Autor Téma: Ponorka- typ VII  (Přečteno 12885 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Ponorka- typ VII
« kdy: Únor 24, 2007, 05:12:10 »
Pokud vás v severovýchodním atlantiku k vaší smůle potkala ponorka, mohli jste si být skoro jisti, že se jedná o tento typ. U ponorek byly poměrně oblíbeny, narozdíl od "konkurenčního" typu IX se rychleji ponořovaly (občas se v odborné literatuře dozvídám, že se při napadení rychleji potápěly- pro upozornění, ponorka se potopí pouze jednou, proto popisujeme jako děj dokonavý) , což bylo především při napadení leetectvem velmi důležité. Ponorky byly odvozeny od finské ponorky CV 707 Vessiko a ponorek III. třídy z prvé světové války (laiky jsou dokonce často zeměňovány, i když jsou rozdíly zřejmé). Jednalo se o první německé ponorky schopné ponořit se do hloubky až 250m, kde jistě (až do roku 1944) mizely před spojeneckými hlobkovými náložemi. Ponorka třídy VII se stala skutečným tahounem německého námořnictva, tedy Kriegsmarine- celkově bylo vyrobeno okolo 700 kusů. Byly nasazovány po celou dobu války, i když podle tvrzení ponorkových velitelů v posledních dvou letech války nestačily s technickými novinkami spojenců držet krok. Byly vyráběny ve čtyřech standardních provedeních, a to A, B a C. Během výroby se však typy dočkaly mnoha modernizací a zavedení nových typů, které se vyráběly v menších sériích, jako je zásobovací provedení D a F (nahrazeny typem XIV, tedy "dojnou krávou" a vylepšené verze C na VIIC/41 a U1 Flak (ponorka typu VIIC/41 s velmi silnou radikální protileteckou výzbrojí). Přestože měly ponorky typu VII kratší dosah než typy IX, účastnily se operace Paukenschlag v amerických pobřežních vodách roku 1942.



Technická data:



Typ VIIA:

Maximální délka: 64.51m

Maximální šířka: 5.85m

Ponor (vynořená): 4.37m

Ponor (max.): 220 (100 zaručeno)

Výtlak (vynořená): 626t

Výtlak (ponořená): 745t

Výzbroj (standard): 4 přední, 1 zadní torpédomet 533mm, 1 88mm, 1 20mm

Výzbroj (modernizace): 20mm nahrazeno 20mm dvojčetem, +7mm

Max. rychlost (vynořená): 17 uzlů

Max. rychlost (ponořená):8 uzlů

Dosah: 6 200nm (10 uzlů)

Dosah (ponořená): 95nm (4 uzle)

Posádka: 44 mužů (ženy žádné)



Typ VIIB:

Maximální délka: 66.5m

Maximální šířka: 5.2m

Ponor (vynořená): 4.74m

Ponor (max.): 220m (100 zaručeno loděnicemi)

Výtlak (vynořená): 750t

Výtlak (ponořená): 857t

Výzbroj (standard): shodné s typem A

Výzbroj (modernizace): shodné s typem A

Max. rychlost (vynořená): 17.9 uzlů

Max. rychlost (ponořená): 8 uzlů

Dosah: 8 700nm (10 uzlů)

Dosah (ponořená):90nm (4 uzle)

Posádka: 44 mužů



Typ VIIC:

Maximální délka: 67.1m

Maximální šířka: 6.2m

Ponor (vynořená): 4.74m

Ponor (max.): 220m (100 zaručovaly loděnice)

Výtlak (vynořená): 769t

Výtlak (ponořená): 871t

Výzbroj (standard): shodné s typem VIIA

Výzbroj (modernizace): shodné s typem VIIA

Max. rychlost (vynořená): 17.7 uzlů

Max. rychlost (ponořená): 7.6 uzlů

Dosah: 8 500nm (10 uzlů)

Dosah (ponořená): 80nm (4 uzle)

Posádka: 44-46 mužů



Typ VIIC/41:

Maximální délka: shodné s typem C

Maximální šířka: shodné s typem C

Ponor (vynořená): shodné s typem C

Ponor (max.): 250m (loděnice zaručovaly 120)

Výtlak (vynořená): shodné s typem C

Výtlak (ponořená): shodné s typem C

Výzbroj (standard): 4 přední a 1 zadní torpédomet 533mm, 1 čtyřče 20mm a 1- 2* dvojče 20mm

Výzbroj (modernizace): dvě 20mm čtyřčata +1* 37mm

Max. rychlost (vynořená): shodné s typem C

Max. rychlost (ponořená): shodné s typem C

Dosah: 10 000nm (10 uzlů)

Dosah (ponořená): shodné s typem C

Posádka: shodné s typem C



Typ VIID: nemám žádné bližší informace

Typ VIIF: nemám žádne bližší informace



Počty a výroba:

VIIA: 10ks, první U-27 (s.p.* 24.6.1936), poslední U-36 (s.p. 4.11.1936)

VIIB: 24ks, první U-27 (s.p. 27.4.1938), poslední U-102 (s.p. 21.3.1940)

VIIC: 568ks , první U-69 (s.p. 2.11.1940), poslední U-1210 (s.p. 9.2.1944)

VIIC/41: 91ks, první U-292 (s.p. 20.07.1943), poslední U-1308 (s.p. 22.11.1944)

VIID: nemám žádné bižší informace

VIIF: nemám žádné bližší informace

*s.p. = spuštěna na vodu

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Ponorka- typ VII
« Odpověď #2 kdy: Únor 25, 2007, 09:50:23 »
Citace: Peter
PS : další ponorky přidám, až vymyslím v excelu nějaký postup abych to nemusel vypisovat ručně 8) .

TO bych skutečně nedoporučoval. Nemáte nějáká data k typům D a F? Mám pouze jejich bokorysy, ale v literatuře, ni v elektronické podobě.

Dodatek k U-1 Flak (U-441). Jednalo se o ponorku typu VIIC/41 s upravenou věží, která nesla dvě rychlopalná čtyřčata s masivními štíty a jeden 37mm kanón. Od výroby těchto ponorek však po jednom kusu, protože docházelo ke svýšení kývavosti stroje (až o 20%).

Vynechal jsem ponorku typu VIIC/42. Jednalo se o modernizaci ponorky typu VIIC/41 na bázi ponorky IXD2. Ponorka je na první pohled odlišná, že schnorkel je v přední, a ne zadní části velitelské věže.

Lannes

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant
  • Příspěvků: 395
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 30. června 2009
VII F
« Odpověď #3 kdy: Březen 01, 2007, 07:26:12 »
typ VII F

Dlžka 77.63m

Šírka 7.3m

Ponor 4.91m

Výtlak vynorená 1,084 t

Výtlak ponorená 1,181 t

Maximálni ponor 200m

Výzbroj  5 × TT 533mm (4p+1z, 14+21torpéd)

1 × 88mm

1 × 37mm

2 × 20mm

 

Pohon

 diesely 3,200bhp, electric 750hp

Rychlost vynořená

 17.6 uzlů (knots)

Rychlost ponořená

 7.9 uzlů (knots)

Dosah

14,700 nm @ 10 uzlů (knots) vynořená

Posádka max. 46 - 52



Boli vyrobené 4 kusy: U 1059, U 1060, U 1061, U 1062

Všetky boli potopene až na U 1061 ta sa vzdala spojencom

Na potopeni U 1060 mala učast aj ceskoslov. letka :D  :D
Haut les tetes: la mitraille nˇest pas de la merde!

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #4 kdy: Září 20, 2009, 08:57:07 »
U-Flak
Stále zoufalejší situace v Biskajském zálivu zahrnující neustálé nebezpečí leteckého útoku, která byla v roce 1943 na hranici únosných mezí, nutila velení německého ponorkového loďstva jednat. Jedním z pokusů byl U-flak – ponorka vybavená silnou protileteckou obranou. Jakási protiletecká past, která by plnila funkci návnady pro spojenecké letouny a doprovodu pro ostatní standardní ponorky.
K přestavbě byly vybrány 4 ponorky (U-441, U-256, U-621 a U-953) a další 3 (U-211, U-263 a U-271) byly ponechány bokem. Ačkoli na těchto třech práce začaly dokončeny byly jen 2. Po zastavení projektu byly všechny přestavěny zpět a sloužily jako klasické ponorky.
Nejpatrnější změnou byla přestavba velitelské věže, která dostala další „zimní zahrádku“ před můstek a působila tak velmi masivně. Na věži bylo teď bylo na hlídce 14 mužů místo obvyklých 4-7 ! Při poplachu však všem trvalo déle vyklidit můstek. V předním a zadním horním stanovišti byl umístěn 2cm FlaK 38 na na lafetě L38/43U Vierling, která měla k dispozici 6000 nábojů. Na zadním spodním stanovišti byl použit nový 3,7cm FlaK M42U na lafetě LM42U s 1160 náboji . Dále až 6 kulometů MG 42, jež měly ale spíše větší účinek v tom, že u vojáků zvyšovaly morálku, než bojový potenciál. Mimo jiné byla namontována baterie 86mm raket, ale ukázala se jako nepoužitelná. K dispozici byl rovněž světlomet.
Zvětšená věž a její větší hmotnost zapříčinila menší stabilitu hlavně na rozbouřeném moři. Čas nutný k ponoření se rovněž prodloužil.

Takový počet zbraní si žádal zvýšený počet členů posádky. Ze standardních 44-48 se počet navýšil na 67 mužů - jednalo se o vycvičené dělostřelce. Potřeba místa pro ně a nutnost vézt dostatek munice si vyžádalo snížit počet torpéd na 5 – připravené v torpédometech a určené k vlastní obraně. Rovněž množství vezeného paliva bylo určené jen pro operace v Biskajském zálivu.


U-441 (U-flak 1)

Ač přestavba začala později než u U-256, byla dokončena jako první. U-441, která již před přestavbou za sebou měla 3 bojové plavby byla modifikována v období duben-květen 1943. Sám Dönitz navštívil ponorku a přejmenoval ji na U-Flak 1.
Těsně pře vyplutím kapitán Klaus Hartmann onemocněl a byl nahrazen Götzem von Hartmannem, velitelem U-563. Na palubě by rovněž přítomen Marine-Stabsarzt Dr. Pfaffinger, zkušený ponorkový doktor.
1.plavba (22 Květen 1943 Brest - 25 Květen 1943 Brest)  Götz von Hartman
Operace v Biskajském zálivu
Na první plavbu jako U-flak 1 se vydala 22. května 1943 z Brestu. 24. května se poprvé setkala s britským letounem. O pár hodin později ve 20:50 proběhl první souboj se Sunderlandem 228 perutě RAF.  Letoun během útoku dostal mnoho těžkých zásahu, avšak něž se ztřítil dokázal shodit 5 bomb. Zahynulo všech 11 členů posádky Sunderlandu. Na druhé straně byl zraněn jeden námořník a ponorka byla značně poškozená. Kapitán se rozhodl pro návrat do Brestu.
To, že byl letoun sestřelen bylo vedením značně přeceněno a vedlo to k rozkazu pro všechny ponorky proplouvat Biskajským zálivem ve velké rychlosti na povrchu ve skupinkách. Poté co si RAF tuto taktiku osvojilo a hlídky letadel začaly být prováděny ve skupinách zapříčinil tento rozkaz velké ztráty. Letouny útočily z různých směrů a rozptýlily palbu ponorek.
2.plavba (8.červenec 1943 Brest - 13. červenec1943 Brest) Götz von Hartman
Operace v Biskajském zálivu
Po opravách se vydala 8. července na další plavbu. Hlídkovala ve stejném čtverci BF 4971. Tentokrát byla napadena třemi Beaufightery (248. peruť RAF). Během útoku bylo 10 mužů zabito a 13 zraněno včetně mnoha důstojníků. Kapitán Hartmann byl rovněž těžce zraněn a vydal rozkaz k ponoření. Dr. Pfaffinger se kromě ošetřování zraněných ujal vedení ponorky a pokusil se vydat zpět do přístavu. Na můstku teď byl doktor Pfaffinger, dva radisté, vrchní elektrikář a torpédomechanik. Stal se téměř zázrak a poškozená ponorka dosáhla pobřeží poblíž Brestu. Setkala se s německou lodí, která se jí snažila signalizovat za pomocí praporků, avšak nikdo na můstku nebyl schopen signálům porozumět. 13. července konečně doplula do Brestu. Doktor Pfaffinger za tento čin dostal Německý kříž ve zlatě.
3.plavba (17. říjen 1943 Brest - 8.listopad 1943 Brest) - Klaus Hartmann
Operace v Biskajském zálivu
Přestavěna zpět.
Potopena 8. (18.?) června 1944 hlubinými pumami letadel RAF 34 mil sv. od ostrova Ushant. Zahynulo všech 51 mužů.
U-Flak 1

U-441 před přestavbou.



U-256 (U-Flak 2)

Poté co byla težce poškozena hned při své první plavbě z Kielu do Lorientu bylo rozhodnuto , že ponorka zralá na vyřazení bude přestavěna jako první U-Flak. Přestavby se spozdily a tak byl U-Flak 2 hotov v květnu 1943.
1.plavba (4. říjen 1943 Brest -17. listopad 1943 Brest) Wilhelm Bradel
Operace zajišťující protiletadlové krytí krytí „dojných krav“ severně od Azor.
8.října v půl čtvrté ráno byla U-256 v Biskajském zálivu napadena Wellingtonem 612. perutě RAF vybaveným Leigh Light. 6 svržených pum ponorku nepoškodilo a unikla rychlým potopením. Palba ponorky zasáhla výškovku a zadní věž letounu, ale ten v pořádku přistál.
16.listopadu ve 2:08 se setkala s Halifaxem 602. perutě RAF, který proletěl asi 200m od ponorky. Palba mu poškodila křídlo a letoun odletěl. Po návratu do oblasti již zmizela pod vodou.
Přestavěna zpět.
Zasažena 38. října 1944 v Bergenu, na konci války zde zajmutá, vybrakovaná a nakonec zničena.


U-621 (U-Flak 3)

Jako U-Flak 3 přestavěna během června 1943.
1.plavba (22. srpna 1943 Brest - 28. září 1943 Brest) Max Kruschka
Operace v Biskajském zálivu.
Přestavěna zpět.
Potopena 18. srpna 1944 hlubinými náložemi torpédoborců HMCS Kootenay, HMCS, Chaudiere a HMCS Ottawa poblíž La Rochelle.


U-953 (U-Flak 4)

1.plavba (2. říjen 1943 La Pallice -17. listopad 1943 La Pallice ) Karl-Heinz Marbach
Operace v Biskajském zálivu
Válku přestála, přesunuta 29. května 1945 do Anglie z Trondheimu.


U-211

1.plavba (11. říjen 1943 Brest - 19. listopad 1943 (potopena) Karl Hause
Během plavby potopena Wellingtonem  179. perutě RAF. Východně od Azor. Padlo všech 54 mužů.


U-271

1.plavba (2. říjen 1943 Brest – 3. listopad 1943 Brest) Curt Barleben
Operace zajišťující protiletadlové krytí krytí „dojných krav“ severně od Azor.
21. října napadnutá dvěma Avengery z USS Core. Zabit jeden námořník.
Přestavěna zpět.
Potopena 28. ledna 1944 západně od Limericku hlubinými pumami Amerického Liberatoru. Všech 51 mužů padlo.


U-263
Přestavba začala, ale nebyla stihnuta do rozpuštění U-Flaků
Přestavěna zpět
Potopena minou 20. ledna 1944 u La Pallice. Zemřelo všech 53 členů posádky.

Celkové nepřesvědčivé úspěchy vedly k rozhodnutí upustit od myšlenky U-Flaků. Podle rozkazu z listopadu 1943 byly přestavěny zpět na útočné ponorky a dále sloužily.
 
Během všech akcí U-flaků byla sestřelena jen 2 letadla, nicméně prvotní šok RAF zajistil ponorkám asi 2 měsíce (stále značně omezeného) klidu. Poté co RAF zlepšila svou taktiku a zaměřila se ještě více právě na Biskajský záliv se situace otočila. Nakonec tak, co byla protiletecká výbava klasických ponorek zvýšena (standardní začínalo být 2x 20mm dvojče + 1x 37mm) a rozdíl tedy nebyl tak markantní byl projekt U-flaků byl ukončen.
Vysvětlivky ke znakům.

Zdroje:
www.uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://www.uboataces.com/
V.E.Tarrant - Ponorky útočí
Warship Pictorial 27 - Kriegsmarine Type VII U-Boot
Koehler- Embleme, Wappen, Malings deutscher U-Boote 1939-1945

Ampulle !!!

Byzantias

  • Wehrmacht
    Stabsgefreiter - desátník
  • Příspěvků: 87
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #5 kdy: Leden 21, 2010, 11:07:17 »
Podle mě je typ VII spolu s ,,dálkovým" typem IX těmi nejlepšími (no jo - zase to slovíčko ,,nejlepší"  :D) ponorkami druhé světové války . Sedmička byla pro Atlantik výborně stavěnou lodí . Vynikala obratností (to už svědčí o tom fakt , že vlastnila jako typ IX dvě směrová kormidla - u ponorek 2. sv. války to byla rarita ), rychle se ponořovala , měla slušný operační radius jak nad ,tak pod vodou , měla velký maximální ponor a taky na svou velikost byla výborně vyzbrojena a také nesmím zapomenout na její nízké náklady . U některých z těchto aspektů si dovolím říct , že byla ve srovnání s jejími současníky i v převaze  . No ale také na její konstrukci se projevila nevýhoda její jednoduchosti -a to její velmi stísněný interiér - Viděli jste Das Boot  ;)?
Možná jsem jí teď nadhodnotil až přespříliš ,ale doufám , že se shodneme alespoň se skutečností , že její technická strána spolu s bojově-historickou účiností ji zajišťuje první místo nebo jedno z prvních mezi ponorkami . Ale dost už se slovem nejlepší ... Každá ponorka má své klady a zápory ...
Dříve mě zajímalo , čím byla verze C lepší než B . Na první pohled se zdá ,že Béčko je rychlejší a má větší dosah (i když ne o tak kriticky více , ale i tak přece jen ...)  . Napadla mě otázka - Proč Němci vyvýjeli Céčko ,když předchozí verze se zdá výkonnější ? Došel jsem k informacím , které mi na mojí otázku odpověděly - Dönitz a BdU bylo sice s Béčkem velice spokojeno ,ale jeho konstrukce nedovolila instalaci nového aktivního sonaru - S gerat . Ponorka se o něco málo prodloužila a rozšířila a tím pádem vzrostla i její hmotnost , která jen malinko snižovala její rychlostní a operační výkony ,ale na druhou stranu se VII C o něco rychleji ponořovala a byla stabilnější  , protože ponorka obdržela nové vyvažovací nádrže a balastní nádrže do vnitřního trupu, nový kompresor a dále pak dostala nové elektrické systémy .
Wittmanův střelec: ,,Chovají se, jako by už tuhle válku vyhráli."
Michael Wittmann:,,Ukážeme jim, že jsou na omylu."
(Villers Bocage, Normandie, 13. června 1944)

Destroyman

  • k.k. Landwehr
  • Gefreiter
  • Příspěvků: 36
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #6 kdy: Únor 23, 2010, 12:07:28 »
Sedmička byla pro Atlantik výborně stavěnou lodí.... No ale také na její konstrukci se projevila nevýhoda její jednoduchosti -a to její velmi stísněný interiér - Viděli jste Das Boot  ;)?
Interiéry pro film Das Boot byly do posledního šroubku okopírovaný z ponorky U-505 z Muzea vědy a průmyslo v Chicagu (kruciš, jak to že ten odkaz není žlutej a podtrženej? co s tím je?). Nešlo tedy o interiér třídy VII, ale třídy IX C, který byl o poznání prostornější než u "sedmiček". ;)
Hádat se na internetu je jako závodit na paralympiádě. I když vyhraješ, pořád jsi debil.

Pombo

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 43
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #7 kdy: Červenec 03, 2010, 11:34:01 »
Taky zde přihodím jeden odkaz s virtuální prohlídkou ponorky. Jedna se o Typ VII C  U-995 v Laboe. Aby jste viděli jak prostorná byla sedmička :D
http://www.deutscher-marinebund.de/u995_geschichte.htm

bubák

  • Host
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #8 kdy: Srpen 25, 2010, 07:50:36 »
Bohužel i u ponorky v Labou platí to samé, co u Wilhelma Bauera v Bremenshavenu - Topí se v barvě. Jinak je velice kvalitně restaurovaná.

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1535
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #9 kdy: Září 05, 2010, 11:11:09 »
odkaz na zajímavou knihu se spoustou foto http://www.uloz.to/5767186/u-boote1933-1945-thehistoryofthekriegsmarineu-boats.pdf
Dobrá kniha. Mám ju doma v češtine, dá sa tam nájsť síce pár nepresností, ale inak stojí za prečítanie.
The only easy day was yesterday.

Hans Lehmann

  • Luftwaffe
  • Oberjäger / Unteroffizier - četař
  • Příspěvků: 117
  • "Mier je len krátka pauza medzi vojnami"
    • "We are last gantlemen"
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #10 kdy: Leden 22, 2011, 03:00:32 »
Podľa môjho názoru bol typ VII (hlavne B, C, C/41, C/42) typický a jedinečný práve pre obdobie druhej svetovej vojny... už ku koncu malo Kriegsmarine k dispozícií typ XII čo bola ponorka ktorá bola schopná ísť pod vodou rýchlejšie ako na hladine... bola to výborná ponorka ktorá však bola ako veľmi veľa nemeckých zbraní nakopírovaná a zahodená (ku príkladu Me-262 Schwalbe, Go-229, V-1 atď)... Na tíchto ponorkách sa plavili najlepší ponorkári (Gunter Prien, Otto Kretchmer, Chepke) a aj Hans Lehmann ktorí mal ponorku U-997 typ VII C/42... tieto ponorky s rovnou palubou a flak centrami po vojne vymizli... čo je podla mňa škoda... Nie je síce tak pohodlná ani výkonná ako moderné ponorky... ale muži čo na nich slúžili sa brali ako "Morský vlci"....... ;)

Pozdravy,
Lehmann
"My sme šedí vlci, my sme hrdinovia hĺbok, my sme námorníci Kriegsmarine..."

"Na hrobe námorníka ruže nekvitnú..."

Pombo

  • Wehrmacht
    Obergefreiter - desátník
  • Příspěvků: 43
Re: Ponorka- typ VII
« Odpověď #11 kdy: Únor 14, 2011, 04:37:07 »
už ku koncu malo Kriegsmarine k dispozícií typ XII čo bola ponorka ktorá bola schopná ísť pod vodou rýchlejšie ako na hladine... bola to výborná ponorka ktorá však bola ako veľmi veľa nemeckých zbraní nakopírovaná a zahodená (ku príkladu Me-262 Schwalbe, Go-229, V-1 atď)...

Jen pro úplnost nebyl to typ XII, ale XXI - asi překlep
Na konci války jich mělo německo asi 130, ale jelikož to byl nový typ, který se velmi lišil od ostatních musela kriegsmarine řešit spoustu drobných chyb. Navíc i výcvik posádek trval nějakou dobu a tak se na bojovou plavbu dostala jen jedna a stejně nic nepotopila