Autor Téma: Messerschmit Me 262 Schwalbe  (Přečteno 35754 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

rase

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2848
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 8. prosince 2008
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #45 kdy: Prosinec 29, 2010, 12:34:27 »
Citace
Jinak malá životnost motorů Me-262 byla způsobena tím, že ještě nebyly známy speciální slitiny na lopatky turbín, klíčovou součástku v notoru.
jako bonus už Němci ani neměli ony legovací látky a výrobu oněch odolnějších slitin (kdyby je znali). Koncem války už v podstatě používali k legování jenom hliník... což nejni zrovinka ideální.

Tempik a Slámaman: Tak sem se nad tím ještě nezamýšlel. Tak mě napadá, jestli se vůbec používaly Schwalbiny při větších, hromadných leteckých ofensivách (třeba chvíli po ofensivě v Ardenách, někde tu byl i článek) nebo jestli byly používány jen jako taková zvláštnost proti bombardérům. Kombinace nezkušených pilotů, neozkoušených strojů a nespolehlivých motorů je hodně smrtelná kombinace. Jeden mladý pilot co přežil válku říkal, že piloti na dvěstěšedesátdvojách nesměli před letem jíst nic nadýmavého - prý plyny ve střevech byly při tak velkém přetížení hodně nebezpečné. Taky prý na nich mohli létat jen mladí lidé, jelikož ještě dobře snášeli přetížení i bez speciálních kombinéz. Osobně si myslím že mýtus 262 je jen dalším výplodem německé propagandy (podobný jako mýtus Wittmann) byly sice sami o sobě užasné, ale byly i lepší (př.Knispel). Soudím podle toho, že i velitelé Luftwaffe přesouvali letecká esa na Schwalbiny - ti samozřejmě měli uspěch i na těchto strojích (možná ale menší) a tím pomáhali vytvářet onen mýtus.
"Prasata! Chcete snad žít věčně?!" Fridrich Veliký, král pruský, v bitvě u Leuthenu, 1757

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #46 kdy: Prosinec 29, 2010, 08:45:50 »
V Ardenách sloužili Me-262, ale jako stíjhací bombardéry. Někam rychle přiletěli, hodili bomby a odletěli. Semtam se je povedlo sestřelit i díky jejich nízké výšce. Ale jako stíhací by se tam určitě neuplatnili. Souboje se tam odehrávali nízko nad zemí v manévrovém boji a na to nebyla Schwalbe stavěná.
Masově (tedy relativně - desítky kusů) se používali právě proti bombardovacím svazům a byli to prakticky jediné stroje LW, které se mohli k bombardérům vůbec dostat. Takže není to mýtusem. Ani byli skvělé na tuhle úlohu. Ale deštník nad Evropou byl již spojenecký a to nedovolovalo se k bombardérům přes stíhače dostat. Dát jim víc prostoru, tak hodně posádek B-17/24 domů nedoletí.

Kageneck

  • Administrátor
  • Příspěvků: 2615
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 23. prosince 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 15. června 2007 Za zásluhy o rozvoj fóra. Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 22. června 2008 Za 3 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno. 22. června 2009
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #47 kdy: Prosinec 29, 2010, 05:43:05 »
rase: esa, která zmiňuješ byla koncentrována v nové letce nazvané Komando Nowotny. Velení Luftwaffe si totiž velmi dobře uvědomovalo, že s tímto strojem zelenáč létat nemůže. Nápad je to rozhodně dobrý pokud chceme využít Schwalbe co nejefektivněji. Na druhou stranu dochází k oslabování ostatních eskader a poruchovost strojů tyto esa vystavovala prakticky neustálé hrozbě zřícení.

Osobně by mě zajímalo, co se stalo s touto letkou po smrti Nowotnyho... alespoň, co se názvu týče.
„Afrika, der Krieg ohne Hass“ Erwin Rommel

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #48 kdy: Leden 03, 2011, 02:28:47 »
Stále se tu zapomíná na jedno, problém nebyl stroj, ale jeho motory ;). Podívejte se co dokáže dnes postavená Me-262 s moderními pohonnými jednotkami a to je stavěná podle tehdejší dokumentace. Mašina byla na svojí dobu dokonalá, ovšem její motor byl z hlediska metalurgie jeden velký průser. Na lopatkách docházelo k tepelné korozi a následnému upálení lopatek. Poté již následovalo to co muselo následovat, zbytky lopatek se rozletěly do okolí, neb motor neměl okolo turbín žádný ochranný kruh a následovalo těžké poškození motoru s následným požárem. Manévrovatelnost stroje byla více než dobrá, ale limit co si mohl pilot dovolit mu opět stanovil motor. Prudké přidání plynu totiž mohlo způsobit nadměrné tepelné zatížení lopatek kompresoru a tím kolaps motoru.

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #49 kdy: Leden 03, 2011, 06:46:09 »
Jenže musíme hodnotit stroj jako celek.  To bysme pak mohli rozvinout debatu o tom, že Hurricane byl nejrychlejším vrtulovým letadlem světa, ale jeho motor byl moc slabý a proto se jím nestal....
A manévrovací schopnosti měla Me-262 výrazně horší, než soudobé pístové stroje. Jak díky vysokému plošnému zatížení křídla, tak díky špatné akceleraci ruku v ruce se ztrátou rychlosti při manévrech.

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #50 kdy: Leden 10, 2011, 09:08:59 »
Přikláním se k názoru že Me-262 spadal do role záchytného stíhače- atak bombardérů, nikoliv stíhačů. Je to vidět i na výzbroji- třicítky jsou výborné proti bombardérům, ale s letadlem to muselo provádět divy- udržet stíhače v zaměřovači byl asi problém.

Tomáš Lacina

  • ČSR
  • Desátník
  • Příspěvků: 53
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #51 kdy: Květen 28, 2011, 09:10:16 »
Nedávno se mi dostal do ruky sešit o Messerschmittu Me 262 z vydavatelství MBI (1995), který zpracoval pan Miroslav Balous a Jiří Rajlich. Je zde popsaná časová přímka od prototypu po poslední varianty, popis jednotlivých tipů, fotografie, technické nákresy, jednotky disponující těmito stroji, ale také neslavný konec těchto zajímavých letadel. Nebo málo známí fakt, že 1. pěší divize ROA zabránila masakru pražanů a postupující rudé armády v květnových dnech roku 1945 právě letouny Me 262, které se nacházeli ve velkém počtu na Ruzyni po evakuaci z továren a zbytku ustupujících ,,JG“.
Kdo nepoznal armádní život, neporozumí.

kotrlat

  • Wehrmacht
    Schütze - vojín
  • Příspěvků: 7
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #52 kdy: Duben 16, 2012, 05:34:46 »
ani ty problémy s motory nemůžou nic změnit na tom, že Me 262 je ukázkou toho, kam až došel vývoj v letectví za druhé světové války

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #53 kdy: Duben 16, 2012, 08:32:14 »
Četl jsem, že v Americe když porovnávali Me 262 s prvním použitelným Americkým proudovým letadlem tak bylo prý ohodně lepší než to americké.
Je pravda že Me 262 mělo jiné motory, nejspíše General Elektric.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #54 kdy: Duben 16, 2012, 08:44:17 »
Tak tento fakt se mi příliš nezdá. Z čeho čerpáte?

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #55 kdy: Duben 17, 2012, 09:08:35 »
Měl by to být poměr mezi P-80 a Me 262. Po pravdě čerpal jsem ze své hlavy, ale hledám stránky kde se o tom píše, tak pak vám sem dám stranky nebo dokumenty kde se toto téma vyskytuje.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #56 kdy: Duben 17, 2012, 11:33:59 »
to leon: asi to nenajdete....
s jinými motory létá současná "rekonstruovaná" Schwalbe verze Me 262 A-1c (jednomístná) (Werk Number 501244), s motory General Electric  J85 .
Obnovenému letounu, do té doby umístěnému v Everettu, USA, byly se souhlasem Messerschmitt Foundation vyměněny brzdy a zesílen podvozek. První letový test proběhl v srpnu 2005, a posléze byl dodán již zmíněné nadaci Messerschmitt. První let před veřejností takto obnoveného letounu proběhl na mezinárodní letecké výstavě ILA 2006 v Berlíně. Byl zbarvem v kamufláži z roku 1944 z jednotky JG 7.
Existuje ještě jeden létající exemplář "Werk Number 501241", který je ale v soukromém držení majitele v USA.

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #57 kdy: Duben 17, 2012, 04:02:31 »
P-80 zcela jistě není nadzvukovým strojem, takže o něj se jednat nemohlo. Je ale možné, že jej porovnávali s X-1, nebo nějakým následným bojovým strojem a tam je pak otázkou, co vlastně porovnávali. První nadzvukové stroje byli například díky malým křídlům výrazně horší v manévrech, při startech, přistáních a byli mnohem složitější na pilotáž. Pokud byla například porovnávána přistávací rychlost, tak byla určitě Me-262 hodnějším a lepším letounem, než kdejaký první nadzvukový stroj.

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #58 kdy: Duben 17, 2012, 05:18:10 »
Moje chyba, v příspěvku jsem měl namysli proudové letadlo, opravím to v příspěvku.
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)

Tempik

  • RAF
  • Warrant Officer
  • Příspěvků: 197
Re: Messerschmit Me 262 Schwalbe
« Odpověď #59 kdy: Duben 18, 2012, 08:39:43 »
Můj osobní názor je, že se po válce v USA neprováděly žádné testy Me 262 s jinými motory, snad možná až ty rekonstruované poslední dobou. A pokud se dělali porovnávací testy s Jumo 004, tak určitě nemohla být vyhodnocena německá stíhačka lépe, než P-80, což je první proudovou stíhačkou v USAAF a to z toho důvodu, že ji americká stíhačka deklasovala ve všech parametrech, mimo výzbroje (tam se američani drželi pořád svých 0.50cal kulometů). Byla ve všech výškách rychlejší, lépe stoupala, byla lehčí, měla vyšší dostup i dolet, měla menší plošné zatížení a měla modernější konstrukci, lépe umístěnou pilotní kabinu, byla snadnější na pilotáž. Je ale samozřejmě nutno podotknout, že P-80 je o rok až dva novější letoun, než Me 262.