Autor Téma: Convair XC-99  (Přečteno 1755 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Convair XC-99
« kdy: Červenec 05, 2007, 04:31:52 »
Convair XC-99 bol prototyp veľkého transportného lietadla, ktorý vychádzal z ťažkého bombardéra Convair B-36. Dodnes mu zostáva jedno prvenstvo, nakoľko je to najväčšie transportné lietadlo s piestovými motormi aké kedy bolo vyrobené. Prvý krát vzlietlo 23. novembra 1947 a po dvojročnom testovaní bolo dodané armáde. Lietadlo naplnilo pôvodnú špecifikáciu s požiadavkou na prepravu 45 ton nákladu alebo 400 plne vyzbrojených vojakov. Hneď pri svojom prvom operačnom prepravnom lete previezol zo San Diega do San Antónia letecké komponenty o celkovej váhe 45 600 kg. Neskôr dokonca previezol až 46 400 kg nákladu. V roku 1953 utvoril rekord v dĺžke letu 12 000 míľ pričom viezol náklad o váhe 20 ton. Lietadlo bolo značne používané počas Kórejského konfliktu a až do vyradenie v roku 1957 nalietalo celkovo 7400 letových hodín. Je to najväčší počet letových hodín, aké kedy nalietal prototyp v službách amerických vzdušných síl. Armáda okrem uvedeného prototypu nikdy neobjadnala ďalšie kusy tohto obrovského lietadla, nakoľko potreba lietadla uvedenej koncepcie zanikla. Od roku 1960 bolo lietadlo vystavené verejnosti na Kelly Air Force Base neďaleko San Antonia. Tu bol vystavený poveternostným vplyvom, čo viedlo k značnému zhrdzaveniu a opotrebeniu lietadla. V roku 1993 sa rozhodlo o jeho zrekonštruovaní a vystavení v National Museum of the Air Force. Avšak vďaka jeho rozmerom je jeho preprava po zemi prakticky vylúčená. A tak sa lietadlo postupne rozoberá a po častiach letecky prepravuje do National Museum of the Air Force v štáte Ohio.

Okrem vojenskej transportnej verzie bola plánovaná aj verzia civilná. Toto lietadlo dostalo názov Convair Model 37 Airliner. Malo ísť o dvojposchodové luxusné lietadlo schopné prepraviť naraz 204 cestujúcich a 7,5 tony nákladu na vzdialenosť 7000 km. Počas vývoja sa hľadali vhodné motorové jednotky nakoľko Pratt & Whitney R4360 boli pre civilnú prepravu príliš "žravé". Pôvodne si Pan American Airlines objednalo 15 kusov, lenže sa začalo ukazovať, že prevádzka tohto lietadla by bola príliš drahá. A tak bol tento projekt predčasne ukončený a objednávka stornovaná. 

Základné technické údaje:

Dĺžka: 56.4 m

Rozpätie: 70.10 m

Výška: 17.50 m

Plocha krídiel: 443.3 m²

Max. náklad: 46 000 kg

Max. vzletová hmotnosť: 146 000 kg

Max dolet: 13 000 km

Motory: 6 kusov Pratt & Whitney R4360 o výkone 2,600 kW každý





plánovaná civilná verzia Convair Model 37 Airliner



a jej vnútorné vybavenie (bolo naozaj priestranné)