Autor Téma: Praga E-51  (Přečteno 6131 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Praga E-51
« kdy: Červenec 15, 2007, 12:47:50 »
Praga E-51 vznikla pod vedením konštruktéra Jaroslava Šľechtu podobne ako stredný bombardér E-48. Lietadlo bylo dvojmotorovým  samonosným jednoplošníkom pre trojčlennú posádku. Kostra bola zmiešaná oceľovo drevenná a poťah lietadla tvorila prekližka.  Krycie plechy boli duralové. Dva invertné radové dvanásťvalce do V poháňali kovové trojlisté vrtule. Podvozok byl pevný, kapotovaný, pričom sa plánoval zaťahovací. Výzbroj tvoril jeden guľomet na konci trupovej gondoly. Prototyp bol dokončený koncom roku 1937 a zalietaný 26.5.1938. Počas letových skúšok sa ukázal jeden problém s chvením výškovky, ktorý spôsobovala kapotáž zadného kolieska. Lietadlo bolo veľmi kvalitným a pokrokovým prieskumným lietadlom, ktorého výrobe zabránila okupácia Československa. Nemci lietadlo skúšali, ale vzhľadom na dobrý nemecký ekvivalent FW 189 nebolo lietadlo odporučené na výrobu.


Základné údaje:
rozpätie: 15,60 m
dĺžka: 11,69 m 
nosná plocha: 35,44 m2
hmotnosť   
- prázdneho lietadla 3102 kg
- normálna vzletová 4120 kg

motor: Walter Sagitta I-MR
výkon motora: 404 kW (550 k) 
maximálna rýchlosť: 380 km/h 
cestovná rýchlosť: 330 km/h
dostup: 7000 m

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Re: Praga E-51
« Odpověď #1 kdy: Červenec 15, 2007, 11:19:53 »
Původně byl prototyp zalétán se střeleckou věží, v zadní části trupu, ale během zkoušek způsobovala aerodynamické problémy a byla proto nahrazena vřetenovitým ukončením trupu jak ho známe z fotek. Takto upravený prototyp vzlétl 11.února 1939. Ale stále se jednalo o poměrně nespolehlivý stroj, problémy byly krom zmíněného chvění výškovky např. s přehřívajícími se motory, na druhou stranu to byly asi běžné "porodní bolesti" nicméně předpokládaný termín zahájení dodávek - konec roku 1939 byl spíše nereálný. Mohl nést až 500kg pum.

Němci stroj předaly na testování továrně Klemm, kde byl pravděpodobně sešrotován.

Jinak poznámka, podle mne vzlétl prototyp někdy v roce 1938, tebou uváděné datum 1936 se mi příliš nezdá, zkusím někde zapátrat.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Praga E-51
« Odpověď #2 kdy: Červenec 15, 2007, 12:35:27 »
Ten prvy vzlet sa konal 26.5.1938.

Vyzbroj tvorili dva gulomety vz.30, jeden pevny v koreni laveho kridla a druhy pohyblivy vo vretenovitom zakonceni trupovej gondoly. Nie som si isty, ci nemal byt dalsi aj v nose trupu, jeho usporiadanie tuto domnienku viac-menej potvrdzuje. Jedno je iste, pocitalo sa aj s moznostou nosit 20mm kanon. To vsak iba v pripade, ze by lietadlo nenieslo bomby. O schopnosti niest az 500kg bomb dost pochybujem vzhladom na fakt, ze lietadlo bolo vybavene iba malou bombovnicou, ktora mohla niest max. jednu "hrubu" bombu 200kg a nemalo ziadne externe zavesniky.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
Praga E-51
« Odpověď #3 kdy: Červenec 15, 2007, 12:57:39 »
Citace: Páter
O schopnosti niest az 500kg bomb dost pochybujem vzhladom na fakt, ze lietadlo bolo vybavene iba malou bombovnicou, ktora mohla niest max. jednu "hrubu" bombu 200kg a nemalo ziadne externe zavesniky.
Pumy měly být umisťovány na externí závěsníky. Sériové stroje měly mít zatahovací podvozek (již psal stevosk).

V Německých barvách
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Praga E-51
« Odpověď #4 kdy: Červenec 15, 2007, 01:05:49 »
To je mozne, v kazdom pripade prvy prototyp tu moznost nemal. A pripadne seriove stroje by potrebovali silnejsiu motorizaciu. Hmotnost bola uz beztak dost vysoka. Ked pripocitas zatahovaci podvozok, nejake extra vybavenie (pripadne mozno uz aj pancierovanie) a 500kg bomb, tak sme na 5t hmotnosti, to je uz na 1120k prilis. Pomohlo by, keby kridlo nebolo celodrevene ale duralove, to vsak nebolo dost dobre mozne vo vtedajsej situacii Ceskoslovenska, kedze bauxit sme mali z Madarska...

Tie vrtule boli elektricky stavitelny Ratier?
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Praga E-51
« Odpověď #5 kdy: Červenec 15, 2007, 09:11:37 »
Samozrejme zalietaný bol v máji 1938, len som sa pomýlil pri písaní a už som to v noci nekontroloval. Lietadlo bolo na prieskum výborné a podľa mňa v prípade sériovej výroby by boli zastavané podstatne silnejšie motory. Ale všetko to prerušila práve Mníchovská dohoda. Potom sa tempo prác na mnohých modeloch podstatne spomalilo.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Praga E-51
« Odpověď #6 kdy: Červenec 15, 2007, 09:17:05 »
Ano, moznost zastavby silnejsich motorov tu bola, konkretne Gnome et Rhone 14M Mars, s vykonom 570/700k, ktore licencne vyrabala firma Walter. Mali priblizne rovnaku hmotnost ako Sagitty, ale 150k navyse. Boli to 14 valcove dvojhviezdicove motory s minimalnym prierezom, takze ani so zvysenym odporom vzduchu by nebol problem.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?