Autor Téma: Fokker G.I  (Přečteno 7855 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Host
Fokker G.I
« kdy: Květen 29, 2007, 05:39:01 »
Predstavenie prototypu Fokker G.I na parížskom aerosalóne v roku 1936 spôsobila senzáciu. Myšlienka rozmerného dvojmotorového stíhacieho lietadla bola neobvyklá a k tomu výzbroj, ktorú tento prototyp niesol bola doslova zničujúca. Na letové skúšky prototypu vybaveného motormi Hispano čakala celá rada štátov, prvá objednávka na 12 lietadiel prišla v júni 1937 z Republikánskeho Španielska. Medzitým prišlo s objednávkou aj domáce letectvo (LVA), ktoré chcelo 36 týchto strojov (no značne pozmenených, s motormi Mercury a tretím členom posádky (rádiooperátor). Fíni prejavili záujem o licenciu, Švédi kúpili 18 strojov + licenčné práva, Dáni si okrem licencie zakúpili 9 lietadiel.Medzitým holandská vláda zakázala vyviezť lietadlá do Španielska (G.Ib), takže keď vtrhli Nemci do Holandska, stály tieto "španielske" stroje na letisku v Schipholu. Z poškodených a zničených lietadiel boli vymontované zbrane, ktoré boli umiestnené do "španielskych" a boli okamžite poslané do boja (do boja sa zapojilo 23 lietadiel - všetky až na jedno boli zničené). Po obsadení Holandska ostali už len neštandartné G.I (napr. so spodnou pozorovateľskou kupolou). Všetky tieto stroje zabavila Luftwaffe, ktorá ich používala ako cvičné a vlečné lietadlá.

Tech. parametre -
Rozmery :
Rozpätie: (G.I) 17,2m   (G.Ib) 16,5m
Dlžka:    (G.I) 11,5m    (G.Ib) 10,3m
Výška: 3,4m
Výkon - Max. rýchlosť: (G.I) 475km/h      (G.Ib) 430km/h
Dolet: (G.I) 1520km    (G.Ib) 1469km
Výzbroj - G.I: 8x 7,9mmguľometov FN-Browning, jeden guľomet ručne ovládaný v zadnej časti, pumovnica pre 400kg bômb
               G.Ib: 2x 23mm kanón Madsen, 2x 7,9mm guľomety FN-Browning (ostatná výzbroj bola totožná)

* Dodatok - tento stroj dostal prezývku "Le Faucheur". Neviete náhodou niekto čo to znamená ?  :?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Fokker G.I
« Odpověď #1 kdy: Květen 29, 2007, 06:11:43 »
žnec (archaizmus ale jednoslovný ekvivalent ma nenapadá, proste chlapík ktorý žne úrodu počas žatvy), túto prezívku dostal na základe svojej zničujúcej výzbroje vzhľadom na rok jeho výroby.





[/url]

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Fokker G.I
« Odpověď #2 kdy: Květen 29, 2007, 06:13:34 »
Jediné preživšie lietadlo G.I potom v roku 1942 využili dvaja skúšobný piloti Fokkeru na útek do Británie. Tam bolo využité na skúšky vplyvu anglického počasia na drevený trup liatadla spoločnosťou Miles Aircraft. Ostatné lietadlá (neštandartné verzie) používala Luftwaffe ako cvičné pre pilotov Me 110.

skywolf

  • Host
Re: Fokker G.I
« Odpověď #3 kdy: Leden 03, 2008, 10:02:22 »
1.) První prototyp zalétával český pilot Karel Mareš.
2.) Běham několika dní bojů dokázala hrstka letců na Fokerru G.1 sestřelit 14 Německých letounů

Technická data
verze:                     G-1A                               G-1B
rozpětí:                   17,16m                            16,50m
délka:                     10,50m                            10,30m
výška:                    3,35m                              3,20m
nosná plocha:          38,30m2                          37,70m2
hmotnost prázdný:   3330kg                            3150kg
hmotnost max.:       5400kg                            4800kg
motory:                  2xMercury VIII                 2xTwin Wasp
max. výkon:           2x840ks                           2x825ks
max. rychlost:         475km/h                          430km/h
                             v 4300m                           v2700m
stoupavost.             11,9m/s                           10,2m/s
dolet:                    1900km                            1380km
výzbroj:                 9x7,9mm                         3x7,9mm + 2x20mm
osádka:                 2-3muži                            2muži

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Fokker G.I
« Odpověď #4 kdy: Leden 07, 2008, 02:54:52 »
Citace: stevosk
žnec (archaizmus ale jednoslovný ekvivalent ma nenapadá, proste chlapík ktorý žne úrodu počas žatvy), túto prezívku dostal na základe svojej zničujúcej výzbroje vzhľadom na rok jeho výroby.
Proč archaismus? Je to krásné slovo. ´Třeba Karel Kuttelwascher měl přezdívku "Night Reaper" a taky se to překládá jako Noční žnec. Lepší než "sekáč".
Mně se takováhle slova velice líbí...........
"пуля дура, штык молодěц!!!"

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Fokker G.I
« Odpověď #5 kdy: Leden 07, 2008, 10:14:15 »
Pod žněcem si představím kosu a slaměný klobouček.

Pod sekáčem kosu kosu, kápi a osobu, co očividně trpí anorexií.

Dzarda

  • Host
Fokker G.I
« Odpověď #6 kdy: Leden 08, 2008, 04:49:14 »
Sekáč je hovorově "Majzlík" ...A to éro je pěkný ...připomíná mi to Pragu E-51...Trošku ...Když to zalétával český pilot nemohlo jít třeba o upravený licenční typ?A nebo naopak . Zajímalo by mě to...

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Fokker G.I
« Odpověď #7 kdy: Leden 08, 2008, 09:01:51 »
Praga E-51 vznikla neskor a konstrukcne a urcenim je uplne iny stroj.
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Bambi

  • Rudá armáda - RKKA
  • подполковник - Podpolkovnik
  • Příspěvků: 1018
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Udělení za přínosné zasahování do diskuzí a jejich obohacení novými poznatky.   Uděleno: 20. července 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 12. září 2008
Fokker G.I
« Odpověď #8 kdy: Leden 11, 2008, 02:43:44 »
Citace: pan.sup
Pod žněcem si představím kosu a slaměný klobouček.
Pod sekáčem kosu kosu, kápi a osobu, co očividně trpí anorexií.
Já si pod sekáčem představím Žhavé výstřely I. a Toppera Harveyeho.
Žnec je mnohem temnější slovo. Zrovna Vy byste ho mohl ocenit............:-)
"пуля дура, штык молодěц!!!"

pospec

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 2048
  • Se Sovětským svazem, padla bída na zem...
    • Pospec-blog
Re: Fokker G.I
« Odpověď #9 kdy: Duben 07, 2011, 08:08:19 »


Na snímku je jediný G.1, jež se dostal do výzbroje Royal Air Force. Jak se tento letoun do RAF dostal, je poněkud kuriózní:

5.května 1941 se nizozemský zalétávač Hidde Leegstra a inženýr Piet J. C. Vos, nacházeli na základně Schiphol, kde Němci shromažďovali ukořistěné holandské letouny. Ti vzlétali s malým obsahem benzínu v motoru (pro případ útěku) a hlídáni německým stíhačem. Přesto se to onoho dne podařilo. O průběhu útěku ovšem kolují dvě verze.

1) Podle jedné tito dva prováděli dlouhou dobu motorové zkoušky, až to jejich německého hlídače unudilo, který odešel (asi na pivo) a nahradil jej pilot Meinecke, původně německý pilot u firmy Fokker. Ten jejich útěk umožnil.
2) Druhá verze zakládá na tom, že oba Nizozemci dlouho se strážným vekecávali a nakonec jej opily tak, že nebyl schopen konání své služby.


Přesto, ať se jim to podařilo jakýmkoliv způsobem, v 16.15hod. se G.1 vznesl do vzduchu a nabral kurs k břehům Británie. Asi v 17.00 jej napadly nad Suffolkem britské letouny Huricanne, v domnění, že se jedná o německý bombardér. Pilot Leegstra pak s poškozeným letounem přistál poblíž  na poli. O dva dny později byl tento letoun přelétnut na letiště Miles v Readingu, kde k proběhl k jeho zkouškám a následnému zhodnocení.
Platí přímá úměrnost: čím více se snažím, tím horší je výsledek...
Navštivte můj blog: http://pospec-blog.blogspot.com/

leon IV.

  • ČSR
  • Kapitán
  • Příspěvků: 336
Re: Fokker G.I
« Odpověď #10 kdy: Listopad 26, 2011, 08:03:17 »
Mě nejvíc zaujala ta výzbroj, jeden typ 9x kulomet 7,9 a druhý typ 3x7,9mm + 2x20mm, to je docela slušná výzbroj na začátek války. S tím se museli německé bombardéry sesřelovat úplně snadno ;D ;D
Smrt jednotlivce je tragédie, smrt miliónů je statistika.
Josif Vissarionovič Džugašvili (Stalin)