Avia BH-21 Na jeseň roku 1924 sa v továrni Avie začalo pracovať na novom lietadle BH-21. Išlo o jednomiestny vsperový dvojplošník. Oproti predchodcovi BH-17 mal pozmenený tvar krídla a prierez trupu. Úplne bol prepracovaný systém chladenia. Dvojica chladičov na podvozkových nohách bola nahradená jedným podtrupovým vysúvateľným chladičom. Popritom bola odstránená kapotovaná vspera horného krídla, ktorá bola pilotmi často kritizovaná za obmedzenie výhľadu. Medzikrídelné I-výstuhy boli nahradené jednopriehradovým systémom s konvenčnými N-výstuhami. Lietadlo malo drevenú kostru potiahnutú prekližkou a plátnom. Lietadlo bolo zalietané 22.2.1925. Skúšky prebehli veľmi dobre, pričom skúšobný pilot chválil hlavne vysokú rýchlosť a obratnosť. Následne Ministerstvo obrany zmenilo objednávku 66 kusov BH-18 na nový stroj BH-21. V československej armáde bol značený ako B-21. Hoci sa objavili problémy s duralovými nádržami, tie boli neskôr odstránené a tak letectvo nakoniec dostalo až 137 kusov tohto lietadla. Výzbroj B-21 tvorily dva synchronizované guľomety Vickers ráže 7,92 mm. Lietadlo úspešne slúžilo až do náhrady za typ BH-33. Akrobatické kvality tohto typu často prezentovali na leteckých dňoch vojenský piloti štábny kapitán Malkovský resp. Kňažíkovský. František Malkovský na tomto type ako druhý pilot na svete predviedol tri obrátené premety (28.6.1928). Bohužiaľ Bh-21 sa mu stala aj osudnou, keď pri predvádzaní vývrtky na leteckom dni v Karlových Varoch 8.6.1930 narazil do zeme.
Okrem Československého letectva bol ďalším užívateľom Avie BH-21 Belgické kráľovstvo. Tu boli stavané licenčne vo firme SABCA. Belgické letectvo odobralo celkovo 44 licenčních BH-21.
Základné údaje:Dĺžka: 6,87 m
Výška: 2,74 m
Rozpätie krídiel: 8,90 m
Nosná plocha: 21,96 m2
Plošné zaťaženie: 49,50 kg/m2
Hmotnost prázdneho stroja: 764 kg (iné zdroje 720 kg)
Vzletová hmotnosť: 1085 kg
motor: Škoda HS-300 (licenčný HS 8Fb) o výkone 300 koní
Max. rýchlosť: 245 km/h vo výške 3000 m
Cestovná rýchlosť: 218 km/h
stúpavosť: 6,41 m/s (výstup do 5000 m za 15 minút)
dostup: 7700 m (iné zdroje 5500 m)
dolet: 550 km (iné zdroje 450 km)
výzbroj: 2 guľomety 7,92 mm Vickers
prierez motorom Škoda HS 8 Fb
zdroj:
Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999
http://en.wikipedia.org/wiki/Avia_BH-21