Autor Téma: General Motors P-75 Eagle  (Přečteno 5018 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
General Motors P-75 Eagle
« kdy: Květen 28, 2007, 10:54:25 »
General Motors P-75 Eagle



V súťaži USAAF vypísanej v roku 1942 na prepadové stíhacie lietadlo sa firma General Motors prezentovala strojom, ktorý poháňal výkonný motor umiestnený netradične za pilotným sedadlom v trupe novej konštrukcie. Ostatné prvky mali byť prebraté z už úspešných typov (vonkajšie čast krídla z P 51, chvostovú časť z A 24 a podvozok z F 4U). V priebehu vývoja sa krídla z P 51 nahradily priamo upravenými lichobežníkovými krídlami z P 40. Celkovo boli postavené dva prototypy a šesť predsériových skúšobných letúnov určných na diaľkové stíhacie účely s kvapkovitým prekrytom pilotnej kabíny.  Následne prišla objednávka na 2000 kusov. Prvý stroj vzlietol v novembri 1943 a šesť predsériových kusov na skúšky bolo prijatých na jar 1944. V septembri 1944 bol celý program ukončený.

údaje:

rozpetie: 15,04 m

dĺžka: 12,32 m

pohon: radový motor Allison V-3420-23 s výkonom 2151 kW

výzbroj: 4 guľomety 12,7 mm a 6 guľometov kalibru 7,62 mm alebo iba 10 guľometov 12,7 mm (prípadne aj jedna puma o váhe 227 kg)

max. vzletová hmotnosť: 8260 kg

Max. rýchlosť: 697 kmh vo výške 6100 m

Dolet: 3300 km


Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #1 kdy: Květen 29, 2007, 01:42:57 »
jednotlive prototypy sa dost odlisovali, letove vlastnosti neboli velmi dobre, vela casti konstrukcie sa prerabalo, takze nakoniec boli uplne nove, nie prevzate z inych lietadiel. Aj prekryt kabiny bol povodne iny, clenity, nie vyrobeny z jedneho kusu plexi. Podobne sa menila aj zostava vyzbroje. Najvacsou slabinou bol asi motor - nespolahlivy a slaby, vysoka hmotnost a nijak oslnive vykony. Horeuvedenu rychlost  myslim nedosiahol ani jeden prototyp, je vypocitana.

Podvozok a chvost mal byt povodne z Dauntlessu (L+K)



Jeden obrazok na dokaz, ze nevymyslam  :lol:

Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #2 kdy: Květen 30, 2007, 12:06:07 »
Áno toto lietadlo prešlo veľkým množstvom zmien a malo veľké množstvo problémov. Jedným z dôvodov bola  použitá pohonná jednotka, ktorá vznikla spárovaním dvoch motorov V-1710 (ostatne aj jej výkon sa udáva rôzne ale najprvdepodobneší sa mi zdá ten hore uvedený, lebo údaj o 2920 kw sa mi zdá prehnaný) Ale vo verzii P75A už išlo o pomerne dospelý letún. Kabína dostala malý kvapkovitý kryt podobný krytu Mustangu. Výzbroj tvorilo šesť gulometov 12,7 mm v krídlech (po 235 nábojov na zbraň) a štyri ďalšie na predku trupu; tie strielaly synchronizovane a mali po 300 nábojoch. Pod krídlami boli závesy pre dve pumy po 454 kg.

Mnoho nedostatkov pôvodných XP-75 se skutočne podarilo odstrániť, čo dokázali aj skúšky prvého P-75A v marci 1944. Armádne letectvo sa však rozhodlo, že nebude zvyšovať počet  stíhacích typov, pretože P-47 a P-51 ako dialkové doprovodné úplne vyhovovaly (a nový typ ich nijak zásadne neprekonával skôr naopak). Preto bola následne zrušená zmluva s General Motors.

Staršia verzia



novšia verzia



kokpit


Galland

  • Luftwaffe
  • Leutnant - poručík
  • Příspěvků: 272
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #3 kdy: Červen 02, 2007, 11:11:03 »
boze to je hnus...az se cloveku nechce verit ze by se to vubec mohle vznest do vzduchu. Dostalo se to vubec nekdy do boje?Moc sanci na vytezstvi s fokousem bych tomu nedaval..uz kvuli tomu vzhledu a kabune ulozene pred kridlem.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #4 kdy: Červen 02, 2007, 11:26:43 »
Operačne nasadené nebolo, skôr by ma zaujímalo či sa aspoň jeden prototyp zachoval do dnešných dní.

Páter

  • Wehrmacht
    Oberstleutenant - podplukovník
  • Příspěvků: 962
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. <br Uděleno: 20. srpna 2007 /> Za 1 rok aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 12. května 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #5 kdy: Červen 02, 2007, 11:37:58 »
Nie
Ak máte v ruke kladivo, všetko ostatné
vyzerá ako klinec.

If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #6 kdy: Červen 02, 2007, 11:48:00 »
Citace: "Galland"
boze to je hnus...az se cloveku nechce verit ze by se to vubec mohle vznest do vzduchu. Dostalo se to vubec nekdy do boje?Moc sanci na vytezstvi s fokousem bych tomu nedaval..uz kvuli tomu vzhledu a kabune ulozene pred kridlem.




Nevypadá nejlépe to je pravda, ale ta výzbroj by byla celkem impozantní, vem si, že z takové kabiny máš zase perfektní výhled před sebe a fokous by byl po jeho palbe asi jako cednik :D

pan.sup

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 1506
  • Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 9. listopadu 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.  Uděleno: 19. prosince 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #7 kdy: Červen 03, 2007, 10:30:21 »
Citace: "Hamerinski"
Citace: "Galland"
boze to je hnus...az se cloveku nechce verit ze by se to vubec mohle vznest do vzduchu. Dostalo se to vubec nekdy do boje?Moc sanci na vytezstvi s fokousem bych tomu nedaval..uz kvuli tomu vzhledu a kabune ulozene pred kridlem.




Nevypadá nejlépe to je pravda, ale ta výzbroj by byla celkem impozantní, vem si, že z takové kabiny máš zase perfektní výhled před sebe a fokous by byl po jeho palbe asi jako cednik :D


Jde ale o zásobu munice a ta asi byla nic moc. Mě se líbí akorát ty protiběžné vrtule.

Hamerinski

  • Čestný moderator
  • Příspěvků: 1716
    • Letadla, letci, osobnosti WW II
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 9. července 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 29. září 2007 Za 2 roky aktivní činnosti na fóru.   Uděleno: 11. září 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #8 kdy: Červen 03, 2007, 01:47:34 »
Co tu čtu tak

6x 235 nábojů a 4x 300 nábojů je celkem víc než dostatečná zásoba vzhledem k tomu, že při umístění zbraní ve dvou pozicích byl asi oddělený odpal, pododobně jako to měli P-39.

stevosk

  • k.k. Landwehr
  • Oberstleutnant
  • Příspěvků: 869
  • Za zásluhy o rozvoj fóra. Uděleno: 29. září 2007 Za 1 rok aktivní činnosti na fóru. Uděleno: 18. dubna 2008
General Motors P-75 Eagle
« Odpověď #9 kdy: Červenec 11, 2007, 03:58:06 »
Našiel som celkom zaujímavé informácie tak ich sem pripájam:

Príbeh P-75 začal v roku 1942, keď generál Oliver Echols, velitel USAAF Material Command, dal dohromady obrovské celonárodné výrobné konzorcium na výrobu B-29. Společnost Boeing navrhla B-29 a mohla ich postavi, ale nie toľko, ako požadovala USAAF. Z tohto dôvodu chcel Echols zapojit do programu i iné spoločnosti, aby so stavbou B-29 pomohli. Poverené boli spoločnosti Bell a Martin, ale aj General Motors.

Gen. Echols zapojil do podporného konzorcia Ford Motor Company na výrobu B-24 Liberator a pre B-29 Superfortress chcel GM. Problém bol v tom, že GM bol už značne préťažený inými vojenskými objednávkami. Avšak bol vojnový stav a gen. Echolse mohol firmu donútiť. Závod GM Fisher Body Division v Clevelandu v Ohiu byl zaradený do programu B-29 ako výrobný závod. Aby sa GM vyvliekol z tohto záväzku, vymyslel GM "Fisher Eagle". V roku 1942 prišli z GM za Echolsom s podivným výmyslom.  Lietadlo, ktoré navrhli, malo mať vodou chladený motor V-3420-19 (zložený z dvoch V-1710 v prevedení vedľa seba), ktoré už ich Allison Division mala ve výrobe.

Allison už mal s leteckými motormi bohaté skúsenosti, Fisher však nemal žiadne. Aby GM prekonal túto prekážku, vyvinul konštrukciu, ktorá je z dnešného pohladu tak absurdná, že je tažké uveriť, že Echols na ňu skočil. Mal to byť hybrid s krídlami Curtis P-40, podvozkom Vought F4U, chvostom Douglas SBD.

Gen. Echols súhlasil, aby sa GM pustil do stavby dvoch prototypov, ktoré boli pozliepané z částí už vyrobených pre iné letadlá. Prví "orli"  XP-75 mali byť dodaný už na jar 1943, ale v skutočností prvý let uskutočnili až na jeseň 1943. Gen. FO Caroll, šéf Engineering for the Material Command, označil 3 príčiny oneskorenia: nekompetentní personál v GM,ktorý vyžadoval množstvo konštrukčných komponentov z vládnych zdrojov, tažkosti s ich získaním a pôvodne nadnesené odhady  Fisher Body.

Keď sa konečne objavily, boli "orli" 12,65 m dlhé lietadlo s rozpetím 14,95 m a celkovou hmotnosťou 6 213 kg. Motory boli umiestnené rovnako ako u P-39 za pilotom a poháňali 2 protibežné vrtule prostredníctvom dlhých hriadeľov, ktoré prechádzali kabínou pilota.

Program "Fisher Eagle" bol zrušený v roku 1944 potom, čo sa dokončilo iba 6 lietadiel. GM predložil v máji 1945 záverečný účet 4,7 miliónov USD. Na jednej strane bolo P-75 omylom, ktorý zo zdrojov pohltil 9 miliónov USD a bol od samého začiatku odsúdený k zániku. Na druhej strane účelne splnil svoj jediný a prvoradý cieľ - Zbavilo GM povinnosti stavať B-29!





Bill Yenne, Nejhorší letadla světa, OTTOVO nakladatelství, s.r.o., edice Cesty,2000, str. 66-67