Autor Téma: Bitevné lode triedy King George V (GBR)  (Přečteno 11550 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« kdy: Srpen 11, 2007, 08:37:03 »
Táto trieda bola výsledkom londýnskych námorných konferencií v rokoch 1930 a 1935. Hlavnými konštrukčnými parametrami bol výtlak 35 000 t a 356 mm delá. Prvým návrhom bolo použiť tri štvordelové veže, pričom vyšší počet hlavní mal vyrovnať ich mešiu ráž v porovnaní napr. s americkými, či japonskými loďami. Neskôr sa však ukázalo, že zamýšlané pancierovanie nie je dostatočné a preto boli obetované dve delá z vyvýšenej veže B. Takto ušetrená váha bola použitá na zosilnenie pancierovej ochrany. Hlavný pancierový pás bol umiestnený zvislo na povrchu. Lode nemali výdute, namiesto toho dostali systém pozdĺžnych prepážok, ktoré oddelovali striedavo naftové nádrže a prázdne priestori.
Lode tejto triedy boli prvé britské bitevné lode s univerzálnou výzbrojou strednej ráže. Ukázalo sa však, že použité 132 mm delá sú príliš pomalé pre protilietadlové účely a ľahké proti hladinovým cieľom. Lode spočiatku niesli 4 palubné lietadlá tie však boli neskôr odstránené. Po vypuknutí vojny boli lode ešte čakali na spustenie na vodu. Obdržali silnejšie pancierovanie, čo však spolu s malým sklonom pride posilnilo ich náchylnosť k zalievaniu paluby.

Technické údaje :
výtlak štandartný : 38 000 t
výtlak plný : 44 800 t
celková dĺžka : 227.1 m
konštrukčný ponor : 11.2 m
posádka : 1650 mužov
Lode v triede : Anson, Duke of York, King George V, Prince of Wales, Howe
dokončené v rokoch 1940- 1942

Výzbroj :
desať 356 mm diel (2x4 + 1x2)
šesťnásť 132 mm diel (8x2)
šesťdesiatštyri 40 mm pompomov (8x8)
desať 40 mm diel

Pohon :
Parné turbíny 125 000 k (93 250 kW) rýchlosť 29 uzlov
štyri hriadele

Pancierovanie :
pás na bokoch : 38cm
prepážky : 38 cm
paluby : 15 cm
delové veže : 40 cm
barbety : 40 cm



Ako jediná loď  triedy bola stratená Prince of Wales, pri akcii kde bola súčasťou zväzu Z spolu s Repulse. Potopila sa 13:20 10. decembra 1941 po zásahoch 5 torpédami a jednej 500 kg pumy. Veliteľ zväzu admirál Phillips, kapitán lode Leach išli ku dnu spolu s loďou. Z lode sa podarilo zachrániť 90 dôstojníkov a 1195 námorníkov.
The only easy day was yesterday.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Trieda King George V
« Odpověď #1 kdy: Srpen 11, 2007, 09:16:34 »
Na tejto scheme dobre vidno system pancierovania a silu pancierovych platov, tiez zlozitu strukturu ochrany trupu proti podhladinovym vybuchom. Jednalo sa o jedenu z najlepsie chranenych lodi svojej doby, system vodotesnych prepazok bol velmi dokonaly. Nestacilo to vsak na zachranu Prince of Wales. Upresnim, ze torped, ktore zasiahli PoW bolo 6. Plus niekolko blizkych zasahov bombami, ktore su pre lod tohto druhu nebezpecnejsie ako priame zasahy. 5,25in dela (133mm) boli dobre, ale konstrukcia veze bola nedomyslena, prilis zlozita a tesna pre obsluhu. Preto dosahovali ROF iba 7-8 r/min, miesto navrhovanych 10-12, a rychlost elevacie a otacania veze bola pomerne mala. Netvrdil by som, ze boli nevhodne voci hladinovym cielom. Mali dostatocny dostrel, presnost a aj dobru prieraznost.

Pri potopeni PoW doslo k niekolkym zasadnym chybam pocas zachrannych prac (napr. zle presmerovanie energie z palubnych generatorov), ktore mali fatalny vplyv na ich priebeh.



Zname foto poslednych momentov Prince of Wales.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Trieda King George V
« Odpověď #2 kdy: Srpen 25, 2007, 10:42:02 »
Citace: Sahidko
Lode v triede : Anson, Duke of York, King George V, Prince of Wales

Na jednu jsi zapomněl - Howe. Do této třídy patřilo těchto pět lodí :

Anson

Do služby zavedena 22.6.1942. Během služby na Evropském válčišti sloužila především jako doprovod zásobovacích konvojů do SSSR. V létě 1945 převelena do Pacifiku, kde se účastnila obsazení Hongkongu. Po válce byla vlajkovou lodí Britské Pacifické floty. Ze služby vyřazena v roce 1949. Zajímavostí je, že za svou službu ani jednou nevystřelila na nepřítele.



Duke of York

Zařazena 4.11.1941. Stejně tak jako Anson především doprovázela arktické konvoje. Měla hlavní podíl na potopení Scharnhorstu v prosinci 1943. Od roku 1943 byla také vlajkovou lodí Royal Navy. V srpnu 1945 převelena do Pacifiku, zrušena v roce 1949.



Howe

Zařazena do služby 29.8.1942. Od konce roku 1942 působila v Středozemí v rámci svazu H. Na přelomu let 1943/44 prošla přestavbou a v druhé polovině roku 1944 byla odeslána do Pacifiku. Ze služby vyřazena až v roce 1955 a stala se tak nejdéle sloužící lodí této třídy.



King George V

Do služby zařazena 11.12.1940. Účastnila se výsadku na Lofotských ostrovech, účastnila se honu na Bismarck a napadla německé lodě ve fjordu Glem. Na přelomu v květnu 1942 byla po srážce s torpédoborcem Punjabi poškozena výbuchem hlubinných pum. Od roku 1943 operovala ve Středomoří a na konci války v Pacifiku, vyřazena v roce 1950.



Princ of Wales



Její osud byl již popsán Sahidkem a Páterem.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Trieda King George V
« Odpověď #3 kdy: Prosinec 25, 2007, 09:14:49 »


Fotka zachytávajúca spomnínané poškodenie lode King George V po zrážke s torpédoborcom Punjabi blízko Islandu
The only easy day was yesterday.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Trieda King George V
« Odpověď #4 kdy: Leden 15, 2008, 07:20:12 »
Citace
Fotka zachytávajúca spomnínané poškodenie lode King George V po zrážke s torpédoborcom Punjabi blízko Islandu


Bolo to presne 1.5.1942 pocas krytia konvoja PQ-15 do Murmanska. Zahynulo pri tom 49 muzov.

HMS Punjabi (F-21) patril do triedy Tribal. Bol to moderny a silny torpedoborec, lez proti 38000 tonovej bitevnej lodi nemal ziadnu sancu...
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #5 kdy: Říjen 16, 2013, 04:41:28 »
Je zajímavé že ačkoli měl mít KGV vyšší kadenci děl i jejich větší počet, vystřelil v bitvě s Bismarckem méně granátů než Rodney. Čtyřdělové věže této třídy zdá se snižovaly kvalitu těchto lodí víc než bylo zdrávo. I když nevím jestli v tomto boji neměl Rodney tu výhodu že mohl plout tak aby neustále střílely všechny jeho věže, kdežto u KGV mohly neustále střílet pouze 2 přední věže, zadní možná musela vždy počkat až se lod otočí do jejího palebného úhlu.

Pombo

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 43
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #6 kdy: Říjen 17, 2013, 10:27:08 »
Ani Rodney nemohl neomezeně střílet všemi děly přes příď, ale je pravda, že úhel, jakým se musel k nepříteli natočit, byl menší než u KGV. Celkově mi přijdou britské poprvoválečné lodě co se týká výzbroje dost nešťastné. Nelson měl sice silnou výzbroj, ale nemožnost střílet přes záď to dost snižovala (mimo jiných nedostatků Nelsona). A u KGV zase admiralita zbytečně experimentovala s rozestavěním děl a ráže 356mm byl taky krok zpět. Mnohem víc se mi líbí nerealizovaná třída Lion, která měla děla stejné ráže a rozestavění jako moderní americké lodě, tedy tři věže (dvě překrývající na přídi a jedna na zádi) po třech dělech ráže 406mm. Přitom to byl téměř nezměněný projekt KGV, jen o trošku větší

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #7 kdy: Říjen 17, 2013, 01:45:35 »
Obávám se, že třída Nelson neodpovídala svému určení. Dokáži si ji představit jako čelní loď kýlové linie, její nízká rychlost ji však pro toto určení značně deklasovala.
U čtyřdělových věží se vyskytovaly často závady (přiznám se, že nevím, jakého rázu), přeci jen to byla neodzkoušená novinka, jako čistě negativní bych toto řešení neoznačil, spíš potřebovalo trochu technicky vyzrát. Washingtonské dohody holt "zprznily" většinu nadějných konstrukcí, není divu, že Japonci nechtěli nic podepsat. Pokud se na to díváme z toho pohledu, tak by se teoreticky dalo spekulovat, kdo vlastně vyprovokoval II. světovou válku. Měl-li bych Japonskou pozici srovnat s Evropou, znamenaly pro Japonsko Washingtonské dohody to samé, co pro Německo Veirsaillské smlouvy.
Pokuď konstruktéři chtěli, aby lodě vydržely zásahy ráže 406mm, museli odpovědět dostatečnou šíří pancéřových pásů. Pak však při maximálním výtlaku 35 tis. tun nezbyly limitní rezervy pro dostatečnou výzbroj (KGV), nebo pohonou jednotku (Nelson).

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #8 kdy: Říjen 17, 2013, 03:51:26 »
Pár poznámok: Nelson a Rodney boli výsledkom Washingtonskej dohody, zatiaľčo King George V a spol. zase Londýnskej dohody. Briti v tom čase dúfali v ďalšie obmedzenia a to konkrétne v zníženie ráže diel na 356 mm a práve s touto výzbrojou preto projektovali svoju nové bitevné lode. Druhá Londýnska dohoda skutočne viedla k prijatiu tohto limitu. Japonci a Taliani sa ale odmietli pod novú zmluvu podpísať, a preto Američania presadili klauzulu o možnosti použitia 406 mm diel v prípade ak Japonsko k zmluve nepristúpi. Keďže k tomu nedošlo, dokončili Američania svoje triedy North Carolina a South Dakota práve s takýmito delami. Briti ale dospeli k záveru, že stavbu nie je možné brzdiť prípadnými úpravami a tak King George V si ponechal pôvodné 356 mm kanóny.

K prirovnaniu Washingtonskej dohody k Versailles: Japonci sa mohli nafukovať koľko chceli ale neverím, že si nakoniec neuvedomili že rozdelenie 5:5:3:1.75:1.75 im poskytovalo voči USA pomer síl v aký v prípade neobmedzených závodov v zbrojení nemohli ani len úfať kvôli priemyselnej prevahe Američanov.
The only easy day was yesterday.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #9 kdy: Říjen 17, 2013, 07:16:39 »
Je zajímavé že ačkoli měl mít KGV vyšší kadenci děl i jejich větší počet, vystřelil v bitvě s Bismarckem méně granátů než Rodney. Čtyřdělové věže této třídy zdá se snižovaly kvalitu těchto lodí víc než bylo zdrávo. I když nevím jestli v tomto boji neměl Rodney tu výhodu že mohl plout tak aby neustále střílely všechny jeho věže, kdežto u KGV mohly neustále střílet pouze 2 přední věže, zadní možná musela vždy počkat až se lod otočí do jejího palebného úhlu.

No ak budeme veriť wiki tak ten rozdiel nebol nejaký dramatický: 340 granátov pre Rodney a 335 pre King George V. Taktiež sa tam dočítame, že Rodney vypálil aj niekoľko plných bočných sálv, zatiaľčo King George V mal nejaké (bohužiaľ bližšie nešpecifikované) problémy s hlavnou batériou. Otázkou je, či Briti pri štvordelových vežiach naozaj strieľali zo všetkých hlavní, alebo naopak využívali podobnú taktiku ako Francúzi v prípade tried Dunkerque a Richeliou - striedavá streľba z dvoch hlavní jednej veže.

PS: podľa knižky Bismarck 1941 od Osprey publishing obe britské lode upravili cca o 09:00 svoj kurz tak, že mohli strieľať na Bismarck všetkými delami a to platilo prakticky až do konca akcie.
The only easy day was yesterday.

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #10 kdy: Říjen 17, 2013, 07:56:24 »
No ak budeme veriť wiki tak ten rozdiel nebol nejaký dramatický: 340 granátov pre Rodney a 335 pre King George V. Taktiež sa tam dočítame, že Rodney vypálil aj niekoľko plných bočných sálv, zatiaľčo King George V mal nejaké (bohužiaľ bližšie nešpecifikované) problémy s hlavnou batériou. Otázkou je, či Briti pri štvordelových vežiach naozaj strieľali zo všetkých hlavní, alebo naopak využívali podobnú taktiku ako Francúzi v prípade tried Dunkerque a Richeliou - striedavá streľba z dvoch hlavní jednej veže.

Na military.cz se píše že zadní věž KGV byla kvůli poruše vyřazena z akce na 30 minut

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #11 kdy: Říjen 18, 2013, 10:25:35 »
Obe lode začali strieľať prakticky súčasne o 08:47 a pokračovali až do cca 10:20, keď Dorsetshire dostal rozkaz doraziť Bismarck torpédami - to nám dáva cca hodinu a pol streľby. Ak tretinu z tohto času boli štyri z desiatich diel vyradených kvôli poruche a počet granátov na wiki je správnych (340 vs. 335) tak potom bola rýchlosť streľby King George V v skutočnosti vyššia ako v prípade Rodney (6 vs. 9 diel).
The only easy day was yesterday.

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #12 kdy: Říjen 18, 2013, 06:48:45 »
Obe lode začali strieľať prakticky súčasne o 08:47 a pokračovali až do cca 10:20, keď Dorsetshire dostal rozkaz doraziť Bismarck torpédami - to nám dáva cca hodinu a pol streľby. Ak tretinu z tohto času boli štyri z desiatich diel vyradených kvôli poruche a počet granátov na wiki je správnych (340 vs. 335) tak potom bola rýchlosť streľby King George V v skutočnosti vyššia ako v prípade Rodney (6 vs. 9 diel).

To je sice pravda, je však třeba mít na paměti že KGV měl mít tabulkově vyšší kadenci (2 rány za minutu na dělo oproti 1,5) i logicky (lehčí granáty, novější děla) než Rodney. Samozřejmě v boji byla palba pomalejší než teoreticky to však nic nemění na tom, že KGV praktickou rychlostí palby (oproti teorii) za Rodney bud zaostával nebo to bylo dáno právě těmi palebnými úhly pro zadní věž

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #13 kdy: Říjen 18, 2013, 08:01:14 »
Trochu som gúglil a narazil som na túto diskusiu: http://www.kbismarck.org/forum/viewtopic.php?f=36&t=1234&sid=9e851b357741157385934a29ef4df481

Z nej vyplýva, že King George V síce mal teoreticky dosahovať vyššiu rýchlosť streľby ale v dôsledku technickej zložitosti konštrukcie nových štvordelových veží dochádzalo k vysokému počtu zlyhaní, ktoré reálnu kadenciu znižovali.

Na stránke nvweaps v článku o poslednej bitke Bismarcka som taktiež našiel pomerne odlišný údaj o počte vystrelených granátov jednotlivých britských lodí:



Tak to vyzerá, že problémy King George V s novými štvordelovými vežami boli vskutku pomerne závažné.
The only easy day was yesterday.

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Bitevné lode triedy King George V (GBR)
« Odpověď #14 kdy: Říjen 19, 2013, 07:53:30 »
Tak ona nebyla v té době ještě plně bojewschopná. V podstatě ji poslali z nouze. Loď nebyla ani na 100% dokončená a ani posádka ještě nebyla vycvičená. O rok později už by to vypadalo o dost jinak a kadence by byla mnohem větší.