Autor Téma: Vultee BT-13  (Přečteno 1841 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Vultee BT-13
« kdy: Červen 04, 2007, 03:43:13 »
Vultee BT-13 (Valiant)



Valiant je jedným z najrozšírenejšých cvičných letadiel  USA počas vojny. Jeho počiatky siahajú do roku 1939.  Firma Vultee navrhla z vlastnej iniciatívy Model 51 dvojmiestne  lietadlo v novej kategórii Basic Combat teda pre základný bojový výcvik.

Návrh bol celokovovou konštrukciou so samonosným krídlom. Model 51 se zaťahovacím podvozkom a motorom Pratt&Whitney R-1340-45 o 441 kW (600 k) bol síce zkúšaný ako XBC-3, ale prijatý nebol.

Továreň sa nechcela vzdať  tejto pomerne zdarilej konštrukcie a tak ho preklasifikovala do kategórie Basic Trainer t.j. základný pilotný výcvik. Odľahčením draku, montážou pevného podvozku a inštálaciou slabšíeho motoru R-985-25 Wasp Junior o 330 kW (450 k) vznikol z Modelu 51 nový č. 54. Armádne letectvo ho následne prijalo do systému výcvikového programu ako typ BT-13. 

Pre rozpočtový rok 1940 armáda zadala objednávku na 300 kusov BT-13. Behom roku 1940 bola celá objednávka splnená. Valianty mali priestornú kabínu s dvojitým riadením a s bohate preskleným prekrytom. Rozhodne l nebyli tak obľúbené ako ich sesterské stroje North American BT-9. ktoré  sloúžily v menšom počte. Valianty boli pre výcvikové účely príliš citlivé, havárie dosahovali nebezpečného počtu. Naviac už sám motor Wasp Junior bol veľmi hlučný. Čo však vadilo najviac, boli vibrácie trupu prenášané do riadiacej páky najmä pri menších rýchlostiach. Niet divu, že dostal prezývku Vibrátor.

Napriek uvedenému si piloti po niekoľkých letových hodinách vlastnosti pochvalovali. V roku 1941 bola objednávka rozšírená na BT-13A s motory R-985-AN-1 o stejném výkonu. Celkovo sa objednalo 4070 kusov a behom roku 1942 až na celkových 6607.  V roku 1942 bolo dodaných letectvu 1124 kusov BT-13B s vylepšeným elektrickým systémom.

Výroba motorov Wasp Junior nestačila tak rýchlej produkcii závodu Vultee. Preto sa prešlo na rovnako výkonné motory Wright R-975-11 Whiriwind. Táto verzia s celkovým počtom 1693 strojov dostala názov BT-15 Valiant. USA muselo v priebehu vojny začať  šetrit hliníkom a preto boli niektoré časti drevené. Z rovnakého dôvodu sa v roku 1942 pokúsila firma Vidal. modifikovať jeden BT-13A na XBT-16 s celoplastickým skořepinovým trupom, ale bez úspechu.

BT-13/15 sa veselo exportovala do Argentíny, Bolívie, Brazílie, Číny, Francúzska, na Haiti, do Hondurasu, Chile, na San Salvador, do Venezuely a do Dominikánskej republiky. Množstvo strojov sa dostalo do súkromých rúk. Jeden bol dokonca prestavaný na päťmiestny turistický, iný na práškovací dvojplošník a mnoho ich lieta dodnes.


Stručná charakteristika

Vultee BT-13, BT-15 Valiant

Rozpätie 12,60 m

Dížka 8,79 m

Výška 3,50 m

Nosná plocha 22,20 m2

Hmotnosť prázdna 1.529 kg

vzletová 2.036 kg

Výkony Max. rýchlosť 267 km/h

Cestová rychlosť v 1.525 m 225 km/h

Dolet 1.165 km

Dostup 6.600 m

Stúpavosť v 0 m 5,00 m/s