Autor Téma: Savoia-Marchetti SM.92  (Přečteno 5877 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« kdy: Červenec 03, 2007, 01:36:12 »
Lietadlo SM.92 bol dvojmotorový ťažký stíhací letún s ťažkou výzbrojou. Bol výsledkom koncepcie hľadajúcej lietadlo obdobnej koncepcie ako Me110, ale s vyššímy výkonmi. Lietadlo bolo vlastne ďalším vývojovým stupňom SM.91. Šéfkonštruktér Alessandro Marchetti urobil na SM.91 niekoľko zmien, pričom tou najväčšou bolo zrušenie trupovej gondoly a zkrátenie rozpätia. Tieto zmeny boli vykonané v prospech zníženia hmotnosti. Prototyp bol zalietaný 12. 11. 1943. Letové skúšky vážne narušil omyl pilota Macci C.205V, ktorý na lietadlo zaútočil mysliac že ide o americký P-38. Továrny pilot Aldo Moggi bol však natoľko duchaprítomný, že značne poškodené lietadlo priviezol naspäť na letisko. Lietadlo sa opravilo a letové skúšky pokračovali s dobrými výsledkami až do amerického náletu na letisko Vergiate. Po nálete bol zničený jediný prototyp SM.92.

Továreň: Societá Italiana Aeroplani Indrovolanti Savoia-Marchetti, SeSto Calende 
Motor: 2x DB 605A 1086kW
Rozpätie: 18,55 m
Dĺžka: 13,7 m
Výška: 4,15 m
Hmotnosť prázdneho lietadla: 6250 kg
Vzletová hmotnosť: 8760 kg
Výzbroj: 3 x kanón MG 151/20 ráže 20 mm, 3x kulomet Breda-SAFT ráže 12,7 mm, jeden pohyblivý kulomet ráže 12,7 mm
Max. rýchlosť: 615 km/h v 6000 m
Cestovná rýchlosť: 540 km/h
Stúpavosť: do 6000 m za 7,2 min
Dostup: 12000 m
Dolet: 2000 km

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #1 kdy: Červenec 11, 2007, 09:41:35 »
Otázka zda se nejednalo o projekt do slepé uličky. Během války se jednoznačně prokázalo, že dvoumotorové stíhačky nemají takovou bojovou hodnotu aby dokázaly vést rovnocenný boj se stíhači protivníka. Německé pokusy s Bf-110 a Me-410 jasně prokázaly že, i přes určité úspěchy, nejsou dvoumotorové stroje vhodné k vedení denních stíhacích akcí. Uznávám, že S.M.92 byl trochu odlišný, ale i americké zkušenosti s P-38 v roli stíhače nebyly zrovna bůhví jaké.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #2 kdy: Červenec 11, 2007, 09:49:38 »
Co tak Twin-Mustang? Ten si spokojne zabojoval aj v Korei. A bol uspesny. Alebo DH Hornet, tiez mimoriadne vykonny stroj. Zober do uvahy, ze vykony tohto lietadla vyzeraju dost dobre, pomer vykon:hmotnost je na urovni Bf-109G-2, velka palebna sila, dolet, etc.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #3 kdy: Červenec 11, 2007, 09:59:20 »
Citace: Páter
Co tak Twin-Mustang? Ten si spokojne zabojoval aj v Korei. A bol uspesny. Alebo DH Hornet, tiez mimoriadne vykonny stroj. Zober do uvahy, ze vykony tohto lietadla vyzeraju dost dobre, pomer vykon:hmotnost je na urovni Bf-109G-2, velka palebna sila, dolet, etc.
Twin Mustang - souhlas, ale důležité je říct, že hlavně v roli nočního stíhače, případně stroje pro pozemní podporu
Hornet - také poválečný stroj
Ono přecijen podmínky leteckého boje během druhé světové války se nedají srovnávat s jiným pozdějším konfliktem
     add poměr výkon/hmotnost : uznávám, ale opět bych řekl že dvoumotorový stroj není příliš vhodný pro souboje proti klasické stíhačce..hlavní deficit bych viděl hlavně v obratnosti
    Uznávám, že výkony během testování byly velmi dobré, ale testování je jedna věc a skutečná bojová hodnota věc druhá.Netvrdím, že by stroj vyloženě propadl při případném nasazení, ale nevěřím, že by mohl být rovnocenným soupeřem pro jednomotorové stíhače.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #4 kdy: Červenec 11, 2007, 10:06:32 »
Tak taky P-47 tiez zrovna obratnosti nepobral, pripadne Fw-190A a celkom dobre sa uplatnili, je pravdou, ze boli krapanek rychlejsie  :D

No a vykonova hmotnost uzko suvisi s obratnostou, je to jeden so zakladnych parametrov, bez dobrej vykonovej hmotnosti stroj nebude schopny tocit ustalene zatacky, bude stracat energiu, co je v boji prvorada vec.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #5 kdy: Červenec 11, 2007, 10:10:12 »
Předchůdce SM-92, SM-91
add P-47 : tak to je kapitola sama pro sebe :). Nicméně vzletová hmotnost byla stále nepatrně nižší než u SM-92. Spíše bych, ale porovnával se stroji podobné kategorie, tedy hlavně P-38. Což nebyl špatný stroj, ale v manévrovacím souboji s Bf-109 či Fw-190 byl silně v nevýhodě.

Ještě bych vzpomněl na další podobný, příliš nepovedený, stroj a to Westland Whirlwind. Ten měl vzletovou hmotnost takřka poloviční než SM-92.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #6 kdy: Červenec 11, 2007, 10:14:40 »
No nejak ti to nevydalo s tym obrazkom  :wink:

Netvrdil by som, ze Whirlwind bol nepodareny... hlavnou pricinou neuspechu boli motory Peregrine, ktore boli nespolahlive a prestali sa vyrabat. Ak by ho prerobili na Merliny, tak by posunul latku podstatne vyssie. Beztak dosahoval az 579km/h, teda bol rovnako rychly, ako Spitfire I.



Existoval este jeden projekt talianskeho dvojmotoroveho stihaca, a to Caproni Ca-380 Corsaro, ten mal dosahovat este vyssiu rychlost (640km/h) a mal mat vyzbroj 4x20mm + 2x12,7mm



Corsaro

Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Rastislaus

  • Host
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #7 kdy: Červenec 11, 2007, 10:24:03 »
Ak sa smiem spýtať - čo nastalo, keď sa takejto dvojmotorovej stíhačke pokazil jeden motor ? Išlo do vývrtky, dokázalo pokračovať v lete, či klesalo k zemi ?

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #8 kdy: Červenec 11, 2007, 10:27:11 »
Pohoda, letel dalej... napr. raz sa niekde v Pacifiku stalo, ze typek na P-38 dostal zasah flakom. Jeden motor zarval, rovnako hydraulika, v kridle diera s priemerom skoro 1m a on sa s tym hral hadam 4 hodiny, kym to dotiahol na zakladnu. Ale vratil sa.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Rastislaus

  • Host
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #9 kdy: Červenec 11, 2007, 10:28:43 »
Citace: Páter
Pohoda, letel dalej... napr. raz sa niekde v Pacifiku stalo, ze typek na P-38 dostal zasah flakom. Jeden motor zarval, rovnako hydraulika, v kridle diera s priemerom skoro 1m a on sa s tym hral hadam 4 hodiny, kym to dotiahol na zakladnu. Ale vratil sa.
Takže jeden motor dodával postačujúci výkon a silu na zotrvanie v lete. Hm, zaujímavé.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Savoia-Marchetti SM.92
« Odpověď #10 kdy: Červenec 11, 2007, 11:47:48 »
Dvojmotorové stroje mali aj nepopierateľné výhody. Obrovský dolet (napr. s P38 sa nemohla zrovnávať žiadna stíhačka tej doby), variabilnosť (dvojmotorové stroje boli využiteľne ako nočné stíhače s radarmi, prieskumné s kamerami, bombardovacie s pumami), väčšia výzbroj (tá bola oproti súputníkom často odstrašujúca viď Me 262),  a v neposlednom rade šanca vrátiť sa s lietadlom späť v prípade výpadku jedného z motorov (to u jednomotorového stroja neprichádzalo do úvahy)