Autor Téma: Avia BH-21 (ČSR)  (Přečteno 10535 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Avia BH-21 (ČSR)
« kdy: Červenec 10, 2007, 06:50:00 »
Avia BH-21

Na jeseň roku 1924 sa v továrni Avie začalo pracovať na novom lietadle BH-21. Išlo o jednomiestny vsperový dvojplošník. Oproti predchodcovi BH-17 mal pozmenený tvar krídla a prierez trupu.  Úplne bol prepracovaný systém chladenia. Dvojica chladičov na podvozkových nohách bola nahradená jedným podtrupovým vysúvateľným chladičom. Popritom bola odstránená kapotovaná vspera horného krídla, ktorá bola pilotmi často kritizovaná za obmedzenie výhľadu. Medzikrídelné I-výstuhy boli nahradené jednopriehradovým systémom s konvenčnými N-výstuhami. Lietadlo malo drevenú kostru  potiahnutú prekližkou a plátnom. Lietadlo bolo zalietané  22.2.1925. Skúšky prebehli veľmi dobre, pričom skúšobný pilot chválil hlavne  vysokú  rýchlosť a obratnosť. Následne Ministerstvo obrany zmenilo objednávku 66 kusov BH-18 na nový stroj BH-21. V československej armáde bol značený ako B-21. Hoci sa objavili problémy s duralovými nádržami, tie boli neskôr odstránené a tak letectvo nakoniec dostalo až 137 kusov tohto lietadla.  Výzbroj B-21 tvorily dva synchronizované guľomety Vickers ráže 7,92 mm. Lietadlo úspešne slúžilo až do náhrady za typ BH-33. Akrobatické kvality tohto typu často prezentovali na leteckých dňoch vojenský piloti štábny kapitán Malkovský resp. Kňažíkovský. František Malkovský na tomto type ako druhý pilot na svete predviedol tri obrátené premety (28.6.1928). Bohužiaľ Bh-21 sa mu stala aj osudnou, keď pri predvádzaní vývrtky na leteckom dni v Karlových Varoch 8.6.1930 narazil do zeme.
Okrem Československého letectva bol ďalším užívateľom Avie BH-21 Belgické kráľovstvo. Tu boli stavané licenčne vo firme SABCA. Belgické letectvo odobralo celkovo 44 licenčních BH-21.
Základné údaje:
Dĺžka: 6,87 m
Výška: 2,74 m
Rozpätie krídiel: 8,90 m
Nosná plocha: 21,96 m2
Plošné zaťaženie: 49,50 kg/m2
Hmotnost prázdneho stroja: 764 kg (iné zdroje 720 kg)
Vzletová hmotnosť: 1085 kg
motor: Škoda HS-300 (licenčný HS 8Fb) o výkone 300 koní
Max. rýchlosť: 245 km/h vo výške 3000 m
Cestovná rýchlosť: 218 km/h
stúpavosť: 6,41 m/s (výstup do 5000 m za 15 minút)
dostup: 7700 m (iné zdroje 5500 m)
dolet: 550 km (iné zdroje 450 km)
výzbroj: 2 guľomety 7,92 mm Vickers

prierez motorom Škoda HS 8 Fb

zdroj:
Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999
http://en.wikipedia.org/wiki/Avia_BH-21

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Avia BH-21
« Odpověď #1 kdy: Červenec 10, 2007, 07:05:52 »
BH = Benes - Hajn. Dvaja konstrukteri firmy Avia. Vrcholom rady BH bol model 33, najlepsia stihacka svojej doby.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Avia BH-21
« Odpověď #2 kdy: Srpen 30, 2008, 09:01:25 »
Verzie lietadla:
Avia BH-21 - klasická verzia
Avia BH-21J - Do klasickej verzie BH-21 bol na skúšku zastavaný hviezdicový motor Bristol Jupiter. Úprava sa ukázalo ako veľmi zdarilá a tak Beneš a Hajn pokračovali vo vývoji, čím vznikol typ BH-33.
Avia BH-21R - Na závod o cenu prezidenta v roku 1925 bola vytvorená špeciálna varianta BH-21R. Do vienka dostala menšiu nosnú plochu o 8,5 m2, pretlakovaný motor Hispano-Suiza 8Fb o výkone 400 koní a kovovú vrtuľu Reed-Levasseur. Okrem toho bol pod spodné krídlo umiestnený špeciálny listový chladič. Úpravy sa ukázaly ako úspešné. Továrny pilot Fritsch v hlavnom závode zvíťazil na 200 km okruhu výbornou priemernou rýchlosťou 300,59 km/h. V druhom kole dokonca ešte zvýšenou rýchlosťou 301,330km/h.
zdroj: Encyklopedie letadel světa - Ottovo nakladatelství - 1999

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia BH-21 (ČSR)
« Odpověď #3 kdy: Leden 29, 2009, 09:47:33 »
Zdařilá preznetace. Tento typ začínal svou službu v letectvu ČSR ve známé trojbarevné kamufláži s výsostnými znaky praporovitého typu a později byl přestříkám jednodušší khaki-sříbrnou s kruhovými znaky.A škpt.Malkovský měl svou Avii nastříkanou rudou barvou.Odtud jeho přezdívka "Rudý ďábel" /nikoli od jeho přesvědčení.Předpokládám,že komunistou asi nebyl/.
Letoun taktéž létal v belgickém letectvu,vyráběn pod licencí v továrně SABCA, což bylo uvedeno.

Dále bych doplnil něco málo o zástavbě motoru Bristol Jupiter IV. Vzniklý typ označován BH:21J. Přestože motor byl silnější, podával vyšší výkon, rychlost letadla se zvýšila pouze na 235-240 km/h. Toto bylo pro Avii poměrně velkým zklamáním a uvědoměním si, že pouhou zástavbou motoru se výkony nemusí zlepšit. Tyto poznatky posléze vedly ke konstrukci zcela nového letadla s motorem typu Jupiter,posléze označeného jako Avia BH-33.
zdroj: edice triáda Praha 1986.

Na Bh-21 létal také František Novák, později korunován za Malkovského nástupce, nový Král vzduchu..

Thrawn

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 12
Re: Avia BH-21 (ČSR)
« Odpověď #4 kdy: Březen 08, 2009, 12:36:10 »
BH-21-96 = Malkovského Rudý ďábel

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Avia BH-21 (ČSR)
« Odpověď #5 kdy: Únor 18, 2011, 11:27:49 »
Jelikož zde nebyly žádné obrázky, několik foto pro ilustraci:


Avia BH 21 ještě ve výrobním závodě.


tato B.H. 21 měla přepracován systém mezikřídelních vzpěr (podobný můžeme nalézt též u francouzskéfo S.P.A.D. 510). Systém měl zvýšit tuhost konstrukce a tím zvýšit možnost většího přetížení. Jinak- dosáhnout většího G- násobku.
V praxi tento letoun zaveden nebyl.

... pro seznámení uvádím letoun Blériot SPAD 510:


pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Avia BH-21 (ČSR)
« Odpověď #6 kdy: Říjen 15, 2011, 01:00:44 »
Celkový přehled objednávek letounů B-21 pro MNO:

I. SÉRIE:
-objednávka čj. 3393/37. odděl.ex.24 ze dne 18.6.1924.
-66 letounů/ 155 800 KČS/ks
-označení letounů: B-21.1. - B-21.66.

II. SÉRIE:
-objednávka čj. 21 802/37. odděl.ex.25 zde dne 12.10.1925.
-25 letounů/ 154 300 KČS/ks
-označení letounů: B-21.67. - B-21.91.

III. SÉRIE:
-objednávka čj. 32 891/37. odděl.ex.26 ze dne 15.3.1926.
-25 letounů/ 154 300 KČS/ks
-označení letounů: B-21.92 - B-21.116.

IV. SÉRIE:
-objednávka čj. 8742/37 .odděl.ex.26 ze dne 25.5.1926.
-20 letounů/ 154 300 KČS/ks
-označení letounů: B-21.117 - B-21.136.

-objednávka čj. 18 998/V-3.odděl.28 ze dne 18.7.1928.
-1 letoun/ 100 000 KČS/ks
-označení letounu: B-21.137.

Československé letectvo převzalo tedy 137 kusů B-21. Vyrobeno ovšem bylo 139 kusů, dva stroje si nechala firma Avia pro vlastní potřeby - jeden kus byl modifikován na verzi B-21J, zatímco druhý byl jako vzorový kus odeslán do Belgie, kde se rozjížděla licenční výroba.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/