Autor Téma: PZL.37 Łoś  (Přečteno 5368 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
PZL.37 Łoś
« kdy: Červen 11, 2007, 10:51:04 »
PZL.37B Los


Nakoĺko sme toto vynikajúce lietadlo spomínali v hádankách, tak som si o ňom dovolil čosi napísať. V roku 1934 vydal Departament Aeronautyki MSWojsk špecifikáciu na nový bombardér, ktorý mal byť nástupcom Fokerov F-VIIB/3m vyrobených v Polsku roku 1929 na základe licencie. Nový bombardér mal byť schopný odniesť dvadsať 100 kg bômb na veľkú vzdialenosť  s maximálnou rýchlosťou aspoň 350 km/h. Vplyv na samotné  zadanie ako i následné technické  riešenie mali americké moderné celokovové konštrukcie bombardovacích a civilných lietadiel.
       Lietadlo PZL.37 bol naprojektovaný v polovicy 30. rokov vo waršavskej továrni tímom inžiniera Jerzyho Dąbrowski. Dabrowski tak pripravil návrh aerodynamicky veľmi čistého dolnoplošíka so zaťahovacím podvozkom a pristrannou pumovnicou. Prvý prototyp osadený ešte jednoduchou smerovkou bol zalietaný 13. 12. 1936 pilotom J. Widawskiegom. Skúšobné lety poukázaly na problémy s prísunom paliva do motorov v určitých letových fázach, čo prinieslo prepracovanie palivovej pumpy. Druhý prototyp PZL.37/II, už z dvojitou smerovkou a motorom Bristol Pegasus XX s výkonom 912 k a ďalšímy zlepšeniami bol zalietaný v roku 1937 a armádou skúšaný v roku 1938. (výmeny smerovky vychádzala hlavne z potreby lepšej ochraný lietadla prostredníctvom strelca na chrbte lietadla)  Prvých 10 sériových lietadiel bolo vyrobených v  1938 ako PZL.37A s jednoduchou smerovkou. Ďalších 19 lietadiel pod označením PZL.37A bis, s dvojitou smerovkou. Všetky boli poháňané motorom Bristol Pegasus XII B vyrábaním v Polsku v licencii. Okrem toho bol vyrobený jeden letún s dvojitou smerovkou ale s motormi Gnome-Rhone 14N01 o výkone 950 k a ten slúžil na reklamné a prezentačné účely ako prototyp exportnej verzie PZL.37C.
      Základná varianta, PZL.37B  (Łoś II), s dvojitou smerovkou mal už nové motory Pegasus XX . Produkcia PZL.37B pre polské letectvo začala na jeseň 1938. Počas počiatočného obdobia boli 2 prototypi a 6 sériových lietadiel stratených pre technické problémy. Po viacerých zásadných zmenách sa z tohto lietadla stal jeden z najlepších predvojnových bombardérov. Úplne najlepším na svete bol svojím mimoriadnym pomerom medzi prázdnou a maximálnou hmotnosťou vzhľadom k svojej kategórii. Bol menší ako väčšina stredných bombardérov a pritom mal nosnosť bômb podobnú ako mnohé ťažké bombardéry tej doby. Do začatia 2. svetovej vojny malo polské letectvo  92 PZL.37s a ďalších 31 kusov bolo vo viacerých stupňoch rozpracovania.  Celkovo však mohutnejším dodávkam pre polské letectvo zabránila  zmena doktríny vo vedení letectva nakoľko koncom roku 1938 sa rozhodlo že sa postaví iba 128 týchto lietadiel a ďalej sa bude vyrábať iba obranná výzbroj a nie lietadlo na útočné úlohy. (paradoxné ale je že tento bombardér rýchlostne prekonával väčšinu poľských stíhačiek) Ako bolo v polovici 30. rokov zvykom obranná výzbroj bola slabšia a tvorily ju len 3 gulomety 7.9 mm KM vz. 37, čo bola len slabá ochrana voči nemeckým stíhačom v roku 1939. Naplno sa tak prejavila krátkozrakosť polského letectva ktoré odmietlo pôvodne zamýšľanú výzbroj 3 kanónmi 20 mm. Napriek uvedenému a drtivej prevahe nemecka vo vzduchu Losi sa ukázaly ako veľmi stabilné a kvalitné lietadlá. Celkovo bolo stratených 30 lietadiel z toho 11 zostrelily nemecký stíhači, po jednom zostrelily protilietadlové delá nemcov a poliakov a ostatné boli stratené pri nehodách alebo na zemi. Pričom losi zhodily 124 ton bômb a zostrelily 5 Bf 109. Po 17.9. 1939 preletelo 27 Losov do Rumunska, 4 do ZSSR, 2 získali Nemci a 1 až 2 exempláre zostali schované v lesov Lubelszczyzny.
     Vzhľadom na menší domáci záujem o lietadlo sa paradoxne prajavil nevýdaný dopyt zo zahraničia. (ostatne to len dokazovalo vysokú praktickú využiteĺnosť a kvalitu tejto konštrukcie)
     Okrem exportnej verzie PZL.37C sa plánovala produkcia  PZL.37D s motormi Gnome-Rhone 14N21 o výkone 1030 k. Záujem o ich kúpu prejavilo Grécko, Bulharsko, Rumunsko, Juhoslávia, Turecko, Dánsko, Fínsko, Estónsko a o licenčnú výrobu Belgicko. Bohužial dohody boli stornované začiatkom 2. svetovej vojny po obsadení Poľska.
     Nasledovníkom "Łosa" sa mal stať  PZL.49 "Miś".

verzie:
PZL.37A aj Abis - Bristol Pegasus XII  o výkone 643 kW (873 KM).
PZL.37B - Bristol Pegasus XX o výkone 676 kW (918 KM)
PZL.37C - Gnome-Rhone 14N01 o výkone 713 kW (950 KM)
PZL.37D - Gnome-Rhone 14N21 o výkone 772 kW (1030 KM)

Specifikácie (PZL.37B Łoś)
posádka: 4
dĺžka: 12.92 m (42 ft 5 in)
rozpetie: 17.93 m (58 ft 10 in)
výška: 5.1 m (16 ft 9 in)
plocha krídiel: 53.5 m² (576 ft²)
prázdna váha: 4,935 kg (10,880 lb)
bežná naložená váha: 8,880 kg (19,580 lb)
Max vzletová váha: 9,105 kg (20,070 lb)
Motor: 2× Bristol Pegasus XX, 700 kW (940 hp) každý

Výkony
Max. rýchlosť: 440 km/h resp. 412 km/h v 2800m
Dolet: 2,600 km s nákladom 1760 kg bômb a prídavnými nádržami (bez prídavných nádrží 1750 km)
Dostup: 7,000 m (23,000 ft) inde sa uvádza 5900 m
Stúpavosť: 4.7 m/s (925 ft/min)
plošné zaťaženie: 166 kg/m² (34 lb/ft²)

Výzbroj
3 x 7.9 KM vz. 37 alebo Vickers F kal. 7,69 mm: 1 v nose, 1 na chrbte, 1 na bruchu
nosnosť až 2,242 kg  bômb v bombovnici a na krídlach

PZL.37B


kokpit

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
PZL.37 Łoś
« Odpověď #1 kdy: Červen 11, 2007, 10:52:09 »
Par foteciek navyse:
Tu je viditelne dost netradicne (na bombarderi) riesenie kabiny pilota


záď letounu P-37  A
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: PZL.37 Łoś
« Odpověď #2 kdy: Únor 14, 2011, 04:54:55 »
Letoun PZL P-37 B loš na letišti ve Warszavě  - Okecie společně s PZL P-11a v únoru 1939




Bohužel, nenašel jsem originální obrázky letounu. Chtěl jsem ukázat rozdíl mezi verzemi PZL P-37A


a PZL P-37B, kde jasnou a nejzřetelnější změnou je dvojitá SOP. Změna byla provedena hlavně z důvodu ochrany zadní polosféry letounu před nepřítelskými stíhači. U verze A totiž jednoduchá SOP vytvářela příliš velký "hluchý" prostor, za který se mohl stíhač skrýt.