Autor Téma: Četnické letecké hlídky  (Přečteno 18758 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Četnické letecké hlídky
« kdy: Červenec 20, 2007, 06:42:36 »
     Protože od nástupu Adolfa Hitlera k moci v roce 1933 se začaly množit případy kdy maďarské a zvláště německé letouny narušovaly československý vzdušný prostor, velmi často se špionážními úkoly přikročilo ministerstvo vnitra společně s ministerstvem národní obrany a ministerstvem veřejných prací ke zřízení Policejního letectva, tzv. Četnických leteckých hlídek (ČLH).

První stroje ČLH - Škoda D-1


Oficiálně se tak stalo od 1.července 1935. Úkoly byly velmi rozmanité, měly dozírat nad dodržováním leteckých koridorů, spolupracovat při stíhací zločinců, pomáhat při přírodních katastrofách, ale především zachytávat narušitele vzdušného prostoru. V roce 1935 byly zřízeny následující stanoviště ČLH : Cheb, Liberec, Hradec Králové, Dolní Benešov u Opavy a Vajnory u Bratislavy. Protože se, ale počet narušení československého vzdušného prostoru neustále množil byly základny ČLH neustále rozšiřovány. Nejhustší síť měly ČLH v červenci 1938, k výše uvedeným místům přibyla následující : Plzeň, České Budějovice, Terezín, Vysoké Mýto, Praha-Kbely, Brno, Staré Město, Žilina, Zvolen a Užhorod.
     ČLH spolupracovaly s blízkými četnickými obvody a mimo zásahů proti leteckým narušitelům pomáhaly např. s pronásledováním zločinců, či při řešení různých případů. Létající a pozemní personál byl převeden od letectva pod ministerstvo vnitra a podléhal velení četnictva. Velitelem ČLH byl důstojník četnictva.

Nejpoužívanější stíhací stroj ČLH - Avia B-534


Během mobilizace v roce 1938 byly ČLH dočasně zrušeny, protože jak personál tak stroje byly převedeny zpět pod letectvo. Po okupaci pohraničí prošly ČLH reorganizací danou ztrátou části původních letišť. Od října 1938 do března 1939 byly ČLH dislokovány následovně : Praha-Kbely, Klatovy, České Budějovice, Kralupy nad Vltavou, Jičín, Chrudim, Jihlava, Německý Brod, Olomouc, Brno, Vajnory a Zvolen. Zrušeny byly s okupací republiky 15. března 1939.

Zvědný Š-528 Četnických leteckých hlídek (od Š-328 se liší minimálně)


Služba u ČLH nebyla nic jednoduchého, krom neustálých "politických omezení" ohledně "kontroly" nepřátelských strojů se často stávalo, že četníci nebyly schopni vysokoletící průzkumné stroje Luftwaffe dostihnout. Přesto si ČLH připsaly velké množství úspěšných zásahů proti narušitelům a staly se vítanou pomocí při pronásledování zločinců, či kontrole pohraničních oblastí. Služba četníka-pilota dále obsahovala, krom klasických hotovostních vzletů, také průzkumné lety nad svěřenou oblastí, zvláště nad pohraničím, monitoring nelegálního pohybu osob přes hranice, navádění hlídek četníků a pohraničníků na tyto "živly" nebo zasahování proti "Sudetendeutsche Freikorps".

Avia B-534 ČLH - stanoviště Cheb, pilot strážmistr Josef Bajer


V roce 1935 se první výzbrojí ČLH stalo 7 stíhaček Škoda D-1 a čtyři stroje Aero Ap-32. V době největšího rozmachu, na přelomu let 1937-38, používaly ČLH dvacet sedm stíhaček  B-534, třináct Letovů Š-328 (původně šest Š-528) , třináct Be-51B, tři Be-50 a neupřesněný počet A-211 a Praga E-39.

Zvědný Š-328
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #1 kdy: Září 26, 2007, 12:32:32 »
Mám pocit, že ČLH byly obnoveny po válce, fungovaly až do r. 1947. Používaly kořistní německé stroje, např. Ar-96. Zasahovaly třeba proti banderovcům.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #2 kdy: Září 26, 2007, 06:26:43 »
Citace: Bambi
Mám pocit, že ČLH byly obnoveny po válce, fungovaly až do r. 1947. Používaly kořistní německé stroje, např. Ar-96. Zasahovaly třeba proti banderovcům.
     Ano máš pravdu, bohužel informace o poválečné historii ČLH mi zcela chybí a internet také není příliš zdílný.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hans

  • ČSR
  • Podplukovník
  • Příspěvků: 1847
    • http://www.krieg.estranky.cz
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 17. října 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #3 kdy: Září 26, 2007, 06:35:04 »
Takový detail, po válce už četnictvo neexistovalo. Komanči z něj udělali SNB, takže se to těžko mohlo jemnovat člh. 
       V jedné publikaci o československých letadlech jsem četl, že rekonstruované bf 109ky sloužily letkám ministrerstva vnitra, takže to bude patrně správný název.
>> http://www.krieg.estranky.cz <<
>> http://www.pistecesky.ic.cz/<<

Durch Krieg zum Sieg.
Si vis pacem, para bellum.
Inter arma silent musae.
Fortes fortuna adivuat.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #4 kdy: Září 26, 2007, 06:44:52 »
Citace: Hans
Takový detail, po válce už četnictvo neexistovalo. Komanči z něj udělali SNB, takže se to těžko mohlo jemnovat člh.
     V jedné publikaci o československých letadlech jsem četl, že rekonstruované bf 109ky sloužily letkám ministrerstva vnitra, takže to bude patrně správný název.
Ano to jsem si neuvědomil, odiciální název byl tuším policejní letetvo nebo ony letky ministerstva vnitra.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #5 kdy: Září 26, 2007, 07:05:30 »
Tak tak SNB vzniklo v hlavách moskovského odboja už niekedy okolo roku 1943. Následne v roku 1945  v rámci prvých rokovaní vlády po schválení Košického vládneho programu teda ešte v stave keď ani Československo nebolo oslobodené, došlo k likvidácii pôvodného četníctva a vzniku SNB.



Ešte odcitujem z Sborníku AMV 1/2003.

17. dubna 1945 byl pak na 4.schůzi vlády bez obtíží přijat návrh ministra vnitra Václava Noska ?Hlavní zásady výstavby nového bezpečnostního aparátu? (tento den byl poté slaven jako den zrodu SNB). Nová organizace Národní bezpečnostní služby (N.B.S. ? název SNB byl stanoven až výnosem ministra vnitra z 2.6.1945) se měla skládat ze tří složek: ze sboru uniformované N.B.S. (tedy vesměs z bývalého četnictva a uniformované policie), ze sboru pohotovostního, rovněž uniformovaného a ze sboru neuniformované N.B.S., včetně vnitřního a zahraničního zpravodajství6. Kromě toho se počítalo se zřízením zvláštní služby k ochraně prezidenta republiky, členů vlády a ústředních úřadů. Schválený dokument obsahoval nejdůležitější zásady výstavby bezpečnostních orgánů ? zrušení četnictva a policie, vytvoření jednotného bezpečnostního aparátu, jeho doplňování osobami, které se zúčastnili protifašistického odboje a také odlišení nového sboru od starých bezpečnostních složek novým názvem. Na základě vládního nařízení č. 4 Sb. z 5.5. 1945 o volbě a pravomoci národních výborů, kdy správa veřejných věcí, tudíž i péče o vnitřní národní bezpečnost, byla svěřena okresním a zemským národním výborům, vydal ministr vnitra výnos o organizaci MV7 a vzápětí 30.června ministerstvo vnitra oznámilo výnosem č.3700-26/6-45-V/4 zásady SNB8. Tímto výnosem byl tedy vyhlášen Sbor národní bezpečnosti jako výkonný orgán správních úřadů národní bezpečnosti. S ním měly po provedené očistě splynout i příslušníci dosavadních bezpečnostníchsborů ? četnictva, státní policie a tzv. obecní výkonné policie. Tímto výnosem zaniklo zároveň Generální velitelství uniformované policie, inspektoráty uniformované policie a zemská četnická velitelství. Též byla likvidována dosavadní velitelství četnických oddělení.

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #6 kdy: Září 28, 2007, 06:16:32 »
"Letectvo Sboru národní bezpečnosti" bylo zřízeno 25. března 1946.
Před tím byla existence bezpečnostního letectva řešena provizorně a to nejprve vytvořením leteckého oddílu pluk 1 SNB a později leteckého oddílu SNB.
Do konce roku 1947 bylo zřízeno celkem 11 leteckých hlídek SNB: 5 v Čechách, 2 na Moravě a 4 na Slovensku.
V prosinci 1947 byl změněn název na "Bezpečnostní letectvo".
      Letecký park se skládal prakticky z letounů z války: La-5 a -7, Messerschmidty S-99 a S-199, co se týče stíhaček. Jako pozorovací letouny byl používán především Čápi.
     V Praze na Ruzyni mělo Bezpečnostní letectvo i větší stroje: Junkers D-52, Siebel D-44, cvičná letadla a kurýrní Pipery a Fairrschildy.

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #7 kdy: Říjen 26, 2007, 09:15:23 »
Havárie Avie B-534.195 OK-PAR z 7. 2. 38 u Dvora Králové.Stroj pilotoval škpt. František Rypl, havárii přežil a za války působil v naší zahraniční armádě.


Partizán

  • Host
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #8 kdy: Říjen 26, 2007, 09:17:28 »
Kvoli comu havaroval ?

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #9 kdy: Říjen 26, 2007, 09:32:22 »
štábní kapitán Rypl, velitel ČLH Hradec Králové, se vracel ten den z hlídkového letu nad Krkonošemi. Zaskočila ho mlha (v době startu nádherné počasí). Díky mlze nebylo vůbec vidět, Rypl zoufale hledal místo  ku přistání, našel díru u Dvora Králové a sedl na měkké pole. Avia však asi po 50-ti metrovém rolování narazila na mez a převrátila se. František Rypl měl vykloubenou ruku a zlámaná žebra.

Dzarda

  • Host
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #10 kdy: Říjen 27, 2007, 04:50:39 »
Tady je jeden pěkný model

Avia S-99

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #11 kdy: Říjen 27, 2007, 08:30:54 »
pěkné, pěkné, já to měl kdysi doma ze stavebnice KP Prostějov, i Spita v barvách bzpečnostního letectva sem si postavil, ale už sou dávno na smetišti dějin ...

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008

von Irgirg

  • ČSR
  • Rotný
  • Příspěvků: 95
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #13 kdy: Listopad 26, 2007, 08:37:57 »
Asi před měsícem vyšla skvělá kniha "Chebská křídla". Mám ji ve druhém bytě (ten je v domě, kde nechápu, jak mohl přestát bombardování Chebu v roce 1945), až ji budu mít zase v ruce, s chutí se o něco z ní s vámi podělím. Je to kompletní historie nejstaršího vojenského letiště na našem území. Prostě parádní, obsahem, fotografiemi etc., poctivá práce autorova.

mbbb

  • ČSR
  • Štábní kapitán
  • Příspěvků: 496
    • Finanční stráž
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 28. září 2008
Četnické letecké hlídky
« Odpověď #14 kdy: Listopad 26, 2007, 08:51:17 »