Autor Téma: Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)  (Přečteno 7023 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« kdy: Červen 12, 2007, 12:06:55 »


Austro-Daimler Panzerkraftwagen

Jeden z prvych (mozno prvy) obrnenych automobilov na svete. Dielo Gunthera Burstyna, dostojnika k.u.k. armady Rakusko-Uhorska. Tento napad sa zrodil v roku 1903, pocas plavby na torpedovom clne R-U namornictva. Dal mu nazov ?Landtorpedoboot?, teda pozemny torpedovy cln. Mal to byt stroj schopny dobre odolavat nepriatelskym strelam, pohyblivy a byt vybaveny vlastnym delom.

Sen sa stal skutocnostou v roku 1905. 16.3. bol vystaveny na prvej automobilovej vystave vo Viedni. Bol postaveny firmou Daimler a pomenovany ?Austro-Daimler Panzerkraftwagen?. V otocnej vezi mohol byt zamontovany gulomet alebo lahky kanon. Automobil pohanal motor s vykonom 35k, s nahonom na vsetky styri kolesa. Vazil 2 tony a bol vraj schopny dosiahnut az 50km/h. Jeho vlastnosti v terene vsak neboli oslnive, naopak, bol neskutocne pomaly (niet sa co divit, 2t na tych uzuckych pneu...), co bolo pravym opakom povodnych predstav vynalezcu.

Automobil bol v r. 1906 nasadeny na cisarskych manevroch, riadil ho grof Schönfeldt. Neoslinil a vysluzil si prezyvku ?rakva?. Bol taky hlucny, ze splasil kona samotneho Fracz-Josepha I. To specatilo jeho osud.

Je iste, ze takto koncipovany automobil nebol vhodny do terenu, ale neskorsie skusenosti z rokov 1914-15 ukazali, ze aj automobil schopny pohybu len na cestach ma uplatnenie. Gunthera Burstyn v r. 1911 este skonstruoval pasove vozidlo so stvortaktnym motorom, skutocneho predchodcu tanku, no aj tento projekt bol armadou zavrhnuty. Nedal sa vsak odradit a dalej sa venoval svojej praci. V r. 1941 bol dokonca vyznamenany Verdienstkreuz (zasluzny kriz). 15.4.1945 spachal samovrazdu.

Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« Odpověď #1 kdy: Červen 12, 2007, 12:33:04 »
Kdyby byl zaveden do výroby, tak by se stal mocným soupeřem těchto strojů  :D

1899 Obrněný Quadricycle





1900  Fowler Armored Road Locomotive  ( ps. zcela v duchu Husitství  :D )







1902 Simms War Car





 :D
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« Odpověď #2 kdy: Červen 12, 2007, 12:39:32 »
Tak toto su tak trochu hracky a nie celkom seriozne myslene zalezitosti, nie? Ten prvy je skutocne na smiech, obrneny cestny vlak, presne ako si povedal, v duchu Husitov a ta zehlicka na kolesach...   :shock:

Nuz, kazdy nejak zacinal.  :lol:
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« Odpověď #3 kdy: Červen 12, 2007, 12:43:23 »
Oproti tým čo uviedol rase si myslím ide naozaj o prvý obrnený automobil sveta a jeho pokrokový koncept je viditeĺný na nasledovnom obrázku. (myslím hlavne tvarovo)

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« Odpověď #4 kdy: Červen 12, 2007, 01:24:00 »
Na tomhle obrázku už je konečně vidět správný tvar...

Až na tu těžkou kopuli vypadá hodně pokrokově, nevíte, jakou měl mít výzbroj( pušky, nebo i kulomet ?)
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« Odpověď #5 kdy: Červen 12, 2007, 01:28:53 »
ako som spomenul v clanku, gulomet alebo lahky kanon
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Austro-Daimler Panzerkraftwagen (R-U)
« Odpověď #6 kdy: Červenec 26, 2017, 12:21:59 »


Obrněný automobil Austro-Daimler

Obrněný automobil Austro-Daimler navrhl Paul Daimler (1869-1945) nejstarší syn Gottlieba Wilhelma Daimler (1834-1900), na popud rakouského arcivévody Leopolda Salvátora Rakousko-Toskánského (1863-1931), který rozpoznal vojenský potenciál motorových vozidel. Leopold Salvátor se věnoval vývoji nových vojenských zařízení a zbraní, díky kterým velmi zbohatl, mimo jiné vynalezl pohon na všechna čtyři kola pro tažná dělostřelecká vozidla. Věnoval se rozvoji a modernizaci dělostřelectva, létal balónem, podílel se na rozvoji vzduchoplavby a jak již bylo zmíněno, inicioval vznik pakticky prvního obrněného automobilu. Paul Daimler tedy v roce 1903 navrhl vlastní konstrukci obrněného automobilu. Práce na vozidle probíhaly v továrně Austro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě a výsledek byl představen po třech letech prací. Vozidlo poháněl vodou chlazený čtyřválcový motor od společnosti Ottomotor o výkonu 40 koní. Pro pohyb v terénu měl podvozek pohon na všechna čtyři kola a jednal ose o teprve druhý automobil s tímto řešením (po závodním voze Spyker 60 HP). Vozidlo vážilo téměř tři tuny, dojezd měl být až 250 km a maximální rychlost dosahovala údajně až 45 km/h, reálně však necelých 25 km/h. Řízení, sedačky řidiče a spolujezdce byly sníženy. Pancéřování bylo tvořeno ocelovými pláty o tloušťce 3-4 mm. Zajímavostí je použití otočné věže, do níž mohl být namontovány až dva kulomety Maxim ráže 7,62 mm nebo lehký kanón ráže 37 mm.
Prototyp vozidla se účastnil císařských manévrů v Těšíně, v roce 1906, kde jej řídil pozdější automobilový inženýr a závodník Heinrich Schönfeldt (1884-1963). Oproti očekávání konstruktérů, se vozidlo ukázalo být v terénu až neskutečně pomalé, téměř nejelo, jeho motor kouřil, byl velice hlučný a plašil koně poblíž, splašil koně náčelníka generálního štábu Friedricha von Beck-Rzikowsky (1830-1920), který shodil svého jezdce. Císař František Josef I. vozidlo zhodnotil, že je pro vojenské účely nepoužitelné, což spečetilo jeho osud. Prototyp přesto generály zaujal a výrobce dostal roční lhůtu na "vychytání much". Druhá ukázka ale dopadla podobně jako ta první, a tak z výroby sešlo. Ač tento obrněný automobil u armády neuspěl, společnost Škoda očividně vycítila příležitost a nabízet jej na světových trzích. Navázala tedy v roce 1905 spolupráci se společností Daimler a pokusila se sestrojit vlastní obrněný automobil Škoda-Daimler, leč výsledek byl obdobně neuspokojivý.

Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=7637&p=253679&sid=35aecd211303cefc14933682dcb695e9#p253679
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757