Autor Téma: Fokker D.XXI  (Přečteno 11157 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Rastislaus

  • Host
Fokker D.XXI
« kdy: Květen 29, 2007, 03:19:42 »
Fokker D.XXI bol výrobkom svetoznámej firmy a hoci toto lietadlo bolo pôvodne zkonštruované pre letectvo Holandskej (Nizozemskej) Východnej Indie, stalo sa hlavným stíhacím lietadlom 3 európskych štátov a v 4. sa o ňom uvažovalo ako o štandartnej stíhačke. Tento záujem bol pre firmu veľmi výhodný - pôvodný zákazník totiž stratil záujem. Firma vytvorila odolné obratné lietadlo s veľmi slušnými výkonmi a silnou výzbrojou. Toto lietadlo predstavovalo medzistupeň medzi plátnom potiahnutými dvojplošníkmi a budúcimi samonosnými jednoplošníkmi.
       Krídlo bolo drevené, pokryté silnou vrstvou bakelizovanej preglejky, trup mal zváranú oceľovú kostru, za priestorom pilota boli oceľové pláty, zadná časť trupu a kormidlo bolo potiahnuté plátnom. Podvozok bol pevný.
 Prototyp bol zalietaný s motorom Mercury VIS, v máji 1937 si vláda objednala 36 strojov so silnejšími motormi Mercury, dodanými priamo firmou Bristol. U firmy Fokker sa medzitým zaoberali ďalším vývojom - projekty so zaťahovacím podvozkom a silnejšími motormi (sériové lietadlá sa však nakoniec zhodovali s prototypom). Na siedmom vyrobenom stroji dosiahol pilot H. Leegstra holandský svetový rekord - vystúpil do výšky 11 350m. Medzitým sa objavila modifikované verzia pre Fínsko, ktoré zakúpilo 7 lietadiel + licenčné práva. Ďalšie 3 lietadlá + licenčné práva zakúpilo Dánsko. 1 lietadlo bolo určené pre Republikánske Španielsko - v Španielsku vznikol aj závod, ktorý mal začať tieto stroje vyrábať, no bol čoskoro zabraný Nacionalistickým Španielskom. Fínsky podnik Valtion Lentokonetehdas dodal v rokoch 1938-39 38 lietadiel, ktoré sa 30. novembra 1939 úspešné zapojili do boja proti sovietskemu agresorovi. Iba 31 stíhačiek Fokker D.XXI zničilo behom zimnej vojny 120 sovietskych bombardérov, pri strate 12 lietadiel a 8 pilotov. Výroba sa vo Fínsku neustále zvyšovala, ale keďže všetky motory Mercury potrebovali Fíni pre svoje Blenheimy , boli fínske Fokkery  prerobené pre ťažšie, ale slabšie motory Wasp Junior. S týmito motormi bolo vyrobených 55 lietadiel ( jeden so zaťahovacím podvozkom).
 Kráľovská armádna letecká továreň v Dánsku vyrobila 10 strojov s motorom Mercury (s nižším výkonom) a dvoma kanónmi - 8 týchto strojov bolo dodaných ešte pred nemeckou inváziou. 29 holandských lietadiel sa nakoniec po 10. máji 1940 účastnilo bojov o obranu zeme - statočne lietali 3 dni a noci - no nakoniec im došla všetka munícia.
 Tech. parametre -
Rozmery - Rozpätie: 11m
                Dlžka (motor Mercury): 8,22m
                          (motor R-1535): 8m
                Výška: 2,94m
Hmotnosť - Prázdna (Mercury): 1442kg
                              (R-1535): 1534kg
                 Vzletová (Mercury): 2050kg
                               (R-1535): 2186kg
Výkon - Max. rýchlosť (Mercury): 480km/h
                                 (R-1535):  439km/h
             Dolet (Mercury): 950km
                      (R-1535): 900km
Výzbroj - Holandsko: 4x 7,9mm guľomety Madsen v krídlach + 2x 20mm kanóny vo výstupkoch pod krídlami
              Fínsko: 4x 7,7mm guľomety


http://www.airventure.de/tipps_zentralfinnisches_luftfahrtmuseum/Museum_Finnland_Fokker_Jaeger.jpg





Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #1 kdy: Květen 30, 2007, 02:03:16 »
Citace
Iba 31 stíhačiek Fokker D.XXI zničilo behom zimnej vojny 120 sovietskych bombardérov, pri strate 12 lietadiel a 8 pilotov.
Ukázka toho jak se stateční piloti dokáží i přes handicap nepříliš kvalitní výzbroje poprat s obrovskou přesilou protivníka a uštědřit mu solidní ztráty.
Rusové si docela věřili když své bombardéry nechali létat bez stíhacího krytí. (Podobné jako u Italů ve Středomoří v roce 1940 tam taky několik málo Fulmarů sestřelovalo S.M. jednu za druhou)
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

Black

  • Francouzská cizinecká legie
  • Lieutenant-colonel
  • Příspěvků: 884
    • http://www.greendevils.estranky.cz/
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. května 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 2. listopadu 2008 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. července 2007
Fokker D.XXI
« Odpověď #2 kdy: Květen 31, 2007, 03:47:18 »
Vypadá docela robustně a bytelně a v té finské verzi s lyžemi mu to moc sluší!
Ono Finské letectvo je vůbec zajímavé a velice pestré, co se týče letadlového parku...myslím, že by to byl velice zajímavý topic!
"Padáčkáři všech zemí, spojte se!"
"Však víte, jak to chodí u výsadkářů. Chtějí buď vyhrát, anebo se nechají společně rozsekat!"

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
Fokker D.XXI
« Odpověď #3 kdy: Květen 31, 2007, 05:32:32 »
Ono ve Finsku létalo většinou všechno co nechtěli používat němci v boji a neměli pro to využití ani v leteckých školách.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #4 kdy: Červenec 03, 2007, 10:08:22 »
Citace: Rastislav
Citace: pan.sup
Pěkný článek. Škoda toho podvozku.
Boli aj so zaťahovacím - napr. Fíni mali jeden taký. Potom možno ešte nejaké boli ... alebo možno len ten jeden. (tuším Holanďania mali ešte nejaký).
Fíni vyrobili dva stroje Fokker D.XXI so zaťahovacím podvozkom, ale nedošlo k dostatočnému nárastu výkonov. Takže sa naďalej vyrábal s pevným podvozkom. Ostatne Fínske stroje boli osadené motorom Pratt & Whitney R-1535 Twin Wasp Junior SB-4G, kvôli ktorým došlo k zníženiu výkonov celého lietadla (napr. max rýchlosť poklesla na 438 km/h oproti 460 km/h, ktoré dosahovali pôvodné holandské Fokkery s motorom Bristol Mercury VIII)

fotografia fínskeho Fokkera D.XXI so zaťahovacím podvozkom



fotografia fínskeho Fokkera D.XXI s pevným podvozkom


Tommy[Nau]

  • ČSR
  • Podporučík
  • Příspěvků: 218
Fokker D.XXI
« Odpověď #5 kdy: Červenec 03, 2007, 10:31:20 »
Je to trochu mimo topic ale kratky vycet toho co pozivali Finove:
1. americky Brewster B-239
2. francouzke Morave-Saulnier M.S. 406
3. italske Fiaty G.50
4. nemecke Bf-109 ve verzi tusim ze G
5. britske Hawker Hurricany Mk. I
6. britske Bristol Bleinheim
7. britské Gloster Gladiator                    *Sl*
8. ukořistěné I-153, I-16, LaGG-3.....    *Sl*
9. americké/francouzské Curtiss Hawk P-36   *Sl*
"Jen mrtví se dočkají konce války." Platón

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Fokker D.XXI
« Odpověď #6 kdy: Červenec 03, 2007, 10:52:36 »
Pokiaľ ma pamäť neklame mali aj nejaké americké P-36 a samozrejme ešte kopec koristných ruských strojov len námatkovo:
Polikarpov 1-15bis
Polikarpov 1-16
Polikarpov 1-153
Lavočkin LaGG-3
Tupolev SB - 2

A tak isto nejaké vlastné konštrukcie:
Myrsky II
Pyörremyrsky

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
Fokker D.XXI
« Odpověď #7 kdy: Červenec 03, 2007, 12:20:27 »
Ano, ale Pyörremyrsky ostal len prototypom. Zato pouzivali este jednu zaujimavu konstrukciu: Koolhoven FK-52
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
Fokker D.XXI
« Odpověď #8 kdy: Prosinec 20, 2007, 10:47:59 »
Najúspešnejším pilotom na tomto type lietadla bol Jorma Sarvanto, ktorý počas zimnej vojny na ňom dosiahol 12 víťazstiev sám a ďalšie v spolupráci. V pokračovacej vojne potom na Brewstere Buffalo dosiahol ďalšie 4 zostrely.







zdroj: Fokker D.XXI - ACE PUBLICATION  - Wroclaw 1999

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #9 kdy: Březen 05, 2009, 11:16:05 »
to black: v PC sice běhaj bity a kilobity,ale správně se používá bytelně.
Finové ještě používali Westland Lysander

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #10 kdy: Březen 06, 2009, 08:48:06 »
Neměli i nějaké C.R.32 či 42?

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #11 kdy: Březen 07, 2009, 02:04:12 »
No,italské Reggiane jsem viděl vždy jen se švédskými znaky Tre kronor,i když stroje měly italskou kamufláž...
Ale ve válce je možné vše.

Por. Iko

  • Rudá armáda - RKKA
  • капитан - Kapitan
  • Příspěvků: 299
  • Realita je tvrdá.
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #12 kdy: Říjen 30, 2009, 06:29:20 »
U jedné fotky jsem si všiml že to tam má MODRÝ hákový kříž
Bylo to německo nebo ne?
,,Užívejte si života protože mrtví budete dlouho."

Werner Mölders

  • Luftwaffe
  • Oberstleutnant - podplukovník
  • Příspěvků: 1006
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 9. března 2008 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.    Uděleno: 9. března 2009
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #13 kdy: Říjen 30, 2009, 06:30:42 »
Finsko.
Ampulle !!!

Sláma

  • RAF
  • Group Captain
  • Příspěvků: 1015
Re: Fokker D.XXI
« Odpověď #14 kdy: Duben 06, 2011, 12:25:04 »





Letoun, který byl zkoušen finskou vojenskou komisí při nákupu...