Autor Téma: Bitevné lode triedy Montana (USA)  (Přečteno 5106 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Whizzbang

  • Host
Bitevné lode triedy Montana (USA)
« kdy: Červen 09, 2007, 12:20:56 »
Třída měla zahrnovat celkem 5 lodí(Lousiana,Maine,New Hampshire,Montana,Ohio).Jejich stavba byla objednána již v roce 1940,ale díky problémům,které provázely její koncepci byla stavba stále odkládána a nakonec úplně stornována.Mezi problémy patřily například rozměry zdymadel panamského průplavu,do kterého se musely vejít i vojenská plavidla,jinak by jejich přesuny mezi Tichým a Atlantským oceánem trvali příliš dlouho.Jelikož byla třída odpovědí na japonskou třídu Jamato,nemohla se ,jak japonci předpokládali, do průplavu vejít.Než konstruktéři vzdali marný boj s rozměry zdymadlových dveří,uběhlo několik měsíců.Lodě měli být původně osazené 457mm děly,ale jelikož v Evropě již zuřila válka a Spojené Státy hodlaly maximálně vydělat na již nasmlouvaných kontraktech na výrobu zborního materiálu pro bojující státy,především Velkou Británii, na vývoj děla nezbyly potřebné kapacity.Konstruktéři,rozhodnutí udělit lodi co nejtěžší boční salvu, se tedy rozhodli již existující 406mm děla umístit do čtyřdělových věží.Nicméně veliké výřezy v trupu,nutné k jejich usazení,  se  neshodovali s pevností trupu,který bylo nutné rozšířit.To by ale zase mělo nepříznivý účinek na rychlost lodi,která by musela obdržet další kotle a hřídel nebo hřídele aby méně vhodný tvar trupu vykompenzovali výkonem.Jelikož tehdejší strojírenství mohlo sestrojit každou hřídel pro maximální výkon 50 000 koní.Bylo by třeba na kompenzaci nárustu výtlaku,v důsledku výše uvedených úprav nové kotle a hřídele a tím další prodloužení a tak dále a dále do začarovaného kruhu.Dalším problémem byla samotná stavba.Tak veliké lodě se v USA ani nikde jinde vyjma Japonska nestavěli a  tak pro ně nebylo k dispozici jediného suchého doku nebo dostatečně dlouhého mola.Veškeré problémy byli vyřešeny v listopadu 1941 a na nový rok měla začít stavba jednotek Montana a Maine.Poté však přišel Pearl Harbor a USA se aktivně zapojila do války.Bylo třeba rychle opravit lodě poškozené nebo úplně potopené a vyzdvižené a modernizovat je.V loděnicích se dokončovali lodě třídy South dakota a závody již  tak zatížené objednávkami z Evropy museli nyní plnit další obrovské zakázky pro domácí armádu.Stavba Maine a Montany byla odložena na přelom r 1942 a 3.Ještě téhož roku(1942) se ale ukázalo,že ve válce hrají prim vzdušné síly a letadlové lodě.Tím pádem  nebylo mohutných bitevních lodí potřeba a jejich objednávky byly zrušeny.     Lodě měli vypadat takto:Výtlak 65000 tun,délka 281m,šířka 37m,ponor okolo 11m,12 406mm děl ve  čtyřech věžích-dvě vzadu a vepředu.Osm nebo deset 40mm PL čtyřkanonů,dvacet 127 mm  kanonů v dvoudělových věžích.Pancéřování:Boční pás 40cm,přepážky některé až 46cm,paluby 10-15cm,dělové věže a barbety 46cm.Maximální rychlost 28 uzlů při maximálním výkonu 172 000 koní.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Montana(USA)
« Odpověď #1 kdy: Červen 09, 2007, 12:45:30 »
bocny pancier (skloneny o 19 stupnov):
hlavny bocny pas - 409mm zuzujuci sa smerom nadol na 259mm Class A
spodny bocny pas (hlavna PT prepazka) - 183mm - 25mm Class B



priecne prepazky uzatvarajuce citadelu:
vpredu - 457mm
vzadu - 387mm

paluby:
hlavna - 19mm - 38mm
pancierova - 147mm Class B + 32mm STS
proticrepinova - 16mm STS
tretia - 16mm

barbety:
spredu a zboku - 541mm
zozadu - 457mm

veze:
cela - 457mm Class B + 114mm STS
boky - 254mm Class A
zadne cela - 305mm
strechy - 232mm Class B

velitelsky mostik:
boky - 457mm
strecha - 184mm

zona imunity voci delam 16/50 (2700lb projektil):

18000 - 32000 yardov (16460m - 29260m)

zdroj: http://www.warships1.com/US/USbb67-Montana.htm
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Montana(USA)
« Odpověď #2 kdy: Červen 12, 2007, 11:12:04 »
Toto je schema pancierovej ochrany triedy Montana

Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

T-35

  • Wehrmacht
    Feldwebel - praporčík
  • Příspěvků: 174
Re: Bitevné lode triedy Montana (USA)
« Odpověď #3 kdy: Říjen 05, 2013, 01:40:43 »
Nějak mi není jasné proč u této třídy zrušili představný pancíř, který u předchozích lodí údajně ochranu zlepšoval

Sahidko

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 1539
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 26. července 2008
Re: Bitevné lode triedy Montana (USA)
« Odpověď #4 kdy: Říjen 06, 2013, 06:33:00 »
Nějak mi není jasné proč u této třídy zrušili představný pancíř, který u předchozích lodí údajně ochranu zlepšoval

Jediné čo som k tejto téme našiel:

"...Ďalšou problémovou otázkou sa stal vnútorný vs. vonkajší pancier. So zmiznutím zmluvných obmedzení nebolo jasné, či použitie vnútorného panciera je hodné dosiahnutých úspor na váhe. Montáž vonkajšieho panciera by bola lacnejšia a taktiež prípadné opravy bojových poškodení by boli oveľa jednoduchšie. V neposlednom rade zásahy na úrovni vodnej hladiny by nevyhnutne viedli k zatopenie časti akejkoľvek lode chránenej vnútorným pancierom.
Úvodné štúdie ukázali, že vnútorný pancier by ušetril približne 2 tony váhy na stopu a že by bolo náročné ochrániť loď s vonkajším pancierom pred zásahmi striel pod čiarou ponoru. Napriek týmto zisteniam bol nakoniec vybraný práve vonkajší pancier. Hlavným problémom bolo, že sklon panciera (19 stupňov) neponechával dostatočnú šírku na úrovni čiary ponoru pre stabilitu v prípade poškodenia v boji. Riešením bolo buď zmenšiť uhol sklonu a zväčšiť hrúbku panciera alebo zachovať sklon, posunúť pancierový pás smerom von a tým jednoducho túto šírku zväčšiť. Návrhári preskúmali viacero možností, počnúc vonkajším pancierom a 34.75 metrovou šírkou na čiare ponoru.  Ak by šírka na úrovni pancierovej paluby a ponorenej časti trupu zostala konštantná tak by sa šírka na čiare ponoru scvrkla na 32.92 metra a stabilita by nebola dostatočná. Ak by sa pre zachovanie potrebnej šírky zmenšil sklon panciera tak by musel byť oveľa hrubší. Výsledkom bolo rozhodnutie rozšíriť trup ako na úrovni pancierovej paluby tak na čiare ponoru..."


Zdroj: Norman Friedman: US Battleships - an illustrated design history
The only easy day was yesterday.