Autor Téma: Gloster G-41 Meteor  (Přečteno 3099 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Gloster G-41 Meteor
« kdy: Červenec 01, 2007, 06:16:06 »
Gloster G-41 Meteor



Jednomístný stíhací letoun, bombardovací stíhač, dvojmístná noční stíhačka, fotoprůzkumný a školní letoun.
Verze F Mk.8
Rozpětí: 11,3 m
Délka: 13,2 m
Výška: 3,96
Dostup: 13 410 m
Dolet: 840 až 1600 km
Maximální rychlost: 860 - 956 km/h
Cestovní rychlost: 435 až 667 km/h
Výzbroj: 4 kanóny ráže 20 mm po dvou nad sebou na bocích přídě
Nosnost: pod křídly 2 pumy o váze 2x 454 kg (1000 liber) nebo 16 raket o váze 16x 40,8 kg ve dvou řadách
Používal se ve státech Spojeného království. NATO, Indie, Egypta, Pákistánu.

      Meteor se stal prvním proudovým operačním stíhačem ve Velké Británii. Své první lety uskutečnil v roce 1943. V posledních fázích druhé světové války byl nasazen proti letounovým střelám V-1. Od konce války byl neustále vylepšován a byla vyráběna řada jeho variant.
      Byl to dolnoplošník se dvěma proudovými  s jednoduchou ocasní plochou, zatažitelným podvozkem. Mk.8 měl široké eliptické křídlo se seříznutými konci. Proudové motory byly usazeny do štíhlých gondol v obou polovinách křídla, nacházely se téměř v jejich polovině. Směrovka a nadsazená výškovka mají lichoběžníkový tvar.
      Podvozek je tříkolový, hlavní podvozkové nohy se zatahují do křídla a příďové kolo se zatahuje směrem pod pilotní kabinu.. Trup je velmí štíhlý s oválným průřezem. Kapkovitá kabina je posunuta na příď.
     Na úrovni křídel byla často pod trupem podvěšena břišní přídavná palivová nádrž, další dvě přídavné nádrže mohly být umístěny na nosnících pod vnějšími díly křídel.


stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Gloster G-41 Meteor
« Odpověď #1 kdy: Červenec 05, 2007, 12:41:52 »
Meteor skonštruoval tím okolo Georga Cartera podľa zadania F.9/40. Vývoj tohto lietadla sa dosť naťahoval, čo bolo spôsobené nielen vývojom dostačne silného motora, ale aj problémami s podvozkom a chvostovými plochami. Každopádne po ich odstránení vznikol veľký, ale výkonný stíhací letún. Lietadlo si počas vývoja odskúšalo väčšie množstvo prúdových motorov. Najprv to bol Halford H.1, neskôr R-R Welland (s ťahom 786kg poháňali prvú sériu Meteorov), ďalej axiálne Metrovick F.2 a napokon R-R Dervent (rôznych verzií). V roku 1945 verzia Mk.4 so skrátenými krídlami a novou výkonnejšou variantou motoru R-R Dervent 5 (ťah 1582 kg), získala svetový rýchlostný rekord 985,6 km.

Zoznam verzií
G-41A Meteor F Mk.I
G-41C Meteor F Mk.III
G-41D Meteor F Mk.III
G-41E Meteor F Mk.III
G-41F Meteor F Mk.4
G-41G Meteor F Mk.4
G-43 Meteor T Mk.7
G-41K Meteor F Mk.8
G-41L Meteor FR Mk.9
G-41M Meteor PR Mk.10
G-47 Meteor NF Mk.11
G-47 Meteor NF Mk.12
G-47 Meteor NF Mk.13
G-47 Meteor NF Mk.14