Autor Téma: PZL P-11  (Přečteno 18200 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
PZL P-11
« kdy: Červenec 01, 2007, 01:51:31 »
PZL P-11

Jednomístný stíhací letoun
Motor měl vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Bristol Mercury VI.S2, který dával výkon 645 koní
Rozpětí křídla: 10,72 m
Délka : 7,55 m
Výška : 2,85 m
Nosná plocha : 17,90 m2
Hmotnost prázdného letadla: 1 147 kg
Vzletová hmotnost : 1 630 kg
Maximální rychlost : 390 km/h
Cestovní rychlost : 250 km/h
Maximální rychlost stoupání : 870 m/min
Výzbroj : dva nebo čtyři kulomety Vickers ráže 7,9 mm
Nosnost : pumy do maximální hmotnosti 50 kg
Dolet : 700 km
Dostup : 8 000 m

Ke stavbě třech zkušebních strojů P-11 se přistoupilo na začátku roku 1931, ale již v březnu zahynul Puławski při letecké katastrofě. V té době mu bylo 29 let. Práce převzal jeho spolupracovník Wsiewołod Jakimiuk.
    V srpnu zkušební pilot B. Orlinski zvedl do vzduchu první letuschopný stroj P-11/I.  Poručík Jerzy Bajan na něm překonal stíhačky znamenitých firem Dewoitine, Fokker, Hawker, Fairey a Bristol.
    V polovině roku 1932 firma Gnome-Rhône předložila návrh, že pro P-11 smontuje své motory. Francouzi zaslali motor Gnome-Rhône 9Ksg o výkonu 550 koní s třílistou kovovou vrtulí a novou kapotou. Toto všechno bylo zastavěno do P-11/II, který byl vystaven na mezinárodním aerosalonu v Paříži v roce 1932. Poté se tato verze stala prototypem exportní verze P-11/B.
    V prosinci roku 1932 vzletěl třetí zkušební letoun P-11/III. Tento stroj byl vystaven na Národním leteckém závodě v Cleavlandu v USA. Pilot Jerzy Kossowski s ním vystoupil obstojně, ale odezvu to nevyvolalo.
    Po návratu do Polska prošel P-11/III několika úpravami. Objevila se na něm kapota motoru s kruhovými výfuky před kabinou což bylo charakteristické pro následující sériové P-11. Poprvé byla namontována výzbroj, kterou tvořily dva synchronizované kulomety Vickers F ráže 7,7 mm (později byly přepracované na patrony Mauser ráže 7,9 mm), byly namontovány na bocích trupu a střílely mezi válci motoru. Zásoba střeliva tvořila 700 nábojů a zaměřovač byl celkem primitivní - zaměřovací kruh a muška.
    Na jaře roku 1933 prošel letoun oficiálními provozními zkouškami. První sériová verze byla označena P-11a, od P-11/III ho vzhledově odlišovalo zvětšené kormidlo. První série tvořená 50 kusy P-11a byla objednaná ještě do konce zkoušek, na začátku roku 1933 zahájila firma okamžitou přípravu výroby. 24.dubna 1933 podepsali rumunští představitelé dohodu o dodávce 50 stíhaček. Celá série měla být postavena během šesti měsíců. Aby se zakázka stihla v termínu, musela se zbrzdit montáž P-11a. Prvních 10 P-11B-K dostala Bukurešť v červnu roku 1934 v rozebraném stavu. Montáž a nastavení prováděla skupina, kterou vyslalo PZL.

    V té době na jaře roku 1934 už byly smontovány první P-11a. Třebaže se navenek skoro neodlišovaly od P-11B-L, byly do konstrukce zaneseny podstatné změny. Rumunské P-11 se prakticky jevily jako přechodná verze. Novou techniku si nejprve osvojovala 111.eskadra ve Varšavě a po ní další dvě eskadry, které měli své základny u hlavního města. Jejich přeškolení skončilo na konci roku 1935, tehdy se nové stíhačky předvedly poprvé veřejnosti. P-11a se ukázaly jako odolné a spolehlivé stroje. Těch několik nouzových přistání a katastrof, které proběhly v letech 1935 až 36, nešlo připisovat technice, ve všech případech to bylo zaviněné chybou pilota.
    U sériových P-11c také došlo ke změně skladby výzbroje. Dva kulomety umístěné na trupu letadla se přemístili trochu nahoru. Do křídla byly zabudovány ještě další dva a pod křídlo byly umístěny držáky pro čtyři pumy po 12,5 kg (dvě na každé straně). Spoušť kulometů nebyla udělána mechanicky, ale pneumohydraulicky. Toto zmenšilo sílu kterou musel letec vyvinout ke spuštění a přitom byly mimoděk upravena řídící páka letadla pro střelbu.
   Na podzim roku 1934 šel stroj před oficiální zkoušky před komisí a ta jej doporučila pro sériovou výrobu jako prototyp verze P-11c.
    V létě roku 1934 polská vláda objednala hned 175 P-11c. První sériové kusy se objevily na konci roku. P-11c se stavěl do roku 1936 s maximální produkcí 25 letadel za měsíc.
    První stroje P-11c došly v roce 1935. Dost rychle jimi byly přezbrojeny stíhací eskadry čtyř pluků polského letectva (všechny pluky byly smíšené), nové stroje vytlačily P-7 ke školním útvarům a leteckým školám. Od roku 1937 byly z těchto stíhaček zformovány ještě tři nové eskadry, takže celkem na P-11 létalo 12 eskader. Velká část z nich byla dislokována podél polsko-sovětské hranice.
    Od února roku 1937 se současně začal P-11c s motorem Gnome-Rhône 9Krse stavět v Rumunsku v závodě IAR v Brašově. Do roku 1938 bylo v Rumunsku postaveno 95  stíhaček.
   V roce 1938 se začal montovat druhý pár kulometů, nejprve byly namontovány na 10 strojů. Stroje se staly těžší a ztratily na rychlosti, ale jejich palebná síla vzrostla. Do začátku druhé světové války stihli předělat okolo třech sérií P-11c.
    V druhé polovině 30.let byly P-11 několikrát použity k demonstraci síly na hranicích s Litvou, Východním Pruskem, Československem a Sovětským svazem.
    Z 225 P-11 dodaných polskému letectvu se jich do začátku války zachovalo 165, z nich se 130 nacházelo u jednotek. Část P-11 byla zničena údery Luftwaffe na polských letištích v prvních hodinách války. Ostatní se pokoušely odolat mnohem větší síle Luftwaffe, to byl ovšem nelehký úkol.
     Výzbroj čtyř kulometů byla lepší než původní dvou kulometná, ale i tak se ukázala příliš slabá proti dobře pancéřovaným a odolným německým letadlům. Němci měli navíc i převahu, proti každému polskému stíhači stáli na frontě čtyři německé.
    Nicméně se polským letcům i na zastaralých P-11 dařilo získávat vítězství ve vzduchu. V půl šesté ráno prvního dne války sestřelil poručík Gnys první německý letoun. Byl to střemhlavý Junkers Ju 87B. Stíhací brigáda skoro plně vyzbrojená P-11 šest dní bránila nebe nad Varšavou. Za tuto dobu sestřelila 43 letadel Luftwaffe.
    Účet prvního dne války byl: tři sestřelené Bf 109 a čtyři ztracené P-11.
    Nicméně měli Poláci menší ztráty než němci. Za první tři dny polští stíhači sestřelili 60 strojů Luftwaffe a sami ztratili 46 letadel.
    P-11 byly používány také jako průzkumné a lehké bitevníky.
    Nicméně se celkový výsledek bojové aktivity P-11 ukázal dostatečně působivý. Dokázali sestřelil 147 letadel Luftwaffe. Výčet sestřelených typů byl pestrý: 10 Messerschmittů Bf 109, 13 Messerschmittů Bf 110, 10 Junkersů Ju 86, 17 Junkersů Ju 87, 30 Dornierů Do 17, 44 Heinkelů He 111, 15 Henschelů Hs 126, 1 Heinkel He 45, 2 pozorovací balóny a 5 letadel co se nepodařilo identifikovat.
    Nejvíce sestřelů na P-11 měl poručík Stanisław Skalski, sám sestřelil šest německých letadel (1 Ju 86, 2 Do 17, 1 Ju 87 a 2 Hs 126). Druhý v pořadí byl podporučík Heronim Dudwał se čtyřmi sestřely. Žádný z polských pilotů neměl na svém kontě více než jeden německý stíhací letoun.
    17.září vyrazily jednotky Rudé armády směrem na západ naproti postupujícímu wehrmachtu. Při hledání vojsk Rudé armády měli stíhači několik střetů se sovětskými letadly. Podle polských informací byl sestřelen R-5 v prostoru Nadvorni (podporučík Kos) a poškozeny dva I-16 pohraničního bodu Rokytno (podporučík Zatorski). Sovětská hlášení tyto ztráty odmítají. Zato sami sověti v ten den vedou tři sestřelené polské stroje.
    Po poledni 17.září velitel polského letectva generál Zajac vydal rozkaz evakuovat nepoškozenou techniku do Rumunska na letiště Černovcy (nyní místo na Ukrajině). Za hranice se dostalo 32 P-11c a 10 P-11a.
     Sovětská hlášení za celou polskou kampaň končila standartní větou: ?Polské letectvo nevykazuje aktivitu?.
    Doopravdy jednotlivé P-11 pokračovaly v boji na polském nebi i po 17.září. Je znám příklad, že se dva P-11c účastnily obrany Varšavy do 23.září (jiné údaje uvádějí 25.září).
    Sovětská rozvědka se velmi podivovala, že zastaralý P-11 byl základním polským stíhacím letadlem. Po definitivním součtu trofejního majetku v Kyjevském vojenském okruhu byly objeveny čtyři P-11, které byly poničené. Žádné zkoušky a žádný provoz P-11, se narozdíl od druhých typů polských letadel, se v Sovětském svazu neuskutečnil.
    Zato v Rumunsku byly v provozu ještě dlouho. V druhé polovině 30.let byly P-11 prakticky základním typem stíhačky. V prosinci roku 1938, přešla většina starých P-11b do leteckých škol a nové stroje dostalo šest eskader. Na podzim roku 1939 se k nim připojily i polské stíhačky, které přeletěly do Černovcy a byly internovány rumunskou vládou.
    22.června 1941 když Rumunsko společně s Německem napadlo Sovětský svaz, bylo ve stavu rumunského letectva 153 opravených P-11. Tato letadla se účastnila bojů v Moldávii a při postupu k Oděsse. Do 18.srpna 3.letecké armádě zbylo jen 24 bojeschopných stíhaček, ostatní byly ztraceny v boji nebo při haváriích. Zastaralé polské stroje používali Rumuni hlavně jako lehké bitevníky, což zavinilo jejich značné ztráty.
    Jedenáctky zůstaly sloužit v leteckých školách a učebních centrech. Když v roce 1944 Rudá armáda překročila hranice Rumunska, byly opět nasazeny na frontu jako bojová letadla. Poté se opět vrátili k funkci školních letadel a tak sloužily až do konce roku 1945.
_______________

(c)Článek zpracován podle článku z autorova webu

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
PZL P-11
« Odpověď #1 kdy: Červenec 11, 2007, 07:32:39 »
Tak ta maximalka 390km/h urcite neplati pre motor s vykonom 645k... tu mal dosiahnut az posledny vyvojovy model PZL P-11g Kobuz, s motorom Mercury VIII, s vykonom 840k...

Ten sa lisil aj inymi prarmetrami:

dostup - 10000m

dolet - 500km

stupavost - 13m/s

dlzka - 7,80m

vyska - 2,70m

vyzbroj: 4x7,9mm wz.33



Zdroj: http://www.wojsko18-39.internetdsl.pl/out/pl/plane/plane1.html
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
PZL P-11
« Odpověď #2 kdy: Červenec 11, 2007, 09:31:42 »
Několik zajímavých detailů jednoho z dochovaných exemplářů :



















"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
PZL P-11
« Odpověď #3 kdy: Červenec 11, 2007, 09:39:53 »
Este jedna vec sa mi nezda, a to ten vypocet zostrelenych strojov. Neviem si predstavit, ako tieto mimoriadne zastarale stroje nahanali "lietajuce tuzky" Do-17 a He-111, ktorych mali mat na konte najviac zo vsetkych strojov... Pri maximalnej rychlosti 375km/h (P-11c, P-11a len 340km/h), obmedzenej stupavosti a neexistenci systemu vcasnej vystrahy si to neviem dost dobre predstavit. Naviac vyzbroj bola velmi slaba.

Pripomeniem, ze tak slavny stroj, ako bol Dewoitine D-520 mal na konte iba 114 zostrelov a to bol stroj, ktory bol na urovni doby...
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
PZL P-11
« Odpověď #4 kdy: Červenec 12, 2007, 09:53:49 »
Bombardér při letu k cíli rozhodně neletí maximálkou, to ani omylem. Pokud na něj stíhačky číhají s převahou výšky, jde to. Pokud se mají od spodu šplhat, nejde to.
"пуля дура, штык молодěц!!!"

hydrostar

  • Host
PZL P-11
« Odpověď #5 kdy: Červenec 12, 2007, 03:39:32 »
Otázka, kolik bylo vyrobených PZL-11 a kolik bylo vyrobených D-520? Kolik kterých ůetadel zasáhlo do bojů?



A mýlíš se, systém včasné výstrahy v Polsku existoval. Jen nebyl založený na radaru, ale pozorování.



Oproti B-534 měl stejnou výzbroj. Tak trošku uvažuj než neco plácneš.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
PZL P-11
« Odpověď #6 kdy: Červenec 12, 2007, 04:08:06 »
takze podla teba 2x7,92 a 4x7,92 je to iste? 4 gulomety mala az verzia c! A ked to, co popisujes, bol efektivny system vcasnej vystrahy, preco bol tak kritizovany v CSR? Tomu hovori system VCASNEJ vystrahy? Mas vobec sajn, kolko trva zistenie, identifickacia, nasledne odoslanie a spracovanie spravy, vydanie rozkazov, start, nalietnutie kurzu a nastupanie potrebnej vysky?

Do bojov sa zapojilo 351 D-520, celkovy pocet vyrobenych P-11, vratane  rumunskych, bol 325, 165 ich malo polske letectvo 1.9.1939 Dewoitiny bojovali dlhsie, bolo ich viac, boli na urovni nemeckych lietadiel.

Takze najprv rozmyslaj, kym nieco placnes...
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
PZL P-11
« Odpověď #7 kdy: Červenec 12, 2007, 06:40:14 »
Citace: "Páter"
Do bojov sa zapojilo 351 D-520


Nechci se zapojoval do této debaty, jen bych chtěl poznamenat, že to číslo mi příliš nesedí.

Po pádu Francie se nacházelo v neokupované zóně 153 strojů. Ztráty činily 106 strojů...to mi nedává těch 351..Pokud toto číslo uvádíš celkově včetně bojů v barvách Vichistické Francie pak by to mohlo sedět.

Do bojů se během bitvy ve Francii s D-520 zapojili tyto jednotky : GC I/3, GC II/3, GC III/3, GC III/6 GC II/7. Ve fázy přezbrojování (do bojů nezasáhly) byly tyto útvary : AC3, AC4, GC II/6 a GC II/7. Tabulkový stav každé gruppe byl cca 30 strojů.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
PZL P-11
« Odpověď #8 kdy: Červenec 12, 2007, 06:48:03 »
Nie, mal som na mysli stroje, ktore sa zapojili do bojov do konca francuzskeho tazenia. Su rozne zdroje, Frantici v tom mali bordel. V kazdom pripade ich bolo viac, ako P-11, boli lepsie a dosiahli menej, nez clanok udava o P-11, co je prinajmensom podozrive.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
PZL P-11
« Odpověď #9 kdy: Červenec 12, 2007, 06:52:57 »
Citace: "Páter"
Nie, mal som na mysli stroje, ktore sa zapojili do bojov do konca francuzskeho tazenia. Su rozne zdroje, Frantici v tom mali bordel. V kazdom pripade ich bolo viac, ako P-11, boli lepsie a dosiahli menej, nez clanok udava o P-11, co je prinajmensom podozrive.


Nechci se hádat, vím, že tvé informace bývají velmi často spolehlivé, ale pokud stavy stíhacích Gruppe s D-520 byly standartní (jako, že nevidím důvod proč by nebyly) s cca 30 letadly tak se bojů mohlo zůčastnit nějakých 150 - 170 strojů.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
PZL P-11
« Odpověď #10 kdy: Červenec 12, 2007, 07:15:35 »
Trochu obbočíme ;) Zkušenosti většiny německých pilotů bombardérů v obraně proti stíhačkám v Polské kampani byly rovny 0. V Polsku se přesvědčili, že mají slabiny a ty již v bitvě o Francii byly z velké části odstaněny. Navíc doprovod v Polsku tvořili převážně Bf 109D což také nebyl žádný zázrak a ve Francii to již byly Bf 109E. Navíc v Polsku létali klidně bez doprovodu ve většině případů díky tomu, že podlehli doměnce, že Polská armáda se nezmůže na nic.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
PZL P-11
« Odpověď #11 kdy: Červenec 12, 2007, 07:23:43 »
Citace: Páter
takze podla teba 2x7,92 a 4x7,92 je to iste? 4 gulomety mala az verzia c!

A ráčil si pán přečíst, že verze C se do Polského letectva dostala už v roce 1934 a v roce 1938 byl přidán ten druhý pár ;)
Navíc ty sestřely jsou ověřeny z několika zdrojů ;) také mě to zajímalo co kde sundali a hledal jsem to. Jsou brány za oficiální výsledek polského letectva.

Peter

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1943
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 16. července 2008
PZL P-11
« Odpověď #12 kdy: Červenec 12, 2007, 07:47:45 »
Citace: Páter
http://en.wikipedia.org/wiki/Dewoitine_D.520
http://www.aeroweb-fr.net/appareils/fiche,301,dewoitine-d520.php
http://www.xs4all.nl/~fbonne/warbirds/ww2htmls/dewod520.html

To je pěkný, ale i přesto to nepovažuju ze reálné údaje. Např. na té wikipedii píší, že jich byl 350 dodáno, což ale neznamená že jich bylo 350 nasazeno. Pro mne je směrodatné složení jednotek, protože pak se jedná pouze o slovíčkaření..350 nasazeno, nebo 350 dodáno...slovíčkaření a nekonečná diskuze...
Na té španělské zas píší, že bylo vyrobeno 437 D-520..to je vše pěkné, ale neříká to, kolik jich vzlétlo do boje...

Citace: Páter
Zhoduju sa v pocte dodanych do 25.6.1940 - 437

Nepopírám, nicméně Francie kapitulovala 22.6. a aktivní odpor ustal již o něco dříve. Tudíž toto číslo můž být pravdivé, ale část strojů byla dodána již do rukou Němců. Jsem ochotem uvěřit, že se do boje dostala slabá polovina z tohoto počtu.
"Es gibt keine verzweifelten Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen. "

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
PZL P-11
« Odpověď #13 kdy: Červenec 12, 2007, 08:12:37 »
Citace: Páter
Skusenosti mali nemecki piloti zo spanielskej obcianskej vojny, bojovali tam dost dlho. Myslim, ze im to dalo viac, ako 18 dni (alebo ak chces, tak 37 dni) bojov v Polsku. V kazdom pripade ich mali podstatne viac, nez Poliaci s utocenim na bombardery. Bf109D mal nad P-11 taku prevahu, aku by mal Bf-109G nad D-520... No a o tej strelbe na takmer nepohyblivy terc (P-11) uz bola rec  :lol:

Jaké zkušenosti? Bojovali tam na zastaralých stíhacích Heikelech a Bf 109 ranných verzí. A bombardéry byly první verze Heikelu. Navíc takových letců bylo, žalostně málo na to aby předali svoje zkušenosti. Navíc pokud někdo projde bojem ví jak se už má chovat, ale nováček co má něco načtené z manuálu snadno podlehne panice, navíc když se snažíš dostat nad cíl tak musíš držet kurs a jsi zranitelný. Výhoda pro P-11 ;)

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
PZL P-11
« Odpověď #14 kdy: Červenec 12, 2007, 08:28:55 »
No a povedz mi, v com boli P-11 tak vo vyhode. v com boli ich piloti skuseni? Oni kde bojovali? Oni nepodliehali panike, ked na nich zacal bombarder strielat?

Legion Condor to nebolo 5 ludi, Luftwaffe tam mala 4500 muzov! takze zalostne malo... A to, ze bojujes na starsej verzii predsa neubera nic na tvojej skusenosti! Taktike sa naucis, ziskas navyky...

Pozrite, ja osobne polskym udajom neverim. Poliaci su znami svojou hrdostou, aj tym, ze si svoju historiu a svoju dolezitost velmi casto prikrasluju. Ked sa pozriete na niektore polske stranky, najdete tam dokonca cislo 160 zostrelov... Je to proste nonsens. Ked zoberiem do uvahy vsetky fakty, vychadza mi, ze polski piloti boli o dve triedy lepsi, nez Nemci. Bojovali na zastaralych strojoch, proti pocetnej prevahe, v totalnej defenzive a aj tak maju aktivne skore. Proste je to blbost. Kazdy sudny clovek si to musi vsimnut.  :?



K tym D-520: proste sa mnozstvo zdrojov zhodne v tom, ze 351ks bolo operacne zaradenych do konca kampane. Tzn. v bojovych jednotkach.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?