Autor Téma: Avia Ba-33  (Přečteno 6477 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Avia Ba-33
« kdy: Červenec 25, 2007, 09:43:03 »
Avia Ba-33 vznikla hlavne na popud MNO, ktoré si prialo zástavbu výkonného trojradového motora domácej výroby Škoda L do draku BH-33E. Oproti svojmu predchodcovi dostalo lietadlo predĺžený trup, lomenú osu podvozku a nové vzpery krídiel v tvare písmena N. Vychádzajúc z Avie BH-33E  malo lietadlo trup zmiešanej konštrukcie potiahnutý vpredu hliníkovým plechom vzadu plátnom. Kostra pozostávala z oceľových trubiek, vystužených priečkami a drôtom. Krídla boli celodrevené s rovnou náběžnou hranou potiahnuté plátnom. Chvostové plochy potiahnuté plátnom boli ako z oceľových trubiek - SOP  tak z dreva - VOP.  Podvozok bol uchytený dvomi vzperami (prednou drevenou a zadnou oceľovou). Hlavná nádrž o objeme 310 litrov bola umiestnená pred pilotom v trupe. Výzbroj tvorili 2 guľomety Vickers ráže 7,7 mm neskôr nahradené guľometmi vz.28 ráže 7,92 mm.  Lietadlá si niesly zásobu munície 500 až 800 nábojov. Hoci samotnú prestavbu plánovali ešte Beneš a Hajný, koncové úpravy a prípravu výroby už chystal nový šéfkonštruktér František Novotný. Táto nútená výmena nastala kvôli odchodu legendárneho konštruktérskeho dua  do práve zriadeného leteckého oddelenia firmy Praga.  Prototyp bol zalietaný 2. októbra 1929 ešte s vysúvateľným chladičom. Sériové kusy však dostali čelný chladič.  Následne bolo postavených 81 kusov pre československé letectvo, pričom  tvoril kostru nášho letectva až do nástupu Avie B-534 v polovici 30. rokov minulého storočia. Avia si tak síce upevnila pozíciu dodávateľa stíhačiek, ale viacmenej jej to zťažilo pozíciu na dodávky lietadel iných kategorií.  Stíhačky Avia Ba-33 používali hlavne Letecký pluk č.4 (Hradec Králové) a stíhacie letky zmiešaných Leteckých plukov č.1 "T.G.Masaryka" (Praha-Kbely) a č.3 "Generála-letce M.R.Štefánika". V polovici 30. rokov boli lietadlá presunuté do leteckého učilišťa v Prostejove. V čase Mníchovskej krízy slúžili ako druhosledové náhradné stíhačky. Po okupácii doslúžili ako stroje pre praktický výcvik technikov. Stroje dislokované na Slovensku slúžili ako cvičné stroje Slovenského štátu.  Lietadlo sa vyznačovalo veľmi príjemnou a jednoduchou pilotážou, vysokou rýchlosťou a stúpavosťou.    V roku 1929 sa tieto stroje zúčastnili závodu Malou dohodou, ale lietadlo vtedy ešte trpelo pôrodnými bolestami a tak sa nezopakoval úspech spred roka. Zaujímavý príbeh sa viaže k jednému exepláru Ba-33. Ten bol na skúškach v Mandžusku, lenže bol rýchlym pohybom fronty ukoristený Japonskou armádou. Japonci ho opravili a ďalej bojovo využívali.  Tým sa Avia Ba-33 stala jediným strojom československej konštrukcie, ktorý používalo Japonské cisárske letectvo.

Základné technické údaje:

Dĺžka: 7,22 m
Rozpätie krídiel: 9,50 m
Výška: 2,79 m
Nosná plocha: 25,46 m2
Plošné zaťaženie: ? kg/m2
Hmotnost prázdneho stroja: 1117 kg
Vzletová hmotnosť: 1560 kg
motor: trojradový vodou chladený Škoda L o výkone 500 koní
Max. rýchlosť: 298 km/h
Cestovná rýchlosť: 280 km/h
stúpavosť: 11 m/s (iné zdroje 5000m za 8minút 42sekúnd)
dostup: 8000 m
dolet: 450 km
výzbroj: 2 guľomety 7,7 mm Vickers neskôr 2 guľomety vz.28 ráže 7,92 mm





Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia Ba-33
« Odpověď #1 kdy: Květen 13, 2009, 01:10:05 »
O těch bojích v Mandžusku, je to pravda? Nemůžu nic najít.Máš nějaký důkaz a věrohodné prameny? Díky.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Avia Ba-33
« Odpověď #2 kdy: Září 14, 2009, 04:27:42 »
Bolo to už dávnejšie, keď som písal tento príspevok, ale predpoladám že išlo o nejaký internetový zdroj. Spomienku tejto udalosti používa aj tento odkaz:  http://sik.vse.cz/ss/avia.pdf

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia Ba-33
« Odpověď #3 kdy: Září 14, 2009, 05:07:23 »
On ten zdroj mně připadá jaké nějaký velice krátký "výcuc" u podnikové brožurky. Letadlo nabízeno být mohlo, ale nevím jestli tam opravdu létalo a jak se do dané oblasti dostalo. Ale nechť, mohlo to tak být. Nemám jiné potvrzené informace.

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Avia Ba-33
« Odpověď #4 kdy: Říjen 08, 2010, 06:57:55 »
Sice je to již přes rok! Ale speciálně pro Slámu jsem  to v tom výprodeji si koupit musel....
Jedná se o časopis HPM 2/2006 a je zde jeden článek o Avii BH-33. Aby Sláma aspoň trochu uvěřil té informaci o Mandžusku, tak tady něco přidám:

Čína se na počátku 20.století nacházela v občanské válce a celá země byla rozdělena mezi jednotlivé vůdce armád. Mandžusko bylo vládou Čang-Sue-Lianga, jež se rozhodl posílit své letectvo. Přibližně ve stejné době se rozhodla Avie udělat konkurenci jiným firmám a 18.1.1930 poslala do Varšavy svůj BH i s továrním pilotem Č. Hanušem. Oba byli 17.března téhož roku vysláni na cestu do Mandžuska.

12.června 1930 byl letoun smontován, zalétán a čekal i se svým pilotem a mechanikem na předvádění. To se ovšem konalo až 5.října a potom se opět nic nedělo. Nakonec byli pilot i mechanik odvoláni domů do vlasti. Letoun zůstal zaplombován v bedně na mukdenském letišti.

Po okupaci Mandžuska padl letoun stále zaplombován do ruk japonské armády, 1.10. 1931 byl letoun smontován a následujícího s ním již létali nad Mukdenem. Ovšem pikantní záležitostí je, že letoun byl stále majetkem firmy Avia. Ovšem japonské velení považovalo letoun za válečnou kořist a zaplacení odmítlo. Válečné kariéry si letoun užil zřejmě až do června 1932, když byl používán pro bitevní nálety v provincii Cicikar.

Jednání mezi Škodovkou a japonským velením o zaplacení či návratu letounu pokračovala na vysoké úrovni (dokonce v rámci diplomatickém) a vytrvalost Škodovky se vyplatila. 17.března 1933 za letoun dostala zaplaceno 30 000 amerických dolarů. Za tyto peníze byl pro čs. armádu (jež letoun zaplatila před třemi lety) vyroben další, kompletně nový letoun Avia Ba-33.1....


Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/