Avia Ba-33 vznikla hlavne na popud MNO, ktoré si prialo zástavbu výkonného trojradového motora domácej výroby Škoda L do draku BH-33E. Oproti svojmu predchodcovi dostalo lietadlo predĺžený trup, lomenú osu podvozku a nové vzpery krídiel v tvare písmena N. Vychádzajúc z Avie BH-33E malo lietadlo trup zmiešanej konštrukcie potiahnutý vpredu hliníkovým plechom vzadu plátnom. Kostra pozostávala z oceľových trubiek, vystužených priečkami a drôtom. Krídla boli celodrevené s rovnou náběžnou hranou potiahnuté plátnom. Chvostové plochy potiahnuté plátnom boli ako z oceľových trubiek - SOP tak z dreva - VOP. Podvozok bol uchytený dvomi vzperami (prednou drevenou a zadnou oceľovou). Hlavná nádrž o objeme 310 litrov bola umiestnená pred pilotom v trupe. Výzbroj tvorili 2 guľomety Vickers ráže 7,7 mm neskôr nahradené guľometmi vz.28 ráže 7,92 mm. Lietadlá si niesly zásobu munície 500 až 800 nábojov. Hoci samotnú prestavbu plánovali ešte Beneš a Hajný, koncové úpravy a prípravu výroby už chystal nový šéfkonštruktér František Novotný. Táto nútená výmena nastala kvôli odchodu legendárneho konštruktérskeho dua do práve zriadeného leteckého oddelenia firmy Praga. Prototyp bol zalietaný 2. októbra 1929 ešte s vysúvateľným chladičom. Sériové kusy však dostali čelný chladič. Následne bolo postavených 81 kusov pre československé letectvo, pričom tvoril kostru nášho letectva až do nástupu Avie B-534 v polovici 30. rokov minulého storočia. Avia si tak síce upevnila pozíciu dodávateľa stíhačiek, ale viacmenej jej to zťažilo pozíciu na dodávky lietadel iných kategorií. Stíhačky Avia Ba-33 používali hlavne Letecký pluk č.4 (Hradec Králové) a stíhacie letky zmiešaných Leteckých plukov č.1 "T.G.Masaryka" (Praha-Kbely) a č.3 "Generála-letce M.R.Štefánika". V polovici 30. rokov boli lietadlá presunuté do leteckého učilišťa v Prostejove. V čase Mníchovskej krízy slúžili ako druhosledové náhradné stíhačky. Po okupácii doslúžili ako stroje pre praktický výcvik technikov. Stroje dislokované na Slovensku slúžili ako cvičné stroje Slovenského štátu. Lietadlo sa vyznačovalo veľmi príjemnou a jednoduchou pilotážou, vysokou rýchlosťou a stúpavosťou. V roku 1929 sa tieto stroje zúčastnili závodu Malou dohodou, ale lietadlo vtedy ešte trpelo pôrodnými bolestami a tak sa nezopakoval úspech spred roka. Zaujímavý príbeh sa viaže k jednému exepláru Ba-33. Ten bol na skúškach v Mandžusku, lenže bol rýchlym pohybom fronty ukoristený Japonskou armádou. Japonci ho opravili a ďalej bojovo využívali. Tým sa Avia Ba-33 stala jediným strojom československej konštrukcie, ktorý používalo Japonské cisárske letectvo.
Základné technické údaje:
Dĺžka: 7,22 m
Rozpätie krídiel: 9,50 m
Výška: 2,79 m
Nosná plocha: 25,46 m2
Plošné zaťaženie: ? kg/m2
Hmotnost prázdneho stroja: 1117 kg
Vzletová hmotnosť: 1560 kg
motor: trojradový vodou chladený Škoda L o výkone 500 koní
Max. rýchlosť: 298 km/h
Cestovná rýchlosť: 280 km/h
stúpavosť: 11 m/s (iné zdroje 5000m za 8minút 42sekúnd)
dostup: 8000 m
dolet: 450 km
výzbroj: 2 guľomety 7,7 mm Vickers neskôr 2 guľomety vz.28 ráže 7,92 mm

