Autor Téma: PZL.44 "Wicher"  (Přečteno 2188 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
PZL.44 "Wicher"
« kdy: Srpen 20, 2007, 10:03:21 »
V roku 1935  ministerstvo dopravy zadalo podklady na nový dopravný letún, ktorý mal nahradiť lietadlá Douglas DC-2. Pod vedením ing. Wsiewołoda Jakimiuka bol naprojektovaný pokrokový letún PZL.44 "Wicher". Lietadlo sa však oneskorilo oproti predpokladom vyše roka a prototyp "Wichra" bol zalietaný Bolesławom Orlińskim neďaleko Waršavy až 12. 3. 1938.  Lietadlo síce jasne prekonávalo Douglas DC-2, ale poľské letectvo už medzitým objednalo 10 amerických lietadiel Lockheed L-14H.  Preto bola neskôr anulovaná objednávka na  "Wichrów", pričom hlavným dôvodom bola vysoká cena tohto lietadla(oproti zakúpeným Lockheedom za 340000 zlotých bola skoro dvojnásobná 600000 zlotých). Ostatne celá výroba leteckého priemyslu sa od začiatku roku 1939 mala orientovať na výrobu lietadiel pre armádu. Následne bolo aj toto ladné lietadlo ponúknuté armáde ako ľahké bombardovacie resp. prieskumné lietadlo. Ostatne už v priebehu projektovej fázy bola navrhnutá bombardovacia verzia. Po vpáde Nemecka do Poľska bol prototyp evakuovaný do Lvova, kde pre poruchu podvozku zostal až kým ho zabavila červená armáda. A tak sa v roku 1939 uvedený prototyp ostihol v Moskve. Jeho ďalší osud je nejasný.



Konštrukčne išlo o celokovový dvojnosníkový dolnoplošník. Poťah bol s duralových plechov, pričom dopravná verzia pojala 14 pasažierov a 2 pilotov. Pohon zaisťovali dva hviezdicové 9-valcové Wright "Cyclone" GR-1820 G2 o výkone 736 kW (1000 koní), koré poháňali kovové trojlisté vrtuľe.



Základné údaje:



Rozpätie: 23,80 m

Dĺžka: 18,45 m

Výška: 4,80 m

Nosná plocha: 75 m2

 

Hmotnosť prázdneho lietadla: 5990 kg

Max. vzletová hmotnosť: 9500 kg

Max. rýchlosť: 374 km/h

Dostup: 6000 m

Stúpavosť: 6,1 m/s

Dolet: 1800 až 2200 km