strata velkej lode je tragediou, najma ak tam zahynie 833 ludi... A zober si, ze trieda QE bola este starsia a mala rovnaku vyzbroj, trieda Nelson bola rovnako pomala a obe sluzili dobre pocas celej vojny.


To máš samozřejmě pravdu, ale měl jsem na mysli v porovnání s třídou King George V, kdy ztráta lodí jako King George V či Princ of Wales by byla určitě bolestivější.



add obrazek : kdyby jsi ho trochu zmensil tak na 700 x yyy tak by to bylo lepsi.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #4 kdy: Srpen 18, 2007, 02:12:22 »
Nuz zober si ze v tej dobe mala RN iba tieto triedy v operacnom nasadeni: Hood, Repulse, QE, R, najmodernejsou bola trieda Nelson. Teda aj strata RO bola bolestiva, ta lod by dokazala v primom suboji znicit napr. Scharnhorsta, pripadne len jej hrozba by odvratila utok nepriatelskych lodi, ako sa raz stalo, ked Schranhorst spolu s Gneisenau (!) narazili na konvoj chraneny HMS Revenge a nezautocili... Tieto lode boli dost dobre chranene a mali velku palebnu silu, na to netreba zabudat. Tu sa nejadnalo o bitevny kriznik, ale o bitevnu lod. Ani jedna moderna BL (mam na mysli typu "dreadnought") RN nebola potopena delostrelbou, takze lode to boli dobre.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #5 kdy: Srpen 18, 2007, 02:20:27 »
Ale lode triedy QE prešli výraznejšou modernizáciou, takže aj keď boli staršie mali väčšiu bojovú hodnotu. Platí to však len pre tri lode tejto triedy, ktoré prešli dôkladnou prestavbou: QE, Valiant, Warspite. Naopak len meších zmien sa dočkali Barham, Malay. Ale ani trieda R nebola zase úplne bezcenná. Dobre sa uplatnili pri doprevádzaní konvojov takže moderné lode boli voľné pre dôložitejšie úlohy.
The only easy day was yesterday.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #6 kdy: Srpen 18, 2007, 03:11:22 »
Je pravda, ze lode triedy QE boli viac modernizovane, ako Royal Oak, ktorej prestavba bola najzasadnejsia zo vsetkych lodi triedy R, ale v zasade plati to, co som napisal, cize lode mali dobru pancierovu ochranu a velku palebnu silu (a aj nove prvky riadenia strelby), a hoci boli pomale, dobre sa uplatnovali pri roznych cinnostiach, najma vsak ako ochrana konvojov.

Dovolim si tvrdit, ze napriek tazkym poskodeniam, Royal Oak by za idealneho stavu (teda bez predchadzajucich tazkych poskodeni) tie styri torpeda vydrzala, hoci s vypatim vsetkych sil, ale predsa. Jej ochrana bola dostatocna, mala obrovsku trojitu PT obsivku, za nou dvojity plast lode a este dalsie tri pozdlzne prepazky. Toto by za normalneho stavu spolahlivo pohltilo vybuch 320kg TNT hlavice nemeceho torpeda. Ved hlbka celej tejto ochrany bola vacsia, ako u Bismarcka! Ide vsak o to, ze lod utrpela skutocne tazke poskodenie v burke, dosledkom bolo zaplavenie casti lode a jej naklon, pricom zasiahnuty bol najma pravobok, teda priestor, kam smerovali aj torpeda. Niektore zachranne systemy nefungovali a trup bol sam o sebe naruseny, mnozstvo vodotesnych spojov bolo prasknutych v dosledku uvolnenia nitov, na niektorych miestach boli dokonca vytrhane casti palub.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #7 kdy: Srpen 18, 2007, 06:23:04 »
Nasiel som este jeden zaujimavy udaj: Royal Oak stala Ł2,468,269. Jej sestry na tom boli podobne, okrem Ramilles, jej cena bola Ł3,295,810, ale v nej sa odrazil fakt, ze pocas spustania na vodu v septembri 1916 doslo k poskodeniu kylu, preto jej dostavba bola dlhsia a narocnejsia.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
HMS Royal Oak
« Odpověď #8 kdy: Srpen 20, 2007, 11:30:44 »




Tym, ktori toto dielo nepoznaju: je to Lovell Telescope, pomenovany po zakladatelovi observatoria, ktoreho je sucastou, profesorovi Sirovi Bernardovi Lovellovi. Nachadza sa asi 30km juzne od Manchesteru, s jeho vystavbou sa zacalo asi v roku 1950 a prevadzka bola spustena v roku 1957. Na prvy pohlad nema nic spolocne s nasim diskusnym forom. A uz vobec nie s tymto topicom. Omyl. Vsimnite si otocny mechanizmus teleskopu. Jeho sucastou je na kazdej strane ozubnica s pastorom z hlavnych vezi HMS Revenge a HMS Royal Sovereign (od kazdej po jednej), sesterskych lodi Royal Oak.



Dalsim pozostatkom tejto triedy su dve masivne krasavice, ktore asi pozna kazdy. Lava pochadza z HMS Ramillies a prava z HMS Resolution.



Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: HMS Royal Oak
« Odpověď #9 kdy: Prosinec 02, 2009, 05:46:00 »
Podle popisu na military Prien potopil nejen RO, ale také vážně poškodil Ramillies a Resolution. Jinde se ale o tom nepíše

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: HMS Royal Oak
« Odpověď #10 kdy: Prosinec 23, 2009, 04:18:28 »
Těžko říct jak by tomu bylo kdyby byla lod v pořádku, zásah 4 torpédy by podle mě Royal Oak nevydržela ani v dobrém stavu, Barhamu stačila 3 aby se potopil za krátkou chvilku